Europaudvalget 2006-07
2752 - RIA Bilag 8
Offentligt
311343_0001.png
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
10. oktober 2006
Statsretskontoret
2006-768/21-0014
CDH41828
Revideret samlenotat vedrørende udkast til Rådets afgørelse om undertegnelse af en ny
aftale mellem Den Europæiske Union og USA om luftfartselskabers behandling og
overførsel af PNR-oplysninger til USA’s Department of Homeland Security (PNR-sagen).
Side:
2-11
Dagsordenspunkt 1
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse af
en ny aftale mellem Den Europæiske Union og
USA om luftfartsselskabers behandling og over-
førsel af PNR-oplysninger til USA’s Department
of Homeland Security
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
311343_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse af en ny aftale mellem
Den Europæiske Union og USA om luftfartsselskabers behandling og overførsel af PNR-
oplysninger til USA’s Department of Homeland Security
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Resumé
Forslaget lægger op til undertegnelse af en ny aftale mellem Den Europæiske Union og USA om
luftfartsselskabers behandling og overførsel af PNR-oplysninger til USA’s Department of Home-
land Security (DHS). Formandskabet fremlagde på rådsmødet den 6. oktober 2006 en færdigfor-
handlet aftale. Det er i den færdigforhandlede aftale fortsat bestemt, at DHS’s adgang til PNR-
oplysninger vil være betinget af den fortsatte opfyldelse af forpligtelseserklæringen, således som
denne må forstås i lyset af den seneste udvikling, og at DHS anses at sikre et tilstrækkeligt data-
beskyttelsesniveau i forhold til PNR-oplysningerne. Der er i aftalen sket en udvidelse af kredsen
af enheder og myndigheder i DHS med umiddelbar adgang til PNR-oplysninger. DHS vil endvi-
dere i et brev til formandskabet og Kommissionen bl.a. udtrykke sin forståelse af visse bestem-
melser i forpligtelseserklæringen. Det drejer sig om betingelserne for den eksisterende adgang
til at videregive af PNR-oplysninger til myndigheder med terrorbekæmpende funktioner; om an-
vendelsen af frequent flyer oplysninger; samt om forpligtelseserklæringens bestemmelse om an-
vendelse og videregivelse af PNR-oplysninger, når dette er nødvendigt for beskytte den registre-
redes eller andre personers vitale interesser, herunder særligt vedrørende betydelig helbredsri-
siko. Det forventes, at forslaget vil blive vedtaget på et snarligt rådsmøde. Forslaget vurderes
ikke at ville være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at have lovgivnings-
mæssige konsekvenser. Det vurderes desuden, at forslaget ikke vil have statsfinansielle konse-
kvenser. Fra dansk side vil man tilslutte sig forslaget.
1. Baggrund
1.1.
Den amerikanske lov Aviation and Transportation Security Act (ATSA) af 19. november
2001 fastsætter, at luftfartselskaber, som foretager passagerflyvninger til eller fra USA, på an-
modning skal stille passageroplysninger til rådighed for de amerikanske told- og grænsekontrol-
myndigheder (Bureau of Customs and Border Protection (CBP)).
Inden for lufttransport er passagerlisten ”Passenger Name Record” (PNR) en liste over hver pas-
sagers rejseforhold, som omfatter alle nødvendige oplysninger til, at reservationer kan behandles
og kontrolleres af det luftfartsselskab, der foretager reservationen, og af medvirkende luftfarts-
selskaber. Som eksempel kan nævnes de oplysninger om navn, adresse samt kontonummer, som
passagerer oplyser til luftfartselskabet i forbindelse med bestilling af en flybillet.
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Siden 5. februar 2003 har CBP krævet, at alle luftfartsselskaber, som foretager passagerflyvnin-
ger til eller fra USA, skal give CBP elektronisk adgang til PNR i det omfang, sådanne oplysnin-
ger foreligger og er lagret i luftfartsselskabets automatiske reservationssystem.
Kommissionen meddelte i juni 2002 de amerikanske myndigheder, at de nævnte bestemmelser i
amerikansk lovgivning kunne komme i konflikt med Fællesskabets og medlemsstaternes lovgiv-
ning om beskyttelse af personoplysninger og med visse af bestemmelserne i Rådets forordning
om en adfærdskodeks for edb-reservationssystemer.
Kommissionen indledte herefter forhandlinger med USA, og som resultat af disse forhandlinger
blev der udarbejdet et dokument indholdende forpligtelser (”undertakings”) for CBP. De pågæl-
dende forpligtelser skulle bane vej for vedtagelsen af en kommissionsbeslutning om konstatering
af et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau i henhold til artikel 25, stk. 6, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (persondatadirektivet).
Den 1. marts 2004 forelagde Kommissionen i henhold til persondatadirektivets artikel 25, stk. 6,
Europa-Parlamentet udkast til beslutning om tilstrækkelig beskyttelse ledsaget af udkastet til
CBP’s forpligtelseserklæring.
Kommissionen forhandlede sideløbende med USA om indgåelse af en aftale om behandling og
overførsel af PNR-oplysninger til CBP. Et forslag til aftale med USA blev sendt til Rådet til
godkendelse. Kommissionen sendte endvidere den 17. marts 2004 forslag til Rådets afgørelse
om indgåelse af en aftale med USA til høring hos Parlamentet.
Parlamentet vedtog den 31. marts 2004 en beslutning, hvori der tages en række retlige forbehold
over for det forelagte forslag. Parlamentet fandt især, at udkastet til beslutning om tilstrækkelig
beskyttelse overskred de gennemførelsesbeføjelser, som persondatadirektivets artikel 25 tillæg-
ger Kommissionen. Parlamentet opfordrede til, at der blev indgået en passende international afta-
le, der respekterede de grundlæggende rettigheder på et antal punkter, som var detaljeret beskre-
vet i beslutningen, og anmodede Kommissionen om at forelægge Parlamentet et nyt beslutnings-
udkast. Parlamentet forbeholdt sig endvidere ret til at henvende sig til EF-Domstolen for at få
fastslået, om den påtænkte internationale aftale var lovlig, og navnlig om den var i overens-
stemmelse med retten til respekt for privatlivet.
Den 14. maj 2004 vedtog Kommissionen beslutningen om tilstrækkelig beskyttelse i overens-
stemmelse med artikel 25, stk. 6, i persondatadirektivet.
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet vedtog den 17. maj 2004 med hjemmel i TEF artikel 95 en afgørelse om bemyndigelse af
Rådets Formandskab til at underskrive aftalen med USA om behandling og overførelse af PNR-
oplysninger til CBP. Aftalen blev underskrevet den 28. maj 2004 og trådte i kraft samme dag.
1.2.
Parlamentet anlagde efterfølgende annullationssøgsmål mod både Kommissionens og Rådets
afgørelser. Til støtte for sin annullationspåstand vedrørende Kommissionens beslutning anførte
Parlamentet bl.a., at beslutningen ikke var forenelig med persondatadirektivet. I forhold til Råds-
afgørelsen gav Parlamentet bl.a. udtryk for, at TEF artikel 95 ikke udgjorde den korrekte hjem-
mel for afgørelsen.
EF-domstolen annullerede den 30. maj 2006 Kommissionens beslutning af 14. maj 2004 om til-
strækkelig beskyttelse af personoplysninger med den begrundelse, at beslutningen ikke er omfat-
tet af persondatadirektivets anvendelsesområde. Domstolen henviste herved bl.a. til, at beslut-
ningen om tilstrækkelig beskyttelse vedrører behandling af personoplysninger, der vedrører den
offentlige sikkerhed og statens aktiviteter på det strafferetlige område, som er omfattet af per-
sondatadirektivets artikel 3, stk. 2, første led. Efter bestemmelsen i artikel 3, stk. 2, første led,
gælder direktivet ikke for behandling af personoplysninger, som iværksættes med henblik på
udøvelse af aktiviteter, der ikke er omfattet af fællesskabsretten, som f.eks. de aktiviteter, der er
fastsat i afsnit V og VI i traktaten om Den Europæiske Union, og under ingen omstændigheder
for behandling, der vedrører den offentlige sikkerhed, forsvar, statens sikkerhed og statens akti-
viteter på det strafferetlige område.
EF-domstolen annullerede ligeledes Rådets afgørelse af 17. maj 2004 om indgåelse af en aftale
mellem Fællesskabet og USA om luftfartsselskabers behandling og overførsel af PNR-
oplysinger til CBP. Domstolen anførte som begrundelse herfor, at TEF artikel 95, sammenholdt
med persondatadirektivets artikel 25, ikke giver Fællesskabet kompetence til at indgå den pågæl-
dende aftale. Dette skyldes, at aftalen vedrører samme videregivelse af oplysninger, som er om-
handlet i beslutningen om tilstrækkelig beskyttelse og dermed behandling af oplysninger, der er
udelukket fra direktivets anvendelsesområde. Rådets afgørelse kunne som følge heraf ikke gyl-
digt vedtages med hjemmel i TEF artikel 95.
Om dommens tidsmæssige virkninger anførte Domstolen, at det af pkt. 7 i aftalen mellem Fæl-
lesskabet og USA fremgår, at hver af parterne kan opsige aftalen til enhver tid, og at opsigelsen i
så fald får virkning 90 dage efter notifikationen af opsigelsen til den anden part. Henset til dels
den omstændighed, at Fællesskabet ikke kan påberåbe sig forhold i sin egen retsorden som be-
grundelse for at misligholde en aftale, der er gældende i en periode på 90 dage fra dens opsigel-
se, dels den snævre forbindelse, der er mellem den pågældende aftale og beslutningen om til-
strækkelig beskyttelse, fandt Domstolen det rimeligt af bl.a. retssikkerhedsmæssige grunde at
opretholde virkningen af beslutningen om tilstrækkelig beskyttelse i samme periode. Desuden
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fandt Domstolen, at der måtte indrømmes en sådan frist, at de foranstaltninger, som opfyldelsen
af dommen kræver, kan vedtages. Virkningen af beslutningen om tilstrækkelig beskyttelse blev
derfor af Domstolen opretholdt indtil den 30. september 2006, dog ikke længere end til datoen
for aftalens ophør.
I henhold til TEF artikel 233 har den eller de institutioner, fra hvilken en annulleret retsakt
stammer, pligt til at gennemføre de foranstaltninger, der er nødvendige til dommens opfyldelse.
1.3.
På baggrund af EF-domstolens dom af 30. maj 2006 fremlagde Kommissionen i juni 2006 et
forslag om opsigelse af aftalen mellem Fællesskabet og USA vedrørende luftfartsselskabers
overførsel og behandling af PNR-oplysninger til CBP. Aftalen skulle ifølge forslaget opsiges i
henhold til dennes artikel 7 med virkning fra den 30. september 2006.
Kommissionen fremlagde endvidere et forslag om at bemyndige Formandskabet til med bistand
fra Kommissionen at føre forhandlinger med USA om en ny aftale om benyttelse af PNR-
oplysninger til at forebygge og bekæmpe terrorisme og forbrydelser af tværnational karakter,
herunder organiseret kriminalitet.
På rådsmødet (miljø) den 27. juni 2006 blev der opnået enighed om de to nævnte forslag.
Af de forhandlingsretningslinier, som Rådet vedtog, fremgår bl.a., at aftalen skal forhandles og
indgås i henhold til TEU artikel 24 og 38. Aftalen vil med virkning fra den 1. oktober 2006 skul-
le erstatte den gældende aftale med USA.
Det fremgår endvidere af forhandlingsretningslinierne, at indholdet af aftalen skal være det
samme som den tidligere aftale, forstået på den måde, at den nye aftale skal sikre samme retssik-
kerhed og beskyttelse af de berørte personer, som den tidligere aftale. Baggrunden herfor er et
ønske om at sikre kontinuitet, retssikkerhed for økonomiske operatører og respekt for grundlæg-
gende frihedsrettigheder. Den nye aftale med USA skal på denne baggrund henvise til den for-
pligtelseserklæring, som CBP indgik i tilknytning til den tidligere aftale. Herudover fremgår det
af retningslinierne, at særligt muligheden for, at CBP kan overføre PNR-data til politi- og rets-
myndigheder i medlemsstaterne, skal sikres.
Endelig er det i forhandlingsretningslinierne anført, at aftalen for at sikre kontinuitet og retssik-
kerhed skal tilvejebringe et gyldigt grundlag for luftfartsselskabers overførsel og behandling af
PNR-oplysninger til CBP.
-
5
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
311343_0006.png
1.4.
På rådsmødet den 6. oktober 2006 fremlagde formandskabet en færdigforhandlet aftale om
luftfartsselskabers behandling og overførsel af PNR-oplysninger til USA’s Department of Home-
land Security (DHS).
Formandskabet fremlagde endvidere et udkast til brev fra DHS til Formandskabet og Kommissi-
onen, der bl.a. udtrykker DHS’ forståelse af visse bestemmelser i den forpligtelseserklæring, som
var knyttet til den tidligere aftale og som også er knyttet til den nye aftale.
Endelig fremlagde formandskabet et udkast til rådsafgørelse om undertegnelse af den nye aftale
med USA. Det forventes, at forslaget vil blive vedtaget på et snarligt rådsmøde.
2. Indhold
På baggrund af Rådets afgørelse af 27. juni 2006 har Formandskabet ført forhandlinger med
USA om indgåelse af en ny aftale om behandling og overførsel af PNR-oplysninger til CBP.
Formandskabet har på rådsmødet den 6. oktober 2006 fremlagt en færdigforhandlet aftale om
luftfartsselskabers behandling og overførsel af PNR-oplysninger til DHS.
Den færdigforhandlede aftale svarer grundlæggende til den tidligere aftale. Følgende kan i den
forbindelse oplyses om aftalens indhold:
Det følger af aftalen, at visse nærmere fastlagte dele af Department of Homeland Security (DHS)
vil have umiddelbar adgang til PNR-oplysninger fra databaser på Unionens område, og luft-
fartsselskaber og edb-reservationssystemer, der benyttes ved flyrejser, vil skulle behandle PNR-
oplysninger som ønsket af DHS. De omtalte dele af DHS er henholdsvis Bureau of Customs and
Border Protection (CBP), U.S. Immigration and Customs Enforcement (ICE) og The Office of
the Secretary samt enheder, som direkte bistår dette kontor.
Der er herved sket en udvidelse af kredsen af enheder/myndigheder med umiddelbar adgang til
PNR-oplysninger, da det efter den tidligere aftale alene var CBP, der havde en sådan adgang.
Udvidelsen skal ses i lyset af, at den amerikanske præsident i henhold til en amerikansk lov fra
2004 (The Intelligence Reform and Terrorism Prevention Act of 2004) har pligt til at skabe en
ordning for videregivelse af oplysninger, der sikrer deling af oplysninger om terrorisme. I for-
længelse heraf har Præsidenten udstedt en såkaldt Executive Order (nr. 13388), som indebærer,
at bl.a. DHS har pligt til straks give andre myndigheder, der har til opgave at bekæmpe terror,
adgang til oplysninger om terrorisme.
-
6
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
311343_0007.png
Dette har efter amerikansk opfattelse skabt behov for at udvide kredsen af myndigheder, der har
umiddelbar adgang til PNR-oplysninger fra de europæiske luftfartsselskaber. USA har i den for-
bindelse også henvist til, at den omstændighed, at nogle af de opgaver, der tidligere blev vareta-
get af CBP, nu varetages af ICE, ligeledes har skabt et behov for at udvide kredsen af myndighe-
der med umiddelbar adgang til PNR-oplysninger.
Der kan endvidere peges på, at det af den færdigforhandlede aftale fremgår, at DHS’s adgang til
at trække PNR-oplysninger – ligesom tidligere – er begrænset til den tid, det tager at indføre et
system, hvorefter PNR-oplysninger kan sendes direkte til USA. Det vil sige, at de omtalte dele af
DHS alene vil have direkte elektronisk adgang til PNR-oplysninger (pull-system), indtil der er
indført et system, der gør det teknisk muligt for europæiske luftfartsselskaber at overføre de rele-
vante PNR-oplysninger til DHS (push-system).
Der kan herudover henvises til, at den færdigforhandlede aftale henviser til den forpligtelseser-
klæring, der var knyttet til den tidligere aftale.
Det er i den færdigforhandlede aftale desuden fastsat, at DHS’s adgang til PNR-oplysninger vil
være betinget af den fortsatte opfyldelse af forpligtelseserklæringen, således som denne må for-
stås i lyset af den seneste udvikling, og at DHS anses at sikre et tilstrækkeligt databeskyttelsesni-
veau i forhold til PNR-oplysningerne.
Endelig kan det nævnes, at den færdigforhandlede aftale vil udløbe den 31. juli 2007.
Særligt om udkastet til brev fra DHS til Formandskabet og Kommissionen, der udtrykker DHS’
forståelse af visse bestemmelser i forpligtelseserklæringen, kan bl.a. oplyses følgende:
Forpligtelseserklæringens pkt. 29 giver allerede i tilknytning til den gamle aftale CBP mulighed
for på sag-til-sag basis at videregive PNR-oplysninger til andre myndigheder, der har til opgave
at bekæmpe terrorisme. Dette kan dog kun ske af hensyn til de formål, som CBP selv kan anven-
de oplysningerne til, herunder forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme og terrorrelateret kri-
minalitet samt anden alvorlig kriminalitet.
I udkastet til brev indleder DHS med at henvise til den pligt, der i medfør af den omtalte Executi-
ve Order (nr. 13388) gælder for DHS til straks at give andre amerikanske regeringsmyndighe-
der, som har til opgave at bekæmpe terror, adgang til oplysninger om terrorisme. Det oplyses på
den baggrund, at DHS – uden derved at give en ubetinget direkte elektronisk adgang til oplys-
ningerne – vil sørge for at lette videregivelse af PNR-oplysninger til myndigheder med terrorbe-
kæmpende funktioner, som har brug for oplysningerne til at forebygge eller bekæmpe terrorisme
eller relateret kriminalitet i sager, som de pågældende myndigheder undersøger.
-
7
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår i den forbindelse, at DHS vil sikre, at de pågældende myndigheder afgiver en skrift-
lig erklæring overfor DHS om, at vedkommende myndighed respekterer standarder for databe-
skyttelse, som er sammenlignelige med dem, DHS skal følge særligt med hensyn til bl.a. videre-
givelse af oplysninger, sikkerhedsstandarder og sanktioner for misbrug.
DHS vil endvidere skriftligt orientere Den Europæiske Union om gennemførelsen af en sådan
ordning for lettere videregivelse af oplysninger.
I udkastet til brev underretter DHS herudover i overensstemmelse med forpligtelseserklæringens
pkt. 7 Den Europæiske Union om, at DHS vil gøre brug af flere oplysninger fra rubrikken om
såkaldte ”frequent flyers” end det, som følger af pkt. 11 i den liste over PNR-oplysninger, der er
knyttet som bilag til forpligtelseserklæringen.
Efter pkt. 11 kan de amerikanske myndigheder kun anvende visse oplysninger fra rubrikken om
såkaldte ”frequent flyers”. Det drejer sig om passagerens adresse(r) og om den samlede di-
stance, som vedkommende passager har fløjet.
Med udkastet til brev underretter DHS om, at de vil anvende alle de oplysninger, der fremgår af
rubrikken om ”frequent flyers”, herunder om passagerens telefonnummer, e-mail adresse, antal
af bagage og den pågældendes ”frequent flyer” nummer. Bortset fra oplysninger om den pågæl-
dendes ”frequent flyer” nummer vil der dog gælde den begrænsning, at der skal være tale om
oplysninger, som DHS i kraft af andre rubrikker i PNR-systemet allerede ville kunne få adgang
til fra luftfartsselskaberne.
Det kan endvidere nævnes, at der i udkastet til brev fra DHS er henvist til pkt. 34 i forpligtelses-
erklæringen, hvoraf det fremgår, at ingen af bestemmelserne i erklæringen skal hindre anvendel-
se eller videregivelse af PNR-oplysninger, hvis dette er nødvendigt for at beskytte vitale interes-
ser hos den registrerede eller andre personer, herunder særligt vedrørende betydelig helbredsri-
siko.
Med henvisning til PNR-oplysningers mulige betydning i forhold til smitsomme sygdomme og
andre risici for passagerer anfører DHS, at pkt. 34 kan give adgang til sådanne oplysninger.
DHS giver i den forbindelse udtryk for, at vitale interesser antages at omfatte situationer, hvor
det vil være nødvendigt – for at beskytte den registreredes eller andres liv – at have adgang til
informationer, som gør det muligt at identificere personer, der er bærer af eller har været ek-
sponeret for en smitsom sygdom. De pågældende informationer vil være underlagt en beskyttel-
se, som svarer til oplysningernes karakter og vil alene blive anvendt til det formål, hvortil oplys-
ningerne er indhentet.
-
8
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
311343_0009.png
Om udkastet til rådsafgørelse kan det oplyses, at det på samme måde som i den tidligere rådsaf-
gørelse er udtrykkeligt fastsat, at de kompetente myndigheder i medlemsstaterne vil kunne su-
spendere overførsel af PNR-oplysninger til DHS, hvis vedkommende myndighed finder, at DHS
ikke overholder forpligtelseserklæringen, eller noget sådant er fastslået af kompetente amerikan-
ske myndigheder.
Det bemærkes afslutningsvis, at baggrunden for, at der – i modsætning til en endelig indgåelse
af aftalen – alene vil være tale om undertegnelse (og midlertidig anvendelse) af den pågældende
aftale, er, at visse medlemslande har tilkendegivet, at de forventer at være nødt til at afgive en
erklæring efter TEU artikel 24, stk. 5.
Efter bestemmelsen i artikel 24, stk. 5, er ingen aftale bindende for en medlemsstat, hvis repræ-
sentant i Rådet meddeler, at medlemsstaten må opfylde de krav, der gælder ifølge dens egen for-
fatningsmæssige procedure. Det kan oplyses, at Danmark ikke på det foreliggende grundlag vil
have behov for at afgive en erklæring efter TEU artikel 24, stk. 5.
Den endelige indgåelse af aftalen forventes derfor at afvente, at de omhandlede medlemsstater
har opfyldt deres respektive nationale krav.
3. Gældende dansk ret
Luftfartsselskabers overførsel af PNR-oplysninger til CBP er omfattet af lov nr. 429 af 31. maj
2000 om behandling af personoplysninger (persondataloven). Dette indebærer bl.a., at personda-
talovens materielle behandlingsbetingelser i §§ 6 – 8 skal være opfyldt. Da der vil være tale om
overførsel af personoplysninger til et tredjeland, skal overførelsen endvidere ligge inden for
rammerne af den særlige bestemmelse i lovens § 27. Bestemmelsen i § 27 fastsætter, at der som
udgangspunkt kun kan ske overførsel af personoplysninger til et tredjeland, såfremt dette land
sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser.
5. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
-
9
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til
sagen.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig en rådsafgørelse om godkendelse, undertegnelse og midlerti-
dig anvendelse af en ny aftale med USA om luftfartsselskabers behandling og overførsel af
PNR-oplysninger til CBP indenfor de retningslinier som fremgår af forhandlingsmandatet. Heri
ligger bl.a., at indholdet af aftalen skal være det samme som den tidligere aftale, forstået på den
måde, at den nye aftale skal sikre samme retssikkerhed og beskyttelse af de berørte personer,
som den tidligere aftale, samt at den nye aftale med USA på denne baggrund skal henvise til den
forpligtelseserklæring, som også er knyttet til den tidligere aftale.
Fra dansk side kan man tilslutte sig et forslag til rådsafgørelse om undertegnelse af den færdig-
forhandlede aftale med USA om luftfartsselskabers behandling og overførsel af PNR-oplysninger
til DHS.
9. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke afgive en udtalelse om sagen.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har ikke været drøftet i specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg
Det forventede forslag om godkendelse, undertegnelse og midlertidig anvendelse af en ny aftale
med USA om luftfartsselskabers behandling og overførsel af PNR-oplysninger til CBP har ikke
tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Retsudvalget.
-
10
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samlenotat vedrørende forslag om opsigelse af aftalen mellem Fællesskabet og USA vedrørende
luftfartsselskabers overførsel og behandling af PNR-oplysninger til CBP samt forslag om be-
myndigelse af Formandskabet til at indlede forhandlinger med USA om en ny aftale (COM
(2006) 335 endelig og SEC (2006) 812) blev oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for
rådsmødet (miljø) den 27. juni 2006.
Samlenotat vedrørende udkast til Rådets afgørelse om godkendelse, undertegnelse og midlertidig
anvendelse af en ny aftale mellem Den Europæiske Union og USA om luftfartsselskabers be-
handling og overførsel af PNR-oplysninger til CBP blev oversendt til Folketingets Europaudvalg
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006.
-
11
-