Europaudvalget 2006-07
2757 - miljø Bilag 2
Offentligt
310751_0001.png
MILJØSTYRELSEN
Affald
5. oktober 2006
BIDRAG TIL SAMLENOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Formandskabets udkast til Rådets konklusioner i forbindelse med forberedelse af Basel
konventionens 8th Partskonference (Nairobi, 27 November to 1 December 2006)”
Resume:
De vigtigste pointer fra Rådskonklusionerne, er at:
EU vil fortsætte sin indsats for, at det vedtagne forbud mod eksport af farligt affald fra
OECD-lande til ikke OECD-lande skal træde i kraft så hurtigt som muligt.
Det understreges, at det er vigtigt at skibe bliver ophugget på en miljø- og sikkerheds-
forsvarlig måde. Medlemsstaterne opfordres derfor til at arbejde for en effektiv IMO
konvention om ophugning af skibe. Konventionen bør sikre en globalt bæredygtig løs-
ning.
1. Status
Formandskabet har den 2. oktober 2006 udsendt et forslag til Rådets konklusioner forud for
den 8. partskonference under Basel konventionen, der afholdes i Nairobi fra 27. november til
1. december 2006.
Konklusionerne forventes sat på dagsordenen for Rådsmøde(miljø) den 23. oktober 2006 mhp
vedtagelse.
Vedtagelse af konklusionerne forudsætter enstemmighed i Rådet.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Formål og indhold
Formålet med konklusionerne er at sikre et fælles grundlag for medlemsstaternes deltagelse i
den forestående partskonference under Basel konventionen. Indledningsvis udtrykkes bekym-
ring over den ulovlige dumpning af farligt affald i Elfenbens Kysten, og behovet for at im-
plementere konventionens forbud mod eksport af farligt affald til ikke-OECD lande, såvel
som medlems staterne ansvar for at sikre forsvarlig kontrol ved eksport anerkendes.
I forhold til dagsorden for partsmødet fremhæves i konklusionerne de mål, der bør opnås på
bl.a. følgende emner:
a) Ikrafttrædelse af forbuddet mod eksport af farligt affald.
Baggrunden for punktet er, at der i Basel-konventionen er vedtaget et forbud mod al eksport af
farlig affald fra OECD-lande til ikke OECD-lande. Forbuddet træder i kraft, når der er et til-
strækkeligt antal lande, som har ratificeret det. Basel-konventionen foreskriver at sådanne
tilføjelser til traktaten træder i kraft, når de er accepteret af ¾ af de parter som har accepteret
dem. Denne formulering kan fortolkes på flere måder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310751_0002.png
2
Udkast til rådskonklusionerne lægger op til, at der fra EU sendes et signal om, at det er vigtigt
at forbuddet kommer til at træde i kraft så snart som muligt, således at alle parter til Basel-
konventionen bliver bundet af det.
b) Modtagelses faciliteter i havne.
Formålet er at sikre en ensartet kontrol af affald uanset om dette stammer fra landbaserede
kilder eller om det stammer fra skibsdriften. Der opfordres til et samarbejde mellem IMO og
Basel konventionen om denne opgave, og EU skal, indtil en global aftale er kommet på plads,
gå foran ved selv at stramme op på EU lovgivning.
c) Ophugning af skibe
Kommissionen er ved at udarbejde en EU strategi omhandlende ophugning af skibe, som skal
give retningslinier for ophugning af EU skibe, frem til den nye internationale konvention un-
der IMO træder i kraft. I denne forbindelse bør EU overveje at etablere tilstrækkelig kapacitet
til EU skibe, samt sikre at der ydes teknisk assistance til kapacitets opbygning i u-landene.
Formandskabet angiver, at det bør sikres at udkastet til den nye IMO konvention afstedkom-
mer en reel ændring af forholdene for ophugning af skibe, både med hensyn til miljø og sik-
kerhed. Der henvises til, at rådskonklusionerne af 24. juni 2005 angiver det essentielle i at
IMO’s udarbejdelse af den nye konvention skal sikre et system, der garanterer tilsvarende ni-
veau for kontrol som under Basel konventionen. Desuden anerkender de samme rådskonklu-
sioner behovet for at sammearbejde imellem IMO, ILO og Basel konventionen om skibsop-
hugnings relaterede emner.
Formandskabet lægger vægt på, at EU skal sikre vedtagelse og håndhævelse af internationale
standarder for ophugning af skibe, idet det fremhæves, at skibe, der skal til ophugning, falder
ind under EU’s Transportforordning såvel som Basel konventionen, så længe der ikke er ved-
taget nogen ny konvention, der kan garantere et tilsvarende kontrol niveau.
d) Samarbejde og synergier
Der lægges i rådskonklusionerne op til at EU udtrykker, at det er vigtigt, at Basel Konventio-
nen, Rotterdom Conventionen (PIC) og Stockholm Konventionen (POPs) samarbejder og
dermed opnår en synergieffekt i forhold til en mere effektiv implementering af alle tre kon-
ventioner. Der lægges endvidere op til, at EU udtrykker sin tilslutning til, at der etableres en
fælles arbejdsgruppe, med aktiv deltagelse fra Basel Konventionen.
e) Ressourcer og ressource mobilisering.
Rådskonklusionerne lægger op til, at der gives støtte til et operationelt budget, der vil give
sekretariatet mulighed for at arbejde effektivt og som ligger inden for alle parters betalingsev-
ne inklusiv udviklingslandene. Der udtrykkes forståelse for, at udviklingslandene har behov
for ekstra støtte, men EU støtter ikke, etablering af en separat fond. EU vil øge sin udviklings-
bistand i de kommende år, og bidrag til affaldshåndtering bør indgå heri.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. konsekvenser for Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310751_0003.png
3
En vedtagelse af konklusionerne har hverken juridiske, økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for Danmark.
6. Høring
Notatet har været i høring i miljøspecialudvalget den 4.-5. oktober 2006, hvor der er indkom-
met tilbagemeldinger fra 3F, Greenpeace, Danske Maritime og Danmarks Rederiforening.
Greenpeace har ingen bemærkninger. Danske Maritime støtter konklusionerne, idet det dog
bemærkes at disse fsva. skibophugning ikke udgør en udtømmende opregning af hensyn, der
bør tages ved udarbejdelsen af IMO konventionen. Danmarks Rederiforening finder det vig-
tigt, at skibe uden problemer kan aflevere affald fra skibets drift til modtagefaciliteter i land,
som det er fastlagt i MARPOL konventionen.
7. Forhandlingssituationen
Forslaget har endnu ikke været forhandlet i rådet og er sat på dagsordenen til vedtagelse på
Rådsmødet d. 23. oktober 2006.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark tager skarpt afstand fra den ulovlige dumpning af farligt affald i Elfenbenskysten og
støtter opfordringen til et samarbejde mellem IMO og Basel konventionen for at sikre ensarte-
de krav til affald uanset om det er opstået ved driften på et skib eller fra en aktivitet på land-
jorden.
Forbud mod eksport af farligt affald
Det er dansk holdning, at det er vigtigt at EU op til COP 8 og på selve COP 8 på alle måder
arbejder intensivt for, at sikre at forbuddet kommer til at træde i kraft så snart som muligt.
Danmark mener bl.a. at det er centralt, at EU opfordrer alle Basel-konventionens parter til, at
ratificere forbuddet så snart som muligt.
Danmark anerkender, at formuleringen i Basel-konventionen kan give anledning til fortolk-
ningstvivl. Danmark støtter, at EU, også i forhold til fortolkning af hvordan Basel-
konventionen skal fortolkes, vil arbejde generelt for, at forbuddet kommer til at træde i kraft
så snart som muligt.
Danmark støtter det nuværende indhold i rådskonklusionerne vedr. ikrafttrædelse af forbud-
det. Formuleringen kunne dog være mere klar i forhold til præcis hvilken juridisk fortolkning,
som EU vil støtte. Danmark finder, at formuleringen bør søges præciseret.
Modtagelses faciliteter i havne.
Danmark finder, at enhver tvivl om regulering af en affaldstype bør klarlægges ved en koordi-
nering imellem de involverede institutioner og som sådan støtter Danmark, at der opfordres til
et samarbejde mellem IMO og Basel konventionen vedr. dette problem.
Ophugning af skibe
Danmark finder det vigtigt, at den nye konvention under IMO i sin helhed kan sikre det sam-
me niveau af kontrol som i den nuværende EU og internationale regulering, og at den afsted-
kommer en konkret ændring af forholdene for ophugning af skibe. I denne forbindelse finder
Danmark at vedtagelsen af internationale standarder for miljø- og sikkerhedsmæssig ophug-
ning af skibe byggende på de allerede vedtagne vejledninger vedtaget under Basel konventio-
nen og ILO er et centralt element for at sikre denne ændring i nuværende praksis. Dette både i
forhold til miljø og sikkerhed under selve ophugningen såvel som i forhold til kontrol og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
håndhævelse af en ny regulering.
Danmark finder at parterne til Basel konventionen har en væsentlig kompetence i forhold til at
fastsætte miljøkrav til ophugningsfaciliteter såvel som erfaring med anmeldesystemer som
garanterer myndighedsansvar og finder at det er vigtigt at denne kompetence benyttes i for-
bindelse med forhandlinger af den nye konvention under IMO. Danmark er af den holdning at
dette sikres bedst ved at sikre en koordineret national såvel som EU indsats i IMO og i Basel
konventionen.
Desuden er Danmark af den holdning at parterne til Basel konventionen bør tilkendegive
overfor IMO, hvis der er elementer der mangler i den nye IMO regulering i forhold til at sikre
et tilsvarende niveau af kontrol og håndhævelse, som der er i den nuværende regulering.
Danmark finder, at denne vurdering af parterne til Basel konventionen er essentiel for at disse
– når den nye IMO konvention træder i kraft – vil være i stand til at kunne undtage skibene fra
Basel konventionen og på den måde undgå en dobbelt regulering.
Samarbejde og synergier
Danmark finder det fornuftigt, at der etableres et samarbejde i form af en arbejdsgruppe mel-
lem de tre konventioner med henblik på at opnå en synergieffekt.
Ressourcer og ressource mobilisering
Danmark erkender, at det er vanskeligt skaffe midler, således at konventionen kan fortsætte
med et budget, der sikrer samme aktivitetsniveau som tidligere. Danmark mener det er vigtigt
at det sikres, at konventionen fortsat kan fungere effektivt og at der arbejdes på at finde midler
til at u-landene kan sikre miljøforsvarlig behandling af affald.