Europaudvalget 2006-07
2757 - miljø Bilag 5
Offentligt
313023_0001.png
Notat
Kemikalier
J.nr.
Ref. hel
Den 10. oktober 2006
Supplement til samlenotat af 5. december 2005
REACH: Afstemning i Parlamentets Miljøkomité d. 10. oktober 2006
Rådets Fælles Holdning blev vedtaget den 27. juni 2006. Kommissionen vedtog sin oversen-
delsesskrivelse den 12. juli 2006 og Parlamentet modtog den Fælles Holdning med Rådets
Begrundelse den 7. September. Frem til afstemningen i Parlamentets Miljøudvalg den 10.
oktober blev fremsat 359 ændringsforslag indenfor stort set alle områder af REACH, men ho-
vedparten af ændringsforslagene berører bestemmelserne om godkendelse og substitution,
registrering og datadeling og begrænsning af dyreforsøg. I det følgende gives en oversigt over
de vedtagne ændringsforslag.
Formål og omfang
Der blev vedtaget ændringer, der gør det klart, at strengere nationale regler kan indføres, hvis
de implementerer fællesskabslovgivning på miljø- og arbejdsmiljøområdet, samt en række
ændringsforslag, der undtager tilsætningsstoffer i tobak fra registrering, men til gengæld om-
fatter disse tilsætningsstoffer i tobak af krav om godkendelse.
”Duty of Care”
Komitéen vedtog, at industriens principielle ansvar for alle stoffer på markedet tydeliggøres i
selve den legale tekst gennem en Duty-of-Care bestemmelse, som omfatter, at producenter,
importører og downstream brugere skal gøre deres yderste for at forebygge skader på men-
nesker og miljø, som de med rimelighed kan forventes at forudse, sikre passende information i
leverandørkæden inkl. teknisk assistance, dokumentere risikoen og vælge de sikreste stoffer.
Registrering og downstream user pligter
Der blev vedtaget forslag om, at potentielle PBT stoffer klassificeret R50-53 i mængder > 1 t/å
skal registreres efter 6 år. Kommissionen skal senest 6 år fra ikrafttræden fremlægge forslag
til registrering af polymerer.
Der blev fremsat nogle forslag om at lempe datakravene i forbindelse med registrering. Bl.a.
blev det vedtaget at lempe kravene om oplysninger om skader på forplantningsevnen og af-
kommet for stoffer 10-100 t/å og ligeledes ændre kravet om en fisketest, så omfanget af den-
ne test reduceres i det omfang, at resultaterne af test på alger og dafnier giver mulighed her-
for.
Det er også foreslået, at der kræves en kemikaliesikkerhedsrapport for alle stoffer i mængder
over 1 t/å, men til gengæld undtages stoffer i præparater på fast form dvs. især metaller er
undtaget for kemikaliesikkerhedsrapport.
Der er ligeledes vedtaget forslag om i forbindelse med præ-registrering og registrering at for-
bedre downstream brugeres muligheder for at finde en anden leverandør, hvis deres nuvæ-
rende leverandør vælger ikke at registrere, og at der i forbindelse med præregistrering bl.a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal offentliggøres en generel beskrivelse af anvendelserne baseret på registranten præregi-
strering af anvendelses- og udsættelseskategorier.
Der er endvidere vedtaget forslag vedr. stoffer i artikler, hvor ændringerne medfører, at baga-
telgrænsen for anmeldelse til Agenturet artiklers indhold af stoffer på godkendelsesordningens
kandidatliste kan være mindre end de normale 0,1%, hvis det besluttes via komitologi, samt at
dette indhold opgøres for homogene enkeltdele i komplekse artikler. Endvidere blev det ved-
taget, at anmeldelse kun kan undgås, hvis registrering af samme stof er sket indenfor det re-
levante tonnagebånd.
Downstream brugere skal enten bruge stoffet, som foreskrevet af leverandøren eller selv ud-
føre en kemikaliesikkerhedsrapport, uanset om han bruger mindre end 1 t/å.
Datadeling og dyreforsøg
En række ændringer fokuserer på procedurerne for deling af data mellem registranterne, her-
under deling af omkostningerne, med et særligt fokus på data fra dyreforsøg. Det drejer sig
bl.a. om, at alle i besiddelse af information fra dyreforsøg skal sende denne til Agenturet, at
producenter eller importører i besiddelse af information fra dyreforsøg eller information, som
kan forhindre dyreforsøg, skal sende dette til Agenturet, og at alle test forslag skal i offentlig
høring 3 mdr.
Endvidere er der vedtaget en række forslag med henblik på at styrke Kommissionens Center
for validering af alternative testmetoder, ECVAM, herunder, at senest 14 dage efter ECVAM
erklærer en ny
in-vitro
testmetode valid, skal Agenturet tilføje til eller erstatte en testmetode for
dyreforsøg på listen over de tilladte test metoder, at ECVAM skal høres om alle forslag til dy-
reforsøg, og at en ny komité under Agenturet bestående af ECVAM og dyrevelfærds-NGO’er
til fremme af alternative test metoder skal oprettes, finansieret af registreringsgebyrerne.
Information i forsyningskæden og forbrugeres adgang til information
Ændringsforslagene omfatter bl.a. et Europæisk kvalitetsmærke, hvis varen er produceret
således, at kravene i REACH er overholdt.
Blandt andre forslag kan nævnes ændringer der vedrører downstream brugeres rettigheder og
pligter til at modtage og videregive information, at producenter af artikler skal levere sikker-
hedsdatablade til kunden, og at forbrugere får ret til alle detaljer om sikkerhed og anvendelse
af stoffer i artikler senest 15 dage efter forbrugerne anmoder herom.
Substitution og bestemmelserne om godkendelse af særligt problematiske stoffer
Parlamentet forslag fra 1. læsning blev genfremsat i forskellige varianter, som har til hensigt at
fremme substitution. Ordførerens forslag blev stemt igennem med pænt flertal. Denne pakke
indeholder følgende elementer:
Alle CMR-stoffer i kategori 1 og 2 (ca. 1250 stoffer), som allerede er kendte plus de stoffer,
som identificeres når ny viden opnås gennem registrering) bliver automatisk overført til en
kandidatliste, hvorimod andre stoffer såsom PBT og vPvB stoffer skal gennem en udvælgel-
sesprocedure. Kandidatlisten bliver et bilag til forordningen (Under Rådets Fælles Holdning
gennemgår alle stoffer en udvælgelsesprocedure til kandidatlisten, som publiceres på Agentu-
rets hjemmeside).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Godkendelse kan kun udstedes, hvis følgende betingelser er opfyldt nemlig, at der ikke eksi-
sterer egnede alternativer, at midler er taget i anvendelse til at minimerer eksponeringen, at
de socio-økonomiske fordele overstiger ulemperne, og at risikoen er tilstrækkelig kontrolleret
(”adequately controlled”). Der er således ikke mulighed for at godkende en anvendelse, alene
fordi risikoen er tilstrækkelig kontrolleret uanset de socio-økonomiske fordele, hvis der findes
alternativer. Det er heller ikke muligt at godkende en anvendelse, uanset de socio-
økonomiske fordele og selvom ingen alternativer kendes, hvis risikoen ikke er tilstrækkelig
kontrolleret. Derudover foreslår Parlamentet bl.a. en fast 5-årig tidsbegrænsning, at det bliver
obligatorisk at medsende en substitutionsplan ved ansøgning om godkendelse og at ændre
kriterierne for at kunne omfattes af godkendelseskravet. Endelig er der stemt ændringer igen-
nem vedr. mere fleksible kriterier for PBT og vPvB stoffer og for stoffer, der giver anledning til
lignende bekymring, som de øvrige stoffer under godkendelse.
Parlamentets rolle i Agenturet
En række ændringsforslag blev vedtaget, og disse har til hensigt at styrke Parlamentets ind-
flydelse herunder krav om pladser i Agenturets bestyrelse, høring i Parlamentet af kandidater
til direktør- og bestyrelsesposter. En række andre ændringer vedr. ligeledes Agenturets op-
bygning, udvalgenes sammensætning, offentlige erklæringer om uafhængighed af interesser i
konflikt med Agenturets funktion m.m.
3