Europaudvalget 2006-07
2758 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
310183_0001.png
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
Den 4. oktober 2006
SAMLENOTAT
Rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 24-25. oktober 2006
Sager på Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders område
14
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definition,
betegnelse, præsentation og mærkning af
spiritus.
KOM (2005) 125
Politisk drøftelse
Side 2
15
Forslag til Rådets direktiv vedrørende fællesskabs-foranstaltninger til
dyresundhedsbestemmelser for akvakulturdyr og produkter deraf og om
forebyggelse og bekæmpelse af visse sygdomme hos vanddyr
(Akvakulturdyr).
KOM (2005) 362
samt Forslag til Rådets beslutning om ændring af beslutning 90/424/EØF om
visse udgifter på veterinærområdet. 14117/05rev2.
Vedtagelse
Side 8
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310183_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE
(Landbrug og Fiskeri) den 24.-25. oktober 2006
13 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definition,
betegnelse, præsentation og mærkning af spiritus
KOM (2005)125
Grundnotat oversendt Folketingets Europaudvalg den 19. januar 2006. Nye afsnit er markeret med
en streg i margenen.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definition,
betegnelse, præsentation og mærkning af spiritus. Forslaget indebærer en revision og
sammenskrivning af gældende spiritusforordninger med tilhørende gennemførelsesbestemmelser
med det formål at øge læsbarheden af forordningens tekst og tilpasse den til nye tekniske
udviklinger. Forslaget introducerer bl.a. en kategorisering af forskellige spiritustyper i tre
kategorier afhængig af, hvilke råvarer den enkelte spiritustype må baseres på samt hvilke
aromastoffer, der må tilsættes. Endvidere stilles forslag om ændring af visse mærkningsregler for
spiritus samt til ændring i procedureformen for fremtidige ændringer af lovgivningen på området,
idet bl.a. forordningens bilag, herunder bl.a. definitionerne for spiritustyper, fremtidigt vil kunne
ændres ved forvaltningskomitéprocedure, hvor ændring i dag forudsætter vedtagelse via fælles
beslutningstagen af Europa-Parlamentet og Rådet.
Baggrund
Kommissionen har med KOM (2005) 125 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om definition, betegnelse, præsentation og mærkning af spiritus. Forslaget er oversendt
til Rådet d. 15. december 2005. Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet i dansk sprogversion
den 22. december 2005.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 og skal behandles efter proceduren for fælles
beslutningstagen i TEF artikel 251.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310183_0003.png
Nærhedsprincippet
Det er regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der er tale
om en ændring af allerede vedtaget fællesskabslovgivning, og regeringen finder, at harmoniserede
standarder for spiritus bør fastsættes på fællesskabsniveau.
Formål og indhold
Forslaget indebærer en revision og sammenskrivning af gældende spiritusforordninger med
tilhørende gennemførelsesbestemmelser
1
med det hovedformål at øge læsbarheden af
forordningernes tekst og tilpasse lovgivningen til nye tekniske udviklinger. Desuden introduceres
ved forslaget en række ændringer af den gældende lovgivning som uddybet i det følgende.
Definitionen af spiritus foreslås videreført fra gældende forordning, hvorefter spiritus defineres som
en drik med et alkoholindhold på mindst 15 % , beregnet til human konsum og med særlige
organoleptiske kvaliteter. Alkohol, der anvendes til fremstilling af spiritus, skal også fortsat være af
landbrugsmæssig oprindelse.
Forslaget introducerer en kategorisering af spiritustyper, hvorefter spiritus inddeles i følgende 3
kategorier: ”spiritus”, ”særlig spiritus” og ”anden spiritus” og defineres som følger:
”spiritus”: stiller krav om bestemte råvarer. Der må ikke tilsættes alkohol og der må kun
tilsættes naturlige aromaer og aromapræparater.
”særlig spiritus” kan fremstilles på baggrund af landbrugsalkohol uden bestemte krav til
råvaren, og der må kun tilsættes naturlige, naturidentiske aromaer eller aromapræparater
som defineret i ”aromastofdirektivet”
2
.
”anden spiritus” kan fremstilles på baggrund af landbrugsalkohol uden bestemte krav til
råvaren og der må tilsættes aromastoffer i overensstemmelse med reglerne i
”aromadirektivet”.
Definitioner af spiritustyper og andre tekniske bestemmelser for de forskellige spiritustyper flyttes
fra at være angivet i selve forordningens tekstdel til at blive reguleret ved et bilag til forordningen.
Ændring af definitioner mv. forudsætter i dag ændring af Rådets og Parlamentets forordning via
proceduren om fælles beslutningstagen. Ifølge forslaget skal bl.a. bestemmelser i bilagene, herunder
definitioner af spiritustyper, fremover kunne ændres via behandling i en forvaltningskomité.
Det foreslås, at der i komitéprocedure ud over de nævnte ændringer af definitioner kan vedtages
gennemførelsesforanstaltninger samt fravigelse af forordningens bestemmelser i velbegrundede
tilfælde. Kommissionen foreslår en forvaltningskomitéprocedure.
Hvad angår særligt definitionen af vodka er den i store træk identisk med den gældende definition,
hvor der ikke er krav til råvaren, som det er tilfældet for en række andre typer af spiritus. Endvidere
1 Rådets forordning (EØF) nr. 1576/89 af 29. maj 1989 om fastlæggelse af almindelige regler for definition, betegnelse og
præsentation af spiritus og Kommissionens forordning (EØF) nr. 1014/90 af 25. april 1990 om gennemførelsesbestemmelser for
definition af, betegnelse for og præsentation af spiritus.
2 Rådets direktiv 88/388/EØF af 22. juni 1988 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aromaer, som må
anvendes i levnedsmidler, og om udgangsmaterialer til fremstilling af disse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310183_0004.png
foreslås defineret en ny type spiritus ”Aromatiseret vodka”, som er vodka, hvor der må være tilført
en fremherskende smag.
Som det er tilfældet i gældende forordning, indebærer forslaget, at der fastsættes specifikke
bestemmelser for mærkning af spiritus udover, hvad der er fastsat i de horisontale bestemmelser om
mærkning af fødevarer, jf. mærkningsbekendtgørelsen
3
. Ifølge forslaget skal de i forordningen
fastsatte definitioner for de forskellige former for spiritus angives som ”varebetegnelse”, jf.
bestemmelserne om mærkning af fødevarer. Et varemærke eller ”brand” kan ikke erstatte den
obligatoriske anvendelse af varebetegnelse. For spiritus, hvor der ikke er fastsat en definition, skal
varebetegnelsen være ”spiritus”. Mærkningsoplysningerne skal anføres på et eller flere af
Fællesskabets officielle sprog, således, at den endelige forbruger let kan forstå de enkelte
oplysninger, svarende til bestemmelserne i de horisontale mærkningsregler. Specifikt for ”Vodka”
foreslås, at det af mærkningen skal fremgå hvilke råvarer, der er anvendt ved fremstillingen.
Bestemmelserne i forslaget vedrørende anvendelse af sødestoffer, farvestoffer og aromastoffer er i
overensstemmelse med de gældende EU-direktiver på disse områder.
I bilag I til forordningen vedrørende tekniske definitioner og betingelser fastsættes grænseværdier
for visse uønskede stoffer, bl.a. metanol (træsprit) i landbrugsalkohol. Grænseværdierne svarer til
de eksisterende.
Spiritusområdet er ikke omfattet af EU-forordningen om beskyttelse af geografiske betegnelser
4
.
Forslaget indeholder derfor selvstændige bestemmelser om definition, beskyttelse og registrering af
geografiske betegnelser. Disse bestemmelser justeres med dette forslag i overensstemmelse med
internationale standarder.
For geografiske betegnelser, der er beskyttet efter gældende regler, skal der for at opretholde denne
beskyttelse forelægges et teknisk dossier for geografiske betegnelser for Kommissionen. Hvis ikke
der er offentliggjort et dossier inden 7 år efter den nye forordnings ikrafttræden, vil beskyttelsen af
den geografiske betegnelse ophøre.
På baggrund af drøftelserne i såvel Rådets arbejdsgruppe som i CSA har det finske formandskab
udarbejdet et kompromisforslag
5
, der særligt vedrører de to væsentligste udeståender, nemlig
definitionen af vodka samt spørgsmålet om komitolgi.
For så vidt angår komitologispørgsmålet foreslår formandskabet, at forvaltningskomitéproceduren
erstattes af henholdsvis forskriftskomitéproceduren og den nye kontrolprocedure (artikel 5a)
6
.
3 Bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2004 om mærkning m.v. af fødevarer.
4 Rådets forordning (EØF) Nr. 2081/92 af 14. juli 1992 om beskyttelse af geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser for
landbrugsprodukter og levnedsmidler.
5 Dokument DS 585/06 af 6. september 2006.
6 Rådets afgørelse af 17. juli 2006 om ændring af afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår
for udøvelsen
af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310183_0005.png
Således foreslår formandskabet, at kontrolproceduren, hvor Rådet og især Europa-Parlamentet
tildeles forøgede beføjelser, skal anvendes i forbindelse med ændring af bilagene (herunder
spiritusdefinitionerne) samt i forbindelse med vedtagelse af overgangsbestemmelser og fravigelse af
forordningens bestemmelser i velbegrundede tilfælde. Forskriftkomitéproceduren foreslås derimod
anvendt i forbindelse med vedtagelse af gennemførelsesbestemmelser samt med henblik på at løse
visse praktiske problemer, der måtte opstå.
Med hensyn til definitionen af vodka indebærer formandskabets kompromisforslag, at der etableres
tre kategorier af vodka i stedet for de af Kommissionen foreslåede to kategorier:
1. Vodka, der kun må produceres på basis af korn, kartofler og melasse fra sukkerroer.
Angivelse af råvaren er mulig, men ikke obligatorisk.
2. Vodka produceret på basis af andre råvarer end korn, kartofler og melasse fra sukkerroer og
hvor det er obligatorisk at angive råvarerne i varebetegnelsen.
3. Og endelig er der, ligesom i det oprindelige forslag, et forslag om en definition af
”aromatiseret vodka”. Denne type vodka vil kunne produceres på basis af såvel vodka i
kategori 1 som i kategori 2.
Udtalelser
Europa-Parlamentets har endnu ikke udtalt sig om forslaget, men Parlamentet forventes at behandle
sagen på samlingen i januar 2007.
Gældende dansk ret
Forslaget er fremsat som en forordning, der ved vedtagelse er direkte anvendelig i dansk ret. Straf
for overtrædelse af gældende spiritusregler er hjemlet ved bemyndigelsesloven
7
. Der er ikke fastsat
supplerende nationale bestemmelser i forbindelse med administrationen af gældende
spiritusforordning. Forslaget vurderes således ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Konsekvenser
Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive berørt af forslaget. Forslaget skønnes på det
foreliggende grundlag ikke at få statsfinansielle konsekvenser, og det skønnes heller ikke at
indebære samfundsøkonomiske konsekvenser for hverken erhverv eller forbrugere.
7 Bekendtgørelse nr. 297 af 28. april 2004 af lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om
markedsordninger for landbrugsvarer m.v.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Høring
Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til
Fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelovens § 69 (Det Rådgivende Fødevareudvalg) og i
henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni
2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske
Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter, Dansk Landbrug
og
COOP Danmark
fremfører
alle en specifik modstand mod forslaget til definition af ”Vodka”.
Ifølge forslaget er der ikke særlige krav til udgangsmaterialet (råvaren) ved fremstilling af ”Vodka”,
hvilket er ”status quo” i forhold til gældende spiritusforordning. De nævnte høringsparter ønsker en
definition, hvorefter ”Vodka” kun kan fremstilles på basis af korn eller kartofler, dog således, at
også anvendelse af melasse vil kunne accepteres i et kompromis.
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter finder, at forslaget til definition af ”Vodka” står i
modsætning til årelange oprindelige og traditionelle produktionsmetoder, produktkategoriens image
og ikke mindst forbrugernes forventninger både i EU-landene og på eksportmarkederne. På denne
måde diskrimineres ”Vodka” i forhold til de øvrige større traditionelle kategorier af destilleret
spiritus i spiritusforordningen, som alle er defineret ned til brug af råvare.
Foreningen finder forslaget om, at der af mærkningen skal fremgå, hvilke råvarer, der er anvendt
ved fremstillingen, uacceptabelt, idet dette også vil være diskriminerende i forhold til andre
traditionelle typer spiritus, samt at mærkningskravet vil betyde øgede omkostninger for producenter
med stor eksport.
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter finder endvidere, at en opdeling af spiritus i tre kategorier
er unødvendig, og foreningen er ikke bekendt med, at der har været fremsat ønske herom, hverken
fra branche- eller forbrugerorganisationer. Videre anføres, at det ikke forekommer logisk, når et
produkt som vodka, fremstillet efter fermentering og destillering præcis som f.eks. kornbrændevin,
men blot destilleret til én procent højere alkohol, er placeret i kategori B – mens kornbrændevin er i
kategori A med øvrige fermenterede, destillerede spiritustyper.
Foreningen finder endelig, at de geografiske betegnelser, der allerede i dag er optaget i Rådets
forordning (EØF) nr. 1576/89, bør være beskyttet i den nye forordning og således ikke skal
igennem optagelsesproceduren som beskrevet i forslagets artikel 16.
Dansk Industri
henholder sig bemærkningerne fra Foreningen af danske spiritusfabrikanter.
Forbrugerrådet
er ligeledes af den opfattelse, at vodkadefinitionen er for bred, idet vodka normalt
fremstilles på korn og kartofler.
Danmarks Restauranter og Cafeer
(Under Dansk Handel og Service) har anført, at de ikke har
bemærkninger til forslaget.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310183_0007.png
VSOD
(Vin og spiritusorganisationen i Danmark) anfører, at de ikke har haft mulighed for at afgive
bemærkninger rettidigt. Hertil skal bemærkes, at forslaget af hensyn til de hjemlige procedurer
nødvendigvis har måtte være i høring hen over julen, dog med frist for bemærkninger den 4. januar
2006.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er principielt positiv overfor Kommissionens initiativ mhp. revision og
sammenskrivning af gældende spiritusforordninger med det formål at øge læsbarheden af
forordningens tekst og tilpasse den til nye tekniske udviklinger. Regeringen støtter på det
foreliggende grundlag formandskabets bestræbelser på at opnå et kompromis.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg ved grundnotat dateret den 19. januar
2006.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310183_0008.png
14 Forslag til Rådets Direktiv om dyresundhedsbestemmelser for akvakulturdyr
og produkter deraf og om forebyggelse og bekæmpelse af visse sygdomme hos
vanddyr
og
forslag til Rådets beslutning om ændring af beslutning 90/424/EØF om visse
udgifter på veterinærområdet
KOM (2005) 362
Grundnotat oversendt Folketingets Europaudvalg den
6.
januar 2006. Nye afsnit er markeret med
en streg i margenen.
Resumé
Forslaget omfatter en opdatering af de gældende fællesskabsregler vedrørende handel med
akvakulturdyr (fisk, bløddyr og krebsdyr) og produkter heraf, herunder reglerne om forebyggelse
og bekæmpelse af visse sygdomme hos fisk m.m. Med forslaget lægger Kommissionen op til en
omstrukturering af reglerne, således at disse følger de øvrige direktiver vedrørende
dyresundhedsbestemmelser og bestemmelser vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af smitsomme
husdyrsygdomme, f. eks. mund- og klovsyge og Aviær Influenza.
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville medføre en forringelse af beskyttelsesniveauet for
dyresundheden i Danmark. Der må forventes merudgifter for Fødevarestyrelsen til kontrol og
overvågning.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2005) 362 fremsendt et forslag til et Rådsdirektiv om
dyresundhedsbestemmelser for akvakulturdyr, (fisk, krebsdyr og bløddyr uanset udviklingstrin,
herunder æg og sæd/mælke, der opdrættes på et akvakulturbrug eller i et område med opdræt af
bløddyr) og produkter deraf og om forebyggelse og bekæmpelse af visse sygdomme hos vanddyr
(fisk, krebsdyr og bløddyr). Forslaget er oversendt til Rådet d. 23. august 2005.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der er
tale om ændringer/tilføjelser til allerede eksisterende EU regler om dyresundhed for så vidt angår
akvakulturdyr og produkter deraf og om forebyggelse og bekæmpelse af visse sygdomme hos
akvakulturdyr.
Regeringen vurderer det endvidere ønskeligt med fælles EU regler for at sikre en samlet europæisk
indsats for udryddelse af sygdomme hos akvakulturdyr og sikre sundhedsniveauet for akvakulturdyr
og produkter heraf. Det sikrer, at omsætning af akvakulturdyr kan foregå under hensyntagen til
overholdelse af den højeste dyresundhedsmæssige sikkerhed, samt begrænser de ofte store
samfundsmæssige, økonomiske tab og skadesvirkninger, der er forbundet med sygdomme.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310183_0009.png
Formål og indhold
Med forslaget til nyt Rådsdirektiv har Kommissionen til hensigt at ajourføre og samle de gældende
fællesskabsbestemmelser om handel med akvakulturdyr og produkter deraf, herunder de gældende
sundhedsbestemmelser og reglerne om forebyggelse og bekæmpelse af visse sygdomme hos
akvakulturdyr, som er indeholdt i Rådets direktiver 91/67/EØF, 93/53/EØF og 95/70/EF.
Ændringerne skal sikre, at sundheden for akvakulturdyr ikke bliver tilsidesat i forbindelse med
omsætning af levende dyr og produkter heraf, samt at der bliver gennemført en mere effektiv
forebyggelse og bekæmpelse af udbrud af sygdomme hos sådanne dyr. Sundhedsrisikoen samt de
udgifter/tab og de skadevirkninger for samfundet, der er forbundet med disse sygdomme, skal
begrænses.
De gældende dyresundhedsbestemmelser for akvakulturdyr og produkter deraf, herunder reglerne
om forebyggelse og bekæmpelse af visse sygdomme hos fisk og skalddyr, vil således blive ændret
med følgende centrale elementer:
1. I forslaget er der foretaget en ændring af direktivets struktur i forhold til de gældende
direktiver, så opbygningen bliver identisk med de øvrige sygdomsdirektiver der f.eks gælder
for aviær influenza og mund- og klovesyge.
2. Der opstilles krav om autorisation af akvakultur- og forarbejdningsvirksomheder, og krav
om at der bliver oprettet et register over virksomhederne.
3. Der fastsættes sundhedsmæssige krav for markedsføring af akvakulturdyr til udsætning.
4. Der foreslås en ændring af reglerne som tilsigter en forenkling af zoneinddelingerne for så
vidt angår sygdomsstatus. Ved omsætning af fisk eller ved bekæmpelse af fiskesygdomme
m.m. opereres der efter de nugældende regler med 3 zoner: 1) Sygdomsfrie zoner, hvor der
kan være restriktioner for drift af akvakulturbrug, herunder restriktioner for tilførsel af
akvakulturdyr. 2) Undersøgelseszoner, hvor der er indført restriktioner som i de sygdomsfrie
zoner, men hvorfra der f.eks. ikke kan tilføres fisk til sygdomsfrie zoner (overgangsperiode
til en ikke-sygdomsfri zone), og 3) ikke-sygdomsfri zoner, hvor der ikke gælder særlige
restriktioner. Ifølge forslaget arbejdes der med 5 kategorier der går fra I) Sygdomsfri til V)
Inficeret.
5. Der bliver tilføjet et nyt begreb ”segmenter”(compartment) indenfor de inficerede zoner.
Formålet er at gøre zonereglerne mere fleksible. Med indførslen af segmentbegrebet bliver
det nu muligt at have sygdomsfrie produktionsanlæg beliggende i ikke-sygdomsfri zoner.
6. Der bliver mulighed for at gennemføre nationale bekæmpelsesprogrammer for en række
sygdomme, som kan forårsage alvorlige problemer for akvakulturerhvervet, men som ikke
fremgår af sygdomslisterne i direktivets bilag.
7. Der foreslås indført krav om central registrering af alle nationale flytninger af
akvakulturdyr.
Med forslaget om ændring af Rådets beslutning 90/424/EØF om visse udgifter på veterinærområdet
udvides listen over fiske- og skaldyrssygdomme, som det er muligt at modtage EU-støtte til i
forbindelse med bekæmpelses- og udryddelsesforanstaltninger.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 27. april d.å. sin endelig udtalelse om forslaget
(”høringsprocedure”), hvori der udtrykkes støtte til at samle og forenkle lovgivningen indenfor
området, og særligt at dette gøres i form af et direktiv, der kan tage hensyn til de meget forskellige
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310183_0010.png
betingelser for akvakultur indenfor fællesskabet. Europa-Parlamentets ændringsforslag sigter
herudover overvejende på at gøre forslagsteksten mere transparent og praktisk anvendelig.
Gældende dansk ret
I Danmark reguleres fiskeområdet af en række bekendtgørelser udstedt med hjemmel i Lov nr. 432
af 9. juni 2004 om hold af dyr, der også indeholder enkelte bestemmelser som kan gøres gældende
direkte:
- Bekendtgørelse nr. 755 af 28. juli 2005 om bekæmpelse af visse smitsomme sygdomme hos
fisk.
- Bekendtgørelse nr. 780 af 15. oktober 1997 om kontrol med overførbare sygdomme hos
toskallede bløddyr.
- Bekendtgørelse nr. 856 af 12. september 2000 om afsætning af akvakulturdyr og -produkter
indenfor Den Europæiske Union (EU) samt indførsel heraf fra tredjelande.
Konsekvenser
En vedtagelse af direktivforslaget vurderes ikke at forringe det eksisterende beskyttelsesniveau for
dyresundheden i Danmark, idet direktivet tager sigte på at effektivisere mulighederne for at
forebygge og bekæmpe sygdomme hos akvakulturdyr i hele Europa.
Det vurderes, at en vedtagelse af direktivforslaget kan få positive konsekvenser for erhvervet, idet
en effektivisering af forebyggelse og bekæmpelse af sygdomme hos akvakulturdyr i Europa vil
medføre færre økonomiske skadesvirkninger af sygdomsudbrud.
En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve lovændringer, men kan implementeres ved en ny
bekendtgørelse med hjemmel i Lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr.
Forslaget forudsætter umiddelbart et mere aktivt basis-beredskab i Fødevarestyrelsen, herunder
overvågning og tilpasning og vedligeholdelse af beredskabsplaner, samt oprettelse af et centralt
registreringssystem til registrering af nationale flytninger. Forslaget kan derfor få konsekvenser for
udgifterne til kontrol og overvågning. Afhængigt af udfaldet af forhandlingerne om direktivet
forventes merudgifterne at ligge mellem en halv million og to millioner kroner, inklusive udgifterne
til udbygning af registreringssystemet til nationale flytninger af akvakulturdyr.
Beløbet forventes finansieret indenfor Fødevarestyrelsens ramme. Udgifterne kan ikke finansieres
ved brugerbetaling, da registrering og ordinær veterinærkontrol er omfattet af en fritagelse for
betaling med oprindelse i Økonomi- og Erhvervsministeriets puljer til lettelse af erhvervenes
administrative byrder, jf. Finanslovens anmærkninger herom. (§ 27.41.01)
Høring
Forslaget har været sendt til høring hos relevante, landsomfattende erhvervsorganisationer og været
til høring i Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg.
Foreningen Dansk Akvakultur (DAK)
støtter at Kommissionens direktiv tilgodeser den danske
bekæmpelse af fiskesygdomme som eksempelvis Infektiøs Pankreas Nekrose (IPN) og Bacterial
Kidney Disease (BKD) som er af stor betydning for Danmarks muligheder for eksport af fiskeæg.
DAK fremhæver dog, at man ikke finder, at forslaget tager højde for de specielle forhold, der gør
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310183_0011.png
sig gældende hos akvakulturdyr, hvorfor foreningen er bekymret for de følger dette kan have for
den høje sundhedsstatus som det danske akvakulturerhverv opretholder i dag.
Danish Meat Association (DMA)
bemærker, at konsekvensen af vedtagelse af forslaget er, at
Fødevarestyrelsen skal etablere et mere aktivt basis-beredskab, herunder overvågning og tilpasning
og vedligeholdelse af beredskabsplaner, som forventes at koste mellem en halv og to millioner kr.,
som forventes finansieret indenfor Fødevarestyrelsens budgetrammer. DMA forventer, at
vedtagelse af forslaget ikke medfører, at der reduceres i det eksisterende veterinære beredskab for
husdyr, og at finansieringen skaffes fra andre områder.
Landbrugsrådet
henholder sig bemærkningerne fra Foreningen Dansk Akvakultur.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet overfor Kommissionens ønske om at opdatere gældende EU regler
om dyresundhed, omsætning og sygdomsbekæmpelse på området for fisk og skalddyr. Den
ændrede struktur i direktivforslaget i forhold til de gældende direktiver støttes endvidere af
Regeringen, da det herved signaleres, at bekæmpelsen af fiskesygdomme sidestilles med
bekæmpelsen af andre husdyrsygdommene og samtidig gøres reglerne mere overskuelige.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg ved grundnotat oversendt til udvalget
den 6. januar 2006.
11