Europaudvalget 2006-07
2758 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453555_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
PRESSEMEDDELELSE
2758. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
den 24.-25. oktober 2006 i Luxembourg
Formand
Juha KORKEAOJA
Finlands landbrugs- og skovbrugsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6219 / 9776 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0002.png
24.-25.X.2006
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om en rådsforordning om fastsættelse for 2007 af fiskerimuligheder
og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande i Østersøen.
Rådet havde en orienterende debat om reformen af vinsektoren og om økologisk produktion.
Det vedtog desuden et sæt konklusioner om EU-skovhandlingsplanen 2007-2011.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0003.png
24.-25.X.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TAC'ER OG KVOTER FOR 2007 - ØSTERSØEN*.......................................................................... 7
EF-NORGE: ÅRLIGE KONSULTATIONER.................................................................................... 9
TAC'ER OG KVOTER FOR 2007 .................................................................................................... 10
SPIRITUS
- Offentlig forhandling.....................................................................................................
11
REFORM AF VINSEKTOREN ........................................................................................................ 12
ØKOLOGISKE FØDEVARER......................................................................................................... 14
Eventuelt ............................................................................................................................................ 15
Central udgiftsstyring i fiskerisektoren .................................................................................... 15
Fugleinfluenza (H5N1)............................................................................................................. 15
Forenkling af den fælles landbrugspolitik ................................................................................ 15
Konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne .................................................. 16
Statsstøtte.................................................................................................................................. 16
Det fremtidige arbejde .............................................................................................................. 16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
EU-skovhandlingsplanen 2007-2011 -
Rådets konklusioner.................................................................................
17
Undtagelsesbestemmelsen om vask af æg ............................................................................................................. 22
Samarbejdet med Chile - ændring af associeringsaftalen ...................................................................................... 22
Dyresundhedsbestemmelser* ................................................................................................................................ 23
Udgifter på veterinærområdet................................................................................................................................ 23
FISKERI
Ulovligt fiskeri i det nordøstlige atlanterhav ......................................................................................................... 24
HANDELSPOLITIK
Pan-Euro-Middelhavs-ordningen for kumulation af oprindelse ............................................................................ 24
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Særberetning nr. 6/2006 om miljøaspektet i Kommissionens udviklingssamarbejde -
Rådets konklusioner........
25
Finansielt bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond .......................................................................................... 27
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Instrument til finansiering af udviklingssamarbejde ............................................................................................. 27
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg.................................................................................................. 27
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0005.png
24.-25.X.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Den Tjekkiske Republik:
Milena VICENOVÁ
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Tyskland:
Gerd LINDEMANN
Estland:
Ester TUIKSOO
Olavi TAMMEMÄE
Grækenland:
Evangelos BASIAKOS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Irland:
John BROWNE
Brendan SMITH
Italien:
Paolo DE CASTRO
Cypern:
Photis PHOTIOU
Letland:
MārtiĦš ROZE
Litauen:
Kazimira Danutè PRUNSKIENö
Luxembourg:
Fernand BODEN
Minister for selvstændige erhverv, små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Viceminister, Miljøministeriet
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug og fiskeri
Viceminister, Landbrugs- og Fødevareministeriet, med
særligt ansvar for skovbrug
Viceminister, Ministeriet for Landbrug og Fødevarer, med
særligt ansvar for fødevarer og gartneri
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og
mellemstore virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling
Miljøminister og minister for landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Ungarn:
József GRÁF
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Cees VEERMAN
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0006.png
24.-25.X.2006
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Andrzej LEPPER
Portugal:
Jaime SILVA
Slovenien:
Gvido MRAVLJAK
Slovakiet:
Miroslav JUREŇA
Finland:
Juha KORKEAOJA
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Ben BRADSHAW
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Vicepremierminister, minister for landbrug og
landdistriktudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Statssekretær, Landbrugs-, Skovbrugs- og
Fødevareministeriet
Landbrugsminister
Landbrugs- og skovbrugsminister
Landbrugsminister
Statssekretær for lokale miljøspørgsmål, havspørgsmål og
dyrevelfærd
Kommissionen:
Joe BORG
Mariann FISCHER BOEL
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Nihat KABIL
Rumænien:
Nicolae Flaviu LAZIN
Minister for landbrug og skovvæsen
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Skovbrug og
Landdistriktudvikling
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0007.png
24.-25.X.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TAC'ER OG KVOTER FOR 2007 - ØSTERSØEN*
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed om en rådsforordning om fastsættelse for
2007 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande i Østersøen. Den
polske delegation meddelte, at den ville stemme imod.
De vigtigste elementer i formandskabets kompromis, der blev støttet af Kommissionen, er følgende:
TAC for torsk i den østlige Østersø (40 805 tons) nedsættes med 10% i forhold til det nuværende
niveau for 2006 (45 339 tons); TAC for torsk i den vestlige Østersø fastsættes til 26 696 tons,
dvs. en nedsættelse på 6% i forhold til det nuværende niveau for 2006 (28 400 tons). Der
vedlægges en sammenligningstabel for TAC. Hvis forslaget til forordning om en flerårig plan for
torskebestandene i Østersøen ikke vedtages inden den 30. juni 2007, vil der for 2007 blive
foretaget en nedsættelse af TAC for torsk på 15%.
TAC for brisling forhøjes med 8% i forhold til 2006. For atlantisk laks vil TAC for 2007 i det
vigtigste fangstområde kun blive nedsat med 5% i stedet for 10% som oprindelig foreslået af
Kommissionen.
For så vidt angår bestemmelserne om begrænsning af fiskeriindsatsen sikrer kompromiset en
yderligere nedsættelse på 10% af antallet af havdage i forhold til 2006. Denne begrænsning af
fiskeriindsatsen fordeles på lukkede perioder i løbet af året, således at de længste lukkede
perioder kommer til at ligge om sommeren (i den østlige del) og om foråret (i den vestlige del).
Medlemsstaterne skal selv fastsætte yderligere begrænsninger af fiskeriindsatsen uden for disse
perioder på 77 dage i den vestlige del af Østersøen og 67 dage i underområde 25-27. Det
samlede antal forbudsdage bliver på 117 dage i den vestlige del af Østersøen og 138 dage i
underområde 25-27. Fartøjer med en længde overalt på under 12 meter, som fisker med
specificerede typer af fangstredskaber, kan fiske indtil 12 sømil fra kysten, hvis bifangsten af
torsk ikke overstiger 20 kg eller 10%, idet det er den største mængde, der gælder.
I en fælles erklæring fra Rådet og Kommissionen behandles spørgsmålet om ulovligt og ikke-
rapporteret torskefiskeri, der betragtes som et stort problem i Østersøen.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0008.png
24.-25.X.2006
TAC'er i Østersøen for 2006, Kommissionens forslag til TAC'er i Østersøen for 2007 og Rådets afgørelse for 2007
Art
(dansk
navn)
sild
sild
sild
Art
(latinsk
navn)
Clupea
harengus
Clupea
harengus
Clupea
harengus
Clupea
harengus
Gadus
morhua
Gadus
morhua
Pleuronecte
s platessa
Salmo salar
ICES-fiskeri-
område
EF-TAC
for 2006
i tons
Kommissionens forslag til
EF-TAC for 2007 i tons
Ændring i % i forhold
til EF-TAC for 2006
Rådets afgørelse om EF-
TAC for 2007 i tons
Ændring i % i forhold
til EF-TAC for 2006
Ændring i % i forhold til
Kommissionens forslag
sild
torsk
torsk
rødspæ
3
tte
atlantis
III b, c, d
451
k laks
atlantis Salmo salar Østersøen,
15
k laks
underafsnit 32
brislin
Sprattus
III b, c, d
420
g
sprattus
NB: tallene for atlantisk laks er udtrykt i antal fisk.
Østersøen,
underafsnit 30-31
Østersøen,
underafsnit 22-24
Østersøen,
underafsnit 25-27,
28.2, 29, 32
Østersøen,
underafsnit 28-1
Østersøen,
underafsnit 25-32
Østersøen,
underafsnit 22-24
III b, c, d
91 600
47 500
115 842
40 000
45 339
28 400
766
260
419
826
88 100
52 500
133 218
34 000
38 522
24 140
3 766
361 001
15 419
428 918
- 3.82
10.52
15.00
-15.00
-15.00
-15.00
0
-20.00
0
1.92
91 600
49 500
132 718
37 500
40 805
26 696
3 766
428 697
15 419
454 492
0
4.00
14.00
- 6.25
- 10.0
- 6.0
0
- 5.0
0
8.0
3.82
- 6.00
- 0.5
10.00
6.0
10.5
0
18.7
0
6.0
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0009.png
24.-25.X.2006
EF-NORGE: ÅRLIGE KONSULTATIONER
Rådet havde på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet en udveksling af synspunkter med
hensyn til forberedelsen af de årlige konsultationer for 2007 mellem Fællesskabet og Norge.
For så vidt angår de vigtigste spørgsmål i forbindelse med konsultationerne understregede mange
delegationer betydningen af at nå frem til en aftale inden årets udgang.
Med hensyn til balancen i udvekslingen af fangstmuligheder mellem Fællesskabet og Norge
understregede delegationerne behovet for at nå frem til en aftale, og nogle af dem pressede på for at
få en aftale, der ikke gennemføres på bekostning af bestemte arter.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0010.png
24.-25.X.2006
TAC'ER OG KVOTER FOR 2007
På grundlag af et spørgeskema fra formandskabet
(13366/06)
havde Rådet en udveksling af
synspunkter som led i forhåndsdrøftelserne ("frontloading exercise") vedrørende forberedelserne til
fastsættelse af TAC'er og kvoter for 2007 i EF-farvande. Rådet noterede sig delegationernes
holdninger.
Kommissionens forslag foreligger endnu ikke, men formålet med drøftelserne var at give Rådet og
Kommissionen et klart overblik over medlemsstaternes holdninger til fiskeriindsatsen og TAC-
niveauet for næste år.
Mange delegationer udtrykte tilfredshed med Kommissionens principerklæring og med, at det var
muligt at udveksle synspunkter på dette stadium, da det øger gennemsigtigheden og
forudsigeligheden med hensyn til fiskerimulighederne.
Flertallet af delegationerne støttede Kommissionens gradvise fremgangsmåde, der er baseret på en
begrænsning i TAC-variationen fra år til år på 15% , mens andre delegationer understregede, at der
er behov for at tage hensyn til ekstraordinære forhold.
Flere delegationer var bekymrede over mulige TAC-reduktioner for dybhavsarter og over yderligere
reduktioner af den nuværende TAC for torsk.
Da det er første år, Kommissionen fremlægger en sådan principerklæring som led i
forhåndsdrøftelserne, foreslog nogle delegationer, at høringen af de regionale rådgivende råd finder
sted på et tidligere tidspunkt, således at der kan tages behørigt hensyn til deres synspunkter. Nogle
delegationer mente desuden, at Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) bør udarbejde sine
videnskabelige udtalelser så betids, at Kommissionen kan fremlægge sin principerklæring i april.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0011.png
24.-25.X.2006
SPIRITUS
- Offentlig forhandling
Formandskabet noterede sig, at et bredt flertal i Rådet kunne støtte den generelle tilgang i forslaget
til forordning om definition, betegnelse, præsentation og mærkning af spiritus som et foreløbigt
udgangspunkt for drøftelserne med Europa-Parlamentet
(13867/06+ADD1).
Rådet noterede sig delegationernes synspunkter og formandskabets intention om at holde
Specialkomitéen for Landbrug fuldt underrettet og ajour om de seneste drøftelser med Europa-
Parlamentet samt om at vende tilbage til de juridiske og WTO-relaterede aspekter af dette
spørgsmål.
Det forslag, som Kommissionen forelagde den 15. december 2005 (15902/05) som led i den fælles
beslutningsprocedure, tager sigte på at konsolidere og ajourføre den nuværende spirituslovgivning i
det indre marked, således at den bliver lettere at læse og anvende.
Det finske formandskab ønsker at gøre så mange fremskridt som muligt med dette forslag for at nå
til politisk enighed med Europa-Parlamentet under førstebehandlingen.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0012.png
24.-25.X.2006
REFORM AF VINSEKTOREN
På basis af et spørgeskema fra formandskabet
(13993/06)
havde Rådet en orienterende debat om
visse aspekter af Kommissionens meddelelse om reformen af vinsektoren i EU
(10851/06+ADD1).
Med denne detaljerede og konstruktive drøftelse afsluttede Rådet en fuldstændig gennemgang af
Kommissionens meddelelse.
Alle delegationer erkendte, at der er behov for en reform af vinsektoren for at øge
konkurrenceevnen for EU's vinproduktion. Generelt kan delegationerne tilslutte sig Kommissionens
synspunkter og analyse af forholdene i sektoren. Delegationerne kan også tilslutte sig reformens
generelle målsætninger, således som de er beskrevet i meddelelsen, og navnlig målet om at forbedre
sektorens konkurrenceevne.
De fleste delegationer støttede reformmulighed 2 ("gennemgribende reform"). Nogle delegationer
mente, at nogle aspekter af ordningen med afkoblede betalinger med fordel kan knyttes til
mulighed 2.
Synspunkterne var mere forskellige for så vidt angår de individuelle foranstaltninger, som
Kommissionen har skitseret:
– mange delegationer understregede behovet for at anvende de foranstaltninger,
Kommissionen har foreslået, på en afbalanceret måde med passende
indfasningsordninger, således at sektoren får mulighed for at tilpasse sig ændringerne i
støtteordningerne.
– de fleste delegationer gik ind for at afskaffe de nuværende markedsinstrumenter og
støttede tanken om at etablere nationale budgetter med mulighed for fra en fastlagt liste
at vælge foranstaltninger, der skal gennemføres.
– mange delegationer var betænkelige ved den foreslåede rydningsordning, som efter
deres opfattelse kan få uønskede virkninger for miljøet i visse vinproducerende områder
i Fællesskabet. Nogle delegationer påpegede, at en rydningsordning bør være regionalt
og kvalitativt selektiv. De fleste delegationer gik dog ind for at begrænse
overskudsproduktionen for at forbedre markedsbalancen.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2006
– for at forbedre EU-vinenes omdømme og kvalitet er der behov for en øget
markedsføringsindsats for EU-vine samt klarere og enklere mærkningsbestemmelser; de
fleste delegationer var også positivt indstillet over for forslaget om at give adgang til de
ønologiske fremgangsmåder, der er godkendt af OIV, således at europæiske producenter
får de samme muligheder som tredjelandsproducenter.
På grundlag af drøftelserne i Rådet, CSA og ekspertgruppen, som der er udarbejdet koncise
rapporter om, har Kommissionen nu et dækkende billede af de forskellige delegationers
synspunkter. Med denne drøftelse og den kommende udtalelse fra Europa-Parlamentet har
Kommissionen et solidt grundlag for sit arbejde med de konkrete reformforslag for sektoren.
Rådet opfordrede Kommissionen til at forelægge Rådet forslaget til en reform af vinsektoren i første
halvår af 2007.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0014.png
24.-25.X.2006
ØKOLOGISKE FØDEVARER
Rådet havde en orienterende debat om et udkast til ny forordning om økologisk produktion og
mærkning af økologiske produkter
1
.
Debatten var koncentreret om spørgsmål vedrørende mærkning af økologiske produkter på grundlag
af et spørgeskema, som formandskabet havde udarbejdet
2
. Et stort flertal af delegationerne mente, at
formandskabets metode, hvor der opereres med tre kategorier, nemlig 95% "guldstandard", 70%
"fremhævet mærkning" og under 70% "mærkning af ingredienser", således at EU-logoet
forbeholdes produkter i den første kategori, var et skridt i den rigtige retning mod en
kompromisløsning.
Kommissionen kunne godkende disse forslag, hvis et flertal af delegationerne støttede dem..
Der vil i Specialkomitéen for Landbrug blive taget hensyn til delegationernes bemærkninger til en
række aspekter, og komitéen vil udarbejde en samlet kompromistekst, der skal forelægges for Rådet
i december.
Rådet havde også en orienterende debat om de væsentligste aspekter af dette spørgsmål den
22. maj 2006 (9170/06
(Presse 132)).
1
2
Dok. 5101/06.
Dok. 13830/1/06 REV 1.
14
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0015.png
24.-25.X.2006
Eventuelt
Central udgiftsstyring i fiskerisektoren
Rådet noterede sig bemærkningerne fra den franske delegation, der blev støttet af den belgiske og
den spanske delegation, og svaret fra fiskerikommissær Joe Borg.
Fugleinfluenza (H5N1)
Rådet noterede sig de skriftlige oplysninger fra kommissær Markos Kyprianou om udviklingen i
situationen for så vidt angår fugleinfluenza i Europa og i tredjelande.
Forenkling af den fælles landbrugspolitik
Rådet noterede sig landbrugskommissær Mariann Fischer Boels oplysninger om status med hensyn
til forenklingen af den fælles landbrugspolitik, herunder navnlig resultatet af den konference om
forenkling, der blev afholdt den 3.og 4. oktober i Bruxelles, og om den handlingsplan for
forenkling, der er udsendt af GD AGRI
(http://ec.europa.eu/agriculture/simplification/actionplan_en.pdf).
Kommissær Fischer Boel oplyste, at Kommissionen rent teknisk vil foreslå:
at samle de 21 eksisterende markedsordninger i én enkelt markedsordning
en handlingsplan, der omfatter 20 forslag
Rent politisk er det Kommissionens hensigt, at forenkling skal være et styrende princip i forbindelse
med:
de nuværende og kommende reformer af de fælles markedsordninger for vin, bananer samt frugt
og grøntsager
det såkaldte sundhedscheck af den fælles landbrugspolitik
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2006
Konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne
Formandskabet gav Rådet en kortfattet orientering om resultatet af den 20. konference mellem
direktørerne for EU-betalingsorganerne, der blev afholdt i juli 2006 i Rovaniemi i Finland
(13914/06).
Statsstøtte
Rådet noterede sig en anmodning fra den franske delegation, som ønskede øget fleksibilitet i
forbindelse med de nye rammebestemmelser for statsstøtte i landbrugssektoren. En række
delegationer (CZ/DE/ES/IE/IT/LT/HU/PL) udtalte deres støtte til den franske delegation.
Både EF-rammebestemmelserne for statsstøtte i landbrugssektoren (2000/C 232/10) og
gruppefritagelsesforordningen (nr. 1/2004) udløber ved udgangen af dette år. Kommissionen har
derfor fremsat forslag til reviderede bestemmelser.
Efter en nærmere gennemgang af forslagene og drøftelser af dem på ekspertplan var der blandt
medlemsstaterne bekymring for, at de foreslåede regler ville skabe problemer for så vidt angår den
statsstøtte, der er indført på landbrugsområdet og i forbindelse med landdistriktudvikling.
Kommissær Fischer Boel noterede sig delegationernes betænkeligheder. Hun henviste til, at spørgs-
målet var blevet drøftet i Rådet på samlingerne i juli og september 2006, og at man for at tage
hensyn til disse betænkeligheder, i den seneste udgave af forslaget til de nye EF-
rammebestemmelser for statsstøtte i landbrugssektoren havde løst mange af problemerne. Hun
bekræftede desuden, at der den 25. oktober 2006 ville blive afholdt et ekspertmøde
(Kommissionens rådgivende komité) for at imødekomme medlemsstaternes betænkeligheder.
Det fremtidige arbejde
Næste samling i Rådet (landbrug og fiskeri) afholdes den 20.-21. november 2006 i Bruxelles.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0017.png
24.-25.X.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
EU-skovhandlingsplanen 2007-2011 -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM HENVISER TIL Rådets resolution af 15. december 1998 om en skovbrugsstrategi for Den
Europæiske Union og til de konklusioner om en EU-handlingsplan for skovbrug, der blev vedtaget
af Rådet den 30. maj 2005,
SOM ER OPMÆRKSOMT PÅ skovenes multifunktionelle rolle og betydningen af en afbalanceret
tilgang til en videreudvikling af skovenes økonomiske, sociale, miljømæssige og kulturelle
dimension med henblik på at fremme en bæredygtig skovforvaltning,
SOM MINDER OM, at betingelserne og udfordringerne med hensyn til skove og skovdække er vidt
forskellige i EU, og at tiltag på fællesskabsplan, der berører skovsektoren, i deres natur bør være
komplementære og overholde subsidiaritetsprincippet,
SOM ANERKENDER, at mange fællesskabspolitikker har en direkte eller indirekte indvirkning på
medlemsstaternes skovpolitikker, og i den forbindelse erkender det fortsatte behov for koordinering,
kommunikation og samarbejde inden for Kommissionen, mellem Kommissionen og
medlemsstaterne samt mellem medlemsstaterne indbyrdes,
SOM UNDERSTREGER, at skove og skovbrug kan yde et vigtigt bidrag til at nå målene i både den
fornyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse, især i landdistrikterne, og den fornyede
strategi for bæredygtig udvikling,
SOM FREMHÆVER, at skovbrugsforanstaltninger, der kan forårsage markedsforvridninger, bør
undgås,
SOM for så vidt angår skovenes økonomiske dimension UNDERSTREGER, at skovsektoren er en
vigtig sektor inden for EU, der bidrager til at sikre råvareforsyningen i EU og er en indtægtskilde
for mange skovejere og en vigtig kilde til beskæftigelse, især i landdistrikterne,
SOM i den forbindelse ANERKENDER betydningen af at styrke den langsigtede konkurrenceevne
for skovsektoren og de skovbaserede industrier i Europa, især på baggrund af globaliseringen,
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0018.png
24.-25.X.2006
SOM for så vidt angår skovenes miljømæssige og økologiske dimension UNDERSTREGER, at
skovene kan yde et vigtigt bidrag til at opfylde EU's miljømål og internationale forpligtelser, især
med hensyn til bevarelse af biodiversiteten, begrænsning af klimaændringer, bevarelse af vand-
ressourcerne og bekæmpelse af erosion og ørkenspredning,
SOM UNDERSTREGER betydningen af at fremme beskyttelsen af skove mod biotiske og
abiotiske faktorer, herunder skovbrande,
SOM for så vidt angår skovenes sociale og kulturelle dimension ANERKENDER træers og
skovarealers betydning for mennesker og for livskvaliteten samt deres betydning som kulturarv,
SOM FREMHÆVER, at det er vigtigt at støtte og opfylde de forpligtelser, EU har indgået globalt
og regionalt, og at EU bør spille en større rolle i skovrelaterede internationale processer gennem en
koordineret tilgang, og især understreger betydningen af forbindelsen mellem EU's
skovhandlingsplan og de globale og regionale skovrelaterede forpligtelser
1
,
SOM UDTRYKKER TILFREDSHED MED den tværsektorielle tilgang, der benyttes af alle
relevante tjenestegrene i Kommissionen for at samarbejde om udarbejdelsen af EU's
skovhandlingsplan i anerkendelse af de vigtige forbindelser til andre EU-politikker og -strategier,
SOM UDTRYKKER TILFREDSHED MED meddelelsen om en EU-handlingsplan for skovbruget,
forelagt af Kommissionen den 15. juni 2006, der supplerer og bygger på skovbrugsstrategien for EU
fra 1998 og består af en række nøgleaktioner, der skal gennemføres af Kommissionen og
medlemsstaterne i fællesskab under anvendelse af de eksisterende midler og med det overordnede
mål at støtte skovenes multifunktionelle rolle og fremme en bæredygtig skovforvaltning i
medlemsstaterne samt gøre EU i stand til at opfylde sine internationale forpligtelser med hensyn til
skove,
1
Især årtusindudviklingsmålene, De Forenede Nationers Skovforum (UNFF), De Forenede
Nationers konvention om den biologiske mangfoldighed (UNCBD), De Forenede Nationers
rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC), De Forenede Nationers konvention om
bekæmpelse af ørkendannelse (UNCCD), konventionen om international handel med udryd-
delsestruede vilde dyr og planter (CITES), den internationale overenskomst om tropisk træ
(ITTA) og ministerkonferencen om beskyttelse af skovene i Europa (MCPFE).
18
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2006
OPFORDRER KOMMISSIONEN OG MEDLEMSSTATERNE TIL:
a)
i fællesskab at sikre en effektiv og afbalanceret gennemførelse af nøgleaktionerne i EU's
skovhandlingsplan, bl.a. ved at udarbejde et arbejdsprogram, der specificerer aktionerne og
deres respektive tidsrammer, og ved at skabe sammenhæng og synergi med andre relevante
fællesskabsinitiativer, især biomassehandlingsplanen, EU's FLEGT-handlingsplan,
handlingsplanen for biodiversitet til 2010 og derefter, Fællesskabets strategiske retningslinjer
for udvikling af landdistrikterne, syvende rammeprogram for forskning og Kommissionens
kommende meddelelse om træ- og papirindustriens konkurrenceevne,
at lægge særlig vægt på følgende aktioner i forbindelse med gennemførelsen af
handlingsplanen:
at styrke den skovrelaterede forskning og innovation under syvende rammeprogram for
forskning og støtte gennemførelsen af teknologiplatformen for skovindustrisektoren,
bl.a. ved at give tilstrækkelige midler hertil med henblik på at udvikle nye og innovative
koncepter og teknologier for skovsektoren,
at gennemgå igangværende aktiviteter med hensyn til værdisætning og kompensation
for levering af andre skovprodukter og -ydelser end træ, der ikke allerede
markedsomsættes, og få overblik over eksisterende information med særlig fokus på
udvikling af innovative mekanismer for kompensation for eller afsætning af sådanne
produkter og ydelser og på identifikation af eventuelle begrænsninger,
at udnytte skovenes og skovprodukternes bidrag til begrænsningen af klimaændringer
bedst muligt og fremme skovenes tilpasning til klimaændringer, også med henblik på en
vellykket opfyldelse af EU's forpligtelser i henhold til internationale aftaler, herunder
FN's rammekonvention om klimaændringer og Kyoto-protokollen,
at arbejde i retning af at nå EU's mål for biodiversitet som skitseret i Kommissionens
meddelelse: "Stop for tab af biodiversitet inden 2010 - og fremover",
at fremme træ som et fornyeligt råstof, bl.a. gennem informationsudveksling, vurdering
af de vigtigste begrænsninger på området og kobling til relevante fællesskabspolitikker
og -tiltag inden for industrisektoren for at støtte en omfattende, effektiv og
omkostningseffektiv udnyttelse af træ og andre skovprodukter,
yderligere at udvikle og forøge udnyttelsen af skovbiomasse og skovaffald til
energiproduktion på grundlag af principperne om bæredygtig skovforvaltning og med
særlig vægt på udvikling af bæredygtige produktionsmønstre, indsamling af oplysninger
og udnyttelse af data om forekomsten og en passende udnyttelse af skovbiomasse samt
de skovbaserede industriers råstofbehov,
b)
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2006
bedst muligt at udnytte skovenes bidrag til bekæmpelse af ørkendannelse, bevarelse af
vandressourcerne og beskyttelse af jorden under hensyn til EU's vandrammedirektiv og
konventionen om bekæmpelse af ørkendannelse,
at forbedre livskvaliteten i byområder,
at videreudvikle et europæisk skovovervågningssystem, der på et bredt grundlag kan
levere politikrelevante oplysninger om skove, idet de indikatorer for bæredygtig
skovforvaltning, der blev vedtaget af den 4. ministerkonference om beskyttelse af
skovene i Europa, udnyttes bedst muligt under hensyn til det hidtidige arbejde og de
eksisterende strukturer,
inden for rammerne af FLEGT-handlingsplanen og Skt. Petersborg-ministererklæringen
(ENA-FLEG) at fortsætte bestræbelserne på at bekæmpe handel med ulovligt skovet
tømmer og de problemer, der er forbundet med ulovlig skovhugst,
at udveksle idéer og erfaringer vedrørende nationale kriterier for offentlige indkøb af
lovligt og bæredygtigt tømmer samt overveje, hvordan sådanne kriterier kan blive bedre
forenelige indbyrdes,
at styrke EU's profil i internationale skovrelaterede processer ved at intensivere
koordineringen og samarbejdet om aktiviteter og instrumenter, hvis formål er at opnå en
bæredygtig skovforvaltning i verden, samt ved bedre at integrere skovpolitiske hensyn i
EU's internationale udviklingspolitikker,
c)
at gennemføre EU's skovhandlingsplan på en åben og gennemsigtig måde i tæt samarbejde
med interessenterne samt med udveksling af erfaringer og oplysninger og aktiv kommunika-
tion til offentligheden.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL:
a)
yderligere at forbedre koordineringen og samarbejdet mellem de forskellige områder af
Fællesskabets politik, der er relevante for skove, og at fortsætte en tværsektoriel tilgang støttet
af den planlagte udnævnelse af koordinatorer for skovrelaterede politikker i de berørte
afdelinger i Kommissionen,
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2006
b)
at styrke Den Stående Skovbrugskomités rolle ved at tildele den en generel koordinerende
rolle i gennemførelsen af EU's skovhandlingsplan, herunder det igangværende arbejde med
skovovervågningen, ved at forbedre dens arbejdsmetoder, fremme dens rådgivende rolle i alle
skovrelaterede spørgsmål på EU-plan og ved at fortsætte et tæt samarbejde med Den
Rådgivende Gruppe for Skovbrug og Korkproduktion, Det Rådgivende Udvalg for
Fællesskabets Politik vedrørende Træ- og Papirindustrien og andre relevante ekspertgrupper,
inden for de eksisterende ressourcer og instrumenter at skaffe tilstrækkelig støtte til
gennemførelsen af EU's skovhandlingsplan,
at gennemføre en midtvejsevaluering af handlingsplanen i 2009 og aflægge beretning til
Rådet om gennemførelsen af handlingsplanen senest i 2012.
c)
d)
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL:
a)
bedst muligt at udnytte den række af skovbrugsforanstaltninger, der er til rådighed inden for
rammerne af Fællesskabets politik for udvikling af landdistrikterne for perioden 2007-2013,
herunder skovrejsning, genopretning af skove og skovlandbrug, med henblik på at
gennemføre de nøgleaktioner, der opstilles i EU's skovhandlingsplan,
fuldt ud at udnytte det nye finansielle instrument for miljøet - LIFE+ - for at forbedre
skovovervågningen, fremme beskyttelsen af skove og bevare skovenes beskyttelsesfunktioner
og biodiversitet,
at udnytte de mange muligheder i andre fællesskabsinstrumenter, såsom syvende
rammeprogram for forskning, Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, programmet
"Intelligent Energi - Europa" inden for rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation
og fællesskabsprogrammer vedrørende uddannelse,
når det er hensigtsmæssigt, at indarbejde nøgleaktionerne i handlingsplanen i deres nationale
og regionale strategier (f.eks. det nationale skovprogram, den nationale strategi for klima-
ændringer, den nationale energistrategi, den nationale biodiversitetsstrategi og den nationale
strategi for bæredygtig udvikling),
at støtte samarbejdet med skovejere og deres foreninger og styrke uddannelse og
efteruddannelse i skovsektoren for at fremme en effektiv og bæredygtig forvaltning af
skovressourcerne og styrke skovsektorens konkurrenceevne og økonomiske levedygtighed,
b)
c)
d)
e)
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2006
f)
fortsat at søge samarbejdsområder i forbindelse med gennemførelsen af aktioner i henhold til
handlingsplanen og at fremme udveksling af idéer og erfaringer med det formål at øge deres
positive virkninger."
Undtagelsesbestemmelsen om vask af æg
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1907/90 om handelsnormer for æg,
der forlænger den midlertidige undtagelsesbestemmelse om vask af æg indtil den 1. juli 2007
(13515/06).
Forordning (EØF) nr. 1907/90 ændres, indtil den nye rådsforordning nr. 1028/2006 om
handelsnormer for æg, der erstatter den, kan anvendes; den nye forordning blev vedtaget af Rådet i
juni 2006 og træder i kraft den 1. juli 2007.
Samarbejdet med Chile - ændring af associeringsaftalen
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af et udkast til beslutning nr. 1/2006 truffet af den fælles
forvaltningskomité, der er nedsat ved aftalen om oprettelse af en associering med Chile, om
ændring af bilag IV til associeringsaftalen, der indeholder en aftale om de sundhedsmæssige og
plantesundhedsmæssige foranstaltninger (SPS), som finder anvendelse på handelen med dyr og
animalske produkter, planter, planteprodukter og andre varer samt på dyrevelfærd
(12704/06).
SPS-aftalen ændres i lyset af de fremskridt, der er gjort som følge af aftalens bestemmelser om
konsultationer og procedurer.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2006
Dyresundhedsbestemmelser*
Rådet vedtog et direktiv om dyresundhedsbestemmelser for akvakulturdyr og produkter deraf og om
forebyggelse og bekæmpelse af visse sygdomme hos vanddyr (11870/06).
I direktivet fastsættes dyresundhedsbetingelserne for markedsføring, import og transit af
akvakulturdyr og produkter som specificeret i teksten, forebyggende minimumsforanstaltninger, der
tager sigte på at øge opmærksomheden og beredskabet angående vanddyrssygdomme hos de
kompetente myndigheder, lederne af akvakulturvirksomheder og andre med relation til branchen,
og minimumsbekæmpelsesforanstaltninger, der skal anvendes ved mistanke om eller udbrud af
visse vanddyrssygdomme.
Udgifter på veterinærområdet
Rådet vedtog en beslutning om ændring af Rådets beslutning 90/424/EØF om visse udgifter på
veterinærområdet
(11871/06).
Beslutningen tager sigte på at ajourføre Rådets beslutning 90/424/EØF i lyset af Rådets direktiv om
dyresundhedsbestemmelser for akvakulturdyr og produkter deraf og om forebyggelse og
bekæmpelse af visse sygdomme hos vanddyr, så der også kan ydes EF-tilskud til
udryddelsesforanstaltninger, der gennemføres af medlemsstaterne, for at bekæmpe andre sygdomme
hos akvakulturdyr, forudsat at de relevante EF-bestemmelser overholdes.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0024.png
24.-25.X.2006
FISKERI
Ulovligt fiskeri i det nordøstlige atlanterhav
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 51/2006 for så vidt angår
bestemmelserne om fartøjer, der udøver ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri i det nordøstlige
Atlanterhav
(13729/06).
Formålet med forordningen er i fællesskabslovgivningen at gennemføre en henstilling fra
Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav (NEAFC) fra maj 2006 og således
bekræfte, at fartøjer, der udøver ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri i det nordøstlige
Atlanterhav, ikke vil få tilladelse til at anløbe fællesskabshavne.
HANDELSPOLITIK
Pan-Euro-Middelhavs-ordningen for kumulation af oprindelse
Rådet vedtog en forordning for så vidt angår følgerne af indførelsen af pan-Euro-
Middelhavsordningen for kumulation af oprindelse ved ændring af forordning nr. 1207/2001
(11463/06).
Anvendelsen af denne ordning med diagonal kumulation af oprindelse og variabel geometri
indebærer, at der skal anvendes nye former for bevis for præferenceoprindelse, EUR-MED-
varecertifikater og EUR-MED-fakturaerklæringer, der angiver, om der er anvendt diagonal
kumulation og i givet fald med hvilke lande i området.
Med henblik på at anvende denne pan-Euro-Middelhavs-ordning for kumulation af oprindelse blev
der aftalt en smidig fremgangsmåde (benævnt "variabel geometri"), der indebærer, at ordningen kan
anvendes mellem tre lande, så snart betingelsen med hensyn til de frihandelsaftaler, der indeholder
identiske oprindelsesregler, er opfyldt for de pågældende lande.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0025.png
24.-25.X.2006
I henhold til forordning nr. 1207/2001 giver EF-leverandørerne EF-eksportørerne erklæringer, der
angiver produkternes status med hensyn til de oprindelsesregler, der er fastsat i de pågældende
præferencearrangementer.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Særberetning nr. 6/2006 om miljøaspektet i Kommissionens udviklingssamarbejde -
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
DER HILSER Revisionsrettens særberetning nr. 6/2006 om miljøaspektet i Kommissionens
udviklingssamarbejde VELKOMMEN,
1.
UDTRYKKER ANERKENDELSE af Kommissionens hensigt om at revidere og opdatere
strategien fra 2001 om integration af miljøhensyn, og UNDERSTREGER, at den
europæiske konsensus, den nye udviklingspolitik, som Europa-Parlamentet, Kommissionen
og Rådet undertegnede i december 2005, udgør et klart grundlag for en mere generel
miljøstrategi for Fællesskabets udviklingssamarbejde,
UDTRYKKER TILFREDSHED med Kommissionens udtalelse om, at den ved udgangen af
2006 vil offentliggøre håndbogen i miljøintegration, som skal fastlægge procedurerne til
støtte for miljøintegrationen,
NOTERER SIG ikke desto mindre - som det også understreges i Revisionsrettens
beretning - at gennemførelsen af miljøstrategien fra 2001 har været langsom, og at
miljøaspekterne endnu ikke er blevet konkret indarbejdet og integreret i Fællesskabets
udviklingssamarbejdspolitikker og programmer,
TILSLUTTER SIG Rettens anbefalinger til Kommissionen, der opfordres til at:
opstille en generel strategi for, hvordan Kommissionen agter at integrere miljøaspekterne
i udviklingssamarbejdet, med udgangspunkt i den europæiske konsensus for udvikling fra
2005,
gennemgå sit system for intern regnskabsaflæggelse med henblik på en bedre registrering
af miljørelaterede udgifter til projekter, der ikke har miljø som det primære mål,
2.
3.
4.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.X.2006
forbedre den reelle integration af miljøhensyn, navnlig ved en bedre integration af
analysen og resultaterne i landemiljøprofilerne i landestrategidokumenterne; integrere
miljøet i den direkte budgetstøtte; udarbejde specifikke procedurer for en passende
miljøscreening af alle projekter og sikre, at der foretages miljøkonsekvensvurderinger
(MKV), når det er hensigtsmæssigt, som f.eks. ved store infrastrukturprojekter, og at de
deri indeholdte henstillinger føres ud i livet,
forbedre miljøprojekternes effektivitet, virkningsfuldhed og bæredygtighed gennem
bedre vurderings- og indkøbsprocedurer; i højere grad inddrage og støtte
lokalsamfundene i en bæredygtig forvaltning af naturressourcerne; og lade
gennemførelsen af projekterne strække sig over længere perioder og udnytte en række
andre støttemuligheder, der kunne omfatte sektorspecifikke programbaserede metoder,
sikre, at der er tilstrækkelig kapacitet til at gennemføre strategien i praksis; og at nøgle-
ansatte, og navnlig landenes delegationer, får en tilstrækkelig uddannelse i
miljøspørgsmål i forbindelse med udviklingssamarbejde,
sikre, at der oprettes et generelt resultatvurderingssystem, herunder overvågnings- og
evalueringsprocedurer, der gør det muligt at forbedre de fungerende systemer løbende og
sikre, at procedurerne følges korrekt.
5.
HILSER MED TILFREDSHED, at Kommissionen generelt accepterer Rettens anbefalinger,
og at den allerede er begyndt at træffe foranstaltninger til at føre dem ud i livet, og
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at Kommissionen har reageret ved at vælge en
strategi baseret på partnerlandenes ejerskab.
Rådets konklusion: Rådet
6.
ANERKENDER, at Kommissionen ikke står alene over for udfordringerne med at tackle
miljøaspekterne i udviklingssamarbejdet, og TILSKYNDER derfor Kommissionen til at
samarbejde med medlemsstaterne om at tackle disse udfordringer og følge passende
anbefalinger.
OPFORDRER Kommissionen til at forelægge en operationel opfølgningsplan, der inddrager
ovennævnte anbefalinger, og hvori der fastsættes konkrete mål og tidsplaner, og hvert år
aflægge rapport til Rådet om gennemførelsen."
7.
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453555_0027.png
24.-25.X.2006
Finansielt bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond
Rådet vedtog en beslutning om fastsættelse af 3. tranche af de finansielle bidrag for 2006 til Den
Europæiske Udviklingsfond (EUF)
(13950/06).
Et samlet beløb på 200 mio. EUR vil blive betalt af de 15 medlemsstater, der var i EU før
udvidelsen, til finansiering af EUF-virksomhed forvaltet af Kommissionen vedrørende
hjælpeprojekter i lande i Afrika, Vestindien og Stillehavet og medlemsstaternes oversøiske lande og
territorier.
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Instrument til finansiering af udviklingssamarbejde
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til forordning om oprettelse af et instrument
til finansiering af udviklingssamarbejde for perioden 2007-2013
(11944/06 + ADD1).
Den fælles
holdning vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling efter den
fælles beslutningsprocedure mellem Parlamentet og Rådet.
Oprettelsen af instrumentet til finansiering af udviklingssamarbejde vil muliggøre en forøgelse af et
af EU's vigtigste redskaber i finansieringen af udviklingssamarbejdet med næsten 17 mia. EUR for
de kommende syv år.
Rådet nåede til politisk enighed om indholdet af et udkast til forordning den 17. oktober
(jf.
pressemeddelelse 14086/06).
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af Staffan Nilsson som svensk medlem af Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg indtil den 20. september 2010
(14001/06).
13956/1/06 REV 1 (Presse 285)
27
DA