Europaudvalget 2006-07, Finansudvalget 2006-07
2759 - Økofin Bilag 2, FIU Alm.del Bilag 23
Offentligt
316190_0001.png
31. oktober 2006
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 7. no-
vember 2006
Dagsordenspunkt 1:
Revisionsrettens årsrapport 2005
Resumé: På ECOFIN den 7. november 2006 ventes Revisionsretten at præsentere årsberetnin-
gen for 2005, der blev offentliggjort den 24. oktober. ECOFIN forventes at tage Rettens præ-
sentation af årsberetningen til efterretning. Herefter vil Rådet behandle årsberetningen med hen-
blik på udarbejdelsen af decharge-henstillingen til Europa-Parlamentet, der forventes drøftet på
møde i ECOFIN i marts 2007.
I revisionserklæringen for 2005 anfører Revisionsretten, at regnskabet - med visse reservationer
grundet svagheder ved Kommissionens regnskabsførelse - generelt giver et retvisende billede af
Fællesskabernes indtægter og udgifter samt dets finansielle stilling. Revisionsretten ser sig fortsat
ikke i stand til at afgive en samlet revisionserklæring uden forbehold for, om de underliggende
transaktioner, der ligger til grund for regnskabets betalinger, som helhed er lovlige og formelt rig-
tige. Retten noterer i øvrigt en række stedfundne og forventede fremskridt i Kommissionens finan-
sielle forvaltning og kontrol af budgettet.
Baggrund og indhold
På ECOFIN den 7. november 2006 ventes Revisionsretten at præsentere årsbe-
retningen for regnskabsåret 2005 med tilhørende revisionserklæring. Revisionsret-
tens årsberetning blev forelagt for Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg den
23. oktober 2006, hvorefter beretningen dagen efter blev offentliggjort.
ECOFIN forventes at tage Revisionsrettens præsentation af årsberetningen til
efterretning. Herefter vil beretningen blive behandlet i Rådets Budgetudvalg og
Coreper med henblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til Europa-Parlamen-
tet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet,
jf. artikel 276 i EF-traktaten. Henstillingen forventes behandlet på møde i ECO-
FIN i marts 2007. Det bemærkes, at Rådet træffer afgørelse med kvalificeret fler-
tal.
Det er Europa-Parlamentet, der træffer afgørelse om decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 276, stk. 2 i EF-traktaten. Kommissio-
nen skal efterfølgende træffe alle egnede foranstaltninger til at efterkomme be-
mærkningerne i såvel Parlamentets afgørelse som Rådets henstilling om decharge,
jf. artikel 276, stk. 3 i EF-traktaten.
C:\Program Files (x86)\neevia.com\docConverterPro\temp\NVDC\D7D6B760-676D-4321-8785-
1200CE2CB892\x316190.doc
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316190_0002.png
2
Revisionsrettens revisionserklæring
Generelt om årsberetningen og revisionserklæringen
Revisionsrettens årsberetning, der omhandler samtlige indtægter og udgifter i Fæl-
lesskabet, offentliggøres efter hvert regnskabsårs afslutning. Beretningen har for-
inden været oversendt til Fællesskabets øvrige institutioner med henblik på ind-
hentning af besvarelser til Revisionsrettens bemærkninger, jf. artikel 248, stk. 4 i
EF-traktaten.
Som en vigtig del af beretningsarbejdet har Revisionsretten siden 1995 afgivet en
revisionserklæring til Europa-Parlamentet og Rådet til brug for disse institutioners
behandling af EF’s regnskab og dermed Kommissionens gennemførelse af bud-
gettet, jf. også EF-traktatens artikel 248, stk. 1. Revisionserklæringen omtales ty-
pisk som DAS’en, der er en forkortelse for ”la déclaration d’assurance”, som di-
rekte oversat betyder forsikrings- eller sikkerhedserklæringen. Erklæringen hviler
på Revisionsrettens kontrol af regnskabernes rigtighed og de underliggende trans-
aktioners lovlighed og formelle rigtighed.
Regnskabernes rigtighed
Formålet med det revisionsarbejde, Retten udfører for at kunne afgive en erklæ-
ring om regnskabernes rigtighed, er at få rimelig sikkerhed for, at alle Fællesska-
bets indtægter og udgifter og hele dets formue er registrerede, og at regnskaberne
giver et retvisende billede af den finansielle stilling ved regnskabsårets udgang. I
den forbindelse efterprøves følgende aspekter ved regnskaberne: Fuldstændighed,
faktisk forekomst (herunder tilstedeværelse og ejendomsret), målbarhed (herunder
værdiansættelse), regnskabsopstilling samt offentliggørelse.
I
revisionserklæringen for 2005
anfører Revisionsretten, at regnskabet - med visse
reservationer grundet svagheder ved Kommissionens regnskabsførelse - generelt
giver et retvisende billede af Fællesskabernes indtægter og udgifter samt dets fi-
nansielle stilling ved regnskabsårets udgang. Revisionsretten påpeger, at beløbet
for aktiverne vedrørende enkelte poster er ansat for højt både på åbningsbalancen
og slutbalancen i forbindelse med omstillingen fra et kasseregnskabsprincip til et
periodiseringsregnskabsprincip.
De underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
Formålet med det revisionsarbejde, Retten udfører for at kunne afgive en erklæ-
ring om de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed, er at til-
vejebringe tilstrækkeligt mange direkte og indirekte revisionsbeviser som doku-
mentation for, at de transaktioner, der ligger til grund for regnskaberne, er i over-
ensstemmelse med de gældende regler og kontrakter, og at beløbet for disse trans-
aktioner er beregnet korrekt. I den forbindelse efterprøves, om de enkelte transak-
tioner er gennemført i overensstemmelse med den gældende lovgivning, og om
der på det givne tidspunkt var bevillinger på budgettet til at dække transaktionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316190_0003.png
3
I
revisionserklæringen for 2005
anfører Retten, at på områder, hvor overvågnings- og
kontrolsystemerne er gennemført på en sådan måde, at de sikrer en passende risi-
kostyring, er de transaktioner, der ligger til grund for regnskaberne, taget under ét
lovlige og formelt rigtige. Det gælder hele indtægtssiden, alle indgåede forpligtelser
samt betalingerne inden for det administrative område og førtiltrædelsesstrategien
med undtagelse af Sapard-programmet. Hvad angår den fælles landbrugspolitik vi-
ser Rettens revision, at Det Integrerede Forvaltnings- og Kontrolsystem (IFKS),
når det anvendes korrekt, er et effektivt system til begrænsning af risikoen for
uretmæssige udgifter. IKFS dækker ca. 55 % af udgifterne under den fælles land-
brugspolitik.
Hvad angår de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed på de
øvrige områder af budgettet konstaterer Revisionsretten, at der stadig er fejl defi-
neret som transaktioner, der er bogført ukorrekt, eller som ikke er i overensstem-
melse med gældende love og forskrifter. Der sondres i øvrigt mellem to typer af
fejl: Substansfejl, der indvirker på beløbene for de transaktioner, som ligger til
grund for betalingerne, og formelle fejl uden kvantificerbar beløbsmæssig effekt
på de underliggende transaktioner.
Retten understreger som tidligere, at konstaterede fejl ikke kan anvendes som in-
dikator for omfanget af formodet eller konstateret svig (forsætlig handling eller
undladelse) mod fællesskabsbudgettet, idet svig er en kriminel adfærd, der først
kan kvalificeres som sådan efter en retlig procedure. I de tilfælde, hvor der fore-
tages fejludbetalinger, er der derfor primært tale om, at den økonomiske forvalt-
ning og kontrollen hermed ikke fungerer effektivt nok. Konstaterede fejludbeta-
linger søges i øvrigt inddrevet ved brug af finansielle korrektioner eller sanktioner,
således at de økonomiske tab for EU’s kasse formindskes mest muligt.
Retten tager forbehold for de underliggende transaktioners lovlighed og formelle
rigtighed på følgende områder:
a) De udgifter til den fælles landbrugspolitik, som ikke er omfattet af Det Inte-
grerede Forvaltnings- og Kontrolsystem (IFKS), eller hvor IFKS ikke anven-
des rigtigt, eller hvor systemet først lige er blevet indført, er forbundet med
større risiko, fordi kontrolsystemerne er mindre effektive. Godkendelsessy-
stemerne og kontrollen af landbrugsstøtte, som ikke er omfattet af IFKS, og
som foretages efter, at udbetalingen har fundet sted, giver ikke rimelig sikker-
hed for, at fællesskabslovgivningen er overholdt. Retten konkluderer, at der
stadig er fejl, som indvirker væsentligt på landbrugsudgifterne taget under ét.
b) For strukturforanstaltningerne konstaterer Retten igen, at Kommissionens og
medlemsstaternes kontrol ikke er tilstrækkelig til at sikre, at der ikke godtgøres
udgifter, som enten er ansat for højt eller ikke er støtteberettigede. For begge
de to programmeringsperioders vedkommende (1994-1999 og 2000-2006)
konstaterer Retten, at udgifterne ikke er fri for væsentlige uregelmæssigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316190_0004.png
4
Nogle af programmerne for perioden 1994-1999 var blevet afsluttet, uden at
Kommissionen havde et tilstrækkeligt solidt grundlag herfor.
c) For de interne politikkers vedkommende viser Rettens revision, at der på
trods af de fremskridt, der er gjort på nogle områder, er svagheder i overvåg-
nings- og kontrolsystemerne, som har resulteret i en væsentlig fejlfrekvens i
betalingerne til modtagerne. Fejlene skyldes hovedsageligt det komplicerede
system for godtgørelse af omkostninger og de uklare procedurer og instrukser
for de forskellige programmer.
d) Hvad angår foranstaltningerne udadtil, har forbedringerne af Kommissionens
overvågnings- og kontrolsystemer endnu ikke haft nogen effekt i de organisa-
tioner - NGO’er, modtagerregeringer og internationale organisationer - der
gennemfører aktionerne, hvor der fortsat er en væsentlig fejlfrekvens. Der er
ikke anlagt en samlet strategi for overvågning, kontrol og revision af disse or-
ganisationer, hvilket kan forklare fejlfrekvensen.
Årsberetning for 2005, der som nævnt blev offentliggjort den 24. oktober 2006,
vil blive analyseret nærmere med henblik på en yderligere kortlægning af Revisi-
onsrettens bemærkninger om budgetgennemførelsen og herunder bemærkninger
om Danmark.
Forelæggelsen for Parlamentets Budgetkontroludvalg
I sin forelæggelse af årsberetningen for Europa-Parlamentets Budgetkontrolud-
valg den 23. oktober redegjorde Revisionsrettens formand,
Hubert Weber
for de
vigtigste kritiske revisionsbemærkninger om regnskabernes rigtighed og de under-
liggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed, jf. også ovenfor om revi-
sionserklæringen. Det er ifølge Rettens formand fortsat nødvendigt at forbedre
budgetgennemførelsen, hvilket særligt gælder i medlemsstaterne.
Derudover anerkendte Rettens formand allerede gennemførte eller fremlagte initi-
ativer i Kommissionens arbejde med den finansielle forvaltning og kontrol af bud-
gettet. Det drejer sig i hovedsagen om følgende forhold:
Det omfattende og vanskelige arbejde med at indføre periodiseringsregn-
skabssystemet er skredet godt fremad.
Kvaliteten af de årlige aktivitetsrapporter og ledelseserklæringer, som gene-
raldirektørerne skal afgive, er blevet bedre.
Køre- og handlingsplanen for indførelsen af en integreret struktur for intern
kontrol er endnu et vigtigt skridt til effektivisering af den interne kontrol på
alle niveauer.
Det reviderede forslag til forbedring og forenkling af finansforordningen,
der tager hensyn til Rettens og andre institutioners udtalelser.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Nærhedsprincippet
Dechargeproceduren vedrørende Kommissionens gennemførelse af budgettet fo-
retages på fællesskabsniveau, og regeringen skønner derfor, at sagen er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådets behandling af Revisionsrettens årsberetning har ingen lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Vedrørende dansk holdning
Revisionsretten har heller ikke i sin årsberetning for 2005 set sig i stand til at afgi-
ve en positiv revisionserklæring for budgetgennemførelsen som helhed. Rettens
forbehold omfatter hovedsageligt de udgiftsområder, hvor forvaltningen er delt
mellem Kommissionen og medlemsstaterne (med den fælles landbrugspolitik og
strukturforanstaltningerne som de væsentligste områder).
Den utilfredsstillende situation har nu bestået i 12 år, idet 1994 var det første
regnskabsår, hvor de nuværende traktatbestemmelser om Rettens udarbejdelse af
en revisionserklæring fandt anvendelse. Der er dog ikke tale om nogen fastlåst og
dermed statisk situation, idet Revisionsrettens formand som nævnt anerkender en
række fremskridt i Kommissionens arbejde med den finansielle forvaltning og
interne kontrol af EU’s budget. Der synes især at være behov for yderligere frem-
skridt i medlemsstaternes håndtering af EU-betalingerne. Et væsentligt bidrag til
fortsatte fremskridt her vil være gennemførelsen af en mere ensartet intern kon-
trol og revision af Fællesskabets bevillinger på alle forvaltningsniveauer, således
som det er foreslået i Revisionsrettens udtalelse om etableringen af ”én enkelt re-
visionsmodel” (fra marts 2004), der er fulgt op i Kommissionens køre- henholds-
vis handlingsplan for indførelsen af en integreret struktur for intern kontrol (fra
juni 2005 og januar 2006).
Fra dansk side har man gennem årene spillet en meget aktiv rolle under Rådets
behandling af Revisionsrettens årsberetning og herunder bidraget med konkrete
forslag til Rådets decharge-henstilling, der kan medvirke til at forbedre forvaltnin-
gen og kontrollen af EU’s budget og informationen herom.
Arbejdet hen imod sikring af en gradvist mere positiv revisionserklæring omfatter
overordnet følgende danske prioriteter:
Retten bør i sin præsentation af årsberetningen i større omfang kommuni-
kere og perspektivere omfanget og karakteren af fejl. Det er ikke største-
parten, men nogle få procent af de underliggende transaktioner, der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
fejlbehæftede. Af disse fejl er det endvidere ikke alle, der har haft beløbs-
mæssige konsekvenser. Hertil kommer, at opdagede fejl bliver rettet i
form af efterreguleringer.
Retten bør præsentere sine kontrol- og revisionsresultater, således at pro-
blemernes kilder, art, omfang og ændringer fra år til år fremgår tydeligere
på de forskellige delområder af budgettet. Det gælder bl.a. den mere præ-
cise sammenhæng mellem de fremsatte forbehold og omfanget af de kon-
staterede fejl med beløbsmæssige virkninger. Derved ville det blive lettere
at identificere de problemområder, hvor der med fordel kan sættes særligt
ind for at opnå forbedringer.
Samarbejdet mellem Retten og de nationale eksterne revisionsorganer - i
Danmark Rigsrevisionen - bør styrkes yderligere, og Retten bør i højere
grad søge disse organers revisionsresultater inddraget i sit eget arbejde.
Rådet bør engagere sig stærkere og mere kontinuerligt i behandlingen af
spørgsmål om finansiel styring og kontrol og samarbejde tæt med Kom-
missionen og Revisionsretten herom.
Strukturen og mekanismerne for den interne kontrol bør forbedres, her-
under ved fortsat at støtte Kommissionens køre- og handlingsplan for
indførelsen af en integreret struktur for intern kontrol, der tilfredsstillende
gennemført skulle løfte kvaliteten af budgetgennemførelsen. Danmark har
støttet de dele af Kommissionens forslag til en revision af finansforord-
ningen for EU’s budget, der er en udmøntning af Kommissionens hand-
lingsplan for bedre intern kontrol.
Vedrørende andre landes holdninger
Da Revisionsrettens årsberetning endnu ikke har været drøftet, kendes andre lan-
des holdninger endnu ikke.