Europaudvalget 2006-07, Finansudvalget 2006-07
2759 - Økofin Bilag 3, FIU Alm.del Bilag 24
Offentligt
316197_0001.png
31. oktober 2006
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 7. no-
vember 2006
Dagsordenspunkt 4c:
Forslag om bemyndigelse af UK til at anvende en
foranstaltning til bekæmpelse af momssvig for visse
elektroniske varer
Resumé: UK har anmodet om Rådets tilladelse til at indføre omvendt betalingspligt ved salg
mellem virksomheder af visse elektroniske varer. Kommissionen har fremsat et forslag, som imø-
dekommer UK’s ønske. På det kommende ECOFIN-møde forventes en drøftelse af forslaget.
KOM (2006) 555
Baggrund og indhold
I henhold til artikel 27, stk. 1, i 6. momsdirektiv kan Rådet give en medlemsstat
tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i di-
rektivet for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for
svig eller unddragelse for veldefinerede varegrupper eller brancher.
UK har i et brev til Kommissionen af 10. februar 2006 anført, at der inden for
UK’s brancher for salg af elektronik med relativt små, men dyre og let omsættelige
varer, er en meget udbredt svig, der medfører store provenutab for statskassen.
Der er tale om såkaldt ”Missing Trader Intra-Community Fraud” (MTIC) (se boks
1). UK anfører, at der foregår en stor organiseret kriminalitet af denne type, og
efter det seneste officielle skøn mistede UK i 2004/2005 momsindtægter på mel-
lem 1,2 mia. GBP og 1,9 mia. GPB. Ifølge UK er svigen stigende.
Boks 1
Beskrivelse af missing trader-svig
Indenlandsk ”missing trader”-svig kan beskrives således:
Virksomhed B køber varer fra virksomhed A. B sælger varerne videre til virksomhed C. B ”forsvinder” inden
afregning af salgsmoms med SKAT, og C er samtidig berettiget til at trække denne moms fra som købs-
moms. Staten mister således den momsindtægt, som B skulle have indbetalt ved salget til C.
Grænseoverskridende ”missing trader”-svig kan beskrives således:
Virksomhed A i medlemsstat I leverer varer til virksomhed B i medlemsstat II. Normalt beregner A salgs-
moms og indbetaler denne til sin hjemstat, når han sælger varer, men ved salg mellem to virksomheder
over grænserne er leverancen momsfritaget (0-sats) for A. B beregner momsen og burde i princippet indbe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316197_0002.png
2
tale denne til sin hjemstat, men da B er en momspligtig virksomhed, har B fradrag for sine momsudgifter på
købet. B’s moms går dermed i nul. B sælger herefter varerne videre til virksomhed C i indlandet. B udsteder
på normal vis momsfaktura men ”forsvinder” før indbetaling af salgsmoms til SKAT. C er samtidig berettiget
til at trække denne moms fra som købsmoms. Derefter leverer C varerne til A i medlemsstat I (intrakommu-
nitær leverance med 0-sats). Karrusellen kan herefter tage en tur til (hvis SKAT i medlemsstat II endnu ikke
har ”opdaget” virksomhed B).
Medlemsstat II mister således den momsindtægt, som B skulle have indbetalt ved salget til C.
UK anfører, at svigen specielt sker ved levering af følgende varer:
Mobiltelefoner
Elektroniske lagringsmedier til anvendelse sammen med computere eller
mobiltelefoner eller andet elektrisk udstyr
Elektronisk udstyr til lagring, behandling eller optagelse af elektroniske data
så som:
Trådløst udstyr til e-mail, telefon, tekstbeskeder, web browsing og anden
trådløs dataadgang
Håndholdte digitale musikafspillere såsom MP3-afspillere
Håndholdte digitale kameraer og videokameraer
Håndholdte digitale videoapparater og bærbare DVD-afspillere
Håndholdt eller bærbart positionsbestemmelsesudstyr til satellitnavigati-
onssystemer
Håndholdte computere
Spillekonsoller med skærm eller af en type, der anvendes sammen med
fjernsyn eller computer.
For at bekæmpe svigen ønsker UK at indføre omvendt betalingspligt ved handel
af de ovennævnte varer mellem erhvervsdrivende. Det betyder, at det er køber,
der gøres ansvarlig for at indbetale momsen i stedet for – som normalt – sælger. I
realiteten vil det betyde, at den erhvervsmæssige handel bliver momsfri og hele
momsen beregnes og indbetales ved salg til de endelige forbrugere. Herved for-
hindres muligheden for at lave ”missing trader”-svig.
For at kunne følge varehandlen mellem erhvervsdrivende og have gode kontrol-
muligheder til sikring af, at momsen betales i det sidste led, vil UK indføre et sy-
stem, der forpligter de erhvervsdrivende til at indrapportere oplysninger om alle
salg underlagt ordningen for omvendt betalingspligt.
Rapporteringskravene giver virksomhederne visse administrative byrder, og for at
undgå, at mindre detailhandlere og virksomheder får øgede byrder, vil systemet
med omvendt betalingspligt kun skulle anvendes ved salg på over 1.000 GPB.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionen har fremsat et forslag, som imødekommer UK’s ønske om at ind-
føre omvendt betalingspligt på ovennævnte varer.
Kommissionen vurderer, at ordningen faktisk vil eliminere MTIC-svig, og de fo-
reslåede rapporteringskrav synes at sikre, at der ikke opstår en nævneværdig anden
svigform (fx momsfrit salg til forbrugere). Kommissionen vurderer dog samtidig,
at den foreslåede foranstaltning komplicerer forholdene for de erhvervsdrivende
og dermed øger de administrative byrder.
Kommissionen mener, at ordningen er forholdsvis bred, da den dækker store dele
af brancher for salg af elektronik. Men da ordningen trods alt er målrettet mod
varehandel, hvor der er konstateret udbredt svig, og kun vedrører leverancer over
1.000 GBP, vurderer Kommissionen, at den ligger inden for rammerne af artikel
27 i 6. momsdirektiv.
Kommissionen bemærker, at andre medlemslande med tilsvarende svigproblemer
antagelig vil søge om tilladelse til at bruge en tilsvarende ordning. For at kunne
overvåge og vurdere udviklingen ønsker Kommissionen, at UK senest den 31.
december 2008 indsender en rapport til Kommissionen med en samlet vurdering
af, hvordan ordningen fungerer. Desuden tidsbegrænses tilladelsen til 31. decem-
ber 2009.
På det kommende ECOFIN-møde ventes en drøftelse af forslaget.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 93 og 94. Forslaget skal vedtages med
enstemmighed.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet
Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Høring
Sagen sendes ikke i høring.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser og skønnes ikke at have
særlige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have særlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støttes forslaget, da ordningen forventes at kunne dæmme op for
den svig, som er beskrevet af UK. Ordningen er rettet specifikt mod handel med
varer, hvor der er konstateret svig, og den ligger derfor inden for rammerne af
artikel 27 i 6. momsdirektiv.
Det er dansk opfattelse, at kontrolprocedurerne UK agter at tage i brug sammen
med ordningen medfører lav risiko for, at svigen eksporteres fra UK til andre
lande.
Andre landes holdninger
Hovedparten af medlemslande har udtrykt støtte til forslaget. Et enkelt medlems-
land finder dog anvendelsesområdet for bredt og har udtrykt frygt for, at svigen
vil blive eksporteret til andre lande, fordi svindlerne i stedet vil slå sig ned der.
Endvidere tvivler landet på, at kontrollen i UK kan forhindre, at ubeskattede va-
rer kommer i cirkulation i EU.