Europaudvalget 2006-07
2762 - Uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
316661_0001.png
Kulturministeriet
30. oktober 2006
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 13. - 14. november 2006
Kultur
1. Revision af direktivet om ”tv uden grænser”
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om revision af Rådets direktiv
89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemssta-
terne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed
(tv uden grænser) –
side 1
KOM (2005) 646
- Generel indstilling
2. Henstilling om digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt materiale og
digital bevaring –
side 17
C(2006) 3808
- Vedtagelse af rådskonklusioner
3. Europæisk Kulturhovedstad –
side 25
a) Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2010
- Vedtagelse
b) Rådets afgørelse om udpegning af 2 jurymedlemmer i henhold fællesskabsaktionen
”Europæisk kulturhovedstad”
- Vedtagelse
4. Rådets arbejdsplan for kultur 2005-2006 –
side 27
a) Kulturens økonomi i Europa
-
Udveksling af synspunkter
Ad 1. Revision af direktivet om tv uden grænser”
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om revision af Rådets
direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestem-
melser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed
(tv uden grænser)
KOM (2005) 646
- Generel indstilling
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Resumé
Kommissionens forslag vedrører revision af Rådets direktiv 89/552/EØF af 3. oktober
1989 om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne
J.Nr.2004-14900-15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed (”tv uden grænser”). Hovedformålet
med forslaget er at sikre, at udbydere af nye on-demand audiovisuelle tjenester kan
udnytte fordelene ved det indre marked på linje med traditionelle tv-virksomheder.
Kommissionen vil derfor indføre en teknologineutral regulering. Kommissionen foreslår
således – i tråd med Lissabon-processen, herunder forpligtelsen over for bl.a. bedre
regulering, og i2010 strategien – som noget nyt, at det reviderede direktiv skal omfatte
såvel traditionelt tv (lineære tjenester) som nye on-demand (ikke-lineære) audiovisuelle
tjenester, om end med delvis forskellige regler.
Ifølge forslaget skal alle indholdstjenester – lineære såvel som ikke-lineære – følge nogle
basisregler, gerne implementeret ved hjælp af co- eller selvregulering. Lineære tjenester
skal derudover fortsat følge de eksisterende regler, dog i en forenklet udgave for så vidt
angår reklameregler. Hovedårsagen til denne forskel er, at forbrugerne i højere grad selv
vælger on-demand-tjenester, og at lineære tjenester har større samfundsindflydelse.
2. Baggrund
Ifølge art. 26 i det eksisterende direktiv skal Kommissionen hvert andet år forelægge en
beretning om gennemførelsen af direktivet og eventuelt fremsætte yderligere forslag for
at tilpasse det til udviklingen på tv-området, specielt på baggrund af den seneste tekno-
logiske udvikling. Det har ikke tidligere givet anledning til ændringer i direktivet,
bortset fra en mindre opdatering i 1997 (direktiv 97/36/EØF).
Forslaget er fremsat på baggrund af omfattende høringer og konferencer inden for de
seneste år.
3. Hjemmelsgrundlag
Med hjemmel i traktatens artikel 47(2) og 55 har Kommissionen den 13. december 2005
fremlagt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om revision af Rådets
direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestemmelser i
medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed. Direktivet kan
vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstagen med
Parlamentet i artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
I sit Explanatory Memorandum fremfører Kommissionen, at nærhedsprincippet er
overholdt, da forslaget til ændringer har til formål at sikre lige konkurrencevilkår for
ikke-lineære audiovisuelle tjenester i det indre marked. Dette formål kan ikke sikres af
medlemsstaterne alene, da tjenesterne er grænseoverskridende.
Da formålet med forslaget vedrører realiseringen af det indre marked, finder regerin-
gen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
I sin begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at tv-markedet er ændret drama-
tisk gennem de seneste år, fordi forbrugerne i den digitale medieverden har fået mange
flere muligheder for at modtage audiovisuelle tjenester. Samtidig konkurrerer traditio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0003.png
Side 3
nelle tv-stationer i stigende grad med nye tjenesteudbydere, som tilbyder det samme
indhold, men som er underlagt en anden regulering. Det giver ulige konkurrence.
For at sikre, at udbydere af nye on-demand audiovisuelle tjenester kan udnytte fordele-
ne ved det indre marked på linje med traditionelle tv-virksomheder, vil Kommissionen
indføre en teknologineutral regulering. Derfor foreslår Kommissionen – i tråd med
Lissabon-processen, herunder forpligtelsen over for bl.a. bedre regulering, og i2010
strategien – at det reviderede direktiv skal omfatte såvel traditionelt tv (lineære tjene-
ster) som nye on-demand (ikke-lineære) audiovisuelle tjenester, om end med delvis
forskellige regler.
Ifølge forslaget skal alle indholdstjenester – lineære såvel som ikke-lineære – følge
nogle basisregler, gerne implementeret ved hjælp af co- eller selvregulering. Lineære
tjenester skal derudover fortsat følge de eksisterende regler, dog i en forenklet udgave
for så vidt angår reklameregler. Hovedårsagen til denne forskel er, at forbrugerne i
højere grad selv vælger on-demand-tjenester, og at lineære tjenester har større sam-
fundsindflydelse.
Væsentlige ændringer
Nedenfor følger en gennemgang af de vigtigste ændringsforslag. De drejer sig især om
følgende:
Udvidelse af direktivets rækkevidde fra alene at være traditionelt tv til også at
omfatte on-demand tjenester
der indføres en ret for tv-stationer til at få korte nyhedsklip fra transmission af
vigtige begivenheder, som en tv-station i en anden medlemsstat har købt eneret
til
reglerne om indholdet af tv-reklamer skal også gælde for on-demand tjenester
reglerne om tv-sponsorering skal også gælde for on-demand tjenester
visse regler om beskyttelse i tv af mindreårige og den menneskelige værdighed
skal også gælde for on-demand tjenester
som noget nyt tillades produktplacering som en form for sponsorering – det har
hidtil ikke været reguleret i direktivet
reglerne for reklamer i tv forenkles og liberaliseres, så der bliver mulighed for
flere afbrydelser i visse programmer, end der er i dag.
Da direktivet er et minimumsdirektiv, er Danmark ikke forpligtet til at liberalisere de
eksisterende danske reklameregler eller indføre nye regler om produktplacering. Der er
således ikke noget til hinder for at videreføre de gældende danske regler, hvorefter det
som hovedregel ikke er tilladt af afbryde programmer med reklameblokke, og hvorefter
produktplacering – således som dette er defineret i direktivforslaget – ikke er tilladt.
Definitioner
Formålet er primært at adskille traditionelt tv (lineære tjenester) fra on-demand tjene-
ster (ikke-lineære tjenester), så der ikke opstår tvivl om, hvorvidt en audiovisuel tjene-
ster skal følge basisreglerne eller de mere omfattende tv-regler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Direktivets navn ændres til ”Europa-Parlamentets og Rådets direktiv [nr. og dato] om
samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende
udbud af audiovisuelle medietjenester (direktivet om audiovisuelle medietjenester).
I artikel 1, Definitioner, er der følgende væsentlige nyheder:
”fjernsynsvirksomhed” er en lineær audiovisuel medietjeneste, hvor udbyderen
bestemmer tidspunktet for et programs udsendelse og sammensætter program-
fladen
”ikke-lineær tjeneste” er en audiovisuel medietjeneste, hvor brugeren bestem-
mer tidspunktet for udsendelsen af et bestemt program, som vælges ud fra et
udvalg sammensat af udbyderen
der indføres et nyt begreb, audiovisuel kommerciel kommunikation, som beteg-
ner alle former for kommercielle budskaber
der er fortsat forbud mod skjult reklame, men produktplacering (som hidtil har
været anset for skjult reklame) tillades. Det defineres som enhver form for au-
diovisuel kommerciel kommunikation, der inde i et program viser eller henviser
til et produkt, en tjeneste eller logo hertil, normalt mod betaling.
Jurisdiktion
Der er ingen væsentlige ændringer i forhold til senderlandsprincippet. Det skal dog
bemærkes, at der er tilføjet nye bestemmelser om muligheden for at gribe ind over for
medietjenester, der sendes fra en anden medlemsstat. Bestemmelserne skønnes imid-
lertid ikke at ændre afgørende ved status quo.
I artikel 2 erstattes ”tv-spredningsforetagende” af ”medietjeneste udbyder”.
Desuden er der i stk. 4 byttet om på rækkefølgen mellem brugen af satellit-uplink og
satellit-kapacitet ved fastlæggelsen af, hvilket land der har ansvaret for en medietjene-
ste fra et 3.land. Dette forslag har baggrund i franske erfaringer med en libanesisk
antisemitisk satellit-tv-kanal, der blev udsendt via det franske satellitselskab Eutelsat
til de europæiske lande. Derved blev det ifølge reglerne i direktivet et fransk ansvar at
forhindre udsendelserne (idet racisme er forbudt i henhold til direktivet). Ved at bytte
om på rækkefølgen kan det undgås, at Frankrig automatisk bliver ansvarlig for alle de
kanaler, som udsendes via Eutelsat.
Herudover er der tilføjet fire nye stykker, som beskriver, under hvilke forhold medlems-
stat A kan gribe ind over for en medietjeneste udbyder fra medlemsstat B, der retter sin
virksomhed mod A. Det er en mulighed, hvis medietjeneste udbyderen uretmæssigt har
valgt at flytte til B for at undgå de nationale regler i A.
Medlemsstater kan kun gribe ind over for sådanne medietjenester, hvis følgende vilkår
er opfyldt:
Modtagerlandet beder afsenderlandet om at gribe ind
afsenderlandet griber ikke ind
modtagerlandet oplyser Kommissionen og afsenderlandet om, at det agter at
gribe ind, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Kommissionen beslutter, at modtagerlandets foranstaltninger er i overens-
stemmelse med EU-retten.
I artikel 2a, som fastlægger betingelser og procedurer i forbindelse med medlemsstaters
mulighed for at hindre modtagelse af et udenlandsk tv-program, erstattes ”fjernsynsud-
sendelser” med ”medietjenester” i stk. 1. Stk. 2 og 3 opererer imidlertid fortsat med tv-
udsendelser.
Opfordring til selvregulering
I artikel 3 (om medlemsstaters ret til at indføre mere restriktive regler for nationale
medietjenester) indføres som noget nyt en opfordring til medlemsstaterne om at indføre
selvreguleringssystemer. Sådanne systemer skal være bredt accepteret af de berørte
parter, og de skal indeholde effektive håndhævelsesregler.
Korte nyhedsindslag
I artikel 3b indføres som noget nyt en ret for alle tv-stationer fra andre medlemsstater
til at få korte nyhedsklip fra transmission af vigtige begivenheder, som en tv-station har
købt eneret til. Sådanne korte nyhedsklip skal frit kunne vælges af tv-stationerne fra
den transmitterende tv-stations signal. Som minimum skal kilden identificeres.
Basisregler
Artikel 3c – 3h er nye og udgør de basisregler, som alle audiovisuelle tjenester, lineære
såvel som ikke-lineære, skal følge. Reglerne drejer sig om identifikation af tjenesteud-
byder, om beskyttelse af mindreårige og af den menneskelige værdighed, om fremme af
europæiske værker, om indhold og identifikation af reklame og lignende. Herunder
indføres som noget nyt mulighed for produktplacering som en form for reklame.
3c (identifikation): Alle av-medietjeneste udbydere skal identificere sig med navn,
geografisk adresse, e-mail adresse eller hjemmeside, og evt. hvilken kompetent myn-
dighed udbyderen hører under.
3d (beskyttelse af mindreårige): Medlemsstaterne skal sikre, at audiovisuelle medietje-
nester under deres jurisdiktion ikke gøres tilgængelige på en sådan måde, at de i alvor-
lig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, jf. art. 22.
3e (beskyttelse af den menneskelige værdighed): Medlemsstaterne skal sikre, at audio-
visuelle medietjenester og audiovisuelle kommercielle kommunikationstjenester under
deres jurisdiktion ikke på nogen måde tilskynder til had på grund af køn, race eller
etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
3f (”kvoter” mv. for europæiske værker):
Medlemsstaterne skal, når det er muligt og med passende midler, sørge for, at
medietjenester under deres jurisdiktion fremmer produktion af og adgang til
europæiske værker.
Medlemsstaterne skal sikre, at medietjeneste udbydere under deres jurisdikti-
on ikke sender spillefilm uden for de perioder, som er aftalt med rettighedsha-
verne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Medlemsstaterne skal senest fjerde år efter vedtagelsen af dette direktiv og
derefter hvert tredje år rapportere til Kommissionen, hvordan de har imple-
menteret kvote-bestemmelsen.
Kommissionen skal, på basis af informationen fra medlemsstaterne, rapportere
til Europa-Parlamentet og Rådet.
3g (om reklamer og lign.):
Reglerne i denne artikel eksisterer tillige i det nuværende direktiv. Det nye er, at disse
”almindelige” regler udvides til at omfatte al audiovisuel kommerciel kommunikation.
Med hensyn til reklamer for alkohol vil der efter forslaget fortsat gælde yderligere
betingelser for reklamer udsendt i fjernsyn (i art. 15).
Medlemsstaterne skal sikre, at audiovisuel kommerciel kommunikation leveret af
udbydere under deres jurisdiktion overholder følgende regler:
Klar identifikation som kommerciel kommunikation. Skjult audiovisuel kom-
merciel kommunikation er forbudt.
Der må ikke anvendes subliminale teknikker.
Audiovisuel kommerciel kommunikation må ikke diskriminere på grund af race,
køn eller nationalitet, krænke religiøs eller politisk overbevisning, tilskynde til
adfærd, der kan være skadelig for sundheden, sikkerheden eller miljøet.
Alle former for audiovisuel kommerciel kommunikation og teleshop for cigaret-
ter og andre tobaksvarer er forbudt.
Audiovisuel kommerciel kommunikation for alkoholholdige drikkevarer må ikke
rettes til mindreårige og må ikke opfordre til umådeholden indtagelse af alko-
hol.
Audiovisuel kommerciel kommunikation må ikke skade mindreårige moralsk el-
ler fysisk. De må derfor ikke direkte tilskynde mindreårige til at købe et pro-
dukt eller en service ved at udnytte deres uerfarenhed og godtroenhed eller op-
fordre direkte til at overtale forældre eller andre til at købe de varer m.v. der
reklameres for, udnytte den særlige tillid mindreårige har til forældre, lærere
eller andre og må ikke uden grund vise mindreårige i farlige situationer.
Artikel 3h (om sponsorering og produktplacering):
Det er flere nye elementer i denne bestemmelse. Dels udvides reglerne om sponsorering
til også at omfatte produktplacering, dels udvides bestemmelsen til at omfatte alle
audiovisuelle medietjenester i modsætning til tidligere, hvor den alene omfattede tradi-
tionelle fjernsynsprogrammer.
Audiovisuelle medietjenester, dvs. levende billeder som har til formål at informere,
underholde eller uddanne generelt ved hjælp af elektroniske netværk, som er sponsore-
rede eller som indeholder produktplacering skal opfylde følgende betingelser:
Programsætning og indhold af sådanne medietjenester må under ingen om-
stændigheder påvirkes på en sådan måde, at det influerer på tjenesteudbyde-
rens ansvar og redaktionelle selvstændighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
De må ikke direkte opfordre til køb eller leje af varer eller tjenester, navnlig må
disse ikke fremhæves på særlig måde.
Seerne skal tydeligt informeres om, at der foreligger aftale om sponsorering el-
ler produktplacering. Sponsorerede programmer skal klart identificeres som så-
danne ved, at sponsorens navn, mærke (logo) og/eller andre symboler for spon-
soren er angivet ved programmets begyndelse, udsendelse og/eller slutning.
Programmer som indeholder produktplacering skal angive dette i begyndelsen
af programmet med henblik på at undgå forvirring hos seerne.
Audiovisuelle medietjenester må ikke sponsoreres af virksomheder, hvis hovedvirksom-
hed er at producere eller sælge cigaretter eller andre tobaksprodukter. Audiovisuelle
medietjenester må endvidere ikke indeholde produktplacering af tobaksprodukter eller
cigaretter eller i øvrigt indeholde produktplacering fra virksomheder, hvis hovedvirk-
somhed er at producere eller sælge cigaretter eller andre tobaksprodukter.
Såfremt foretagender, hvis virksomhed omfatter fremstilling eller salg af lægemidler og
medicinsk behandling, sponsorerer medietjenester, må denne sponsorering kun fremme
foretagendets navn eller image, men ikke bestemte lægemidler eller medicinske be-
handlinger, der er receptpligtige i den medlemsstat, under hvis jurisdiktion tjenesteud-
byderen hører.
Nyheds- og aktualitetstjenester må ikke sponsoreres og må ikke indeholde produktpla-
cering.
Audiovisuelle medietjenester for børn samt dokumentarprogrammer må ikke indeholde
produktplacering.
Definition på europæiske programmer
Artikel 6 (definition på europæiske værker) forenkles, og som noget nyt indgår ko-
produktioner produceret i henhold til aftaler mellem EU og 3.lande.
Forenkling og liberalisering af reklamereglerne
Som noget nyt foreslås det, at enkeltstående reklamespots tillades i sportsudsendelser.
Herved lovliggøres en praksis, som gennem længere tid har været anvendt i f.eks.
Italien. Desuden ændres reglerne om reklameafbrydelser af programmer, så det i højere
grad end i dag er op til tv-stationen at placere afbrydelser.
Artikel 10 (om reklamer og teleshopping i fjernsyn):
Reklamer i fjernsyn og teleshopping skal kunne identificeres som sådanne og skal
adskilles fra andre dele af programfladen ved hjælp af optiske og/eller akustiske midler.
Enkeltstående reklame- og teleshoppingspots skal, bortset fra i sportsprogrammer,
være en undtagelse.
Artikel 11 (reklameafbrydelser af programmer):
Reglerne om reklameafbrydelser af programmer foreslås betydeligt forenklet, og således
at følgende regulering foreslås:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
Medlemsstaterne skal sikre, at reklamer og teleshopping i forbindelse med fjernsyns-
programmer ikke krænker programmets integritet eller indehaverens rettigheder.
Film produceret for tv, spillefilm, børneprogrammer og nyhedsprogrammer kan blive
afbrudt af reklamer/teleshopping en gang for hver periode på 35 minutter.
Gudstjenester (eller lign.) må ikke afbrydes med reklamer/teleshopping.
For alle andre programmer såsom serier, underholdningsprogrammer, talkshows og
dokumentarprogrammer gælder ingen tidsmæssige krav med hensyn til afbrydelserne.
Det nuværende regelsæt indeholder betydeligt flere programsondringer og tidsinterval-
ler, som skal forløbe mellem reklameafbrydelserne, herunder bl.a. at der som udgangs-
punkt skal forløbe 20 minutter mellem hver reklameafbrydelse for så vidt angår de
programmer, der nu slet ikke foreslås omfattet af tidsintervaller.
Artikel 18 (reklamers omfang):
Reklamer og teleshopping i forbindelse med programmer må højst udgøre 20 % af en
klokketime – dvs. 12 minutter pr. time.
Reglen om reklamers omfang gælder dog ikke meddelelser fra broadcasteren i tilknyt-
ning til dennes egne programmer og tilhørende produkter, som er direkte afledt fra
programmerne, identifikation af sponsor og produkt placering.
Det nye i denne bestemmelse er, at en nuværende begrænsning på dagligt omfang
udgår.
Artikel 20 (særregler for tjenester, der ikke er grænseoverskridende) er ændret, således
at medlemsstaterne kan fastsætte andre reklameregler end dem, der nævnes i artikel
11 og 18, ikke alene for tv-kanaler, som ikke kan modtages i andre lande, men også for
tv-kanaler med lave seertal.
Andet
Artikel 23a (Kontakt Komiteen) ændres, så også ikke-lineære tjenester omfattes.
Ny artikel 23b (regulerende myndigheder):
1. Medlemsstaterne skal garantere nationale regulerende myndigheders uafhængighed
og sikre, at de udøver deres virksomhed på en upartisk og gennemsigtig måde.
2. Nationale regulerende myndigheder skal forsyne hinanden og Kommissionen med
den nødvendige information vedrørende anvendelsen af direktivets regler.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om direktivudkastet.
Parlamentet for-
ventes at udtale sig den 30. november 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Tv-området er reguleret efter lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Ikke-lineære tjene-
ster som defineret i forslaget er ikke særskilt reguleret i dansk ret. Det skal dog be-
mærkes, at der i lov om konkurrence og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 784 af 28. juli 2005, er en – uudnyttet - hjemmel for videnskabsmini-
steren til at fastsætte regler for indholdet af informations- og indholdstjenester i det
omfang de pågældende tjenester indholdsmæssigt kan sidestilles med radio- eller tv-
programmer.
Lov nr. 227 af 22. april 2002 om tjenester i informationssamfundet, herunder visse
aspekter af elektronisk handel (e-handelsloven), og lov nr. 1389 af 21. december 2005
om markedsføring indeholder bestemmelser om identifikation af tjenesteudbyder,
identifikation af kommerciel kommunikation (reklame), beskyttelse af mindreårige
samt om hensyn til den menneskelige værdighed.
For så vidt angår Kulturministeriets område skønnes konsekvenserne for lovgivningen at
være begrænset. Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed indeholder allerede i dag en
(uudnyttet) hjemmel til at indføre regler om ret til korte nyhedsindslag. For så vidt
angår produkt placering er dette ikke tilladt i tv (bortset fra produktsponsorering, dvs.
indirekte tilskud i form af vederlagsfri tilrådighedsstillelse af produkter i forbindelse
med produktionen af tv-programmer).
Udvidelsen af anvendelsesområdet for direktivet om tv uden grænser til også at omfatte
on-demand tjenester vurderes ikke umiddelbart at medføre behov for ændringer af e-
handelsloven. Afhængig af den endelige afgrænsning af direktivets anvendelsesområde
kan der eventuelt være behov for ændring af markedsføringsloven.
Forudsat at afgrænsningen i Kommissionens forslag vedrørende revision af ”tv uden
grænser”-direktivet afgrænses til informations- og indholdstjenester der indholdsmæssigt
kan sidestilles med tv-programmer, vurderes Kommissionens forslag ikke umiddelbart at
have konsekvenser for lovgivning på Videnskabsministeriets område. Det skal i den
forbindelse bemærkes, at der i lovbekendtgørelse nr. 784 af 28. juli 2005 – lov om kon-
kurrence og forbrugerforhold på telemarkedet – er en (uudnyttet) hjemmel for viden-
skabsministeren til at fastsætte nærmere regler på området. Det kan således være rele-
vant at fastsætte nærmere regler i en bekendtgørelse for at implementere direktivet.
På denne baggrund skønnes forslagets konsekvenser for dansk ret at være begrænset,
jf. i øvrigt pkt. 10.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-
kvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0010.png
Side 10
Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Høring
Forslaget har været sendt i en bred høring i branchen: BranchenForbrugerElektronik
(BFE), Canal Digital Danmark A/S, CIAC Holding/dk4, Danmarks Lokal-TV Forening,
Dansk Annoncørforening, Dansk Handel og Service, Dansk Journalistforbund, Dansk
Reklame Film A/S, Danske Dagblades Forening (DDF), Danske Reklamebureauers
Brancheforening (DRRB), Dansk IT, Dansk Student TV Forening, Den Kristne Produ-
centkomité for Lokalradio og TV, Det Danske Filminstitut, DIF, DR, Forbrugerom-
budsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Antenneanlæg, Foreningen af Danske
Internetmedier, Foreningen af kommercielle Lokalradio og tv-stationer, Foreningen for
Dansk Internethandel, IT-Brancheforeningen, ITEK, Mesopotamia Broadcast A/S,
Producenterne, Radio- og tv-nævnet, Ritzaus Bureau, Samarbejdsforum for Danske
Lytter- og Seerorganisationer, Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet, SAT-
gruppen, SMID, TDC, TeamDanmark, Telekommunikationsindustrien i Danmark,
Telia/STOFA A/S, TV 2/Bornholm, TV 2/DANMARK, TV 2/FYN, TV 2/Lorry, TV
2/NORD, TV 2/Øst, TV 2/ØSTJYLLAND, TV 3 (MTG), TV Midt-Vest, TV SYD, TvDan-
mark, Værkstedssammenslutningen. Der er modtaget svar fra de understregede. Der er
desuden kommet svar fra Sonofon, Hi3G.
Direktivets rækkevidde (definitioner) (art. 1)
DR udtrykker tilfredshed med, at forslaget omfatter lineære og ikke-lineære tjenester,
men ikke radio.
TV 2/DANMARK støtter forslaget om at udvide direktivets rækkevidde og støtter også,
at lineære og ikke-lineære tjenester på visse områder bør reguleres forskelligt. Desuden
ønsker TV 2/DANMARK, at det fremgår direkte af definitionen på reklame, at såkaldte
egenreklamer ikke er omfattet.
DDF tilslutter sig det ønskelige i at undgå ulig konkurrence mellem massemedier, der
har til formål at distribuere audiovisuelt indhold. DDF finder der derfor som udgangs-
punkt rimeligt, at audiovisuelle medietjenester, der har til hovedformål at distribuere
audiovisuelt indhold på Internettet, og som derfor kan anses som direkte konkurrenter
til de traditionelle tv-stationer, omfattes af de samme minimumsregler som traditionelle
tv-stationer. DDF udtrykker endvidere tilfredshed med, at den elektroniske udgave af
aviser ikke er omfattet af forslaget.
Dansk Journalistforbund finder det overordentlig relevant, at direktivet opdateres og
udvides i forhold til den udvikling, der gør sig gældende for tv med mange flere elektro-
niske platforme.
Viasat er grundlæggende enig i, at der bør være et sæt regler, som alle medietjenester i
EU skal underlægges, både lineære og ikke-lineære. Kun på den måde bliver regulerin-
gen teknologineutral.
Producentforeningen tilslutter sig forslaget om udvide de basale principper i direktivet
til at omfatte ikke-lineære audiovisuelle tjenester, da de er ved at blive vigtige distribu-
tionskanaler.
SLS ønsker, at tv-stationers såkaldte egenreklamer skal være omfattet af reglerne om
reklamers omfang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0011.png
Side 11
IT-Branchen finder, at udvidelsen er meget væsentlig og principiel, og tvivler på, at der
er et reelt behov for udvidelsen af rækkevidden. De peger desuden på, at markedet for
IP-tjenester ikke kan afgrænses til EU, og at specifikke regler derfor vil kunne virke
hæmmende for de europæiske aktører på et globalt marked. ITB finder, at målet om en
teknologineutral regulering skal nås gennem en deregulering af de traditionelle tv-
tjenester. Herudover er ITB skeptisk over for at udstrække dele af den gældende medie-
regulering til lineære av-tjenester som f.eks. web-tv. Disse aktører opererer i et globalt
marked, og en særlig europæisk regulering kan indebære, at disse aktører vælger at
etablere sig uden for Europa.
ITEK finder, at e-handelsdirektivet udgør et godt grundlag for reguleringen af online-
tjenester, og at der derfor ikke er behov for flere regler. ITEK accepterer, at definitionen
af broadcasting skal ændres, så den inkluderer tjenester, der er helt identiske med
traditionelle tv-tjenester, altså flow-tv, også når de leveres på en anden platform som
f.eks. Internettet.
SBS TV finder, at yderligere regulering end den allerede gældende via e-
handelsdirektivet af ikke-lineære tjenester vil kunne svække udviklingen af suppleren-
de ikke-lineære tjenester hos udbyderne af traditionelle tv-programmer og dermed lede
til en svækkelse af disse medievirksomheder generelt.
Sonofon mener, at det giver anledning til stærk bekymring, at de ikke-lineære audiovi-
suelle tjenester foreslås omfattet af direktivet. Sonofon finder, at der lægges op til at
overføre en detaljeret regulering udviklet under helt andre tekniske og mediemæssige
forhold til et dynamisk marked, og at effekten må forventes at blive en nedgearing i
væksten på konvergensområdet.
Canal Digital finder, at teknologineutral lovgivning generelt er et positivt skridt, men
at det ikke må blive et mål i sig selv – og at der på dette område allerede er et utal af
regler.
Hi3G foreslår, at man helt undlader at regulere ikke-lineære tjenester og i øvrigt indfø-
rer nogle undtagelser i reglerne for lineære tjenester, så det f.eks. bliver muligt for
mobile tjenester at vise enkeltstående reklameindslag også i andre programtyper end
sportsprogrammer.
Jurisdiktion (art. 2)
TV 2 finder, at tilføjelsen af stk. 7-10 i artikel 2 indebærer en væsentlig processuel
lettelse i tilfælde af, at en medlemsstat ønsker at iværksætte foranstaltninger mod en
broadcaster, som er etableret i en anden medlemsstat.
Radio- og tv-nævnet er som udgangspunkt enig i at bevare det gældende afsenderlands-
kriterium, men finder, at det ville være en forbedring, hvis sproget (herunder tekstning)
i programmerne tillige indføjes som et af flere kriterier til afgørelse af, i hvilken med-
lemsstat en tv-station er hjemmehørende. Nævnet foreslår desuden, at det overvejes at
indføre markedsandel som endnu et kriterium.
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og seerorganisationer (SLS) ser gerne, at der
indføres bedre muligheder for at gribe ind over for medietjenester, der sendes fra en
anden medlemsstat, men mener ikke, at forslaget opfylder dette ønske.
Danske Dagblades Forening tilslutter sig, at det er oprindelseslandsprincippet, der
gælder, bl.a. fordi det er nødvendigt for at sikre den frie udveksling af informationer og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0012.png
Side 12
audiovisuelle programmer i det indre marked, og fordi det skaber den fornødne klarhed
og retssikkerhed for de audiovisuelle medietjenester.
Viasat finder, at senderlandsprincippet er grundlæggende for internationale medievirk-
somheders eksistens. Hvis tv-kanaler skulle reguleres efter et modtagerlandsprincip,
ville de praktiske og juridiske vanskeligheder være af et meget betydeligt omfang, bl.a.
fordi reglerne for tv-programmers indhold er meget forskellig fra land til land.
ITEK finer, at der fortsat bør reguleres efter senderlandsprincippet. ITEK ønsker en
harmonisering af reguleringen i hele EU.
SBS TV støtter, at forslaget ikke ændrer principielt ved afsenderlandsprincippet, men
finder, at de nye artikler 7-10 i artikel 2 er uklare og medfører risiko for, at modtager-
lande på et løst grundlag vil blokere udsendelser fra andre lande. SBS TV anser det for
betænkeligt at ændre den nuværende praksis med brug af domstolen ved afgørelse af,
om der er sket omgåelse af senderlandsprincippet.
Canal Digital mener, at senderlandsprincippet bør bevares.
Forbrugerombudsmanden går ind for, at det er modtagerlandets regler, som gælder. Det
er endnu vigtigere, nu hvor de forskellige teknikker i netsamfundet får indpas. Det vil
gøre det enkelte lands beskyttelse af forbrugerne effektiv, idet landets egne regler ikke
vil kunne blive omgået ved, at virksomhederne opsøger opsenderlande med lempeligere
reklameregler (forumshopping).
Sam- og selvregulering (art. 3)
TV 2/DANMARK støtter muligheden for at indføre co- eller selvregulering og ønsker det
præciseret i artikel 3, at ikke alene co-regulering, men også selvregulering er mulig.
Radio- og tv-nævnet tilslutter sig, at der sker en forenkling af reglerne og at der indfø-
res co-regulering med branchen.
Korte nyhedsindslag (art. 3b)
TV 2/DANMARK er imod bestemmelsen, da den indebærer et indgreb i kontraktfrihe-
den. Under alle omstændigheder bør formuleringen ændres, så den bliver subsidiær i
forhold til nationale ordninger på området.
DDF finder, at eneretshaveren til begivenheder, der har offentlighedens interesse, skal
give andre medier – og ikke kun tv-stationer i andre medlemsstater – ret til at sende
korte nyhedsindslag.
Dansk Journalistforbund går ind for, at tv-stationer får ret til at få korte nyhedsklip fra
transmission af vigtige begivenheder, som en tv-station i en anden medlemsstat har
købt eneret til.
MTG finder, at forslaget om ret til korte nyhedsklip er til skade for rettighedshaverne,
specielt på sportsområdet. Det samme gælder den eksisterende bestemmelse i art. 3a
om udsendelse af vigtige (sports)begivenheder i landsdækkende, gratis tv.
Hvis art. 3b bevares, ønsker MTG at beskytte rettighedshaverne mest muligt, f.eks. ved
at tilføje en regel om, at der skal gå to timer fra begivenhedens slutning, før andre end
eneretshaveren kan sende nyhedsklip, eller en regel om, at der skal være en forudgåen-
de aftale mellem eneretshaveren og andre tv-stationer om retten til at sende korte
nyhedsklip.
BFE er imod forslaget om retten til korte nyhedsklip, idet de er en vigtig indtægtskilde
for både medietjenester og sportsindustrien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0013.png
Side 13
ITEK kan ikke tilslutter sig forslaget om ret til korte nyhedsindslag.
SBS-TV vil ikke anbefale at indføre en ret til korte nyhedsindslag.
Canal Digital går ikke ind for at indføre en ret til korte nyhedsindslag.
Identifikation (art. 3c)
Beskyttelse af mindreårige (art. 3d) og beskyttelse af den menneskelige værdighed
(racisme mv.) art. 3e)
SBS-TV går ind for, at den beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed
som kendes for tv-udbydere, udvides til at omfatte on demand-tjenester.
Fremme af europæiske værker (art. 3f)
Dansk Journalistforbund afviser krav om kvoter af europæiske programmer og uaf-
hængige produktioner.
MTG finder principielt, at kvoterne for europæiske programmer og uafhængige produk-
tioner ikke bør gælde for kommercielle tjenester – ikke-lineære såvel som lineære. Hvis
kvoterne skal bevares for lineære tjenester, bør der være noget lignende for ikke-
lineære tjenester.
Producentforeningen ønsker, at også udbydere af ikke-lineære tjenester bør engagere
sig i uafhængig produktion, og ikke kun i europæiske produktion.
Reklameregler (art. 3g)
TV 2/DANMARK ønsker, at forbudet mod diskriminering (art. 3g, c) skal omfatte de
samme kategorier som er omfattet af beskyttelse af den menneskelige værdighed (art.
3e).
MTG finder, at der bør være ens regler om indhold af reklamer for lineære og ikke-
lineære tjenester.
BFE finder liberaliseringerne fornuftige.
Sponsorering og produktplacering (art. 3h)
DR mener, at produktplacering skal defineres mere præcist.
TV 2/DANMARK finder det vigtigt, at markering af produktplacering differentieres i
forhold til kravene til sponsorkreditering, så de to typer af kommerciel kommunikation
ikke bliver forvekslet.
Radio- og tv-nævnet tilslutter sig reglerne om produktplacering. Det påpeger, at det bør
være et nationalt anliggende at definere børneprogrammer, hvis de skal friholdes for
produktplacering.
SLS er betænkelig ved at tillade produktplacering, da det vil betyde en forøgelse af
denne reklameform, som for forbrugerne er skjult reklame.
Dansk Journalistforbund går ikke ind for at tillade produktplacering.
MTG går ind for de foreslåede regler om produktplacering.
IT-Branchen går ind for, at der åbnes op for produktplacering.
BFE er tilfreds med de foreslåede regler om produktplacering.
SBS-TV er positiv over for produkt placering.
Canal Digital er positiv over for produktplacering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0014.png
Side 14
Forbrugerombudsmanden er imod produktplacering, fordi det gør adskillelsen mellem
programmer og reklame flydende, og det forringer forbrugerbeskyttelsen.
DRRB hilser det velkommen, at der indføres regler for produktplacering.
Reklamer i tv (art. 10)
MTG ønsker restriktionerne på isolerede reklamespots fjernet.
Hi3G finder, at reklamereglerne er uegnede til mobil modtagelse, fordi lineære mobile
tjenester bruges på en anden måde end traditionelt tv – hele reklameblokke fylder for
meget, og der ønskes i stedet ret til at benytte enkeltstående reklameindslag.
DRRB ønsker en definition på og regulering af tv-stationers egenreklame, som af seerne
opleves som enhver anden form for reklame.
Reklameafbrydelser af tv-programmer (art. 11)
SLS er kritisk over for liberaliseringen af reglerne om reklameafbrydelse af program-
merne.
MTG er generelt tilfreds med liberaliseringsforslagene, men ønsker dog 35 minutters-
regelen for film mv. fjernet.
ITEK finder det unødvendigt at have en særregel for afbrydelser af film.
SBS-TV finder det positivt, at reklamereglerne forenkles. Men de ønsker yderligere
liberalisering mht. omfang og placering af reklamer.
DRRB går ind for de foreslåede liberaliserede regler.
Omfang af reklamer (art. 18)
TV 2/DANMARK foreslår, at det daglige omfang af reklamer bevares, og at det klokke-
timereguleringen ophæves – (hvilket er det modsatte af Kommissionens forslag). Alter-
nativt foreslås, at kriterierne ændres fra 1 klokketime til 3 klokketimer, og at grænsen
for omfanget hæves til 25 pct. Desuden foreslås, at man ved direkte sportstransmissio-
ner kan overføre ”opsparet reklametid” fra en klokketime til den næste, således at den
samlede reklametid ikke overstiger grænsen på 20 pct.
Radio- og tv-nævnet tilslutter sig forslaget om alene at bevare en begrænsning af re-
klame pr. klokketime.
DRRB tilslutter sig forslaget, men ønsker at tilføje en regel om egenreklamers omfang.
Andet
Pirateri
MTG, BFE, ITEK, Sonofon, Canal Digital gør opmærksom på, at pirateri er et stadig
voksende problem, og de opfordrer til strengere regulering på europæisk plan.
Reklame mv.
Forbrugerombudsmanden finder, at der ikke bør være reklameblokke før og efter børne
– og ungdomsprogrammer og –film. Mht. sponsorering mener forbrugerombudsmanden,
at det ikke bør være tilladt at vise sponsorkreditering i løbet af programmet, at produ-
center og sælgere af tobak, alkohol og medicinalvarer ikke bør kunne optræde som
sponsorer, at børneprogrammer og børnefilm ikke bør kunne sponsoreres. Forbruger-
ombudsmanden mener desuden, at der bør indføres begrænsning i reklamer rettet mod
børn og unge for usunde føde- og drikkevarer. Endelig finder forbrugerombudsmanden,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0015.png
Side 15
at reklamers indhold bør være reguleret af generelle og horisontale basis regler og
således ikke ske i dette direktiv.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen accepterer i princippet forslaget om at inkludere tv-lignende ikke-lineære (on
demand) tjenester i det reviderede direktiv under forudsætning af, at udvidelsen af
anvendelsesområdet fastlægges tilstrækkelig præcist. Det er efter regeringens opfattelse
vigtigt at sikre en ensartet regulering af audiovisuelle tjenester, som ligner hinanden.
Regeringen finder, at direktivet fortsat skal baseres på afsenderlandsprincippet, fordi det
er det eneste administrerbare princip, og fordi det indre marked er baseret på dette
princip.
Med hensyn til regulering af reklame i tv finder regeringen forslagene for vidtgående.
Både af hensyn til forbrugerne og til programmernes integritet mener regeringen, at der
som udgangspunkt ikke skal tillades flere reklameafbrydelser i programmerne, end der
er tilladt i dag.
Regeringen ser velvilligt på forslaget om at indføre regler om produktplacering. Det er
dels fordi produktplacering allerede forekommer internationalt i dag, og det derfor af
hensyn til forbrugerne er vigtigt at oplyse herom, dels fordi medieudviklingen vil medfø-
re, at reklamefinansierede tv-kanaler fremover må forventes at skulle hente en større
andel af deres indtægter på denne måde. Regeringen ønsker at give danske tv-
foretagender samme mulighed for finansiering af programmer som tv-foretagender i
andre lande.
Endelig finder regeringen, at der ikke er behov for at indføre obligatoriske regler om ret
til korte nyhedsindslag – dette område varetages bedst gennem frivillige aftaler parterne
imellem.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er sket en betydelig udvikling i forhandlingerne, særlig på det område, der vedrører
direktivets anvendelsesområde (rækkevidde). Der udestår dog fortsat en række uafklare-
de spørgsmål.
Med hensyn til anvendelsesområdet er der fortsat meget bred enighed om, at visse audio-
visuelle on-demand medietjenester skal være omfattet af direktivet. I løbet af forhandlin-
gerne er der opnået bred opbakning til en præcisering af definitionerne på de omfattede
tjenester, idet de foreslås betegnet som ”tv-lignende” – der arbejdes stadig på formulerin-
gen, men hensigten er at indsnævre feltet af omfattede tjenester, så der udelukkes en
række tjenester såsom weblogs og andre brugergenererede tjenester.
Der er desuden enighed om at præcisere, at spil ikke er omfattet af forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0016.png
Side 16
Med hensyn til jurisdiktionsspørgsmålet har der været forsøg på at gøre det muligt for
medlemsstaterne at fravige afsenderlandsprincippet i visse tilfælde. Der har dog ikke
været opbakning hertil.
Der er bred enighed om, at medlemsstaternes mulighed for at gribe ind over for tjenester,
der overtræder bestemmelserne om menneskelig værdighed (racisme mv.) skal gælde for
on-demand tjenester såvel som for lineære tjenester.
Kommissionens forslag i art. 3b om ret til korte nyhedsindslag skulle oprindelig alene
gælde i lande, hvor der eksisterer sådanne regler på national basis. Der har imidlertid
vist sig at være betydelig opbakning – incl. fra Kommissionen – til at ændre forslaget, så
det bliver obligatorisk for alle medlemsstater at garantere denne ret.
Der er bred tilslutning til de foreslåede liberaliserede reklameregler, herunder, at film,
spillefilm, børneudsendelser og nyhedsudsendelser skal kunne afbrydes af reklamer én
gang for hver 30 minutter – og således ikke for hver 35 minutter som foreslået af Kom-
missionen.
Kommissionens forslag om at inkludere særlige regler om produktplacering – som er
uomtalt i det gældende direktiv – i sponsorbestemmelserne er undergået visse ændringer
i løbet af forhandlingerne. Det foreslås nu dels, at produktplacering får sin egen para-
graf, dels at produktplacering skal betragtes som skjult reklame og altså ulovligt, med-
mindre visse bestemmelser overholdes. Der er dog ikke substansændring i forhold til
Kommissionens forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. maj 2006
forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur) den 18. maj 2006 med forudgående
udsendelse af notat af 1. maj 2006.
Ad 2. Henstilling om digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt
materiale og digital bevaring
C(2006) 3808
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Som en opfølgning på Kommissionens meddelelse fra 2005 ”i2010: Digitale biblioteker”
(strategioplæg) har Kommissionen fremlagt en meddelelse om digitalisering og online
tilgængeliggørelse af kulturelt materiale samt digital bevaring, som er tre hovedindsats-
områder, der i ovennævnte materiale er udpeget til at forbedre adgangen til Europas
kulturarv og udnytte den til formål som uddannelse, arbejde, fritid og kreativitet. Med-
delelsen ledsages af en henstilling, som har til formål at fremhæve det fulde økonomiske
og kulturelle potentiale ved Europas kulturarv gennem Internettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 17
Udspillet er en del af initiativet ”i2010 – et europæisk informationssamfund for vækst og
beskæftigelse” fra 2005, som har til formål at sikre den bedst mulige udnyttelse af infor-
mations- og kommunikationsteknologier til skabelse af økonomisk vækst, beskæftigelse
og livskvalitet.
I henstillingen opfordrer Kommissionen på grundlag af en såkaldt ”fleksibel koordinati-
onsmetode” medlemsstaterne til at iværksætte flersidede indsatser til fremme af digitali-
sering, online tilgængeliggørelse af kulturelt materiale og digital bevaring. F.eks. gen-
nem kortlægning af igangværende digitaliseringsindsatser, udvikling af kvantitative
målsætninger for digitalisering, etablering af offentlige og private partnerskaber m.h.p.
nye finansieringskilder, fremme af fælles digitaliseringsstandarder, afklaring af ophavs-
retsspørgsmål, kortlægning af lovgivningsmæssige barrierer, udarbejdelse af handlings-
planer, informationsudveksling mv. Der er lagt op til, at medlemsstaterne afrapporterer
hvert andet år om opfyldelsen af de forskellige delhenstillinger.
Med baggrund i og som kvittering for henstillingen har det finske formandskab fremlagt
udkast til rådskonklusioner, som forventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Efterspørgslen efter digitalt indhold stiger eksplosivt samtidig med, at udviklingen i
informations- og kommunikationsteknologier giver stadigt flere muligheder for tilgæn-
geliggørelse af indhold online. Som led i ”i2010-strategien” for et europæisk informati-
onssamfund for vækst og beskæftigelse har Kommissionen prioriteret ”Digitale bibliote-
ker” (forstået som strukturerede samlinger af digitalt indhold) som et hovedindsatsom-
råde. Europa har således gennem sin rige og mangfoldige kulturarv og digitaliserings-
initiativer store muligheder for at sikre bred adgang og kendskab til Europas kulturer
og kulturarv samt fremme kreativitet, økonomisk vækst og beskæftigelse.
Der bør derfor tilvejebringes de rette rammebetingelser for, at digitalt indhold bidrager
til vækst og kreativitet i EU, samt at EU ikke halter bagud i konkurrencen med lande
uden for Europa om sikring af digitalt indhold online. En satsning på digitalt indhold
kan give både kulturelle, sociale og økonomiske gevinster, og området bør derfor spille
en central rolle i EU’s vidensøkonomi.
Der er imidlertid en lang række økonomiske, organisatoriske, tekniske og juridiske
udfordringer forbundet med at bringe det fulde økonomiske og kulturelle potentiale
frem ved digitalisering af kulturarven.
Af konkrete eksempler på udfordringer kan nævnes;
massive investeringer i digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt
indhold i andre ikke-europæiske lande som f.eks. USA, Kina og Indien og
dermed stor konkurrence fra disse lande,
medlemsstaternes fragmenterede digitaliseringsindsatser med manglende
overskuelighed og gennemsigtighed samt risiko for dobbeltarbejde til følge
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 18
manglende eller mangelfulde planer i medlemsstaterne for bevaring af digi-
talt indhold med risiko for, at det går tabt
manglende fælles digitaliseringsstandarder og interoperabilitet
På baggrund af reaktioner på oplægget i Kommissionens meddelelse ”i2010: Digitale
biblioteker” fra 2005, herunder fra kulturinstitutioner, industrier og andre interessen-
ter ved en af Kommissionen foranstaltet offentlig online høring, opfordrer Kommissio-
nen nu til konkrete skridt til fremme af EU koordination, der kan gøre fordelene ved
digitalisering og digital bevaring konkrete og håndgribelige for europæiske borgere.
3. Hjemmelsgrundlag
Med hjemmel i specielt traktatens artikel 211 (Kommissionens opgaver og initiativer)
har Kommissionen fremlagt en meddelelse med en henstilling om digitalisering og
online tilgængeliggørelse af kulturelt materiale og digital bevaring. Kommissionen
henviser til, at digitalt indhold udgør en kerneværdi for europæiske aktørers konkur-
renceevne, idet digitalt kulturelt indhold leverer et centralt input til store IKT-
industrier og et væsentligt bidrag til sektorer som medie-, turisme- og uddannelsesin-
dustrierne. Kommissionen finder det derfor nødvendigt at anspore til bedre udnyttelse i
EU af det socio-økonomiske potentiale ved digitalt kulturelt indhold.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i sit ledsagende Impact Assessment til henstillingen anført, at en
koordineret indsats på EU-plan er nødvendig i lyset af udfordringernes væsentlige og
europæiske omfang, de tilknyttede problemstillingers grænseoverskridende væsen og de
transnationale dimensioner ved de teknologiske, økonomiske og organisatoriske valg,
der skal træffes m.h.p. at opnå ønskede resultater. Skønt medlemsstaterne har iværksat
initiativer til at tilgængeligøre kulturelt indhold online, er der tale om meget fragmen-
terede indsatser. Kommissionen har allerede søsat initiativer til at mobilisere medlems-
staterne til et samarbejde på området f.eks. gennem eEurope 2002 Handlingsplanen,
Lund Handlingsplanen fra 2005, eContentplus programmet og forskningsprogrammer-
ne. De nuværende indsatser rundt omkring i Europa udgør imidlertid brikker til et
puslespil, og kun ved at sætte de forskellige brikker sammen, kan man få bragt fordele-
ne ved digitalt indhold for vækst, konkurrenceevne og livskvalitet frem. Dette kan kun
effektivt opnås på EU-plan, idet en koordineret indsats vil kunne bidrage til at undgå
dobbeltarbejde og fremme synergier mellem medlemsstaterne.
For at opfylde målsætningerne har Kommissionen valgt en fleksibel koordinationsme-
tode som den mest fordelagtige. Dette i modsætning til en ”vent og se” eller en ”stærk
top-down” tilgang, som begge anses for at være mindre hensigtsmæssige.
Regeringen finder med henvisning til det allerede eksisterende europæiske samarbejde
om digitaliseringsindsatser vedrørende kulturarven og indsatser vedr. digital bevaring,
at en bedre og forøget koordinering vil kunne bringe fordele, som ikke kan opnås ved, at
medlemsstaterne handler alene eller hver for sig. Regeringen deler derfor Kommissio-
nens opfattelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0019.png
Side 19
5. Formål og indhold
Meddelelsen om digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt materiale og
digital bevaring giver en kort præsentation af baggrund og ramme for den ledsagende
henstilling:
Dokumentet tager udgangspunkt i det vigtige i yderligere at fokusere på digitalisering
af Europas kulturer og kulturarv til fremme af EU’s konkurrenceevne og indsats på
kultur- og kulturbevaringsområdet.
Medlemsstaters og andre interessenters reaktioner på Kommissionens meddelelse om
”i2010: Digitale biblioteker” fra 2005 har bekræftet behovet for en mere koordineret
indsats på området. Derfor har Kommissionen taget skridt til at rette en henstilling, der
har til formål at fremme en mere koordineret tilgang i medlemsstaterne til centrale
spørgsmål vedr. digitalisering, online tilgængeliggørelse af kulturelt materiale (bøger,
aviser, fotografier, museumsgenstande, arkivariske dokumenter og audiovisuelt mate-
riale) og digital bevaring. Endvidere til at bidrage til en flersproget fælles adgangsportal
til Europas distribuerede kulturelle arv.
Initiativet skal ses i sammenhæng med følgende fællesskabspolitikker:
Lissabon-målene om vækst, beskæftigelse og social samhørighed
EU-indsatser på kulturområdet
EU’s forskningsdagsorden
Den kommende samhørighedspolitik, herunder specielt innovation og viden
Fællesskabets og internationale regler vedr. ophavsret og beslægtede rettighe-
der.
Henstillingen om digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt indhold og
digital bevaring peger på konkrete indsatsområder, der kan bidrage til investerings-
satsninger i digitalisering og digital bevaring, undgå fragmentering af indsatser i EU og
udvikle synergier samt bane vejen for en fælles adgangsportal til europæisk distribueret
digitalt indhold.
Med hensyn til
digitalisering og online tilgængeliggørelse
henstilles medlemsstaterne
til:
- at skabe overblik over igangværende og kommende indsatser vedr. digitalisering af
kulturelt materiale,
- at udvikle kvantitative målsætninger for digitalisering af analogt materiale, herunder
også med henblik på omfanget af mulige bidrag til et fælles europæisk digitalt bibliotek,
- at fremme partnerskaber mellem kulturinstitutioner og den private sektor m.h.p. nye
kilder til finansiering af digitalisering,
- tilvejebringe digitaliseringsfaciliteter, der kan indgå i et samarbejde med kompetence-
centre i Europa,
- at bidrage indholdsmæssigt og teknisk til en fælles adgangsportal (et virtuelt europæ-
isk digitalt bibliotek)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0020.png
Side 20
Med hensyn til
digital bevaring
henstilles medlemsstaterne til:
- at etablere nationale strategier for langsigtet bevaring af og adgang til digitalt materi-
ale under iagttagelse af ophavsretten,
- at udveksle oplysninger på tværs af landene om strategier og handlingplaner,
- at skabe mulighed for offentlige institutioners kopiering og tilgængeliggørelse af kul-
turelt materiale til bevaringsformål under iagttagelse af ophavsretten,
- at holde sig orienteret om udviklingen på området i andre lande for at undgå, at med-
lemsstaterne går i forskellige retninger
- at skabe mulighed i lovgivningen for bevaring af web-indhold
Der lægges op til, at medlemsstaternes rapporterer hvert andet år om gennemførte
indsatser i henhold til henstillingen.
Udkast til rådskonklusioner, som er formandskabets kvittering for Kommissionens
henstilling, støtter de underliggende strategiske mål og den foreslåede metode i Kom-
missionens henstilling om digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt ind-
hold og digital bevaring.
Det understreges, at det fremtidige arbejde skal baseres på allerede eksisterende euro-
pæiske og nationale initiativer og skal have til formål at opnå en afbalanceret koordine-
ring mellem biblioteker, museer og arkiver.
Det noteres, at Kommissionen
- har intention om at iværksætte undersøgelser vedr. udviklingen i digitaliseringen af
kultur indenfor EU, vedr. den socio-økonomiske virkning af langtidsbevaring af digitale
ressourcer og vedr. den socio-økonomiske virkning af public domain ressourcer.
- ønsker at medfinansiere et netværk af kompetencecentre ved. digitalisering og digital
bevaring under det 7. rammeprogram for forskning og udvikling.
Det anerkendes, at der er forskellige udgangspunkter for indsatsen vedr. digitalisering
af kulturelt indhold og digital bevaring i de enkelte medlemsstater.
Der gives opfordringer til, hvordan medlemsstaterne og Kommissionen kan følge op på
henstillingens målsætninger.
Medlemsstaterne inviteres således til
-
-
-
-
-
at styrke de nationale strategier og mål vedr. digitalisering og digital bevaring
Styrke koordinering inden for og mellem medlemsstater
bidrage til det Europæiske Digitale Bibliotek
bidrage til en oversigt over tiltag på europæisk plan.
forbedre rammebetingelserne for digitalisering og online adgang til kulturelt
materiale og digital bevaring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 21
Kommissionen inviteres til
-
-
-
-
at stimulere og koordinere arbejdet hen imod et Europæisk digitalt Bibliotek
at bidrage til forbedret policy koordinering
at vurdere udviklingen i medlemsstaterne for så vidt angår relevante emner og
vurdere udviklingen hen imod et Europæisk Digitalt Bibliotek
at håndtere rammebetingelserne for digitalisering, online adgang og digital be-
varing.
I et bilag til konklusionsudkastet er angivet en tidsplan for gennemførelse af de opstil-
lede mål fra 2007 til 2009.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser.
Henstillingens anbefalinger er i overensstemmelse med allerede gennemførte og plan-
lagte tiltag i Danmark vedr. digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt
materiale og digital bevaring.
Lovgivningen er således allerede indrettet, så det er muligt at bevare kulturelt materia-
le digitalt, og der er afsat midler til indsatser vedr langtidsbevaring af digitalt materia-
le.
Der er nedsat en styregruppe for digital bevaring på tværs af arkiver, biblioteker og
museer, som har til opgave at koordinere den nationale indsats og varetage den inter-
nationale kontakt i forhold til digital bevaring. Styregruppen påbegyndte sit arbejde
juni 2006.
Endvidere skal der nedsættes en bredt sammensat arbejdsgruppe, under Kulturmini-
steriets ledelse, med repræsentanter for de relevante offentlige myndigheder, instituti-
oner og organisationer, som får til opgave at udarbejde forskellige forslag til digitalise-
ring af udvalgte, prioriterede dele af kulturarven med henblik på bevaring, formidling
og tilgængeliggørelse heraf. Denne arbejdsgruppe vil naturligt skulle inddrage overve-
jelser vedr. de forslag, som er stillet i Kommissionens henstilling, formandskabets
forslag til Rådskonklusioner, og de initiativer, de munder ud i. Arbejdsgruppen vil
blandt andet have til opgave at kortlægge ophavsretlige problemstillinger, som knytter
sig til digitalisering og tilgængeliggørelse af kulturarven
Danmark har således allerede igangsat et arbejde, som skal udmønte sig i forskellige
forslag til digitalisering af udvalgte, prioriterede dele af kulturarven, styrke koordine-
ring inden for og mellem medlemsstater samt bidrage til en oversigt over tiltag på
europæisk plan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0022.png
Side 22
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Henstillingen falder godt i tråd med de igangværende og planlagte nationale initiativer
vedrørende digitalisering, digital bevaring og tilgængeliggørelse af kulturarven. Der er
tale om en rekommandation, som ikke skaber retlige forpligtelser i forhold til medlems-
staterne.
Henstillingen lægger op til en fleksibel koordinering af indsatsen vedrørende digitalise-
ring, hvor det anerkendes, at der er særdeles forskellige udgangspunkter for indsatsen
vedr. digitalisering af kulturelt indhold og digital bevaring i de enkelte medlemsstater.
Det indgår således også i rekommandationen, at medlemsstaternes afrapportering vedr.
digitalisering sker på baggrund af målsætninger, medlemsstaterne selv opstiller.
Kommissionen ønsker at tage initiativer for at understøtte henstillingen på fælleseuro-
pæisk plan. Udgifterne til disse initiativer vil blive afholdt over EU’s budget og finan-
sieret inden for rammerne af eContentplus programmet og 7. rammeprogram for forsk-
ning. Herudover vil der være statslige udgifter i form af national medfinansiering til
konkrete initiativer, og der er lagt op til, at medlemsstaterne – afhængig af kapacitet –
evt. skal deltage i udviklingen af et netværk af kompetencecentre. Udgifter til national
medfinansiering, udvikling af kompetencecentre mv. afholdes inden for eksisterende
bevillinger.
9. Høring
Kommissionens henstilling og formandskabets kvittering i form af udkast til rådskon-
klusioner har været sendt i høring hos følgende parter: Statens Arkiver, Det Kongelige
Bibliotek, Statsbiblioteket, Statens Museum for Kunst, Nationalmuseet, Bibliotekssty-
relsen, Kulturarvsstyrelsen, Det Danske Filminstitut, DR, Samrådet for Ophavsret og
Ophavsretligt Forum, Det Strategiske Forskningsråd og Forskningsrådet for Kultur og
Kommunikation.
De understregede institutioner har afgivet høringssvar.
Samrådet for Ophavsret og Ophavsretligt Forum har videresendt materialet til høring
hos deres medlemmer. Heraf har følgende afgivet udtalelse: Udvalget til Beskyttelse af
Videnskabeligt Arbejde (UBVA), Forlæggerforeningen, Dansk Forfatterforening, Dansk
Journalistforbund, Dansk Magasinpressens Udgiverforening, Danske Skønlitterære
Forfattere, Danske Reklame- Relationsbureauers Brancheforening, Foreningen Danske
Designere.
Endvidere har TV2 afgivet udtalelse.
Det Kongelige Bibliotek og Kulturarvsstyrelsen stiller sig positivt overfor Kommissio-
nens initiativ. Det Kongelige Bibliotek anfører, at der kan opnås hurtigere og bedre
resultater, samt at man kan udnytte synergieffekter og erfaringer ved at støtte sig mere
aktivt på det samarbejde, som er etableret i en europæisk ramme.
Statsbiblioteket er enige i behovet for en indsats og er enige i, at der ligger et stort
potentiale i digitalisering, både kulturelt og kommercielt. De ønsker dog at gøre op-
mærksom på følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0023.png
Side 23
1) Både bevarings- og formidlingshensyn taler for, at man fra starten anlægger et
bredere perspektiv og medtager alle medier, ikke kun tekst/trykt materiale.
2) Borger/brugerinvolvering i udvælgelse af materiale bør fremhæves. Det er med til at
sikre, at det digitaliserede faktisk benyttes.
3) Der er behov for en stærkere indsats for at sikre effektive og enkle modeller for
(licens)aftaler og for administration af dem.
4)
En portal som fælles indgang til digitaliseret kulturarvsmateriale i Europa kan
være hensigtsmæssig, men det bør sikres, at en sådan portal ikke kommer til at
monopolisere adgangen.
Statens Arkiver følger udviklingen med interesse, men har i øvrigt ikke bemærkninger.
Det Danske Filminstitut finder det overordnede perspektiv om samarbejde omkring et
omfattende projekt som digital libraries godt og positivt .
Biblioteksstyrelsen byder forslaget velkommen, men understreger samtidigt, at adgan-
gen til digitaliseret materiale ikke alene skal gå via en enkeltstående portal. Det er en
væsentlig forudsætning for udbredelsen og anvendelsen af digitaliseret materiale, at der
er adgang til dette i flest mulige relevante sammenhænge. Initiativet bør i størst muligt
omfang baseres på eksisterende internationale standarder. I den sammenhæng noterer
Biblioteksstyrelsen med tilfredshed, at der lægges op til at bygge videre på TEL – The
European Library – som netop bygger på anvendelse af internationale standarder.
Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde (UBVA), Forlæggerforeningen,
Dansk Forfatterforening, Dansk Journalistforbund, Dansk Magasinpresses Udgiverfor-
ening, Danske Skønlitterære Forfattere, Danske Reklame- Relationsbureauers Bran-
cheforening, Foreningen Danske Designere opfordrer til, at følgende principper respek-
teres:
Enhver tilgængeliggørelse – herunder digital tilgængeliggørelse – af ophavs-
retsbeskyttede værker, kræver samtykke fra rettighedshaverne.
Det offentlige skal afholde sig fra digital ikke-aftaledækket tilrådighedsstillelse
af rettighedshaverproduceret indhold, på områder hvor rettighedshaverne har
kommercielle interesser
Én indgang til europæisk digitaliseret indhold skal ikke kun omfatte indhold
udbudt vederlagsfrit af bibliotekerne, men også indhold udbudt af rettighedsha-
verne på kommercielle vilkår.
DR henviser til de synspunkter, DR fremsatte i forbindelse med den drøftelse af tilgæn-
geliggørelse af bl.a. DRs arkiver, der fandt sted ved den sammenhængende revision af
den danske pligtafleveringslov og ophavsretsloven. Ligeledes gør TV2. Deres udtalelser
indgår i dokumentet fra Danske Mediers Forum. Heraf fremgår følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0024.png
Side 24
De finder det vigtigt, at tilgængeliggørelse af materiale på ingen måde må stride mod
udgivernes kommercielle interesse. Rettighedshavernes kommercielle interesser er
centrale. Såfremt værker kan erhverves i almindelig handel, herunder ved køb på
internet eller lignende, må det som alt overvejende hovedregel udelukke parallel til-
gængeliggørelse gennem offentlige institutioner.
Dansk Musikforlæggerforening er positive over for The European Digital Library, men
understreger, at de digitale biblioteker ikke må blive en konkurrent til forlagenes egne
digitale tilbud, og rettighedshaverne skal ikke afstå fra deres retsmæssige vederlag i
forbindelse med digitaliseringen.
Copy-Dan Billedkunst tilkendegiver den opfattelse, at det er af overordentlig stor be-
tydning for billedkunstens mulighed for at overleve, dels ud fra en erhvervsmæssig
vinkel, dels ud fra en kunstnerisk, at ophavretten beskyttes, også digitalt. Digital til-
gængeliggørelse af billedkunst kræver altså samtykke fra rettighedshaverne. Ophavs-
rettens beskyttelse af billedkunsten er således med til at sikre, at billedkunsten fortsat
kan blive en del af og inspirator for fremtidens danske innovationssamfund.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at digitalisering er en forudsætning for en moderne og tidssvarende
bevaring og formidling af vores fælles kulturarv, der medvirker til udvikling af Dan-
mark som et førende videnssamfund. En koordineret europæisk indsats på området kan
være med til at skabe synergi og til at undgå, at medlemsstaterne laver dobbeltarbejde,
og regeringen kan derfor støtte forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemslande ser positivt på Kommissionens henstilling og forventes at tilslutte
sig forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget, men Kommissionens med-
delelse om ”i2010: Digitale Biblioteker” blev forelagt udvalget til orientering på mødet
den 11. november 2005 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 14.-15.
november 2005 med forudgående fremsendelse af notat af 2. november 2005.
Ad 3. Europæisk Kulturhovedstad
a) Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2010
- Vedtagelse
b) Rådets afgørelse om udpegning af 2 jurymedlemmer i henhold fællesskabs-
aktionen ”Europæisk kulturhovedstad”
- Vedtagelse
1. Resumé
De to punkter omfatter henholdsvis valg af Europæisk Kulturhovedstad for 2010 (Essen i
Tyskland, Pécs i Ungarn og Istanbul i Tyrkiet) samt udpegning af to medlemmer til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316661_0025.png
Side 25
juryen for valg af hovedstad for 2011 (i Finland og Estland). Begge punkter forventes
vedtaget.
2. Baggrund og formål
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1419/99/ af 26. maj 1999 som ændret ved
afgørelse 649/2005/ af 13. april 2005 omfatter fællesskabsaktionen Europæisk Kultur-
hovedstad.
Ifølge afgørelsen udpeger Rådet hvert år – efter et rotationsprincip mellem landene – to
af de byer i medlemsstaterne, som har ansøgt om at blive Europæisk Kulturhovedstad.
Endvidere kan tredjelande deltage i fællesskabsaktionen. Byerne udpeges normalt fire
år, før de skal være hovedstad. Valget sker efter henstilling fra Kommissionen med
baggrund i en indstilling fra en bedømmelsesjury med syv uafhængige eksperter inden
for det kulturelle område. To medlemmer udpeges af Europa-Parlamentet, to af Rådet,
to af Kommissionen og en af Regionsudvalget. Europa-Parlamentet har ret til at give en
udtalelse om juryens indstilling. De to medlemsstater, der har formandskabet i løbet af
et år, indstiller hver en person, som det følgende år skal indtræde som Rådets repræ-
sentanter i juryen.
3. Indhold
a) Europæisk Kulturhovedstad for 2010
Ifølge ovennævnte rotationsprincip skal hovedstaden for 2010 være i Tyskland og Un-
garn. Endvidere har Tyrkiet ansøgt om i 2010 at deltage i fællesskabsaktionen. Med
baggrund i juryens indstilling henstiller Kommissionen, at Rådet udpeger Essen i
Tyskland, Pécs i Ungarn og Istanbul i Tyrkiet som Europæisk Kulturhovedstad for
2010.
b) Udpegning af jurymedlemmer
De to formandskaber i 2006 (Østrig og Finland) forventes at indstille deres kandidater
med henblik på udpegning til juryen for valg af Kulturhovedstad i 2011 (i Finland og
Estland).
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtaget retsakt.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Forslaget har ingen konsekvenser.
7. Konsekvenser for statsfinanser, samfundsøkonomi og erhvervsliv
Udpegningerne har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
8. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 26
Høring er ikke relevant, da der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtaget
retsakt.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tage de foreslåede indstillinger til efterretning.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Indstillingerne forventes taget til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget, men aktiviteten Europæisk
Kulturhovedstad har været forelagt udvalget ved flere tidligere lejligheder, senest til
orientering på mødet den 11. maj 2006 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og
kultur) den 18.-19. maj 2006 med forudgående fremsendelse af notat af 1. maj 2006.
Ad 4. Rådets arbejdsplan for kultur 2005-2006
a) Kulturens økonomi i Europa
- Udveksling af synspunkter
1. Resumé
Rådets arbejdsplan for kultur er en ” rullende dagsorden” for emner, som skiftende
formandskaber, Kommission og medlemsstater kan undersøge nærmere m.h.p. bedre
muligheder for konkret anvendelse af Traktatens kulturartikel. Formålet med punktet er
at gøre status for fremskridt i behandlingen af et emne i arbejdsplanen for 2005-2006:
Kulturens økonomi i Europa, herunder hvordan kultursektoren kan bidrage direkte til
Lissabon-dagsordenen.
2. Baggrund, formål og indhold
Emnet vedr. kultursektorens mulige bidrag til Lissabon-strategien indgår i Rådets
arbejdsplan for kultur 2005-2006. Som led heri har Kommissionen foranstaltet en uaf-
hængig undersøgelse af, hvordan kultur- og kreative industrier allerede bidrager til
Lissabon-målsætningerne. Undersøgelsens foreløbige resultater om sektorens bidrag til
vækst og beskæftigelse samt forslag til direkte indlemmelse i Lissabon-strategien for-
ventes at blive præsenteret og drøftet på rådsmødet på grundlag af spørgsmål fra for-
mandskabet.
Den uafhængige undersøgelse bærer titlen ”The Economy of Culture in Europe” og er
endnu ikke fremlagt. På baggrund af foreløbige oplysninger kan det imidlertid nævnes,
at følgende sektorer indgår i undersøgelsen:
kulturelle kerneområder (bildende kunst, udøvende kunst og kulturbevarings-
området)
kulturindustrier (film og video, radio og tv, videospil, musik, bøger og tidsskrif-
ter)
kreative industrier og aktiviteter (design, arkitektur, reklame)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 27
Undersøgelsen behandler metodespørgsmål, herunder problemer med at indfange data
på området (f.eks. i relation til mikroindustrier) og opfordrer til yderligere udvikling af
statistiske data, der kan forbedre en kortlægning af området.
Undersøgelsen fastslår, at den kulturelle og kreative sektor de seneste år har tegnet sig
for en betydelig omsætning, økonomisk vækst og vækst i beskæftigelsen. Der peges
endvidere på, at sektoren har et stort vækstpotentiale, som bør udnyttes yderligere. Det
anbefales derfor, at sektoren indlemmes direkte i Lissabon-strategien.
Formålet med punktet er dels at drøfte mulige forslag og anbefalinger til, hvordan
kultur mest hensigtsmæssigt kan indlemmes i Lissabon-processen, dels at støtte Kom-
missionens forberedelser af en generel meddelelse om kultur, som er bebudet til foråret
2007. Udvekslingen formodes endvidere at give mulige pejlemærker for en kommende
arbejdsplan for kultur.
I drøftelsen forventes inddraget resultater fra formandskabskonferencer afholdt under
østrigsk og finsk formandskab om kultursektorens og indholdsproduktionens betydning
for Europas vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne.
Punktet står i forlængelse af det østrigske og finske formandskabs generelle program,
herunder at sikre en fortsat og bæredygtig gennemførelse af arbejdsplanen for kultur
2005-2006 og fremme Lissabon-dagsordenen i Det Europæiske Råd og i relevante råds-
formationer.
3. Nærhedsprincippet
Formålet med behandlingen af emner i arbejdsplanen er at undersøge og overveje bedre
muligheder for konkret anvendelse af Traktatens kulturartikel, herunder stk. 4, hvoref-
ter Fællesskabet tager hensyn til kulturelle aspekter i henhold til andre bestemmelser i
Traktaten. Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet sådanne drøftel-
ser, undersøgelser mv. er relevante m.h.p. konkret udmøntning af kulturartiklen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
Ikke relevant.
6. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne og samfundsøkonomien
Udvekslingen af synspunkter har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser,
administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
7. Høring
Undersøgelsen vedr. kulturens økonomi i Europa er endnu ikke fremlagt og er derfor
ikke sendt i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 28
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til at drøfte den kulturelle og kreative sektors mulige
bidrag til de eksisterende Lissabon-målsætninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at bidrage positivt til drøftelsen af emnet vedr. kulturens økonomi i
Europa og den kulturelle og kreative sektors mulige bidrag til Lissabon-processen.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets konklusioner om arbejdsplanen for kultur 2005-2006 har været fore-
lagt udvalget til orientering på mødet den 12. november 2004 forud for rådsmøde (ud-
dannelse, ungdom og kultur) den 15.-16. november 2004 med forudgående notat af 4.
november 2004. Herudover har emnet vedr. kreative industrier i Europa været forelagt
udvalget til orientering den 11. maj 2006 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og
kultur) den 18.-19. maj 2006 med forudgående fremsendelse af notat af 1. maj 2006.