Europaudvalget 2006-07, Forsvarsudvalget 2006-07, Udenrigsudvalget 2006-07, Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07
2760+2761 - almindelige anl. Bilag 1, FOU Alm.del Bilag 18, URU Alm.del Bilag 24, UPN Alm.del Bilag 15
Offentligt
316698_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 1. november 2006
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 13.-14. november 2006
Samlenotat
1. Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2007
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. december 2006
3. EU’s udvidelse
4. Det vestlige Balkan
5. Forbindelserne med Rusland
6. Mellemøsten
7. Iran
8. Den Demokratiske Republik Congo (DRC)
9. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
10. (Evt.) Et konkurrencedygtigt Europa i en globaliseret økonomi
11. Eventuelt
(side 2)
(side 4)
(side 6)
(side 9)
(side 11)
(side 13)
(side 15)
(side 18)
(side 20)
(side 23)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0002.png
2
1. Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2007
KOM (2006) 629 final
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 24. oktober sit arbejdsprogram for 2007. Programmet tager lige som det foregående
år udgangspunkt i Kommissionens strategiske målsætninger for 2005-2009: 1) velstand, 2) solidaritet, 3)
sikkerhed og 4) EU som verdenspartner.
Der ventes generel støtte i Rådet den 13.-14. november til Kommissionens fremlagte arbejdsprogram.
2. Baggrund
Der forventes på rådsmødet den 13.-14. november 2006 at være en åben debat om Kommis-
sionens fremlagte arbejdsprogram for 2007.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet vil blive foretaget ved behandling af de enkelte forslag i
arbejdsprogrammet, når disse fremsættes.
5. Formål og indhold
Kommissionens arbejdsprogram blev vedtaget af Kommissionen den 24. oktober og udgør
grundlaget for Kommissionens arbejde i 2007.
Arbejdsprogrammet har sit afsæt i Kommissionens politiske strategi for 2007, som udgør det
første skridt i Kommissionens årlige politiske planlægningsproces inden for rammerne af
Kommissionens strategiske målsætninger for 2005-2009.
Arbejdsprogrammet for 2007 tager således lige som det foregående år udgangspunkt i
Kommissionens fire strategiske målsætninger for 2005-2009: 1) velstand, 2) solidaritet, 3)
sikkerhed og 4) EU som verdenspartner.
Vedrørende 1) velstand vil Kommissionen fortsætte modernisering af den europæiske øko-
nomi på baggrund af den relancerede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse. Kommis-
sionen vil ligeledes søge at fremme de eksterne aspekter af EU’s konkurrencedygtighed på
baggrund af Kommissionens meddelelse tidligere på året ’Global Europe, competing in the
world’. Derudover vil energipolitikken være et centralt emne.
For så vidt angår 2) solidaritet vil Kommissionen gøre status for den sociale situation i EU
med et særligt fokus på spørgsmål om lige adgang og muligheder. Kommissionen vil ligele-
des fortsætte arbejdet med klimapolitikken med det formål at fremme det internationale
samarbejde om reduktion af drivhusgasser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0003.png
3
På området for 3) sikkerhed vil Kommissionen styrke arbejdet for fælles indsats på europæ-
isk niveau. Dette indebærer navnlig en styrkelse af grænsekontrollen sammen med en udvi-
delse af Schengen-området.
Hvad angår 4) EU som verdenspartner vil Kommissionen bl.a. koncentrere sig om at bidra-
ge til at opnå et resultat af Doha-runden. Derudover vil der bl.a. være fokus på udarbejdelsen
af en ny strategi for markedsadgang samt en styrkelse af naboskabspolitikken.
Arbejdsprogrammet er koncentreret om en række strategiske initiativer, som udgør kernen i
Kommissionens arbejdsprogram. Inden for rammerne af disse strategiske initiativer er for-
muleret en længere række prioriterede initiativer, som skal vedtages inden for de kommende
12-18 måneder afhængigt af det forarbejde, der er nødvendigt for at leve op til kravene om
bedre regulering.
Disse initiativer – samt forenklingsinitiativer og konkrete forslag til lovgivningsforslag, der
skal trækkes tilbage – udgør den konkrete udmøntning af arbejdsprogrammet og er bilagt
arbejdsprogrammet i form af en skematisk oversigt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om Kommissionens fremlagte arbejdsprogram
for 2007, som vil blive præsenteret for Europa Parlamentet på den næste plenarforsamling
den 13.-16. november. Drøftelsen forventes fulgt op af en resolution fra Europa Parlamen-
tets side, som forventeligt vedtages på plenarforsamlingen den 11. - 14. december.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Arbejdsprogrammet for 2007 har ikke i sig selv konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Arbejdsprogrammet for 2007 har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser for Danmark. Der vil blive taget konkret stilling til punktet i forbindelse med
fremlæggelse af de enkelte forslag, jf. lovgivningsprogrammet bilagt arbejdsprogrammet.
9. Høring
Sagen skal ikke i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder overordnet, at der er tale om et godt arbejdsprogram for 2007, og regerin-
gen vil tage konkret stilling til de enkelte forslag, når de fremlægges.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel støtte i Rådet den 13.-14. november til Kommissionens arbejdspro-
gram.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0004.png
4
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. december 2006
- Kommenteret dagsorden
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet ventes at præsentere udkast til kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den
14.-15. december 2006. Et første udkast ventes modtaget i forbindelse med Coreper II’s drøftelse heraf den
9. november. Hovedemnerne for topmødet ventes at blive udvidelsen, naboskabspolitikken og en række RIA-
emner. Dertil kommer aktuelle emner under eksterne relationer.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2006 er et ordinært møde. I henhold til
gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det
Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet forventes i forbindelse med møde i Coreper II den 9. november at præsen-
tere et første udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 14.-15. decem-
ber.
Hovedemnerne for topmødet ventes at blive udvidelsen, naboskabspolitikken, RIA-emner,
herunder navnlig opfølgning på Haag-programmet og migration, samt evt. opfølgning på
emnerne fra det uformelle topmøde i Lahti. Dertil kommer aktuelle emner under eksterne
relationer.
6. Europa-Parlamentets Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Udkastet til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 14.-15. december d.å. har
ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske
Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter/målsætninger/konklusioner eller andet, der vil
kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på dette stadie.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandskabets orientering om den kommenterede dagsorden til
efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0006.png
6
3. EU’s udvidelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte Kommissionens udvidelsespakke, der forventes fremlagt den 8. november og vil indehol-
de fremskridtsrapporter for kandidatlandene og øvrige lande på Det vestlige Balkan samt et strategipapir om
udvidelsen. Hovedvægten i drøftelserne ventes at være på fremskridtsrapporter for de to kandidatlande, som
aktuelt forhandler om medlemskab, dvs. Kroatien og Tyrkiet. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Bulgarien og Rumænien bliver medlemmer af EU pr 1. januar 2007, såfremt alle medlems-
lande i tide ratificerer tiltrædelsestraktaten. Pr. 25. oktober har alene Danmark og Tyskland
ikke ratificeret. Rådet vedtog den 17. oktober konklusioner, der hilste Bulgarien og Rumæni-
en velkomne som medlemmer den 1. januar 2007 og understregede begge landes forpligtelse
til at forsætte den igangværende reformproces. Rådet udtrykte støtte til Kommissionens for-
slag om en mekanisme på det retlige område, herunder kampen mod korruption og organise-
ret kriminalitet, samt de yderligere foranstaltninger, Kommissionen havde præsenteret med
henblik på at sikre effektiviteten af EU’s politikker og institutioner i forbindelse
med Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU.
Forhandlingerne med Kroatien og Tyrkiet indledtes den 3. oktober 2005. Hovedvægten har
hidtil været på den indledende såkaldte screening-proces, hvor EU's acquis – af praktiske
årsager i denne sammenhæng organiseret i 35 kapitler – gennemgås med de to kandidatlande.
Først herefter kan konkrete forhandlinger om de enkelte kapitler indledes og foreløbigt af-
sluttes, idet dog ingen kapitler er endeligt lukkede, før alt er aftalt. Pt. er ét kapitel, kapitlet
om videnskab og forskning, åbnet og foreløbigt lukket med begge lande. Før tiltrædelse skal
Tyrkiet og Kroatien opfylde Københavns-kriterierne fuldt ud.
Det vestlige Balkan: Rådet bekræftede på sit møde den 12. december 2005 det europæiske
perspektiv for Vestbalkan, men lagde også vægt på en effektiv, retfærdig og streng konditio-
nalitet i alle faser. Det Europæiske Råd besluttede i december 2005 at give den tidligere jugo-
slaviske republik Makedonien status som kandidatland. Det skete på baggrund af Kommissi-
onens fremskridtsrapport for Makedonien, som sammen med bl.a. fremskridtsrapporter for
de øvrige lande på Vestbalkan og for de to kandidatlande, Kroatien og Tyrkiet blev fremlagt
den 9. november 2005 i den såkaldte ’udvidelsespakke’ fra Kommissionen.
EU’s udvidelsesstrategi hænger naturligt sammen med tænkepausen og visioner for fremti-
dens Europa. I Kommissionens strategipapir, der indgik i udvidelsespakken fremlagt den 9.
november 2005, formuleredes med udgangspunkt i den aktuelle proces en køreplan frem
mod EU-medlemskab for landene i Vestbalkan. Rådet hilste 12. december 2005 strategipapi-
ret velkomment som grundlag for en nødvendig, videre drøftelse i 2006. I det lys og i lyset af
drøftelserne i december 2005 blev udvidelsesstrategien kort drøftet på Det Europæiske Råds
møde i juni 2006, hvor det blev aftalt at have en fornyet drøftelse på topmødet i december.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen ventes den 8. november at fremlægge en udvidelsespakke omfattende bl.a. de
årlige fremskridtsrapporter for kandidatlandene og de lande på Det vestlige Balkan, som
endnu ikke er anerkendt som kandidatlande, men som siden topmøderne i København i de-
cember 2002 og Thessaloniki i juni 2003 har været tildelt et klart perspektiv om medlemskab.
Endvidere forventes at indgå et strategipapir om udvidelsen, herunder en redegørelse for
betydningen af EU's absorptionskapacitet.
Rådsmødet den 13. og 14. november forventes at have en drøftelse af aktuelle emner i for-
hold til udvidelsen på basis af den pakke, som Kommissionen ventes at fremlægge inden
mødet. Formandskabet har ikke på nuværende tidspunkt angivet nærmere planer for, hvad
der skal komme ud af drøftelsen på rådsmødet. Størst interesse forventes umiddelbart at
samle sig om fremskridtsrapporterne for de to kandidatlande, der har indledt tiltrædelsesfor-
handlinger.
Der ventes vedtaget konklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark ser frem til Kommissionens fremskridtsrapporter for EU's kandidatlande og for de
øvrige lande på Vestbalkan.
I forhold til EU's forhandlinger med kandidatlandene, Tyrkiet og Kroatien, lægger Danmark
vægt på en stram og forsvarlig proces i overensstemmelse med den opstrammede forhand-
lingsramme. Kommissionens rapporter om status for kandidatlandenes tilnærmelse til EU's
krav og standarder vil i den forbindelse udgøre væsentlige bidrag til den videre forhandlings-
proces.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Danmark står ved medlemskabsperspektivet for Vestbalkan. Man lægger fra dansk side vægt
på princippet om egne meritter, klare forpligtelser og klarhed over de enkelte skridt i tilnær-
melsesprocessen.
Danmark finder, at en grundig og velforberedt politisk drøftelse af EU’s udvidelsesstrategi
vil være hensigtsmæssig på et passende tidspunkt. Man kan dårligt tale om EU’s fremtid
uden at drøfte EU’s fremtidige udvidelser. Det er vigtigt at tage EU’s evne til at optage nye
medlemmer mere alvorligt. Det gælder i forhold til EU’s beslutningsdygtighed, fælles politik-
ker og befolkningens opbakning bag EU. Samtidig er det klart, at det ikke er muligt én gang
for alle at trække en grænse ned gennem Europa. Derfor ser Danmark frem til Kommissio-
nens strategipapir og støtter, at Det Europæiske Råd til december vil have en generel drøftel-
se af udvidelsen, herunder EU’s absorptionskapacitet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Øvrige medlemslande ser – ligesom Danmark – frem til Kommissionens fremskridtsrappor-
ter. Da rapporterne endnu ikke foreligger, er det for tidligt at have forventninger til enkelte
landes eventuelle reaktioner herpå.
I forhold til en drøftelse af EU's udvidelsesstrategi forventes landene at notere sig Kommis-
sionens strategipapir, men i øvrigt afvente rådsmødet og topmødet i december som den rette
lejlighed til en nærmere drøftelse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0009.png
9
4. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. FN’s statusforhandler, Martti Ahti-
saari, er inviteret vil rådsmødet for at drøfte Serbien og Kosovo.
2. Baggrund
Serbien afholder den 28.-29. oktober folkeafstemning om en ny forfatning, der skal afløse
den gældende forfatning fra Milosevic-tiden. Forfatningen ventes efter folkeafstemningen
endelig vedtaget af det serbiske parlament inden for få uger. Samtidig ventes parlamentsvalg
og muligvis præsidentvalg udskrevet til afholdelse i december.
FN’s statusforhandler, Martti Ahtisaari, arbejder fortsat på at fremlægge et udkast til en sta-
tusløsning for Kosovo med henblik på afklaring i år eller i begyndelsen af 2007. Ahtisaari er
inviteret til at deltage i rådsmødet.
Landene på det vestlige Balkan har sammen med Rumænien, Bulgarien og Moldova afsluttet
forhandlingerne om en multilateral frihandelsaftale (Central European Free Trade Area –
CEFTA), som vil afløse en lang række bilaterale frihandelsaftaler. Aftalen forventes under-
tegnet på et CEFTA-topmøde i december.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være
på Serbien, hvor Rådet ventes at udtrykke støtte til de reformorienterede kræfter i Serbien og
understrege landets europæiske perspektiv. Vedr. Kosovo kan Rådet ventes at bekræfte sin
støtte til statusforhandler Ahtisaari og dennes planer for den videre forhandlingsproces. Rå-
det forventes at udtrykke støtte til indgåelsen af CEFTA-frihandelsaftalen som et positivt
bidrag til det regionale samarbejde på Balkan.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har senest været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 17. oktober 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0011.png
11
5. Forbindelserne med Rusland
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil forberede dels EU’s holdning til næste topmøde med Rusland, dels et mandat til forhandling af en
ny aftale med Rusland.
2. Baggrund
Rådet ventes at fastlægge EU’s holdninger til emnerne for det næste halvårlige topmøde mel-
lem EU og Rusland, der afholdes i Helsingfors den 24. november 2006. Rådet ventes desu-
den at færdiggøre et mandat til Kommissionen og formandskabet til forhandling med Rus-
land om en ny bred aftale til afløsning af den gældende Partnerskabs- og Samarbejdsaftale,
der kan opsiges fra 1. december 2007.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at fastlægge en fælles EU-linie til topmødet med Ruslands præsident. Dags-
ordenen for topmødet er endnu ikke fastlagt, men ventes at omfatte gennemgang af en lang
række økonomiske og politiske emner inden for det brede samarbejdsfelt, der blev fastlagt i
handlingsplanen om de fire fælles rum fra maj 2005. Der forudses ikke gennembrud på væ-
sentlige punkter. Forhandlingerne om en ny bred samarbejdsaftale ventes formelt indledt,
men de reelle forhandlinger ventes først at finde sted i 2007. Dersom Rusland optages i
WTO, vil dele af den gældende Partnerskabs- og Samarbejdsaftale være forældet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Regeringen støtter udviklingen af et konkret samarbejde med Rusland på områder af fælles
interesse på grundlag af respekt for demokratiske principper og menneskerettigheder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel tilslutning i EU-kredsen til formandskabets og Kommissionens hovedlinie i
forhandlingerne med Rusland, og der forudses ikke uenighed om væsentlige punkter.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0013.png
13
6. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten, og i den forbindelse vedtage en forlængelse af EU's græn-
sebistandsmission i Rafah (grænsen ml. Gaza og Egypten). Libanons premierminister, Fouad Siniora, er
inviteret til dele af mødet. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
På trods af bred international enighed om, at afslutningen på krisen i Libanon bør åbne for
nyt pres for fremskridt hen imod en omfattende fredsaftale samt forhåbninger om et snarligt
topmøde mellem Præsident Abbas og premierminister Olmert, forekommer situationen i
den israelsk-palæstinensiske konflikt fastlåst. Meget afhænger af den tilfangetagne israelske
soldat, Gilat Shalits, skæbne samt ophør af de så godt som daglige raket-beskydninger fra
Gaza ind i Israel. Præsident Abbas søger fortsat aktivt at udvirke en fredelig politisk løsning
på den fastlåste indenrigspolitiske situation blandt palæstinenserne. Det palæstinensiske selv-
styre befinder sig fortsat i en stærk økonomisk krise, der er under stadig forværring. Af er-
klæringen udsendt efter Mellemøstkvartettens højniveaumøde den 20. september 2006 frem-
gik det, at Kvartetten forventede at afholde højniveaumøde igen i den kommende periode.
Næste møde forventes at finde sted ultimo november/primo december.
Situationen i Libanon er til stadighed skrøbelig, men under fortsat stabilisering efter afslut-
ningen på den væbnede konfrontation mellem Israel og Hizbollah.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten og EU’s muligheder for at fremme en
politisk proces mod en forhandlet løsning med udgangspunkt i Køreplanen for Fred og med
en to-stats-løsning som det endelige mål. Rådet forventes derudover at vedtage en 6-
måneders forlængelse af EU’s ESDP grænsebistandsmission i Rafah (EU BAM Rafah), på
grænsen mellem Gaza og Egypten.
Det kan ikke udelukkes, at Rådet vil drøfte optioner for mulig EU-støtte til styrkelse af Kar-
ni grænseovergangen mellem Israel og Gaza, der hovedsalig benyttes til varereimport og –
eksport til og fra Gaza. Styrkelsen af Karni er en del af implementeringen af aftalen om ad-
gang og bevægelse (Agreement on Access and Movement, november 2005).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Drøftelserne om Libanon forventes at fokusere på opfølgningen og gennemførelsen af sik-
kerhedsrådsresolution 1701(2006) og EU’s muligheder for at bidrage hertil. Libanons premi-
erminister, Fouad Siniora, er inviteret til at deltage i dele af mødet.
Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Forlængelsen af ESDP-grænsebistandsmissionen i
Rafah forventes ikke isoleret betragtet at have finansielle konsekvenser, idet forlængelsen
forventes at kunne dækkes ved en videreførelse af eksisterende ubrugte midler fra missio-
nens nuværende budget.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forlængelsen af EU’s grænsebistandsmission i Rafah, og herunder støt-
te konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne i regionen med at fremme
fredsprocessen samt fremme konkrete initiativer ift. gennemførelsen af sikkerhedsrådsreso-
lution 1701(2006).
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne relationer) den 16.-17. oktober 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0015.png
15
7. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
16.-17. oktober 2006. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Iran er indtil videre sat på dagordenen som et muligt dagsordenspunkt. Der ventes i givet fald en drøftelse af
det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) har løbende drøftet sagen om det
iranske atomprogram, herunder senest på rådsmødet den 16.-17. oktober 2006.
Styrelsesrådet for Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) vedtog den 24. september
2005 en resolution om det iranske atomprogram, som bl.a. fastslog, at Iran ikke har efterle-
vet sine forpligtelser i henhold til NPT-traktaten, samt at Irans hemmeligholdelse af atomak-
tiviteter og utilstrækkelige samarbejde med IAEA rejser spørgsmål, som falder inden for Sik-
kerhedsrådets kompetence. Den 9. januar 2006 genoptog Iran i strid med flere IAEA-
resolutioner aktiviteter under det suspenderede iranske uranberigelsesprogram. Primo febru-
ar d.å. besluttede IAEA’s Styrelsesråd formelt at rapportere sagen til Sikkerhedsrådet. Den
29. marts d.å. vedtog Sikkerhedsrådet en erklæring, som bl.a. udtrykker alvorlig bekymring
over de iranske atomaktiviteter samt opfordrer Iran til at efterleve IAEA’s resolutioner, her-
under genetablere fuld suspension af landets berigelsesaktiviteter.
I forbindelse med rådsdrøftelsen den 15. maj d.å. blev der vedtaget konklusioner, som i lyset
af Irans fortsat manglende efterlevelse af landets forpligtelser udtrykker opbakning til, at Sik-
kerhedsrådet pålagde Iran bindende krav om bl.a. at suspendere landets uranberigelsesaktivi-
teter. Dog understregedes tillige EU’s fortsatte opbakning til en diplomatisk løsning på sa-
gen, herunder at EU var villig til - såfremt Iran efterlever IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedta-
gelser - at fremkomme med et fornyet udspil til Iran med henblik på at udvikle et sikkert,
fuldt kontrolleret og entydigt civilt atomprogram (uden egen iransk uranberigelseskapacitet).
USA meddelte den 31. maj d.å., at man var parat til sammen med EU-trioen at deltage i di-
rekte forhandlinger med Iran, under forudsætning af at Iran suspenderer alle uranberigelses-
aktiviteter. Umiddelbart herefter opnåedes enighed mellem EU, USA, Kina og Rusland om
et forhandlingsudspil til Iran. Under forudsætning af fuld iransk efterlevelse af IAEA’s og
Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder kravet om suspension af iranske uranberigelsesaktivi-
teter, blev Iran tilbudt forhandlinger bl.a. om international støtte til udvikling af et civilt
atomprogram, herunder opførelsen af en letvandsatomreaktor samt forsyning af brændsel,
under fuld international kontrol og uden egen iransk uranberigelse. Herudover indgår forslag
om samarbejde på ikke-nukleare områder.
Forhandlingsudspillet til Iran blev den 6. juni d.å. præsenteret i Teheran af EU’s Høje Re-
præsentant, Javier Solana. I juli 2006 gennemførtes et antal møder med Iran vedrørende ud-
spillet. Irans manglende vilje til at engagere sig konstruktivt heri, herunder acceptere en su-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0016.png
16
spension af iransk uranberigelsesaktivitet, betød, at der mellem EU-trioen, Kina, Rusland og
USA opnåedes enighed om, at sagen skulle genoptages i Sikkerhedsrådet.
Sikkerhedsrådet vedtog den 31. juli 2006 resolution 1696 vedrørende det iranske atompro-
gram. Under henvisning til Pagtens artikel 40 under kapitel VII (som vedrører midlertidige
forholdsregler forud for gennemførelsen af tvangsforanstaltninger) opfordrede Sikkerheds-
rådet heri Iran til omgående at efterleve IAEA’s og Sikkerhedsrådets tidligere vedtagelser for
at etablere den nødvendige tillid og afklare udestående spørgsmål vedrørende Irans atomak-
tiviteter. Sikkerhedsrådet krævede derudover eksplicit, at Iran suspenderer samtlige aktivite-
ter relateret til uranberigelse og oparbejdning, herunder også til forsknings- og udviklings-
brug. Efterleves resolutionen ikke, erklærede Sikkerhedsrådet sig parat til at vedtage tiltag
mod Iran på grundlag af artikel 41 under kapitel VII (som vedrører sanktioner).
IAEA’s generaldirektør fremkom med en statusrapport den 31. august 2006 vedrørende
iransk efterlevelse af resolution 1696. I henhold til rapportens oplysninger kan det konstate-
res, at Iran - som offentligt erklæret fra iransk side – ikke har efterlevet resolution 1696, her-
under kravet om suspension af uranberigelse.
Iran afgav den 22. august 2006 et formelt svar på det forslag, som EU’s Høje Repræsentant
Javier Solana præsenterede i Teheran den 6. juni 2006. Efterfølgende søgte Solana forgæves
søgt at opnå fremskridt i sine samtaler med den iranske atomforhandler Larijani om det iran-
ske svar på EU’s pakkeudspil, herunder det afgørende spørgsmål om fuldstændig og verifi-
cerbar suspension af iranske uranberigelsesaktiviteter. På grund af Irans reelt manglende for-
handlingsvilje og den uacceptable iranske tilsidesættelse af Sikkerhedsrådets bindende krav
erklærede P5-landene og Tyskland den 6. oktober 2006 offentligt, at Solanas bestræbelser
desværre ikke havde ført til et resultat. Man så sig derfor nødsaget til at lade Sikkerhedsrådet
genoptage sagen med henblik på vedtagelse af yderligere skridt i overensstemmelse med re-
solution 1696. Det understregedes dog, at pakkeudspillet forbliver på bordet.
Under rådsdrøftelsen den 16.-17. oktober 2006 vedtoges konklusioner, som fastslog, at Irans
manglende efterlevelse af Resolution 1696 havde levnet EU ingen anden mulighed end at
støtte konsultationer om foranstaltninger i Sikkerhedsrådet efter FN-Pagtens artikel 41. Det
understregedes samtidig, at døren til forhandlinger på basis af EU’s pakkeudspil fortsat stod
åben.
Menneskerettighedssituationen i Iran er fortsat alvorlig og under forværring
.
EU trojkaen i
Teheran demarcherede den 27. august 2006 vedr. menneskerettighedssituationen i landet,
herunder en række specifikke sager. I den forbindelse tilkendegav de iranske myndigheder, at
de accepterede modaliteterne for næste runde af dialogen om menneskerettigheder mellem
EU og Iran. Møderunden ventes afholdt i december. Det er dog fortsat vanskeligt at få de
iranske myndigheder i tale i forhold til de konkrete sager, der er blevet rejst fra europæisk
side.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0017.png
17
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af den seneste udvikling i sagen, herunder af status for de igangvæ-
rende drøftelser i Sikkerhedsrådet. Det er muligt, at der vil blive vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning fortsat må være en fuldstændig og verificerbar iransk
efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske
atomprograms udelukkende civile karakter. I den forbindelse tillægges suspension af iranske
uranberigelsesrelaterede aktiviteter afgørende betydning. Såfremt man fra iransk side fasthol-
der sin afvisning af at efterleve resolution 1696, forudses forslag om yderligere tiltag i Sik-
kerhedsrådet i overensstemmelse med resolutionen, herunder sanktioner. I givet fald finder
regeringen det vigtigt, at også eventuelle yderligere tiltag vedtages med størst mulig enighed i
Sikkerhedsrådet, ligesom det fra dansk side prioriteres, at den hidtidige enighed i EU-kredsen
fastholdes.
På menneskerettighedsområdet er det positivt, at Iran nu har accepteret modaliteterne for
den næste runde af dialog om menneskerettigheder mellem EU og Iran. Ligeledes positivt at
de iranske myndigheder nu har løsladt Hr. Ramin Jahanbegloo. Regeringen er dog fortsat
meget bekymret over menneskerettighedssituationen i Iran, og de iranske myndigheders til-
bageholdenhed i drøftelsen af konkrete sager.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. oktober 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0018.png
18
8. (Evt.) Den Demokratiske Republik Congo (DRC)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes på rådsmødet en orientering om situationen i DRC efter valgets anden runde den 29. oktober
2006.
2. Baggrund
På mødet ventes der en orientering om den politiske og sikkerhedsmæssige situation i DRC
efter præsidentvalgets anden runde den 29. oktober 2006. Orienteringen vil formentlig berø-
re såvel EU's militære bidrag til støtte for den eksisterende fredsbevarende FN-operation i
landet (MONUC) som den igangværende EU valgobservationsmission. EU’s særlige udsen-
ding til De Store Søer, Aldo Ajello, som besøgte DRC inden valgets anden runde, rapporte-
rer at forholdene i landet er usædvanlig rolige og at man afventer valgresultatet. Offentliggø-
relsen af første valgrundes resultat afstedkom omfattende uroligheder i dagene 20.-22. august
i år. Den nuværende valgrunde står hovedsagelig mellem to personer, nuværende præsident
Kabila og vicepræsident Bemba.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Anden runde af præsidents- og parlamentsvalg i DR Congo gennemførtes den 29. oktober
2006. På anmodning fra FN i december 2005 bidrager EU med en militærstyrke på 2000
mand med henblik på at sikre stabilitet i landet i perioden omkring valget. Styrken skal bistå
FN’s fredsbevarende tropper i DRC (MONUC med 17.900 mand) med at sikre en fortsat
forbedring af sikkerhedssituationen, hvilket er en vigtig forudsætning for gennemførelse af
valgets anden runde.
Det kan endvidere ikke udelukkes, at Rådet på dette eller et snarligt kommende rådsmøde vil
træffe beslutning om forlængelse af EU's politimission i DR Congo (EUPOL Kinshasa),
herunder også den midlertidige forstærkning af missionen, som blev vedtaget den 21. april
2006 forud for valghandlingerne i DR Congo. EU’s oprindelige politimission udløber med
udgangen af december 2006 og ventes forlænget indtil juni 2007, mens den midlertidige for-
stærkning på i alt 29 mand (heraf en dansk politimand) ventes forlænget indtil marts 2007.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet om dansk ret er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelserne på dette rådsmøde ventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der foreligger endnu ikke
et overslag for udgifterne til en evt. forlængelse af EU's politimission i DR Congo. Udgiften
til forlængelse af EU’s politimission ventes finansieret over de dertil afsatte midler på EU-
budgettet (FUSP) for 2006-07. EU’s FUSP-budget er i 2006 samlet på ca. 102 mio. euro.
Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter bestræbelserne - såvel i FN- som i EU- regi - på at skabe en fredelig og de-
mokratisk udvikling i DR Congo. I overensstemmelse med forsvarsforbeholdet deltager
Danmark ikke i EU’s militære bidrag til DR Congo. Danmark bidrager med en mand til en
midlertidig udvidelse af den nuværende EU-politimission i DR Congo. Regeringen vil kunne
støtte en forlængelse af EU’s politimission i DR Congo.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til EU's tiltag for at støtte demokratiseringsprocessen og
aktuelt til gennemførelsen af valg i DR Congo.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. juli 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0020.png
20
9. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet vil emner relateret til den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP) blive drøftet af
udenrigs- og forsvarsministre, herunder også i en fælles mødesession. Der ventes en gennemgang af udviklingen
af krisestyringskapaciteter på både det civile og militære område, ligesom der på rådsmødet ventes fortsat
opbakning til en styrkelse af EU’s
evne til
at reagere hurtigt og effektivt i katastrofesituationer.
Ligeledes vil de
igangværende militære operationer i Bosnien-Herzegovina og DR Congo blive drøftet.
2. Baggrund
På rådsmødet vil udenrigsministrene drøfte udviklingen af de civile dele af ESDP. Forsvars-
ministrene vil drøfte de militære aspekter af EU’s sikkerheds og forsvarspolitik (ESDP). Der
vil desuden være et fælles møde mellem udenrigs- og forsvarsministrene.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet vil der være en gennemgang af udviklingen af både civile og militære kapacite-
ter inden for den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik.
Udenrigsministrene vil gøre status for udviklingen af EU’s civile krisestyringskapacitet i mar-
gin af rådsmødet i form af den årlige civile kapacitetskonference. Her fokuseres på det sene-
ste års arbejde med de civile styrkemål 2008 (”Civilian Headline Goal 2008”) og de kom-
mende års udfordringer, herunder kapacitetsmangler, rekruttering til civile krisestyringsope-
rationer og tredjelandes bidrag til EU’s civile krisestyring.
Forsvarsministrene vil blive orienteret om fremdriften i Forsvarsagenturets arbejde og vil
skulle vedtage retningslinier for agenturets arbejde i 2007. Herudover arbejdes der fortsat
med opfyldelsen af de overordnede militære styrkemål under overskriften ”Headline Goal
2010”. Status herfor vil bl.a. fremgå af en udarbejdet rapport, der forventes at foreligge i en
offentlig version efter mødet. På kapacitetssiden ventes EU’s kampgrupper derudover at
blive erklæret for fuldt operative pr. 1. januar 2007, hvilket betyder, at to kampgrupper ad
gangen vil stå klar til udsendelse på højt beredskab. I forbindelse med mødet vil man forven-
teligt også kunne notere sig et nyt styrkekatalog, hvor medlemslandenes tilsagn til militære
indsatser under EU fremgår.
For så vidt angår operationer vil forsvarsministrene blandt andet drøfte udviklingen i opera-
tionerne i Bosnien-Herzegovina (EUFOR Althea) og i DR Congo (EUFOR DR Congo).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
EUFOR DR Congo vil efter planen blive afsluttet pr. 30. november 2006. Forsvarsministre-
ne vil efter forventningen endvidere drøfte situationen i Sudan.
Som en del af mødet afholdes en fælles session mellem udenrigs- og forsvarsministrene. Hér
forventes udviklingen i DR Congo drøftet tillige med ønsket om en mere effektiv civil-
militær koordination i EU.
På rådsmødet ventes man endvidere at notere sig et dokument om en udvidet mekanisme til
styrkelse af EU’s evne til at reagere hurtigt og effektivt i katastrofesituationer. På rådsmødet i
maj 2006 opnåedes enighed om en mekanisme til bedre koordination af medlemsstaternes
militære transportkapaciteter i tilfælde af katastrofesituationer på det humanitære område.
EU's Militære Stab (EUMS) blev i den forbindelse tildelt en koordinerende rolle som binde-
led mellem Kommissionen og medlemsstaterne. Målet er hurtigt at kunne identificere mulige
kapaciteter samt at koordinere anvendelsen af de aktiver, der frivilligt stilles til rådighed af
medlemsstaterne. Denne mekanisme udvides nu til at omfatte andre militære kapaciteter som
for eksempel felthospitaler og ingeniørtropper. Samtidig styrkes militærstabens koordinati-
onsfunktion. Der er i forslaget ikke lagt op til etablering af nye kapaciteter, men alene koor-
dination af medlemsstaternes allerede eksisterende aktiver. Koordinationsmekanismen ven-
tes løbende justeret i lyset af indvundne erfaringer. Emnet forventes ikke at blive drøftet på
mødet.
Endvidere ventes der vedtaget konklusioner om en fortsættelse af sonderinger af, hvorledes
man fra EU’s side bedst støtter en styrkelse af Afrikas evne til at forebygge, håndtere og løse
konflikter samt om vigtigheden af at integrere og tage hensyn til kønsaspekter og ligestilling i
forbindelse med gennemførelse af EU’s krisestyringsoperationer og konfliktforebyggelse.
Konklusionerne ventes vedtaget uden drøftelser.
I forbindelse med mødet vil der desuden blive afholdt møde i styrelsesrådet for Det Euro-
pæiske Forsvarsagentur. Styrelsesrådet består af de øvrige 24 medlemslandes forsvarsmini-
stre. Danmark deltager på grund af forsvarsforbeholdet ikke i Forsvarsagenturets styrelses-
råd.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
På grund af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i beslutninger, der har ind-
virkning på forsvarsområdet.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Emnet har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
På grund af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har
indvirkning på forsvarsområdet. Overordnet støtter regeringen udviklingen af ESDP. Rege-
ringen vil endvidere støtte tiltag, som kan bidrage til en styrkelse af EU’s reaktionskapacitet i
katastrofe- og krisesituationer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der vurderes at være bred opbakning blandt medlemslandene til den fortsatte udvikling af
ESDP.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 15. maj 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316698_0023.png
23
10. (Evt.) Et konkurrencedygtigt Europa i en globaliseret økonomi
Kommissionens papir om EU’s eksterne konkurrenceevne – ”Global Europe: Competing in
the world”
KOM (2006) 567
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt en strategi, der skal styrke EU’s konkurrenceevne ved at kigge på globaliserin-
gens muligheder. En sådan offensiv tilgang er helt i overensstemmelse med den danske regerings syn på de
fremtidige udfordringer - og afgørende for at EU’s eksterne konkurrenceevne styrkes. International samhan-
del kan skabe jobs og velstand såvel for EU som for vore samhandelspartnere. Men det er en forudsætning,
at medlemslandene hele tiden formår at tilpasse deres økonomier til de konstante forandringer. Rådet ventes
den 13. november 2006 at endossere Rådskonklusionerne som et a-punkt.
2. Baggrund
Frankrig har ønsket punktet på dagsordenen m.h.p. at drøfte den strategi for EU´s eksterne
konkurrenceevne, som Kommissionen fremlagde den 4. oktober 2006. Strategien slår fast, at
EU har brug for åben og fri verdenshandel og derfor må indgå offensivt i den internationale
arbejdsdeling og de globale forsyningskæder.
Kommissionen fremhæver to faktorer som afgørende for europæisk konkurrenceevne. For
det første skal EU internt føre en politik, der giver virksomhederne mulighed for at udnytte
globaliseringens fordele og fastholder åbenhed for både handel og investeringer. For det an-
det skal EU eksternt kæmpe for at sikre åbne eksportmarkeder med en regelbaseret og fair
regulering. EU’s førsteprioritet er fortsat WTO og en genoptagelse af forhandlingerne i Do-
ha Udviklingsrunden. Men som supplement anbefales, at EU indgår bilaterale frihandelsafta-
ler med en række vækstlande, herunder ASEAN-landene, Indien og Sydkorea. Disse aftaler
skal være WTO-kompatible og desuden omfatte emner, som endnu ikke er modne til multi-
laterale løsninger i WTO.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Såfremt EU’s konkurrencepapir drøftes på rådsmødet den 13.-14. november 2006, vil for-
målet være at drøfte, hvilke konkrete tiltag EU skal foretage med henblik på at styrke EU’s
konkurrenceevne, herunder forhandling af bilaterale og regionale frihandelsaftaler og evt.
justering af defensive handelsinstrumenter som anti-dumping.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en implementering af Kom-
missionens konkurrencepapir, da dette afhænger af indholdet i de kommende tiltag.
Strategien fremhæver, at EU´s førsteprioritet fortsat vil være en positiv afslutning af Doha-
runden. I givet fald vil der blive tale om positive samfundsøkonomiske konsekvenser, som
dog vanskeligt lader sig kvantificere på nuværende tidspunkt grundet usikkerhed om indhol-
det af et evt. resultat. Dette skyldes primært forventningerne til øget samhandel, med deraf
afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m.
Tilsvarende positive effekter – om end i mindre omfang – vil kunne følge af bilaterale og
regionale handels- og investeringsaftaler samt en evt. mere restriktiv anvendelse af defensive
handelsinstrumenter som anti-dumping.
F.s.v.a. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-budgettet.
Dels vil nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som dog i nogen
grad vil kunne modvirkes af øget handel. Dels vil en evt. multilateral aftale på landbrugsom-
rådet have betydning for fordelingen af udgifterne til EU’s landbrugspolitik, f.eks. i forbin-
delse med udfasningen af eksportrestitutioner. De endelige effekter kendes dog først, når
aftale og modaliteter er fastlagt.
Hverken en multilateral aftale eller initiativer som følge af Global Europe strategien forven-
tes umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg samt organisationer og NGO’er indenfor rammerne af Beach
Club-samarbejdet har været hørt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter hovedelementerne i Kommissionens papir, som grundlæggende sigter på
at gøre EU mere konkurrencedygtig ved at fokusere på globaliseringens muligheder. En så-
dan offensiv tilgang er helt i overensstemmelse med den danske regerings syn på de fremti-
dige udfordringer - og afgørende for at EU’s eksterne konkurrenceevne styrkes. Internatio-
nal samhandel kan skabe jobs og velstand såvel for EU som for vore samhandelspartnere.
Men det er en forudsætning, at medlemslandene hele tiden formår at tilpasse deres økono-
mier til de konstante forandringer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er grundlæggende enighed blandt medlemslandene om, at Kommissionens strategi tager
fat på de relevante problemstillinger.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Strategien har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.