Europaudvalget 2006-07, Udenrigsudvalget 2006-07, Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07
2760+2761 - almindelige anl. Bilag 2, URU Alm.del Bilag 33, UPN Alm.del Bilag 21
Offentligt
ASEAN venskabs- og samarbejdsaftale (TAC)
KOM dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
EU skal træffe beslutning om eventuel tilslutning til Traktaten om venskab og samarbejde (Treaty of Amity
and Cooperation, TAC) med ASEAN. Tilslutning har betydning for udvikling af EU-ASEAN-
samarbejdet og for eventuel observatørstatus i East Asia Summit.
Det forventes, at Rådet den 20. november beslutter, at EU kan tiltræde TAC med ASEAN.
2. Baggrund
ASEAN har opfordret EU til at tiltræde ASEAN-landenes venskabs- og samarbejdsaftale,
TAC.
3. Hjemmelsgrundlag
Der sker tiltrædelse til TAC på basis af art. 24 (TEU) / art. 300 (TEF) med mulighed for, at
medlemsstaterne tillige kan tilslutte sig TAC bilateralt.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Treaty of Amity and Cooperation (TAC) fra 1976 fastlægger de grundlæggende principper for
ASEAN-samarbejdet mellem landene i Sydøstasien. Formålet med aftalen er fremme af
national autonomi, regional stabilitet og økonomisk vækst. Aftalen indeholder bestemmelser
om gensidig respekt, fredelig løsning på konflikter og ikke-indblanding i indre anliggender.
Sproget er vagt og kan ikke håndhæves.
ASEAN består af Brunei, Cambodia, Filippinerne, Indonesien, Laos, Malaysia,
Myanmar/Burma, Singapore, Thailand og Vietnam. ASEAN er drivkræften i udviklingen af
East Asia Summit (EAS). EAS, der blev stiftet ultimo 2005, er et forsøg på at etablere en
økonomisk blok, et enormt frihandelsområde, i Østasien med deltagelse af ASEAN+3 (Kina,
Japan, Sydkorea) og af enkelte lande uden for Østasien (pt. Australien, New Zealand og
Indien). East Asia Summit dækker knap halvdelen af jordens befolkning og over 20 procent af
den globale handel. Rusland, Pakistan og Mongoliet har søgt om optagelse; EU om
observatørstatus.
Der er i ASEAN-regi blevet opstillet tre kriterier for deltagerne i EAS: 1) deltagere skal være
ASEAN "dialog-partnere", 2) de skal have betydelige økonomiske forbindelser til ASEAN-
landene og 3) de skal have underskrevet TAC. Australien, New Zealand og Indien opfylder alle
tre kriterier og er som sagt med i EAS. USA og EU opfylder kun de første to.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Australien underskrev TAC i juli 2005, selvom man principielt var uenig i traktatens
bestemmelser om ikke-indblanding, og opnåede dermed deltagelse som et stiftende medlem i
det første East Asia Summit. Kompromiset blev, at ASEAN-landene i en note til aftalen
bekræftede, at Australiens tiltrædelse ikke ville påvirke Australiens eksisterende bilaterale og
multilaterale traktatforpligtelser eller rettigheder og forpligtelser under FN-charteret.
USA har endnu ikke underskrevet TAC. USA har dog på andre måder søgt at intensivere
samarbejdet med ASEAN, herunder udnævnelse af en permanent US-ambassadør til ASEAN
og indgåelse af en regional handels- og investeringsrammeaftale.
Underskrivelse af TAC ses fra EU’s side som et vigtigt skridt i retning af et vedvarende tæt
samarbejde mellem EU og ASEAN som regionale organisationer. Tilslutning til traktaten er et
stærkt signal
om europæisk interesse i regionen og ønske om regional sikkerhed og
udvikling.
Ønsket om observatørstatus i EAS er endvidere et vægtigt argument for
underskrivelse. EU har imidlertid de samme problemer som Australien og USA med
bestemmelserne i TAC om ikke-indblanding. EU vil derfor anmode om en anerkendelse fra
ASEAN af, at tiltrædelsen ikke vil være i modstrid med andre traktatforpligtelser mv.
Frankrig annoncerede i februar 2006 landets ønske om at underskrive TAC bilateralt, hvilket
forventes at ske i december 2006. Den franske udmelding fik sat skub i de europæiske
overvejelser om tiltrædelse. Spanien forberedte sig efterfølgende på at følge trop bilateralt men
har i lyset af, at der nu arbejdes på en fælles EU-løsning, indstillet arbejdet hermed.
Det gør underskrivelsen af TAC på nuværende tidspunkt mere problematisk, at der fandt et
militærkup sted i Thailand i september. EU har vedtaget en fælles linje, som indebærer en række
restriktioner på samarbejdet med Thailand. EU-ASEAN-samarbejdet er dog specifikt undtaget.
Hertil kommer, at situationen i Burma fortsat er kilde til dyb bekymring, hvilket kontinuerligt er
en komplikation i forholdet mellem EU og ASEAN.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om eventuel EU-tilslutning til TAC.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Tilslutning til TAC har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Tilslutning til TAC har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
9. Høring
Sagen skal ikke i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen støtter EU's tilslutning til TAC. Tilslutningen til aftalen gennem EU er et stærkt
signal og et vigtigt skridt i forbindelse med de igangværende forhandlinger om individuelle EU
Partnerskabs- og Samarbejdsaftaler med en række ASEAN-lande.
Regeringen lægger vægt på, at den indenrigspolitiske situation i Thailand og Burma ikke bør
tage udviklingen af EU-ASEAN-forholdet som gidsel. Her er bredere interregionale
perspektiver på spil. Det gælder bl.a. terrorismebekæmpelse, ikke-spredningsaktiviteter, den
betydelige og voksende samhandel, sikring af kritiske søfartsruter og forhindring af spredningen
af luftbåren influenza.
Regeringen lægger stor vægt på, at det i forbindelse med EU’s tiltrædelse til aftalen klart bliver
fastslået, at traktaten ikke påvirker EU’s eksisterende bilaterale og multilaterale
traktatforpligtelser eller rettigheder og forpligtelser under FN-charteret. Det understreges
dermed, at aftalen ikke har betydning for Danmarks eller EU’s muligheder for at reagere kritisk
ifht. bl.a. Burma.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed i Rådet den 20. november om tiltrædelse til TAC og til formandskabets
forslag til hjemmelsgrundlag for tilslutning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Der har ikke været
udarbejdet et forhandlingsmandat til Kommissionen, da der er tale om at tilslutte sig en
eksisterende traktat i sin helhed.