Europaudvalget 2006-07, Finansudvalget 2006-07
2764 - økofin Bilag 1, FIU Alm.del Bilag 28
Offentligt
317121_0001.png
Notat
Samlenotat vedrørende EU’s budget for 2007
1. Resume
Rådet (ECOFIN) afholder den 21. november 2006 sin anden læsning af forslaget til EU's
budget for 2007. I denne forbindelse afholdes et samråd med Parlamentet, hvor der vil blive søgt
indgået en aftale om budgettet for 2007.
2. Baggrund
ECOFIN gennemfører den 21. november 2006 sin anden og sidste læsning af
EU's budget for 2007. Dette sker på baggrund af Europa-Parlamentets første læs-
ning, som fandt sted den 25. oktober 2006.
I forbindelse med Rådets anden læsning gennemføres et samråd med Parlamentet
med henblik på at søge at indgå en samlet aftale om EU's budget for 2007.
Rådet skal endvidere behandle nedenstående ændringsskrivelser til budgetforslaget
for 2007, som er fremsat af Kommissionen.
Ændringsskrivelse nr. 1, som vedrører en teknisk revision af overslaget over
egne indtægter og UK-korrektionen.
Ændringsskrivelse nr. 2 vedrører primært en række reserver, som opføres på
budgettet: 500 mio. euro. til Den Europæiske globaliseringsfond; 15 mio.
euro. til Den internationale fond for Irland; 6 mio. euro. for Hercule II
(vedr. beskyttelse af fællesskabets finansielle interesser) alle i kategori 1a
Ændringsskrivelse nr. 3, som er baseret på en opdatering af budgettallene på
landbrugsområdet, indebærer en reduktion af forpligtelser og betalinger til
direkte landbrugsstøtte/markedsordninger (kategori 2) på 852 mio. euro
sammenlignet med Kommissionens oprindelige budgetforslag.
2. november 2006
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligt artikel 272.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
2007-budgettet fastlægges inden for de udgiftslofter, som blev fastlagt af det Eu-
ropæiske Råd i december 2005 og efterfølgende justeret i forbindelse med aftalen
om de finansielle perspektiver
den såkaldte Inter-institutionelle aftale
mellem
Rådet og Europa-Parlamentet i maj 2006.
I tabel 1 er givet en status for 2007-budget proceduren.
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
317121_0002.png
2
Tabel 1. Status for forhandlingerne om EU’s budget for 2007
Budget
2006
2)
Loftet for
2007
Kommissi-
onens for-
slag for
2007
Rådets
1. læsning
Parlamen-
tets
1. læsning
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
)
1a. Konkurrenceevne for vækst
og beskæftigelse
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst og
beskæftigelse
Margen til loftet
2. Forvaltning af naturressourcer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed
og retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som en global partner
Margen til loftet
5. Administration
4)
Margen til loftet
5)
6. Kompensationer
Margen til loftet
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, pct. af
BNI
7.890
8.918
8.796
122
45.487
0
57.218
1.133
1.174
99
6.703
110
6.954
161
445
0
126.776
1.625
116.370
7.496
0,99 pct.
8.782
136
45.487
0
56.472
1.879
1.148
125
6.593
219
6.830
285
445
0
125.756
2.646
114.613
9.253
0,98 pct.
8.837
81
45.487
0
57.606
745
1.234
39
6.769
44
6.956
159
445
0
127.335
1.067
122.016
1.850
1,04 pct.
39.618
56.551
45.487
58.351
1.161
8.401
6.604
1.074
121.297
112.076
1.273
6.578
3)
7.039
445
128.091
123.790
1,00 pct.
1,06 pct.
1) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske
udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
2) Vedtaget budget.
3) Loftet for kategori 4 inkluderer ikke de 234,5 mio. euro, som er afsat til Nødhjælpsreserven.
4) Budgettallet for 2007 er baseret på Kommissionens og øvrige institutioners budgetforslag.
5) Margenen er udregnet inkl. et beløb på 76 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning.
Der kan ikke flyttes midler fra én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne
mellem Rådet og Parlamentet om EU’s budget for 2007 vedrører således
alene
fordelingen af midlerne
inden for
de enkelte udgiftskategorier samt hvilken margen
i forhold til udgiftslofterne, som skal efterlades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle udgiftskategorier findes der dog det såkaldte fleksibilitetsinstru-
ment, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro på tværs
af udgiftskategorierne. Ingen af budgetmyndighederne har dog foreslået anvendel-
se af fleksibilitetsinstrumentet i 2007.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de såkaldte obligatori-
ske udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Rådet og
Parlamentet er således gensidigt forpligtet i den inter-institutionelle aftale til at
indbudgettere obligatoriske udgifter på budgettet. Et vigtigt element i budgetfor-
handlingerne er at sikre, at der sker en retvisende realistisk budgettering af de ob-
ligatoriske udgifter.
Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet bud-
getår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske udbetalinger, EU kan
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
3
foretage i et givet budgetår. Budgetteringen af betalingsbevillingerne handler såle-
des om at sikre en realistisk afløb af de afsatte forpligtelsesbevillinger. Den sene
færdiggørelse af aftalen om de finansielle perspektiver betyder, at en række pro-
grammer ikke er endeligt vedtaget eller kun i en opstartsfase. Dette taler isoleret
set for et relativt lavt betalingsniveau i 2007.
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag for 2007 indebærer forpligtelsesbevillinger for
126,8 mia. euro, svarende til 1,08 pct. af EU’s BNI. I
forhold til budgettet for
2006 er der tale om en stigning på 4,6 pct. i løbende priser. Forslaget til udgiftsni-
veauet i de enkelte kategorier er inden for de udgiftslofter i de enkelte kategorier,
som er fastlagt i de finansielle perspektiver. Der er for forpligtelser en samlet mar-
gen på 1,6 mia. euro eller ca. 1,3 pct.
For så vidt angår betalingsbevillingerne udgør disse i Kommissionens forslag
116,4 mia. euro, hvilket svarer til 0,99 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i
løbende priser på 3,9 pct. fra 2006 til 2007.
Rådets første læsning
I forhold til Kommissionens forslag indebar Rådets første læsning i juli 2006 en
reduktion af de samlede forpligtelser med ca. 1 mia. euro, mens betalingerne blev
reduceret med knap 1,8 mia. euro.
Europa-Parlamentets første læsning
I forhold til Rådet forhøjede Parlamentet ved sin første læsning i oktober 2006
forpligtelserne med ca. 1,6 mia. euro til 127,3 mia. euro, mens betalingerne blev
forhøjet med ca. 7,4 mia. euro til ca. 122 mia. euro. Parlamentets 1. læsning inde-
bar ligeledes markante forhøjelser i forhold til Kommissionens budgetforslag
især for betalingerne. I forhold til 2006 foreslår Parlamentet en stigning i forplig-
telsesbevillingerne på ca. 6 mia. euro (+5,0 pct.) og ca. 9,9 mia. euro (+8,9 pct.)
for betalingsbevillingerne.
Kommissionen har fremsat tre ændringsskrivelser til sit budgetforslag. De finan-
sielle konsekvenser af ændringsskrivelserne er ikke indeholdt i tabel 1, da hverken
Rådet eller Parlamentet i deres første læsninger har kunnet nå at tage højde for
disse. Den primære budgetkonsekvens af ændringsskrivelserne er en reduktion af
forpligtelser og betalinger til landbrugsstøtte (kategori 2) på 852 mio. euro.
2.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i Lissabon strategien, herunder uddannelse og forskning, energi
og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
317121_0004.png
4
Kategori 1a
Hele kategori 1a udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord i budgetforhandlingerne. Omprioriteringsmulighederne begrænses dog
af, at en stor del af udgifterne i praksis bliver fastlagt som led i konkrete flerårige
programmer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
Med den nye interinstitutionelle aftale er der imidlertid åbnet for, at budgetmyn-
digheden ved budgetteringen kan afvige med indtil +/- 5 pct. fra referencebeløbet
for det konkrete program set over hele dets løbetid (afvigelser herudover kræver,
at nye og dokumenterbare forhold mv. gør sig gældende).
Tabel 2 giver en status for kategori 1a.
Tabel 2. Status for kategori 1a: Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Konkurrenceevne og innovation
Forstærkning af forskning og
teknologisk udvikling
Bæredygtige EU netværk for
transport og energi (TEN mv.)
Livslang læring
Socialpolitisk agenda
Andet
Kategori 1a i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
254
5.321
759
697
145
732
7.890
7.430
Kommissionens
forslag for 2007
388
5.486
1.009
904
157
852
8.796
122
6.944
Rådets
1. læsning
386
5.484
1.004
886
156
866
8.782
136
6.768
Parlamentets
1. læsning
386
5.486
1.009
913
161
882
8.837
81
9.541
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbe-
villinger på ca. 8,8 mia. euro, svarende til en stigning på 906 mio. euro eller 11,5
pct. i forhold til 2006.
Hovedparten af bevillingerne er afsat til forskning og teknologisk udvikling (sy-
vende rammeprogram for forskning) som med en bevilling på 5.486 mio. euro i
2007 stiger med 165 mio. euro eller 3,1 pct. i forhold til 2006. Den begrænsede
stigning for 2007 er i overensstemmelse med de forudsætninger, som ligger til
grund for den interinstitutionelle-aftale fra 17. maj 2006. Samlet set stiger bevillin-
gerne til forskning i alt med 75 pct. fra 2006 til 2013 i henhold til aftalen om de
finansielle perspektiver.
Herudover er der væsentlige stigninger fra 2006 til 2007 i de afsatte bevillinger til
programmer vedrørende konkurrence og innovation (52,5 pct.) transport og ener-
gi (32,9 pct.) og livslang læring (29,6 pct.).
Med hensyn til betalingsbevillingerne er disse faldende i 2007 i forhold til 2006.
Dette er også gældende for betalingerne til det syvende rammeprogram for forsk-
ning, hvor betalingerne falder med 7,1 pct. fra 2006 til 2007. Kommission oplyser,
at baggrunden er overgangen til det nye rammeprogram fra 2007, hvor det tager
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
5
lidt tid at få programmet ”op i gear”, hvorfor der endnu ikke sker afløb i større
omfang.
Kategorien ”Andet” dækker bl.a. over bevillinger til
en række agenturer, som ge-
nerelt stiger betydeligt fra 2006 til 2007.
Rådets første læsning
Rådet foretog ved sin første læsning en meget begrænset nedjustering på knap 14
mio. euro. af forpligtelsesbevillingerne, som primært kan henføres til programmet
for livslang læring.
På baggrund af en vurdering af afløbsmulighederne foretog Rådet desuden en
reduktion af betalingsbevillingerne på ca. 176 mio. euro i forhold til Kommissio-
nens forslag.
Mht. agenturerne har Rådet generelt lagt op til en differentieret tilgang, hvor vok-
sende og nyetablerede agenturer får stigende bevillinger, mens veletablerede agen-
turer får et bevillingsniveau svarende til 2006.
Europa-Parlamentet
Parlamentet gik ved sin 1. læsning tilbage til Kommissionens forslag og foreslog
herudover afsat yderligere 41 mio. euro primært til programmet for livslang læring
og TEN mv.
Parlamentet foreslår desuden et betydeligt løft i betalingsbevillingerne på i alt ca.
2,8 mia. euro i forhold til Rådets forslag og ekstra ca. 2,6 mia. euro i forhold til
Kommissionen. Merbevillingsønsket kan primært henføres til det 7. rammepro-
gram for forskning, hvor Parlamentet ønsker afsat yderligere ca. 1,8 mia. euro i
betalinger, samt TEN-programmet, hvor Parlamentet ønsker afsat yderligere 700
mio. euro i 2007.
Mht. agenturerne støtter Parlamentet generelt stigningerne i Kommissionens for-
slag. For to nye agenturer har Parlamentet slettet bevillingerne med den begrun-
delse, at der endnu ikke er vedtaget et retsgrundlag.
Kategori 1b
I henhold til den inter-institutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste andre udgiftskategorier.
Udgiftskategori 1b består af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord. Da forpligtelsesbevillingerne reelt er identiske med de finansielle per-
spektiver, jf. tabel 3 nedenfor, knytter Parlamentets indflydelse sig i den årlige
budgetprocedure i praksis til fastlæggelsen af niveauet for betalingsbevillingerne.
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
317121_0006.png
6
Tabel 3. Status for kategori 1b: Samhørighed for vækst og beskæftigelse
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Strukturfonde, herunder
- Konvergensmål
- Regional konkurrenceevne og
beskæftigelse
- Europæisk territorialt samarbejde
- Teknisk assistance
Samhørighedsfonden
Kategori 1b i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
33.586
24.156
8.067
1.337
26
6.032
39.618
31.732
Kommissionens
forslag for 2007
38.365
28.130
8.998
1.141
96
7.122
45.487
0
37.790
Rådets
1. læsning
38.365
28.130
8.998
1.141
96
7.122
45.487
0
37.365
Parlamentets
1. læsning
38.365
28.130
8.998
1.141
96
7.122
45.487
0
39.899
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger til
strukturforanstaltninger på 45.487 mio. euro, hvilket er en stigning på 5.869 mio.
euro eller 14,8 pct. i forhold til 2006.
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 37.790 mio. euro, hvilket
svarer til en stigning på 6.058 mio. euro eller 19,1 pct. fra 2006 til 2007. I følge
Kommissionen afspejler stigningen de generelt højere rammer i 2007, herunder
det forhold, at der sker udbetalinger fra både nye og gamle programmer. Kom-
missionen forventer desuden, at den generelt forbedrede udnyttelsesgrad i de se-
nere år fortsat vil stige i 2007. Desuden indeholder strukturforanstaltningerne i
2007 også bevillinger til Rumænien og Bulgarien (2.057 mio. euro i forpligtelses-
bevillinger) samt øgede bevillinger til de ti nye medlemslande, hvis tre-årige tiltræ-
delsesaftale fra 2007 erstattes af de generelle regler om strukturfondsstøtte.
Hovedparten af betalingsbevillingerne i 2007 vil hidrøre fra strukturfondsprog-
rammerne 2000-2006, hvor der stadig kan ske betalinger frem til 2009.
Vedrørende de nye programmer 2007-2013 forventes betalingerne i 2007 udeluk-
kende udgjort af de forudbetalinger, der blev skabt enighed om i aftalen om de
finansielle perspektiver. Samme forventning gælder betalingerne i 2007 for samhø-
righedsfonden.
Rådets første læsning
Rådet foretog ved sin første læsning en mindre nedjustering af betalingsbevillin-
gerne på 425 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag begrundet i et ønske
om realistisk budgettering.
Europa-Parlamentets første læsning
Parlamentet har i sin første læsning foretaget en meget betydelig opjustering af
betalingsbevillingerne til strukturfondene med ca. 2,5 mia. euro i forhold til Rådets
læsning og ca. 2,1 mia. euro i forhold til Kommissionens forslag. Dette svarer til
en stigning på 26 pct. fra 2006 til 2007. Som begrundelse er alene angivet, at struk-
turfondene er en væsentlig EU-prioritet.
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
317121_0007.png
7
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Ca. 3/4 af bevillingerne i kategori 2 vedrører den fælles landbrugspolitik (mar-
kedsordningerne og den direkte støtte), mens landdistriktsstøtten udgør ca. 1/5 af
de samlede bevillinger. I tabel 4 gives en status for bevillingsniveauet i kategori 2.
Tabel 4. Status for kategori 2: Forvaltning af naturressourcer
Kommissio-
nens forslag
for 2007
Rådets
1. læsning
Parlamentets
1. læsning
Kommissio-
nens æn-
drings-
skrivelse
1)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Markedsordninger, direkte støt-
te(CAP)
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø
Andet
Kategori 2 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
43.320
12.011
980
207
33
56.551
55.439
43.684
12.371
888
241
34
57.218
1.133
55.683
42.954
12.371
878
235
33
56.471
1.880
54.896
44.070
12.371
888
244
33
57.606
745
56.155
42.832
12.371
888
241
34
56.366
1.985
54.831
1) Ændringsskrivelse nr. 3, der baseret på en opdatering af budgettallene på landbrugsområdet indebærer en reduktion af forpligtelser/betalinger til direkte
landbrugsstøtte/markedsordninger
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag indebærer samlede forpligtelsesbevillinger på
57.218 mio. euro, svarende til en stigning på 667 mio. euro eller 1,2 pct. fra 2006
til 2007. Den samlede margen er på 1.133 mio. euro.
For så vidt angår markedsordningerne og den direkte støtte, er der en stigning i
forpligtelsesbevillingerne på 364 mio. euro (0,8 pct.) fra 2006 til 2007 opgjort i
løbende priser. Denne stigning ligger under EU’s inflationsniveau, hvorfor der
opgjort i faste priser sker et fald fra 2006 til 2007. Stigningen på de 364 mio. euro
dækker overvejende over, at den direkte støtte som følge af sektorreformer og
indfasning af de nye medlemslande stiger mere, end markedsudgifterne falder.
I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002 og som også
indgår i budgetaftalen for 2007-2013, opretholder Kommissionen en margin på
ca. 1,1 mia. euro, også når loftet nedjusteres svarende til de modulerede midler
(overførsel af midler fra den direkte støtte til landdistriktsstøtte). Det kan dermed
konstateres, at det ikke p.t. vurderes nødvendigt at iværksætte instrumentet for
finansiel disciplin (degressivitet) i 2007.
Rådets første læsning
Rådet foretog ved sin første læsning en nedjustering på 747 mio. euro af forplig-
telsesbevillingerne, heraf de 525 mio. euro til markedsrelaterede udgifter på land-
brugsområdet. Nedjusteringen blev begrundet med erfaringerne med underudnyt-
telse af midlerne fra tidligere år. Rådet har ikke ændret i bevillingerne til land-
distriktsstøtte.
Europa-Parlamentets første læsning
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
317121_0008.png
8
Parlamentet har i sin første læsning hævet forpligtelsesbevillingerne og betalings-
bevillingerne i forhold til Rådets første læsning med ca. 1,1 mia. euro, som kan
henføres til markedsordninger/direkte støtte. Som begrundelse er alene angivet, at
Rådets læsning ikke tager højde for Parlamentets prioriteter. Parlamentet har ikke
ændret i bevillingerne til landdistriktsstøtte.
Kommissionen har i lighed med tidligere år fremlagt en ændringsskrivelse (nr. 3)
til budgetforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor ændringer i forventnin-
gerne til implementering af den nye enkeltbetalingsordning for direkte støtte,
høstudbytte, priserne på landbrugsprodukter og valutakurser er indarbejdet. Æn-
dringsforslaget indebærer en reduktion af både forpligtelses- og betalingsbevillin-
gerne med 852 mio. euro, primært på den direkte støtte. Med nedjusteringen læg-
ger Kommissionen sig samlet på et budgetforslag, der ligger under 2006-
budgettet.
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Budgetforslaget for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Kategori 3a vedrø-
rer frihed, sikkerhed og retfærdig (RIA-området), mens kategori 3b vedrører bor-
gerskab, som dækker over forskellige programmer inden for forbrugerbeskyttelse,
sundhed, kultur mv. Der er desuden en række agenturer under kategori 3.
I tabel 5 er givet en status for kategori 3.
Tabel 5. Status for kategori 3: Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
3a. Frihed, sikkerhed og retfærdighed
- Fundamentale rettigheder og retfær-
dighed
- Sikkerhed og sikring af friheder
- Solidaritet og varetagelse af migrati-
onsstrømninger
- Andet
3b. Borgerskab
- Folkesundhed og forbrugerbeskyttelse
- Europæisk kultur og diversitet
- Media 2007
- Information om europæisk politik og
bedre kontakt med borgerne
- Andet
Kategori 3 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
549
6
12
409
122
612
81
175
95
79
182
1.161
1.158
Kommissionens
forslag for 2007
571
72
57
291
151
603
63
180
86
73
202
1.174
99
1.107
Rådets
1. læsning
562
70
57
299
135
587
61
178
86
69
192
1.148
125
1.048
Parlamentets
1. læsning
619
72
58
314
175
615
63
183
86
80
203
1.234
39
1.185
Kommissionens budgetforslag
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med 22 mio. euro, mens
der sker et fald i forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b på 8 mio. euro fra
2006 til 2007. De relativt markante udgiftsudsving fra 2006 til 2007 for en række
poster under kategorien skal tages med forbehold, da de ikke mindst afspejler
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
9
indfasning mv. Med hensyn til betalingsbevillingerne falder disse samlet med 51
mio. euro fra 2006 til 2007, svarende til et fald på 4,4 pct.
De primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktivi-
teter og kulturelle programmer, samt sundhed og forbrugerbeskyttelse. For så vidt
angår sundhed og forbrugerbeskyttelse øges den overordnede ramme (inkl. agen-
turer) med 33 pct. fra 2006 til 2013. Fra 2006 til 2007 sker der et fald i bevillings-
niveauet på 22,7 pct. Lægges bevillingerne til agenturerne (i tabellen opført under
”andet”)
oven i den generelle bevilling for sundhed og forbrugerbeskyttelse i
2007, vil forpligtelserne dog være nogenlunde uændrede i 2007 i forhold til 2006.
Rådets første læsning
Rådet foretog i sin første læsning en marginal tilpasning af bevillingerne under
kategori 3 på i alt 26 mio. euro. i forhold til Kommissionens forslag. Reduktioner-
ne skete generelt i forhold til decentrale agenturer, hvor der i Kommissionens
forslag var forudsat betydelige bevillingsstigninger.
Europa-Parlamentets første læsning
I forhold til Rådets første læsning indeholder Parlamentets først læsning en stig-
ning i bevillingsniveauet på ca. 86 mio. euro i forpligtelsesbevillinger. Stigningerne
sker primært for posten ”Solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger”
samt ”Information om europæisk politik og bedre kontakt med borgerne”.
For så vidt angår agenturerne foreslår Parlamentet en mindre reduktion end Rå-
det, men ønsker samtidig etableret en række reserver således at bevillingen til
agenturerne samlet retableres til Kommissionens forslag.
Parlamentet ønsker afsat yderlige ca. 137 mio. euro i betalingsbevillinger sammen-
lignet med Rådets 1. læsning.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Udgiftskategori 4 omfatter EU's eksterne politikker med undtagelse af Den Euro-
pæiske Udviklingsfond (EUF), der finansieres uden for det almindelige budget.
Udgiftskategori 4 indeholder primært ikke-obligatoriske udgifter på nær aftaler
indgået med tredjepart, bidrag til internationale organisationer og bidrag til lånega-
rantifonden.
I tabel 6 er givet en status for bevillingerne til kategori 4.
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
317121_0010.png
10
Tabel 6. Status for kategori 4: EU som global partner
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Førtiltrædelsesstøtte (IPA)
Europæisk naboskab og partnerskab (EN-
PI)
Udviklings– og økonomisk samarbejde
(DCECI)
Stabilitetsinstrumentet (IfS)
Humanitær hjælp
Makrofinansiel assistance
Fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP)
EU's lånegarantier
Andet
Kategori 4 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
2.958
1.282
2.452
133
703
71
103
229
471
8.401
8.639
Kommissionens
forslag for 2007
1.266
1.475
2.154
246
732
80
159
200
391
6.703
110
7.448
Rådets
1. læsning
1.229
1.455
2.139
244
719
57
159
200
391
6.593
220
7.262
Parlamentets
1. læsning
1.262
1.477
2.328
236
732
58
73
200
403
6.769
44
7.834
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
6.703 mio. euro. I forhold til 2006 er der tale om et fald på 1.698 mio. euro sva-
rende til ca. 20 pct.
Faldet i bevillingsniveauet fra 2006 til 2007 kan henføres til et fald i førtiltrædel-
sesstøtten, som følge af at Bulgarien og Rumænien har afsluttet optagelsesfor-
handlingerne,
jf. tabel 6.
Modstykket hertil er stigende udgifter til strukturforan-
staltninger til disse to lande,
jf. udgiftskategori 1b.
Det bemærkes, at der i aftalen om de finansielle perspektiver er forudsat en samlet
stigning i bevillingerne til kategori 4 på 29 pct. fra 2006 til 2013.
Kommissionens forslag indebærer en forøgelse på 55 pct. af bevillingen til den
Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP), så den i 2007 bliver på 159 mio.
euro. Denne stigning var indeholdt i de bevillingsmæssige forudsætninger, som lå
til grund for den interinstitutionelle-aftale fra maj 2006.
Der er desuden bl.a. afsat øgede bevillinger til et nyt europæisk naboskabs- og
partnerskabsprogram, humanitær hjælp og et stabilitetsinstrument, som er desig-
net til at kunne anvendes i forbindelse med kriser og lignende med et stabilitets-
eller sikkerhedsaspekt.
Posten udviklings– og økonomisk
samarbejde dækker især over EU’s traditionelle
udviklingsbistand til tredjelande. Der et fald i bevillingerne fra 2006 til 2007 som
følge af udfasning af Tsunami-støtten samt reduktion af støtten til Irak. Samlet set
har Udviklingsinstrumentet en bevillingsstigning på 25 pct. fra 2006 til 2013 i afta-
len om de finansielle perspektiver.
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
317121_0011.png
11
Rådets første læsning
I forbindelse med sin første læsning foretog Rådet en nedjustering af de samlede
forpligtelser på ca. 110 mio. euro. i forhold til Kommissionens forslag. Formålet
var primært at sikre et finansielt råderum, så EU hurtigt kan reagere på uforudsete
hændelser, som erfaringsmæssigt ofte indtræder på det eksterne område.
Nedjusteringerne skete primært på førtiltrædelsesstøtten, makrofinansiel assi-
stance og naboskabsprogrammet (som dog fortsat stiger markant i forhold til
2006).
Europa-Parlamentets første læsning
Parlamentets 1. læsning indebærer samlet set en stigning i forpligtelsesniveauet
med ca. 176 mio. euro i forhold til Rådets 1. læsning. Stigningen sker især for før-
tiltrædelsesstøtten og udviklings- og økonomisk samarbejde.
Parlamentet foreslår desuden, at reducere bevillingen til FUSP’en med knap 87
mio. euro i forhold til Kommissionens og Rådets forslag
en reduktion på over
50 pct. i forhold til den udgiftsprofil der lå til grund for den interinstitutionelle
aftale. Reduktionen begrundes med, at Parlamentet ønsker større inddragelse i alle
faser af FUSP-beslutningsprocessen. Hvis Rådet og Parlamentet ikke bliver enige
om FUSP-budgettet, er det i henhold til den inter-institutionelle aftale 2006-
niveauet som indbudgetteres (103 mio. euro).
Udgiftskategori 5. Administration
Kategori 5 består, med undtagelse af pensioner, hovedsageligt af ikke-
obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det sidste ord. Status for forhandlin-
gerne fremgår af tabel 7.
Tabel 7. Status for kategori 5: Administration
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kommissionen
Parlamentet
Rådet
Domstolen
Revisionsretten
Det økonomiske og sociale udvalg
Regionsudvalget
Ombudsmanden
Databeskyttelseskontoret
Pensioner (alle institutioner)
Europæiske skoler
Kategori 5 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Anm.: Summer ikke pga. afrunding
.
Budget 2006
3.112
1.322
592
250
113
108
63
8
4
905
127
6.604
6.604
Kommissionens
forslag for 2007
3.270
1.378
613
283
122
116
69
8
5
960
130
6.954
161
6.954
Rådets
1. læsning
3.194
1.378
594
268
118
111
67
8
5
960
130
6.830
285
6.830
Parlamentets
1. læsning
3.290
1.397
594
272
121
113
67
8
5
960
130
6.956
159
6.956
Kommissionens budgetforslag
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
317121_0012.png
12
I Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag foreslås
afsat i alt knap 7 mia. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 6
pct. i forhold til 2006.
Institutionerne begrunder i helt overvejende grad udgiftsstigningerne med henvis-
ning til en udvidelse af personalet som følge af udvidelsen, IT-udgifter samt sti-
gende udgifter til sikkerhed. Ud over de anførte administrationsudgifter i kategori
5 stiger udgifterne til agenturer uden for kategori 5 med over 30 pct. i Kommissi-
onens forslag.
Rådets første læsning
Rådet reducerede ved sin første læsning bevillingerne til administration med ca.
124 mio. euro. Reduktionen var bl.a. begrundet i forudsætninger om effektivise-
ringsgevinster i institutionerne, bl.a. som følge af ny IT-teknologi og forbedret
interinstitutionelt samarbejde, samt konkrete erfaringer med forsinket besættelse
af nye stillinger.
Uanset Rådets reduktion stiger administrationsudgifterne fortsat med ca. 3,4 pct. i
forhold til 2006. Rådet udarbejdede desuden en erklæring vedrørende administra-
tion, som skal sikre løbende effektiviseringer af EU's administration også i de
kommende år. Vedtagelse af erklæringen forudsætter tilslutning fra Europa-
Parlamentet.
Europa-Parlamentets første læsning
Parlamentet har ved sin 1. læsning øget bevillingerne med knap 127 mio. euro i
forhold til Rådets 1. læsning. Forøgelsen skyldes primært, at Kommissionen tilfø-
res ca. 96 mio. euro, mens Parlamentet ønsker at tilføre sin egen administration
yderligere ekstra 20 mio. euro i forhold til, hvad man tilkendegav i sit budgetfor-
slag forud for Rådets 1. læsning.
For så vidt angår merbevillingen til Kommissionen foreslår Parlamentet, at 50
mio. euro placeres i en reserve, som først udmøntes efter Kommissionen har op-
fyldt angivne Parlamentsprioriteter samt foretaget en række analyser, som begrun-
der et behov.
Udgiftskategori 6. Kompensationer
Denne kategori dækker over midlertidige udgifter, som blev besluttet i forbindelse
med optagelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien. Det drejer sig om
midler, der har til hensigt at forbedre de to landes nationale budgetter samt til
finansiering af et midlertidigt instrument til at forbedre grænsekontrollen ved de
nye eksterne grænser som følge af udvidelsen.
Hverken Rådets eller Parlamentets første læsning medførte ændringer i forhold til
Kommissionens budgetforslag.
Tabel 8. Status for kategori 6: Kompensationer
(Mio. euro, årets priser)
Budget 2006
Kommissionens
forslag for 2007
Rådets
1. læsning
Parlamentets
1. læsning
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
317121_0013.png
13
Forpligtelsesbevillinger
Kategori 6 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
1.074
1.074
445
0,4
445
445
0,4
445
445
0,4
445
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Indholdet af Europa-Parlamentets første læsning er refereret ovenfor.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag
som følger af Kommissionens foreløbige forslag til EU’s
budget for 2007 er opført på forslag til finanslov for 2007.
8. Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens budgetforslag vil medføre et dansk EU-bidrag på ca. 17,4 mia. kr.
i 2007. Rådets første læsning vil indebære et dansk EU-bidrag på ca.17,1 mia. kr.,
mens Parlamentets første læsning indebærer et dansk EU-bidrag på ca. 18,2 mia.
kr.
Ud over ovennævnte vil der i estimatet af den reelle danske betaling skulle tages
højde for, at de nye rabatter, der blev aftalt i forbindelse med aftalen om de finan-
sielle perspektiver 2007-2013 først kan træde i kraft, når rådsafgørelsen om unio-
nens egne indtægter er besluttet og ratificeret i de enkelte lande. På det foreliggen-
de grundlag skønnes den øgede danske betaling vedr. 2007-budgettet at udgøre ca.
0,5 mia. kr., som skal lægges oveni de ovenstående beløb. Den endelige danske
betaling vil derudover afhænge af, hvor mange midler der ikke bliver benyttet og
dermed føres tilbage til medlemslandene.
På Forslag til finanslov for 2007 er budgetteret på baggrund af Kommissionens bud-
getforslag inkl. den skønnede effekt af ændringen vedr. egne indtægter. En realisering
af Parlamentets forslag vil dermed indebære en statslig merudgift på godt 800 mio.kr. i
2007 i forhold til det forudsatte på finanslovsforslaget.
Kommissionens budgetforslag for 2006 indebar en dansk betaling på 16,65 mia.
kr. (2006-priser), som med det endelige vedtagne budget blev reduceret til 16,6
mia. kr. Kommissionen har varslet en tilbageførsel af forventede uforbrugte mid-
ler i 2006. Dette vil reducere den danske 2006-betaling.
9. Høringer
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin så det sikres, at EU
kommer godt fra start med udmøntningen af de nye finansielle perspektiver og
den forudsatte optagelse af Rumænien og Bulgarien.
Udgiftslofterne, som er fastsat i de finansielle perspektiver for 2007-2013, skal
overholdes og der skal sikres en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for
uforudsete udgifter.
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
14
Fra dansk side lægges desuden stor vægt på retvisende budgettering i forhold til
den store del af budgettet, der fastlægges ved retsakter og programmer i andre
rådsregi, således at de erfaringsmæssigt ofte betydelige overskud undgås. Budget-
teringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforholdene og
en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Regeringen vil som udgangspunkt arbejde for en reetablering af resultatet af Rå-
dets 1. læsning, herunder for at fastholde/fremme særlige danske prioriteter på
især forskningsområdet samt de øvrige områder, som regeringen fik mandat til
forud for ECOFINs første læsning.
Herudover tages der fra dansk side udgangspunkt i følgende:
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side fortsat vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for ufor-
udsete udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning højt fra dansk
side.
For så vidt angår betalingsbevillingerne skal disse have et niveau, som er baseret
på en realistisk vurdering af afløbsmulighederne, så der sikres en retvisende bud-
gettering. Generelt har man fra dansk side vurderet, at Kommissionens skøn for
nødvendige betalingsbevillinger erfaringsmæssigt ligger over det faktiske behov, jf
de ofte betydelige overskud.
For
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
vil man fra dansk side fortsat
støtte, at der afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhø-
righedsfonden.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
er det fortsat en dansk priori-
tet, at der afsættes realistiske betalingsbevillinger til EU’s markedsordnin-
ger/direkte støtte, så der undgås, at der henstår betydelige uforbrugte midler ved
årets udgang.
For så vidt angår
kategori 3
lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-
rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige marginer til ufor-
udsete udgifter. Danmark vil desuden arbejde for, at bevillingerne til FUSP’en
sikres på det niveau, som Kommissionen forslog i sit budgetforslag, og som lå til
grund for den inter-institutionelle aftale.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en meget stram
og budgetansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i
EU’s administrationsudgifter afspejler den stramme budgetsituation i medlems-
landene. Dette gælder også for de administrationsudgifter, som er budgetteret
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
15
under de øvrige udgiftskategorier, herunder især agenturer. Danmark vil derfor
arbejde for at resultatet fra Rådets 1. læsning genetableres.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Europa-Parlamentets 1. læsning adskiller sig på en række områder markant fra
Rådets 1. læsning. Generelt ønsker Parlamentet afsat væsentlige højere bevillinger
både til forpligtelser og betalinger.
Forberedelsen af Rådets 2. læsning er endnu ikke påbegyndt. De meget foreløbige
meldinger tyder dog på, at Rådet i vidt omfang vil tage udgangspunkt i sin egen
første læsning. Centralt i forhandlingerne med Parlamentet må bl.a. forventes at
stå følgende væsentlige prioriteter for Rådet:
Realistisk budgettering af betalingsbevillingerne. Parlamentet har især i kate-
gori 1a, 1b og 2 et ønske om væsentligt højere betalingsbevillinger end fore-
slået af Rådet og Kommissionen. Det ventes, at Rådet vil fastholde sin 1.
læsning på disse områder, da Parlamentets forslag om en samlet forøgelse af
betalingsbevillingerne med ca. 7,4 mia. euro i forhold til Rådets 1. læsning
vurderes som helt urealistiske.
a)
Inden for kategori 1b viser nye foreløbige implementeringsdata for
2006 et betydeligt estimeret underforbrug i forhold til betalingsbevil-
lingen. Dette understøtter Rådets 1. læsning.
b)
For så vidt angår kategori 2 viser foreløbige implementeringsdata til-
svarende et forventet underforbrug, og forventningen er derfor, at
Rådet vil fastholde ønsket om realistiske betalingsbevillinger, idet der
tages højde for Kommissionens ændringsskrivelse nr. 3.
Generel sikring af tilstrækkelige margener. Det forventes generelt, at Rådet
vil gå tilbage til sin første læsning for dermed at sikre tilstrækkelige marge-
ner til imødese uforudsete udgifter
Reetablering af bevillingerne til FUSP’en til et niveau svarende til det
Kommissionen forslog i sit budgetforslag og som lå til grund for den inter
institutionelle aftale. Parlamentet foretager en meget betydelig reduktion af
bevillingerne
til FUSP’en, som i mange medlemslande
er en høj prioritet.
Tilpasning af administrationsudgifterne og evt. indgåelse af fælles erklæring
med Parlamentet. Det ventes, at Rådet i vidt omfang vil gå tilbage til sin
første læsning.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Rådets overordnede prioriteter for
2007-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 14. marts 2006. Forud for mødet
i ECOFIN den 5. maj 2006 blev Folketingets Europaudvalg orienteret om, at
Kommissionen på mødet ville offentliggøre og præsentere sit forslag til EU’s
budget for 2007. Folketingets Europaudvalg fik forelagt sagen til forhandlingsop-
læg den 30. juni 2006 forud for ECOFINs første læsning. Referat fra Rådsmødet
blev fremsendt til Europaudvalget den 23. august 2006.