Europaudvalget 2006-07, Finansudvalget 2006-07
2764 - økofin Bilag 1, FIU Alm.del Bilag 28
Offentligt
317122_0001.png
2. november 2006
Samlenotat vedrørende Kommissionens ændringsforslag nr. 6 til
EU’s budget for 2006
1. Resume
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 6
til EU’s 2006-budget.
Forslaget
indeholder tekniske ændringer på både budgettets indtægts- og udgiftsside. Som konsekvens heraf
skønnes det, at det danske EU-bidrag i 2006 reduceres med ca. 320 mio.kr.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 6
til EU’s budget
for
2006 (SEC (2006) 1410 final). Forslaget forventes vedtaget som et a-punkt på et
kommende rådsmøde.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Ændringsforslag nr. 6 indeholder en række korrektioner af 2006-budgettet både
på indtægts- og på udgiftssiden.
Udgiftssiden
Kommissionen foreslår, at de samlede betalinger reduceres med ca. 3,9 mia. euro i
2006. Reduktionen sker på de følgende poster:
Tabel 1. Kommissionens forslag til reduktion af betalinger
Udgiftskategori
Beløb mio. euro
Landbrug
Struktur og Samhørighedsfondene
Førtiltrædelsesstøtte
I alt
-860
-2.500
- 546
3.906
Kommissionen begrunder primært reduktionerne på
landbrugsområdet
med en mere
favorabel udvikling på landbrugsmarkederne i 2005/2006 end forudsat og dermed
reducerede udgifter til markedsordninger, bl.a. via stigende verdensmarkedspriser
på bomuld og øget efterspørgsel efter kød inden for EU (der bl.a. reducerer de
eksporterede mængder).
Dertil kommer en reduktion i den direkte støtte som følge af et mindre forbrug og
implementering af midlerne til den direkte støtte. Med ændringen reduceres de
budgetterede midler til direkte støtte og markedsordninger fra knap 43,3 mia. euro
til godt 42,4 mia. euro. Kommissionen understreger, at der er tale om aktuelle
skøn, og at man løbende vil følge udviklingen og eventuelt revidere tallene i løbet
af processen for behandlingen af ændringsbudgettet.
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
2
For så vidt angår
Struktur og Samhørighedsfondene
foreslår Kommissionen en samlet
reduktion på 2,5 mia. euro, heraf vedrører de 2 mia. euro strukturfondene og de
0,5 mia. euro samhørighedsfonden.
Ifølge Kommissionen kan reduktionen i strukturfondsmidlerne især henføres til
Spanien, som har tilbageholdt støttemidler, indtil modtagerne kunne fremvise 100
pct. rene revisionserklæringer. For så vidt angår Samhørighedsfondsmidlerne hen-
viser Kommissionen til, at den afsatte bevilling stiger fra 2,2 mia. euro til 3,5 mia.
euro fra 2005 til 2006 og at det har vist sig vanskeligt for især EU-10 at absorbere
denne stigende bevilling. Kommissionen understreger også her, at der kan blive
tale om en revision af tallene i løbet af processen for behandlingen af ændrings-
budgettet.
Endelig sker der en reduktion af
førtiltrædelsesstøtten
med i alt 546 mio. euro. Reduk-
tionen skyldes især overskydende budgetmidler fra de tidligere ansøgerlande, samt
et underforbrug i Rumænien og Bulgarien.
Nye indtægtsskøn
Kommissionen har ligeledes revideret sine indtægtsskøn med i alt 2,47 mia. euro.
De øgede indtægter vedrører primært momsgrundlaget og BNI, som opjusteres
med i alt ca. 1,6 mia. euro på baggrund af opdaterede skøn vedrørende tidligere år.
Opjusteringen dækker over relative ændringer i de enkelte landes betalinger, som
afspejler den relative udvikling i moms og BNI-grundlaget. For Danmarks ved-
kommende betyder dette isoleret set en efterbetaling på knap 79 mio. euro., hvor
de knap 12 mio. euro vedrører momsgrundlaget, mens de knap 67 mio. euro ved-
rører BNI.
Kommissionen tager et generelt forbehold for, at der endnu ikke forelægger ende-
lige BNI-tal, hvorfor der vil kunne komme korrektioner. Dertil kommer, at Græ-
kenland har ændret sin opgørelsesmetode markant. Kommissionen bemærker
også, at der udestår en regulering som følge af, at Grækenland har ændret sin op-
gørelsesmetode for BNI.
Herudover opreguleres skønnet for traditionelle egne indtægter med 100 mio.
euro som følge af stigende landbrugsafgifter, og øvrige indtægter opreguleres med
730 mio. euro, primært som følge af forøgede renter på forsinkede betalinger og
bøder.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Ændringsforslag nr. 6
indebærer samlet set, at det danske bidrag til EU’s budget
for 2006 bliver reduceret med ca. 320 mio. kr.
Rådsmøde nr. 2764 (økonomi- og finansministre - budget) den 21. november 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin - budget 21/11-06
3
Isoleret set betyder de øgede indtægter kombineret med de reducerede udgifter, at
den danske betaling reduceres med ca. 900 mio. kr. Men efterreguleringen vedr.
BNI- og momsgrundlag for tidligere år indebærer en relativ forøgelse af det dan-
ske moms- og BNI-grundlag i forhold til tidligere skøn, og dermed en relativt øget
dansk betaling. Nettoeffekten er en reduktion af 2006-betalingen på 320 mio.kr.
Det seneste skøn for det danske EU-bidrag, inkl. ændringsforslag 1-6, er herefter
på ca. 16,3 mia. kr.
Det bemærkes, at Kommissionen tager et forbehold for ændringer, bl.a. fordi lan-
denes endelige BNI endnu ikke forelægger og pga. mulige ændringer i skønnene
vedrørende landbrugs- og strukturfondsudgifterne. Kommissionen bemærker
også, at der udestår en regulering som følge af, at Grækenland har ændret sin op-
gørelsesmetode for BNI.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte forslaget, da der er tale om tekniske ændringer som tager høj-
de for nye skøn på indtægts- og udgiftssiden.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene kan støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.