Europaudvalget 2006-07
2765 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
320128_0001.png
S AM L E N O T AT
8. november 2006
J.nr.
Ref. SVF/PEN
Energidelen af rådsmøde (Transport, Telekommunikation og Energi) den 23. november
2006
1. Bæredygtig energiproduktion og –forbrug: Fremme af energieffektivitet og vedvarende
energi
s. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
320128_0002.png
Kommissionens meddelelse ”Handlingsplan for energieffektivitet: udnyttel-
se af potentialet”
KOM (2006)545
-
Fremlæggelse af handlingsplan
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
-
Politisk drøftelse.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen vil på Rådsmødet for Energi den 23. november 2006 præsentere handlingspla-
nen
”Handlingsplan
for energieffektivitet: udnyttelse af potentialet”. Handlingsplanen blev
fremlagt den 19. oktober 2006 som et fælles udspil fra Kommissionens formand Barroso og
energikommissær Piebalgs (dansk udgave modtaget den 1.11.06). Handlingsplanen er en
opfølgning på Grønbogen om Energieffektivitet: Få Mere ud af Mindre, fra juni 2005. Hand-
lingsplanen indeholder analyser, potentialevurderinger og mere end 75 forslag til initiativer,
som Kommissionen – under forudsætning af Rådets og Europa-Parlamentets samtykke - vil
iværksætte. Med udgangspunkt i de mange initiativer har Kommissionen opstillet 10 priorite-
rede foranstaltninger. Der er generelt god overensstemmelse mellem forslagene vedrørende
energieffektivisering i regeringens indspil ”En Samlet Energipolitik for Europa” og hand-
lingsplanen. En væsentlig forskel er dog, at Kommissionens handlingsplan ikke indeholder
forslag om bindende målsætninger for medlemsstaternes energispareindsats.
På rådsmødet forventes en politisk drøftelse på baggrund af prioriteringen af de mulige ind-
satsområder og af energieffektivitets handlingsplanens rolle i forhold til Kommissionens
kommende forslag til en samlet europæisk energipolitik, som skal drøftes på forårsmødet i
Det Europæiske Råd. Formandskabet forventes at fremlægge nogle spørgsmål med henblik på
en fokusering af drøftelserne. Desuden forventes Rådsmødet at resultere i vedtagelse af et sæt
konklusioner om handlingsplanen.
2. Baggrund
Spørgsmålet om en stærkere europæisk indsats for at opnå en mere effektiv energiudnyttelse
er aktualiseret dels på grund af EU’s voksende afhængighed af importeret energi, dels på
grund af erkendelsen af betydningen af energiforbrugets påvirkning af miljøet, herunder især
klimapåvirkningen og dels på grund af bl.a. danske erfaringer, som har vist, at det er muligt at
kombinere en effektiv indsats for at effektivisere energiforbruget i husholdningerne og i er-
hvervslivet med en generelt ekspanderende samfundsøkonomi. Specielt har muligheden for at
skabe nye europæiske arbejdspladser på grundlag af teknologi, baseret på energieffektivise-
ring, været tillagt vægt. Baggrunden er desuden undersøgelser, som har vist, at Europa på en
omkostningseffektiv måde kan spare 20% af EU’s nuværende primære energiforbrug (primæ-
re energiforbrug = forbrug af brændsler), og analyser som viser, at øget energieffektivitet er
den mest omkostningseffektive måde at reducere energiforbrugets miljøbelastning og forbedre
energiforsyningssikkerheden på. Besparelsespotentialet på 20% svarer til summen af Finlands
og Tysklands nuværende energiforbrug og beløber sig i dagens prisniveau til en værdi af € 60
mia. årligt.
Kommissionen fremlagde i juni 2005 Grønbogen om Energieffektivitet: Få mere ud af min-
dre. Grønbogen blev debatteret på Rådsmødet den 1. december 2005. På dette rådsmøde blev
Side 2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
320128_0003.png
der vedtaget et sæt konklusioner, som sammen med formandskabets konklusioner fra Det
Europæiske Råds møde i marts 2006, Europa-Parlamentets udtalelse, Medlemsstaternes
kommentarer og kommentarer fra interesseorganisationer og græsrodsbevægelser i forbindel-
se med høring af Grønbogen, har været retningsgivende for Kommissionens udarbejdelse af
energieffektivitets-handlingsplanen.
Der forventes enighed på Rådsmødet om et sæt konklusioner, som ud over at signalere Rådets
positive indstilling til øget indsats for en mere effektiv energiudnyttelse også vil pege på nog-
le indsatsområder, som Kommissionen især bør prioritere højt i dens kommende arbejde.
Handlingsplanen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant, da der ikke er tale om et konkret lovgiv-
ningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Handlingsplanen er ikke en retsakt. Handlingsplanen indeholder forslag om fælleseuropæisk
indsats på en række områder, hvor nationale foranstaltninger enten ikke vil være hensigts-
mæssige eller ikke er mulige. Det gælder eksempelvis således initiativer til bedre energieffek-
tivitet for energi-forbrugende produkter, biler og dæk..
5. Formål og indhold
Handlingsplanen udstikker rammer for politikker og initiativer med henblik på at spare 20 %
af EU's årlige primære energiforbrug i energisektoren inklusive transport inden udgangen af
2020. Undersøgelser, som Kommissionen har ladet gennemføre, har vist, at der i Fællesskabet
er et potentiale for omkostningseffektive besparelser på 20 % i perioden 2007-2020. Det er
dette ”energispild”, som adresseres i handlingsplanen gennem en lang liste med forslag til
omkostningseffektive initiativer, nogle med høj prioritet og andre med henblik på gennemfø-
relse senere i handlingsplanens seksårige periode. Efter udløbet af handlingsplanens periode
vil der dog fortsat være behov for initiativer, hvis det fulde besparelsespotentiale skal nås.
Intentionen bag handlingsplanen er at mobilisere offentligheden og politikere på alle niveauer
sammen med markedsaktører for derigennem at ændre det indre marked, således at det giver
EU’s borgere den mest energieffektive infrastruktur, de mest energieffektive bygninger, appa-
rater, produktionsprocesser, transportmidler og energisystemer i verden. Det fremhæves i
Handlingsplanen, at energieffektivitet ikke kun er et spørgsmål om lovgivning, men også dre-
jer sig om velinformerede enkeltpersoners handlingsvalg.
Handlingsplanen opstiller 10 prioriterede initiativområder:
Mærkning af og minimums-effektivitetsnormer for apparater og energiforbrugende
udstyr.
Bygningers energieffektivitet og 0-energihuse.
En mere energi-effektiv el-distribution og el-produktion, herunder fremme af kraft-
varme.
Højere brændstofseffektivitet for biler.
Bedre finansieringsmuligheder for investeringer i energieffektivitet for små og mel-
lemstore virksomheder og såkaldte ”energi service virksomheder” (ESCOs).
Side 3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
320128_0004.png
Stimulering af energieffektivitet i de nye medlemsstater.
Sammenhængende brug af beskatning med henblik på at fremme øget energieffektivi-
tet.
Bedre opmærksomhed på og viden om energieffektivitet.
Energieffektivitet i områder i udvikling, herunder et ”Borgmestrenes Konvent” med
20-30 borgmestre fra de europæiske storbyer, som er foregangsbyer, når det gælder ef-
fektiv energiudnyttelse.
Fremme af energieffektivitet på verdensplan.
Handlingsplanen rækker 6 år frem til udgangen af 2012. Kommissionen planlægger i overens-
stemmelse med fastlagte regler at gennemføre en evaluering af planen i 2009.
Allerede omkring årsskiftet 2006/07 skal Kommissionen fremlægge en ny handlingsplan for
en samlet europæisk energipolitik. Denne handlingsplan vil bl.a. blive drøftet på mødet i Det
Europæiske Råd i foråret 2007. Det forventes, at Handlingsplanen om energieffektivitet vil
indgå stort set uændret som en del af den handlingsplan, som omfatter EU’s samlede energi-
politik.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig endnu.
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant da der ikke er tale om et forslag til en retsakt.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Vedtagelsen af rådskonklusionerne vil sanktionere en ambitiøs opfølgning af handlingsplanen
om energieffektivitet. Handlingsplanen har indirekte konsekvenser for Danmark, da den vil
være retningsgivende for Kommissionens kommende konkrete lovgivningsforslag. Konse-
kvenserne kan dog ikke specificeres fuldt ud på nuværende tidspunkt. For så vidt angår kon-
sekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet vil initiativer, der indebærer et lavere energifor-
brug, medføre positive konsekvenser for miljøet, da det i videst mulige udstrækning vil være
energi baseret på forurenende og drivhusgasudledende fossile brændsler, som fortrænges. I
forbindelse med behandlingen af de konkrete forslag, som Kommissionen efterfølgende frem-
lægger, vil konsekvenserne for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet blive belyst. På en række områder kan fælles EU-initiativer give større og mere
omkostningseffektive besparelser end nationale initiativer. Realiseringen af forslagene i hand-
lingsplanen kan derfor medvirke til reducere udgifterne til opfyldelsen af de nationale danske
energibesparelsesmålsætninger. I forbindelse med implementering af Ecodesign-direktivet,
som er et af de konkrete tiltag i handlingsplanen, kan det imidlertid allerede nu konstateres, at
den hastigere og mere ambitiøse implementering indebærer betydelig højere administrative
omkostninger for staten end oprindelig forventet.
9. Høring
Handlingsplanen i dansk version er sendt i høring med en frist til den 21. november 2006.
Folketingets Europaudvalg vil blive orienteret om resultatet af høringen.
Side 4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
320128_0005.png
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkast til Rådskonklusioner om Handlingsplanen drøftes i Rådets arbejdsgruppe for energi på
grundlag af et oplæg fra formandskabet. Den danske forhandlingsposition baseres på det dan-
ske indspil af 12. oktober 2006 til en samlet europæisk energipolitik, som opnåede en meget
bred opbakning fra de politiske partier. På grundlag af de foreløbige forhandlinger kan det
forventes, at det udkast til konklusioner, som fremlægges på Rådsmødet den 23. november
2006, vil indeholde:
en tilkendegivelse fra Rådet om at ville samarbejde med Kommissionen om at effekti-
visere energiudnyttelsen i Fællesskabet,
en prioritering af de mange mulige indsatser, som Kommissionen har anført, herunder
en forstærket indsats omfattende om nødvendigt lovgivning mht. transportsektorens
energiforbrug og en høj prioritering af initiativer overfor mærkning af og minimums-
effektivitetsstandarder for energi-forbrugende produkter,
en forstærket forsknings- og udviklingsindsats med hensyn til energieffektiviserings-
teknologier, og
yderligere satsning på energieffektivisering i bygninger.
Drøftelserne i energiarbejdsgruppen har vist, at stort set alle Medlemsstater tillægger energief-
fektivitet stor betydning for EU's samlede energipolitik. Ingen medlemsstater støtter dog det
danske forslag om bindende målsætninger.
11. Regeringens generelle foreløbige holdning
Det vurderes, at handlingsplanen er udtryk for en ambitiøs og positiv vilje til at søge at reali-
sere det konstaterede omkostningseffektive potentiale for besparelser på 20 % af Europas
samlede energiforbrug i perioden frem til 2020. Besparelsesinitiativerne omfatter både slut-
forbrug, forsyningssektoren og transport. Besparelsespotentialet sættes i relation til Fælles-
skabets forbrug af brændsler (det primære energiforbrug) og derved når man frem til den enk-
le formel for omkostningseffektive besparelser på ”20 % inden udgangen af 2020”.
Målsætningen om besparelser på 20 % frem til 2020 gælder for EU som helhed. Der lægges i
handlingsplanen ikke op til en ændring af den vejledende målsætning om i gennemsnit 1 %
besparelser per år over den 9-årige periode fra 2008-17, som i foråret 2006 blev fastlagt med
direktivet om energieffektivisering og energitjenesteydelser.
I det danske oplæg til en samlet energipolitik for Europa foreslås bindende målsætning for
energibesparelser i slutforbruget på 1,15 % gældende for hver enkelt medlemsstat i perioden
frem til 2025. Dette er mere ambitiøst end Kommissionens forslag.
Det er i overensstemmelse med gældende dansk holdning, at Kommissionens handlingsplan
lægger op til en hurtig implementering af Eco-design direktivets muligheder for at indføre
eller skærpe energi-effektivitetskravene til energiforbrugende produkter og til en revision og
udvidelse af direktivet om mærkning af apparater. Det er ligeledes meget tilfredsstillende, at
disse tiltag tillægges en høj prioritet af Kommissionen. Selvom der er en merudgift forbundet
med den hurtigere og mere ambitiøse implementering, vurderes der at være tale om omkost-
ningseffektive tiltag.
Side 5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
320128_0006.png
Det er i overensstemmelse med dansk energipolitik, at energieffektivisering og energibespa-
relser fremhæves som et meget vigtigt element i den samlede energipolitik, og mange af de
konkrete forslag harmonerer i øvrigt godt med dansk energipolitik og med det danske indspil
til en samlet europæiske energipolitik. Det bemærkes dog, at handlingsplanen ikke indeholder
forslag om bindende målsætninger for medlemsstaternes energispareindsats svarende til for-
slaget om en bindende målsætning om en årlig besparelse på 1,15 % af det endelige energi-
forbrug, som indgår i det danske EU-indspil af 16. oktober 2006, En Samlet Energipolitik for
Europa.
Regeringen finder derfor, at Danmark bør støtte positive rådskonklusioner, som giver Kom-
missionen vejledning om, hvordan de mange foreslåede initiativer bør prioriteres, herunder
konklusioner, som
påskønner Kommissionens hidtidige arbejde og opfordrer den til at gå videre med rea-
lisering af det påviste omkostningseffektive energi-besparelsespotentiale, idet der så
vidt muligt anvendes markedsbaserede instrumenter,
prioriterer indsatsen med minimumsnormer for energieffektivitet og mærkning af ener-
giforbrugende produkter højt,
er rettet mod transportsektorens energiforbrug gennem ambitiøse aftaler med bilindu-
strien og om nødvendigt direkte regulering, og som bl.a. omfatter skærpede krav til
personbiler og lette varebilers energieffektivitet samt de besparelser, der følger af ned-
sat rullemodstand fra bildæk og korrekt dæktryk,
peger på behovet for en yderligere indsats for at effektivisere energiforbruget i Europas
bygninger, såvel i eksisterende bygningsmasse som i nybyggeri
fastsætter bindende mål for medlemsstaternes energispareindsats på niveau med det
danske indspil på 1,15 % årligt,
understreger behovet for øget EU-satsning på forskning og udvikling inden for energi-
effektivitet,
anbefaler udnyttelse af EU's regionale fonde til at fremme energieffektive løsninger i
medlemsstaterne,
anbefaler, at fremme af energieffektivitet inkluderes i EU’s energirelationer rettet mod
tredjelande, og
anbefaler, at der ved Kommissionens udvælgelse af konkrete forslag til initiativer fore-
tages vurderinger af de mulige konsekvenser, samt at de efterfølgende resultater evalu-
eres.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6