Europaudvalget 2006-07
2765 - transport, tele og energi
Offentligt
1453567_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15295/06 (Presse 326)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2765. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
ENERGI
Bruxelles, den 23. november 2006
Formand
Mauri PEKKARINEN
Finlands handels- og industriminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15295/06 (Presse 326)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0002.png
23.XI.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner som reaktion på Kommissionens handlingsplan for fremme af
energieffektivitet.
På energiområdet vedtog Rådet også en ministererklæring om energisamarbejde mellem EU,
landene omkring Sortehavet og Det Kaspiske Hav og deres nabolande inden for rammerne af Baku-
initiativet.
Rådet vedtog en forordning om import af visse stålprodukter med oprindelse i Ukraine.
15295/06 (Presse 326)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0003.png
23.XI.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BÆREDYGTIGHED I FORBINDELSE MED ENERGIPRODUKTION OG
ENERGIFORBRUG: FREMME AF ENERGIEFFEKTIVITET OG VEDVARENDE
ENERGI ......................................................................................................................................... 7
Kommissionens handlingsplan for energieffektivitet .............................................................. 7
Rådets konklusioner om Kommissionens handlingsplan for energieffektivitet........................ 7
Fremme af energieffektivitet og anvendelse af vedvarende energikilder ............................... 12
EVENTUELT ............................................................................................................................... 14
Internationale forbindelser på energiområdet........................................................................ 14
Energy Star .......................................................................................................................... 15
Orientering ved Kommissionen om, hvor langt man er nået med den igangværende
revision af EF-retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse ......................................... 15
Orientering ved Kommissionen om strømsvigtet den 4. november 2006............................... 16
Møde mellem de centraleuropæiske energiministre .............................................................. 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Baku-initiativet................................................................................................................................................17
HANDELSPOLITIK
1
Antidumping − Rusland - silicium ...................................................................................................................17
Ukraine - stålprodukter ....................................................................................................................................17
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15295/06 (Presse 326)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23.XI.2006
LANDBRUG
EF/Schweiz - Handel med landbrugsprodukter.................................................................................................17
Transmissible spongiforme encephalopatier - regler for forebyggelse, kontrol og udryddelse ............................18
MILJØ
Oversvømmelser *...........................................................................................................................................18
15295/06 (Presse 326)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0005.png
23.XI.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš HÜNER
Danmark:
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Peter HINTZE
Estland:
Tiit NABER
Grækenland:
Dimitrios SIOUFAS
Spanien:
Ignasi NIETO
Frankrig:
François LOOS
Irland:
Noel DEMPSEY
Italien:
Pierluigi BERSANI
Cypern:
Efstathios HAMBOULLAS
Letland:
Jurijs STRODS
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Luxembourg:
Georges FRIEDEN
Ungarn:
János KÓKA
Malta:
Ninu ZAMMIT
Nederlandene:
Pieter BOOT
Østrig:
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Viceindustri- og handelsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær under forbundsministeren for økonomi og
teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for udviklingsspørgsmål
Generalsekretær for energi, Ministeriet for industri,
turisme og handel
Viceminister med ansvar for industrispørgsmål
Minister for kommunikation, den marine sektor og
naturressourcer
Minister for økonomisk udvikling
Direktør, Departementet for offentlige arbejder,
Ministeriet for kommunikation og offentlige arbejder
Økonomiminister
Økonomiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomi- og transportminister
Minister for ressourcer og infrastruktur
Vicegeneraldirektør i generaldirektoratet for energi og
telekommunikation, Økonomiministeriet
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Viceøkonomiminister, statssekretær, Økonomiministeriet
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Piotr NAIMSKI
15295/06 (Presse 326)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0006.png
23.XI.2006
Portugal:
António CASTRO GUERRA
Slovenien:
Mary Veronica TOVŠAK PLETERSKI
Slovakiet:
Juraj NOCLAR
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Maud OLOFSSON
Det Forenede Kongerige:
Lord TRUSCOTT
Statssekretær under ministeren, med ansvar for industri og
innovation
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Handels- og industriminister
Vicestatsminister, erhvervs- og energiminister
Statssekretær (energi)
Kommissionen:
Andris PIEBALGS
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Galina TOSHEVA
Rumænien:
Darius MESCA
Viceøkonomi- og energiminister
Statssekretær, Økonomi- og handelsministeriet
15295/06 (Presse 326)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0007.png
23.XI.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BÆREDYGTIGHED I FORBINDELSE MED ENERGIPRODUKTION OG
ENERGIFORBRUG: FREMME AF ENERGIEFFEKTIVITET OG VEDVARENDE
ENERGI
Kommissionens handlingsplan for energieffektivitet
Rådet noterede sig under den offentlige debat kommissær Andris Piebalgs' forelæggelse af
handlingsplanen for energieffektivitet (14349/06), der blev vedtaget for nylig.
Kommissionens handlingsplan for energieffektivitet: udnyttelse af potentialet indeholder en pakke
med 75 prioriterede foranstaltninger, der omfatter en række forskellige omkostnings- og
energieffektive initiativer. De omfatter tiltag, hvis formål er at gøre apparater, bygninger,
transportsektoren og energiproduktionen mere energieffektive. Handlingsplanen skal gennemføres
over de næste seks år. Kommissionen oplyser i sin handlingsplan, at et EF-potentiale for
energibesparelser på 20% inden 2020 er både teknisk og økonomisk realisabelt. Hvis disse
besparelser realiseres, vil det i 2020 betyde årlige besparelser på 100 mia. EUR
1
og 390 Mtoe
2
, og
samtidig vil EU's CO
2
-emissioner være reduceret mere end dobbelt så meget som Kyoto-
protokollens mål for 2012.
Rådets konklusioner om Kommissionens handlingsplan for energieffektivitet
Efter kommissær Andris Piebalgs' forelæggelse af handlingsplanen for energieffektivitet og som
reaktion herpå vedtog Rådet følgende konklusioner under den offentlige debat:
"Rådet udtrykker tilfredshed med og støtte til den overordnede strategi bag Kommissionens
ambitiøse handlingsplan for energieffektivitet. Rådet er enigt i, at energieffektivitet og
energibesparelser er en hjørnesten i energipolitikken for Europa. Energieffektivitet og
energibesparelser indgår allerede i Fællesskabets tre vigtigste energipolitiske målsætninger, der
vedrører sikker energiforsyning, konkurrencedygtighed og bæredygtig udvikling, herunder
klimaændringer.
1
2
anslået på basis af en oliepris på 48 USD pr. tønde før afgifter.
mio. tons olieækvivalenter.
7
15295/06 (Presse 326)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0008.png
23.XI.2006
Rådet bekræfter derfor sit tilsagn om at samarbejde med Europa-Kommissionen og Europa-
Parlamentet og med Fællesskabets erhvervsliv og borgere i et fælles forsøg på at opfylde det EF-
potentiale for energibesparelser på 20% i 2020, som Kommissionen anser for at være både teknisk
og økonomisk realisabelt. Hvis disse besparelser realiseres, vil det i 2020 betyde årlige besparelser
på 100 mia. EUR
1
og 390 Mtoe
2
, og samtidig vil EU's CO
2
-emissioner være reduceret mere end
dobbelt så meget som Kyoto-protokollens mål for 2012.
Uden at dette i øvrigt berører Rådets holdning med hensyn til de enkelte aktioner, der foreslås i
handlingsplanen, opfordrer Rådet Kommissionen til hurtigt at gå videre med gennemførelsen af
denne plan i overensstemmelse med den ambitiøse tidsplan og med behørig hensyntagen til Rådets
konklusioner.
I.
Generelle betragtninger
Udgangspunktet i medlemsstaterne på nationalt og regionalt plan, igangværende aktioner med
henblik på energieffektivitet
Mange medlemsstater har allerede vedtaget nationale handlingsplaner for energieffektivitet med en
specifik national myndighed eller et specifikt nationalt agentur. I henhold til direktivet om
energieffektivitet i slutanvendelserne skal alle medlemsstaterne gøre dette. Det er vigtigt, at
koordineringen mellem disse nationale handlingsplaner og indsatsen på fællesskabsplan er effektiv.
Det skal dog bemærkes, at potentialet for yderligere energibesparelser varierer fra medlemsstat til
medlemsstat, og det samme gør de ressourcer, der er stillet til rådighed og den indsats, der er gjort.
Realisering af det fulde potentiale i gældende EU-retsakter
En optimal gennemførelse og håndhævelse af gældende lovgivning vedrørende energieffektivitet
3
er
af afgørende betydning og vil - med et nært samarbejde mellem alle aktører - tilvejebringe en
væsentlig del af de energibesparelser, Fællesskabet kan præstere på kort og mellemlang sigt.
Kravene til rapportering i medfør af forskellige retsakter samt rapportering til Eurostat bør
rationaliseres og forenkles, bl.a. ved at de nationale handlingsplaner for energieffektivitet, der er
omhandlet i direktivet om energieffektivitet i slutanvendelserne, anvendes i forbindelse med andre
rapporteringsforpligtelser.
En vellykket gennemførelse af henstillingerne i Kommissionens handlingsplan kræver også en
vedholdende og øget fokusering på forskning og udvikling vedrørende energieffektivitet i syvende
rammeprogram for forskning og udvikling (2007-2013), i forbindelse med energielementet i
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (CIP) samt generelt i forbindelse med CIP.
1
2
3
anslået på basis af en oliepris på 48 USD pr. tønde før afgifter.
mio. tons olieækvivalenter.
Direktiv 2006/32/EF om energieffektivitet i slutanvendelserne og om energitjenester,
direktiv 2005/32/EF om krav til miljøvenligt design af energiforbrugende produkter,
direktiv 2004/8/EF om fremme af kraftvarmeproduktion, direktiv 2002/91/EF om
bygningers energimæssige ydeevne og direktiv 92/75/EØF om mærkning.
8
15295/06 (Presse 326)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23.XI.2006
Kriterier for aktioner på EU-plan
Alle forslag til ny lovgivning og tilpasning af gældende lovgivning må gennemgå en
konsekvensvurdering af høj kvalitet, så de sociale, miljømæssige og økonomiske dimensioner af
bæredygtig udvikling vurderes på en afbalanceret måde under hensyntagen til den eksterne
dimension af bæredygtig udvikling og omkostningerne ved ikke at handle og under iagttagelse af
principperne for god forvaltningspraksis og bedre lovgivning. En sådan bred konsekvensvurdering
bør give et klart overblik over potentielle omkostningseffektive energibesparelser samt vurdere,
hvorledes de forholder sig til EU's generelle politiske mål, navnlig hvad angår energi,
konkurrencedygtighed, bæredygtig udvikling og økonomiske og sociale mål. Desuden bør
subsidiaritetsprincippet respekteres, og frivillige aftaler med erhvervslivet bør overvejes, hvor det er
relevant.
Rådet tilskynder Kommissionen til at arbejde tæt sammen med medlemsstaterne og andre
interessenter i forbindelse med udarbejdelse og gennemførelse af nye foranstaltninger samt
overvågning og analyse af de opnåede resultater og undersøgelse af behovet for eventuelle
forbedringer. Det endelige valg mellem forskellige potentielle instrumenter bør bygge på en grundig
sammenligning af deres effektivitet, de anslåede omkostninger for regeringer og markedsaktører og
instrumentets forenelighed med de eksisterende lovrammer og erhvervsmæssige rammer.
Overvågning og rapportering bør derefter gennemføres effektivt uden bureaukratiske
rapporteringskrav fra EU.
De væsentligste forhindringer og udfordringer
Der bør lægges mere vægt på og sættes mere ind på at omsætte FoU-resultater til energieffektive
produkter og tjenester på markedet og til at demonstrere disse produkter og tjenester. Lovgivning,
der modarbejder fremme af energieffektivitet, bør revideres og ændres, når det er relevant. I
forbindelse med den fortsatte revision af EF-rammebestemmelserne for statsstøtte til
miljøbeskyttelse bør der tages mere hensyn til energieffektiviteten, og revisionen bør færdiggøres
hurtigst muligt. Endvidere bør offentlige myndigheders, forbrugeres og industriens bevidsthed,
motivation og adfærd for så vidt angår øget energieffektivitet forbedres yderligere. Da der bør
sikres tilstrækkelige midler fra alle dem, der er involveret i udarbejdelsen og gennemførelsen af
handlingsplanens forslag, bør Kommissionen forsøge at garantere, at der er tilstrækkelige midler til
rådighed i overensstemmelse med de gældende budgetbestemmelser og inden for Kommissionens
budgetramme.
15295/06 (Presse 326)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23.XI.2006
II.
Aktioner under de seks søjler i handlingsplanen om energieffektivitet
Dynamiske krav til energimæssig ydeevne for energiforbrugende produkter, bygninger og
energitjenester
Rådet er enigt i, at en dynamisk og regelmæssig ajourføring af mærkning af apparater og udstyr,
mindstekrav til ydeevne og reduceret standby-energiforbrug skal prioriteres højt og medvirke til, at
de mest energieffektive produkter trænger ind på markedet, og at de mindst energieffektive fjernes.
Rådet opfordrer Kommissionen til at tage hensyn til erfaringerne med den igangværende
gennemførelse af direktivet om bygningers energimæssige ydeevne, inden direktivets
anvendelsesområde udvides, eller der indføres mindstekrav for ydeevne for nye og renoverede
bygninger.
Bedre energitransformation
De betydelige forskelle mellem medlemsstaterne for så vidt angår effektiviteten af deres
energiproduktion, transmissions- og distributionsnet gør det nødvendigt med en differentieret, men
fokuseret tilgang med specifikke målrettede tiltag, hvor det er nødvendigt. Der er behov for et tæt
samarbejde mellem alle aktører med henblik på at identificere og fjerne hindringer for forbedring af
energieffektiviteten på dette område, herunder gennem innovation og teknologi.
I de kommende årtier vil der være behov for at udskifte gammel el- og varmeproduktionskapacitet
med ny. Rådet understreger derfor, at det er vigtigt at sikre, at den mest energieffektive teknologi,
der er til rådighed, anvendes til konstruktion af ny kapacitet, herunder øget anvendelse af
højeffektiv kraftvarmeproduktion, fjernvarme og afkøling og varmegenvinding, og samtidig med at
der tages hensyn til aspekter som omkostningseffektivitet, forsyningssikkerhed og miljø.
Tiltag på transportområdet
Transport generelt - herunder offentlig, erhvervs- og privat transport - har et meget stort potentiale
for øget energieffektivitet, og der eksisterer et tilsvarende bredt spektrum af mulige foranstaltninger
til opnåelse af dette potentiale gennem en integreret tilgang. Rådet tilskynder derfor Kommissionen
og medlemsstaterne til at sikre en kontinuerlig forbedring af køretøjets energieffektivitet
kombineret med politikker til forbedret føreradfærd, infrastrukturforanstaltninger, bytransport og
multimodal transport, også ved anvendelse af tidstro trafik- og rejsesystemer inden for alle
transportformer og, hvor det er hensigtsmæssigt og praktisk, foranstaltninger til at mindske
transportbehovet. I den forbindelse bør man udnytte de mulige synergier med Fællesskabets
relevante strategier og FoU-programmer.
Endvidere tilskynder Rådet Kommissionen til ud over dens liste over foreslåede foranstaltninger at
tage andre foranstaltninger med lignende indvirkning på energieffektiviteten op til overvejelse
(såsom obligatoriske målere af brændstofforbrug for biler, aerodynamiske forbedringer, frivillige
fartbegrænsere i tilknytning til Galileo, osv.). Rådet ser frem til at modtage den kommende
meddelelse fra Kommissionen vedrørende en revideret langsigtet strategi til reduktion af CO
2
-
emissioner fra biler, eftersom Rådet finder, at en yderligere reduktion af emissioner er af central
betydning.
15295/06 (Presse 326)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0011.png
23.XI.2006
Finansiering af energieffektivitet, økonomiske incitamenter og energiprissætning
Der er behov for nye, innovative tilgange, herunder offentlig-private partnerskaber for at sænke
barriererne for energieffektive investeringer. Alle energieffektive investeringer, der er klart
omkostningseffektive på kort, mellemlang eller lang sigt, bør yderligere stimuleres og støttes.
Finansielle institutioner, erhvervslivet, herunder SMV'er, og den offentlige sektor har brug for
vejledning og rådgivning, både i investerings- og gennemførelsesfasen af
energieffektivitetsprojekter. Struktur- og samhørighedsfondene er afgørende finansieringskilder for
investeringer i energieffektivitet.
Adfærdsændring på energiområdet
Der bør træffes skræddersyede foranstaltninger og tiltag på nationalt eller lokalt plan for at motivere
energiforbrugere til at reducere deres energiforbrug, navnlig ved at "aktivere" energiforbrugeren
med feedback vedrørende anvendelse - for eksempel intelligent måling - og med oplysninger om,
hvordan man kan mindske forbruget. EU-projekter og -net kunne give input til disse
foranstaltninger og tiltag. Sideløbende hermed bør udveksling af bedste praksis og erfaringer
mellem myndigheder, virksomheder og andre aktører i samfundet stimuleres og optimeres; bedste
praksis bør endvidere formidles til offentlige myndigheder, forbrugere og erhvervslivet. Den
offentlige sektor bør opfylde en rolle som forbillede, og lokale og regionale energiinstanser kan yde
et centralt bidrag. Den rolle, som uddannelse, energitjenesteselskaber (ESCO), ansvarlige for
energistyringen og energisyn kan spille, bør støttes og fremmes.
Internationale partnerskaber
På globalt plan bør der udvikles og gennemføres mindstekrav til energieffektivitet for
energiforbrugende produkter og produkter, der påvirker energiudnyttelsen, produktstandarder,
aftaler om målemetoder, mærkningsordninger, retningslinjer for offentlige indkøb af
energiforbrugende udstyr og programmer for energisyn. Dette bør, når det er muligt, foregå i
overensstemmelse med Fællesskabets arbejde med dynamiske krav til energimæssig ydeevne for
energiforbrugende produkter, bygninger og energitjenester. For at opnå dette bør Den Europæiske
Union samarbejde proaktivt med de vigtigste interessenter såsom Det Internationale Energiagentur,
G8 (Gleneagles-dialogen), WTO, FN-organer og relevante tredjelande med det formål at indgå en
international rammeaftale om energieffektivitet. I den forbindelse noterer Rådet sig Kommissionens
bidrag i form af dens nylige meddelelse om Verdensfonden for Energieffektivitet og Vedvarende
Energi
1
.
For så vidt angår Lissabon-agendaen noterer Rådet sig, at der er et betydeligt potentiale for synergi
mellem EU's mål om at fremme energieffektivitet globalt og konkurrencedygtige EU-virksomhe-
ders øgede muligheder på det globale marked for energieffektive produkter og tjenester.
1
13809/06 + ADD 1 + ADD 2.
11
15295/06 (Presse 326)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23.XI.2006
III.
Prioriteter
Blandt de mange gode forslag i Kommissionens handlingsplan vil Rådet fremhæve følgende fem
aktioner som værende af central betydning for Kommissionen og medlemsstaterne i
handlingsplanens seksårige anvendelsesperiode:
– Udnytte det enorme energieffektivitetspotentiale i transport ved hjælp af en integreret tilgang og
en række foranstaltninger, herunder frivillige aftaler og lovgivning om nødvendigt, blandt andet
ved at foretage hurtige og løbende omkostningseffektive forbedringer af bilernes
brændstoføkonomi i samarbejde med bil- og brændstofindustrierne.
– Dynamisk og regelmæssigt forbedre og udvide omfanget af mindsteeffektivitetskrav til
energiforbrugende udstyr, herunder formindskelse af tabet i forbindelse med standby. I denne
forbindelse bør direktivet om miljøvenligt design anvendes fuldt ud, og det internationale
samarbejde om krav til energimæssig ydeevne bør styrkes.
– Forbedre den energieffektive og energibesparende adfærd hos alle energiforbrugere, herunder
ved at demonstrere fordelene ved den disponible energieffektive teknologi og energieffektiv
adfærd og for eksempel ved at revidere, udvide anvendelsesområdet for og regelmæssigt
ajourføre rammedirektiv 92/75/EF om mærkning og de afledte gennemførelsesdirektiver.
– Bruge instrumenter på europæisk, nationalt og regionalt plan, såsom syvende rammeprogram for
forskning og udvikling, med henblik på at maksimere det bidrag til energieffektivitet, som FoU,
innovation og teknologi kan yde.
– Fortsætte gennemførelsen af direktivet om bygningers energimæssige ydeevne og på grundlag af
de indvundne erfaringer fra anvendelsen benytte og udvikle den ramme, som direktivet giver for
at realisere potentialet for yderligere energibesparelser i bygninger."
Fremme af energieffektivitet og anvendelse af vedvarende energikilder
Rådet havde en offentlig orienterende drøftelse på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet
(15212/06), der fokuserede på to vigtige aspekter af EU's energipolitik, energieffektivitet og
anvendelse af vedvarende energikilder.
Både energieffektivitet og vedvarende energi indgår i den generelle overvejelse af EU's energivalg,
der skal foretages i forbindelse med den kommende strategiske revision af energipolitikken i EU og
den ledsagende køreplan for vedvarende energi. De strategiske beslutninger om de fremtidige
retningslinjer for EU's politik på dette område vil blive truffet på Det Europæiske Råds møde i
marts 2007.
15295/06 (Presse 326)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23.XI.2006
Ved afslutningen af drøftelserne understregede formandskabet følgende idéer, der kom frem under
debatten:
der er enighed om, at energieffektivitet og vedvarende energikilder udgør en central bestanddel
af energipolitikken både på nationalt og europæisk plan,
energieffektivitet og omkostningseffektiv anvendelse af vedvarende energikilder fremmer
konkurrenceevne og forsyningssikkerhed,
investeringer i omkostnings- og energieffektive foranstaltninger bør fremmes og gøres lettere.
Regeringerne og den finansielle sektor bør arbejde sammen om at udvikle innovative
finansieringsredskaber,
der er bred enighed om behovet for at øge bevidstheden om energi gennem uddannelse,
videreuddannelse, demonstration, feedback om energiforbrug m.m. og sætte fokus på grupper
såsom SMV'er, offentlige myndigheder, børn, osv. Dette er især en opgave for de nationale,
regionale og lokale myndigheder,
delegationerne var enige om, at anvendelsen af vedvarende energikilder bør fremmes, da
anvendelse af vedvarende energikilder reducerer drivhusgasemissionerne og Fællesskabets
afhængighed af energikilder udefra,
FoU-programmer på alle niveauer bør bidrage til udvikling af ny og bedre teknologi for at gøre
vedvarende energi konkurrencedygtig,
de meget omfattende investeringer, der er nødvendige inden for vedvarende energi, kræver en
stabil og forudsigelig langsigtet lovgivningsmæssig ramme. Beslutningstagerne bør sørge for
dette,
der var generelt principiel støtte til et fællesskabsinitiativ med henblik på en international
rammeaftale om internationalt samarbejde om energieffektivitet og vedvarende energi, men
betænkeligheder og spørgsmål vedrørende det nærmere indhold af et sådant initiativ bør drøftes
nærmere.
15295/06 (Presse 326)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0014.png
23.XI.2006
EVENTUELT
Internationale forbindelser på energiområdet
Rådet noterede sig formandskabets og Kommissionens orientering (15143/06) om følgende
spørgsmål:
– Forbindelserne mellem EU og Rusland
Rådet noterede sig den seneste udvikling i forbindelserne mellem EU og Rusland på energiområdet.
Formandskabet gjorde rede for den uformelle middag mellem EU's stats- og regeringschefer og
præsident Putin i Lahti, hvor der var en åben udveksling af synspunkter om en række spørgsmål,
bl.a. energi. Formandskabet nævnte også, at mødet i Det Permanente Partnerskabsråd mellem EU
og Rusland om energi var blevet udsat, men stadig forventes afholdt under det finske formandskab.
Kommissær Andris Piebalgs fremlagde sin opfattelse af betingelserne for, at de fremtidige
forbindelser mellem EU og Rusland på energiområdet kan blive fordelagtige for begge parter. Han
noterede sig også rapporterne og anbefalingerne fra de fire temagrupper om investeringer,
infrastrukturer, handel og energieffektivitet inden for rammerne af energidialogen mellem EU og
Rusland.
Energifællesskabstraktaten
Rådet noterede sig kommissær Andris Piebalgs' orientering om det første møde i
energifællesskabets ministerråd, der fandt sted den 17. november 2006 i Skopje. Kommissær Andris
Piebalgs understregede de økonomiske og politiske fordele, som denne traktat gav både
Fællesskabet og landene i Sydøsteuropa.
Energifællesskabstraktaten trådte i kraft den 1. juli 2006. Formålet med traktaten er at oprette et
integreret marked for naturgas og elektricitet i Sydøsteuropa mellem Det Europæiske Fællesskab og
Republikken Albanien, Republikken Bulgarien, Bosnien-Hercegovina, Republikken Kroatien, Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Republikken Montenegro, Rumænien, Republikken
Serbien og De Forenede Nationers midlertidige administrative mission i Kosovo (i henhold til De
Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244).
Ministerrådet vedtog på mødet den 17. november at give Moldova, Norge, Ukraine og Tyrkiet
observatørstatus.
15295/06 (Presse 326)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23.XI.2006
Energichartret
Rådet noterede sig kommissær Andris Piebalgs' orientering om det 17. møde i konferencen inden
for energichartertraktaten (ECT), der fandt sted den 20. november 2006 i Bruxelles.
Energikommissæren orienterede især ministrene om forhandlingerne med Rusland om udkastet til
transitprotokol, om at Takekazu Kawamura, Japans EU-ambassadør, er udpeget som formand for
energicharterkonferencen pr. 1. januar 2007 og om, at Pakistan er blevet indbudt til at blive medlem
af ECT.
Andet samarbejde med tredjelande
Rådet noterede sig formandskabets og kommissær Andris Piebalgs' orientering om Euro-
Middelhavs-Energiforummet, der blev afholdt den 21. september 2006 i Bruxelles, det indledende
møde under dialogen på højt niveau mellem EU og USA om klimaændringer, ren energi og
bæredygtig udvikling (24.-25. oktober) i Helsingfors, forhandlingerne med Schweiz om en protokol
om elektricitet og flere topmøder, hvor emner som energisikkerhed, forebyggelse af klimaændringer
og teknologisk samarbejde om energispørgsmål har stået på dagsordenen (topmøder mellem EU og
ASEM, EU og Sydkorea, EU og Kina og EU og Indien).
Energy Star
Rådet noterede sig kommissær Andris Piebalgs' og formandskabets orientering om de fremskridt,
der er gjort i retning af indgåelsen af en aftale med USA om koordinering af programmer for
energieffektivitetsmærkning af kontorudstyr ("Energy Star").
Orientering fra Kommissionen om, hvor langt man er nået med den igangværende revision
af EF-retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse
Rådet noterede sig kommissær Andris Piebalgs' orientering om den igangværende revision af EF-
retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse efter anmodning fra den cypriotiske delegation.
Kommissær Piebalgs meddelte Rådet, at der skal vedtages nye EF-retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse inden udgangen af 2007, og at kommissær Neelie Kroes vil høre medlemsstaterne
om projektet i starten af 2007.
15295/06 (Presse 326)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23.XI.2006
Orientering ved Kommissionen om strømsvigtet den 4. november 2006
Rådet noterede sig kommissær Andris Piebalgs' orientering om strømsvigtet den 4. november 2006,
der fandt sted i flere medlemsstater. Kommissæren understregede i sit svar, at sammenkoblingen af
elnettene havde forhindret et mere omfattende strømsvigt og havde gjort det muligt at finde en
løsning hurtigt; han oplyste også, at han afventede to tekniske rapporter, der forventes at foreligge
ved udgangen af denne måned, inden han kunne sige, hvilke foranstaltninger der bør træffes for at
gøre Fællesskabet i stand til at forebygge sådanne hændelser og håndtere dem bedre.
Møde mellem de centraleuropæiske energiministre
Rådet noterede sig den fælles erklæring fra mødet mellem de centraleuropæiske landes
energiministre og -statssekretærer, der fandt sted den 14. november i Budapest.
15295/06 (Presse 326)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0017.png
23.XI.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Baku-initiativet
Rådet godkendte en ministererklæring om energisamarbejde mellem EU, landene omkring
Sortehavet og Det Kaspiske Hav og deres nabolande med henblik på anden
energiministerkonference, der afholdes den 30. november 2006 i Astana (Kasakhstan)
HANDELSPOLITIK
Antidumping − Rusland - silicium
Rådet vedtog en forordning om afslutning af den delvise interimsundersøgelse af
antidumpingforanstaltninger vedrørende import af silicium med oprindelse i Den Russiske
Føderation (14576/06)
Ukraine - stålprodukter
Rådet vedtog en forordning om en forøgelse af de kvantitative lofter for import af visse
stålprodukter med oprindelse i Ukraine for 2006 (14131/1/06).
Det Europæiske Fællesskab og Ukraine indgik i juli 2005 en aftale om handel med visse produkter.
Gennemførelsesbestemmelserne blev vedtaget ved Rådets forordning (EF) nr. 1440/2005 om
forvaltning af visse restriktioner for indførslen af visse stålprodukter fra Ukraine og om ophævelse
af forordning (EF) nr. 2266/2004
1
.
LANDBRUG
EF/Schweiz - Handel med landbrugsprodukter
Rådet vedtog en beslutning om Fællesskabets holdning til afgørelse nr. 1/2006 truffet af Den
Blandede Veterinærkomité, der er nedsat ved aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Det
Schweiziske Forbund om handel med landbrugsprodukter, med henblik på at ændre aftalen for at
tage hensyn til ændringer i EF's og Schweiz' lovgivning (14442/06).
Landbrugsaftalen med Schweiz trådte i kraft den 1. juni 2002.
1
EUT L 232 af 8.9.2005, s. 1.
17
15295/06 (Presse 326)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0018.png
23.XI.2006
Transmissible spongiforme encephalopatier - regler for forebyggelse, kontrol og udryddelse
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse
af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (14224/2/06).
Teksten forelægges for Europa-Parlamentet, der forventes at godkende den under
andenbehandlingen uden ændringer.
Formålet med den foreslåede forordning er at tage hensyn til medlemsstaternes bekymringer, især
for så vidt angår:
kategorisering af lande med hensyn til risiko for BSE,
definition af passive og aktive overvågningsforanstaltninger, og
først og fremmest muligheden for at tilpasse det nuværende overvågningssystem til forbedringer
af den epidemiologiske situation i den pågældende medlemsstat.
Forordning (EF) nr. 999/2001 ændres på baggrund af den nye udvikling, der har fundet sted siden
vedtagelsen.
MILJØ
Oversvømmelser
*
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om vurdering og styring af risikoen for oversvømmelser (12131/06
og 14566/06 ADD1)
Teksten vil blive forelagt for Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i proceduren med
fælles beslutningstagning.
Ved forelæggelsen af sit forslag (5540/1/06) tog Kommissionen hensyn til, at Europa mellem 1998
og 2004 var udsat for over 100 større oversvømmelser, heriblandt de katastrofale oversvømmelser
langs Donau og Elben i 2002, som kostede omkring 700 mennesker livet og forårsagede evakuering
af omkring en halv million mennesker og medførte økonomiske tab på mindst 25 mia. EUR, og til,
at oversvømmelserne i sommeren 2005 i Østrig, Bulgarien, Frankrig, Tyskland og Rumænien og
andre steder har øget disse tal yderligere.
15295/06 (Presse 326)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453567_0019.png
23.XI.2006
De oversvømmelsestruede værdier omfatter privatboliger, transportinfrastrukturer og infrastrukturer
i den offentlige sektor, handels- og industrivirksomheder og landbrugsjord. Ud over de økonomiske
og samfundsmæssige skader kan oversvømmelser få alvorlige følger for miljøet, f.eks. når
spildevandsrensningsanlæg eller fabrikker med store lagre af giftige kemikalier oversvømmes.
Oversvømmelser kan også ødelægge vådområder og reducere den biologiske mangfoldighed.
Dette direktivs målsætning er derfor at mindske og styre de oversvømmelsesrelaterede farer for
menneskers sundhed, miljøet, infrastrukturer og ejendom. Det indeholder bestemmelser om
foreløbige vurderinger af oversvømmelsesrisikoen, om oversvømmelseskortlægning i alle områder
med betydelig oversvømmelsesrisiko, om en koordinationsmekanisme inden for fælles
vandløbsoplande samt risikostyringsplaner for oversvømmelser i forbindelse med sårbare oplande
og kystområder. Det sikrer en tæt forbindelse med gennemførelsen af vandrammedirektivet.
På grund af de store forskelle inden for EU med hensyn til geografi, hydrologi og
bosættelsesmønstre giver det foreslåede direktiv medlemsstaterne udstrakt fleksibilitet til at afgøre,
hvilke mål der skal fastlægges for styring af oversvømmelsesrisici, hvilke foranstaltninger der skal
træffes for at opnå disse mål, og hvilken tidsplan der skal følges ved gennemførelsen af
foranstaltningerne i risikostyringsplanerne.
Direktivudkastet skal gælde for hele Fællesskabets område og således for oversvømmelsesrisici i
både vandløbs- og kystområder. I betragtning af at flere lande deles om de fleste vandløbsoplande i
Europa, vil en samordnet indsats på fællesskabsplan give en betydelig merværdi og forbedre
sikringen mod oversvømmelser generelt.
I den fælles holdning er der indarbejdet en række af Europa-Parlamentets
førstebehandlingsændringer, som forbedrer eller præciserer teksten til det foreslåede direktiv.
15295/06 (Presse 326)
19
DA