Europaudvalget 2006-07
2767 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
322270_0001.png
Samlenotat
Folketingets Europaudvalg
Kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
AK/AT
RMH/JAIC
17. Direktivforslag vedr. ændring og forenkling af procedurerne i eksi-
sterende arbejdsmiljødirektiver
- Sagen er ikke sat på dagsordenen for rådsmødet den 1. december, men for-
ventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmødet
KOM(2006)390
Grundnotat oversendt den 13. oktober 2006
Forslag til Europa–Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rå-
dets direktiv 89/391 EØF, dets særdirektiver og Rådets direktiv
83/477/EØF, 91/383/EØF, 92/29/EØF og 94/33/EF med henblik på for-
enkling og rationalisering af rapporterne om den praktiske gennemfø-
relse, KOM (2006) 390 endelig, af 14. juli 2006 (”Direktivforslag
om
forenkling af arbejdsmiljørapporteringer”)
14. november 2006
Sag nr. 7162-0027
Revideret notat. Ændringer og tilføjelser i forhold til revideret grundnotat af
31. oktober 2006 oversendt til Folketingets Europaudvalg er markeret med
fed skrift.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 14. juli 2006 ovennævnte forslag til direktiv.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 137, der bl.a. omhandler forbed-
ring af arbejdsmiljøet for at beskytte arbejdstagernes sikkerhed og sundhed.
Med henblik herpå kan Rådet ved udstedelse af direktiver vedtage minimums-
forskrifter.
Formålet med forslaget er at forenkle og rationalisere medlemsstaternes af-
rapportering vedrørende direktivets praktiske gennemførelse til Kommissio-
nen. Denne rapporteringspligt er pålagt medlemsstaterne i Rammedirektivet
(89/391/EØF) og 17 særdirektiver udstedt i medfør af Rammedirektivet. Yder-
ligere 3 direktiver på arbejdsmiljøområdet indeholder en rapporteringspligt,
mens andre 3 direktiver på arbejdsmiljøområdet ikke indeholder rapporte-
ringspligt.
I de direktiver, hvor der er fastlagt en rapporteringspligt, er der fastlagt for-
skellige hyppigheder for indsendelse til Kommissionen (hvert fjerde eller fem-
te år.)
Rådsmøde nr. 2767 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30. november - 1. december 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. beskætigelse m.v. 30/11 - 1/12-06
Disse forskelle udlignes i forslaget, der samtidig sigter på at forbedre og rati-
onalisere den eksisterende retlige ramme, idet forslaget indebærer, at der kun
skal udarbejdes en enkel fælles rapport om den praktiske gennemførsel hvert
femte år, i stedet for 21 rapporter, der udarbejdes næsten kontinuerligt på
grund af de tidsmæssige forskydninger, der skyldes de forskellige direktiver,
hvilket medfører uforholdsmæssigt store administrative omkostninger.
s. 78
2. Baggrund
Direktiv 89/391/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet (Rammedirektivet) in-
deholder en forpligtigelse for medlemsstaterne til at udarbejde en rapport
om direktivets praktiske gennemførelse hvert femte år.
I forbindelse med Rammedirektivet er der udstedt 17 særdirektiver, der lige-
som Rammedirektivet hver især indeholder en forpligtigelse til at udarbejde
rapport om direktivets praktiske gennemførelse. Tidsintervallet for udarbej-
delse af rapporten varierer fra direktiv til direktiv, men er typisk hver fjerde
eller femte år.
Tre direktiver på arbejdsmiljøområdet (hvoraf to er særdirektiver under
Rammedirektivet) indeholder ikke en forpligtigelse til at udarbejde en rap-
port.
Andre tre direktiver på arbejdsmiljøområdet, som ikke er særdirektiver un-
der Rammedirektivet indeholder en tilsvarende forpligtigelse til at udarbejde
en rapport om direktivets praktiske gennemførelse.
Erfaringer fra 1996, hvor den første rapport blev udarbejdet, og frem til
nu har vist, at der ikke alene er store tidsforskelle i tidspunkterne for
fremsendelse af de forskellige rapporter til Kommissionen, men at de
administrative krav gør rapporteringen vanskelig og bureaukratisk.
Kommissionen har i meddelelsen ”Tilpasning til ændringerne i arbejds-
livet og i samfundet: en ny fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed
på arbejdspladsen 2002-
2006” fremført,
at man på arbejdsmiljøområdet
”agter
at iværksætte en balanceret tilgang, som ved gennemførelsen af
retsforskrifterne bygger på den indhøstede erfaring, under iagttagelse af
en række hovedprincipper”, bl.a. forenkling og rationalisering af den ek-
sisterende retlige ramme, navnlig ”gennem
udarbejdelse af en fælles
gennemførelsesrapport i stedet for de specifikke rapporter, som er fore-
skrevet i de forskellige direktiver”.
Rådet noterer sig i sin resolution om en ny fællesskabsstrategi for sund-
hed og sikkerhed på arbejdspladsen (2002-2006), at Kommissionen ag-
ter at fremlægge forslag til retsakter med henblik på at rationalisere rap-
porterne om gennemførelse af fællesskabsdirektiverne. Rådet opfordrer
Kommissionen, i henhold til sin initiativret, at forelægge det de forslag,
der er nødvendige for at nå de mål, der er fastsat i den ny strategi, især
forslag til at rationalisere den nuværende retlige ramme.
Rådsmøde nr. 2767 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30. november - 1. december 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. beskætigelse m.v. 30/11 - 1/12-06
Europa-Parlamentet henviser i sin beslutning vedrørende Kommissio-
nens meddelelse til, at ”forslaget om at kodificere og forenkle frem for
at afregulere den gældende fællesskabslovgivning er i overensstemmelse
med det bredere mål om bedre og enklere lovgivningsmæssige rammer”
og kræver, at sikkerhed og sundhed bliver en prioritet i programmet for
lovgivningsmæssigt forenkling, som skal fastsættes af Rådet, Kommis-
sionen og Parlamentet i fællesskab. Parlamentet anerkender i den for-
bindelse” prioriteringen af at revidere anvendelsen af gældende fælles-
skabslovgivning og forslaget om en fælles gennemførelsesrapport, som
omfatter
alle direktiver”.
Som
led i initiativet ”Bedre lovgivning” foreslog Kommissionen
i 2003
en strategi for ”ajourføring og forenkling af fællesskabsretten” med det
formål at gøre den afledte fællesskabsret mere forståelig, aktuel og bru-
gervenlig. På den baggrund udvalgte Kommissionen 19 politikområder,
hvor der kan foretages en forenkling, herunder sikkerhed og sundhed på
arbejdspladsen.
Rådet har i november 2004 ligeledes udpeget området sikkerhed og
sundhed på arbejdspladsen, som en af prioriteringerne i forbindelse med
forenklingen af fællesskabslovgivningen,
s. 79
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 137, der bl.a. omhandler
forbedring af arbejdsmiljøet for at beskytte arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed. Med henblik herpå kan Rådet ved udstedelse af direktiver ved-
tage minimumsforskrifter.
Rådet træffer afgørelse efter fremgangsmetoden i artikel 251 (Fælles be-
slutningstagen med Parlamentet) og efter høring af Det Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionsudvalget.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at nærhedsprincippet finder anvendelse, da for-
slaget vedrører et område, hvor Fællesskabet ikke har enekompetence,
nemlig beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed.
Regeringen er enig med Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincip-
pet er overholdt, idet målene med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne, da ændring og ophævelse af direktivernes
bestemmelser ikke kan ske på nationalt plan.
Forslaget vil desuden forbedre ordningen for evaluering af direktiverne
om sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen og medføre en betragtelig let-
telse af den administrative byrde, der er forbundet hermed.
5. Formål og indhold
Rådsmøde nr. 2767 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30. november - 1. december 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. beskætigelse m.v. 30/11 - 1/12-06
Formålet med forslaget er, at forenkle og rationalisere de bestemmelser i
fællesskabsdirektiverne om beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed under arbejdet, der forpligter medlemsstaterne og Kommissio-
nen til at udarbejde rapporter om direktivernes praktiske gennemførelse.
Rapporteringspligten følger af 21 direktiver på arbejdsmiljøområdet. 3
direktiver på arbejdsmiljøområder indeholder ingen rapporteringsfor-
pligtigelse.
I de direktiver, hvor der er fastlagt en rapporteringspligt, er der fastlagt
forskellige hyppigheder for indsendelse til Kommissionen (hvert fjerde
eller femte år)
Disse forskelle udlignes i forslaget, der samtidig sigter på at forbedre og
rationalisere den eksisterende retlige ramme, idet forslaget indebærer, at
der kun skal udarbejdes en enkel fælles rapport om den praktiske gen-
nemførsel hvert femte år, i stedet for 21 rapporter, der udarbejdes næsten
kontinuerligt på grund af de tidsmæssige forskydninger, der skyldes de
forskellige direktiver, hvilket medfører uforholdsmæssigt store admini-
strative omkostninger.
s. 80
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres jf. artikel
137’s henvisning til artikel 251
(Fælles beslutningstagen med Parlamentet).
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om direktivforslaget, og
det er ikke oplyst, hvornår udtalelsen forventes.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der findes ingen gældende dansk ret på området, da forpligtelsen i di-
rektiverne til at udarbejde rapporter kun er rettet mod de danske myn-
digheder.
Forslaget betyder således ingen ændring i dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveau
Forslaget har alene betydning for de danske myndigheders administrati-
ve byrder i forbindelse med udarbejdelse af rapporterne. De administra-
tive byrder forventes at blive betydelig formindsket.
De administrative byrder forventes at blive formindsket ved, at der
skal udarbejdes én rapport i stedet for 21 rapporter. Men da spør-
geskemaet, som skal lægges til grund for udarbejdelsen af rappor-
ten, ikke er udarbejdet endnu, er omfanget af den nye rapport
ukendt. Det forventes, at de administrative byrder ved afholdelse af
møder med arbejdsmarkedets parter vil blive formindsket betyde-
lig, idet det forudsættes, at der ikke skal holdes møde(r) for hvert
Rådsmøde nr. 2767 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30. november - 1. december 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. beskætigelse m.v. 30/11 - 1/12-06
322270_0005.png
enkelt direktiv, der rapporteres for. Groft skønnet vil de færre af-
holdte møder betyde en administrativ lettelse på 1/10 mandår.
s. 81
9. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og
Sociale Forhold. Høringsfristen var sat til mandag den 23. oktober. Føl-
gende høringssvar er modtaget:
LO og FTF støtter forslaget om at udarbejde en rapport om den prakti-
ske gennemførelse af EU-direktiverne på arbejdsmiljøområdet hvert 5.
år.
DA er enig med regeringen i, at forslaget lægger op til en langt mere
hensigtsmæssig måde at foretage rapportering af direktivernes praktiske
gennemførelse. DA tillægger det stor betydning, at gennemførelsesrap-
porternes opbygning fastlægges i et samarbejde mellem Kommissionen
og Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på arbejdsplad-
sen. DA kan således tiltræde regeringens indstilling om, at man fra
dansk side stiller sig positivt over for forslaget.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) har ingen bemærkninger.
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) har
ingen bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering er positivt indstillet over for forslaget. Regeringen
finder, at forslaget betyder en langt mere hensigtsmæssig måde at fore-
tage rapportering af direktivernes praktiske gennemførelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de andre lande er positive overfor forslaget. Der henvi-
ses til, at Rådet i sin resolution om en ny fællesskabsstrategi for sundhed
og sikkerhed på arbejdspladsen (2002-2006) opfordrer Kommissionen,
til især at forelægge de forslag, der er nødvendige for at nå de mål, der
er fastsat i den ny strategi, især forslag til at rationalisere den nuværende
retlige ramme.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Der
er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 16. oktober
2006.
Endvidere er der oversendt et revideret grundnotat til Folke-
tingets Europaudvalg den 1. november 2006.