Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
6. februar 2007
Int.kt
2006-10331-27
ksc
Besvarelse af spørgsmål nr. 5, som Europaudvalget
har stillet den 30. november 2006
Spørgsmål 5:
"Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 24. novem-
ber 2006 – redegøre for udviklingen af domspraksis vedrørende patientmo-
bilitet, herunder redegøre for hvilket hjemmelsgrundlag EF-Domstolen læg-
ger til grund herfor. Notatet bedes desuden redegøre for servicedirektivets
betydning for EU-borgeres rettigheder vedrørende patientmobilitet samt
Forfatningstraktatens bestemmelser om sundhed – set i forhold de gæl-
dende bestemmelser.
Svar:
Om EF-Domstolens praksis kan jeg oplyse, at Domstolen i en række dom-
me afsagt siden 1998 har fastslået, at patientbehandling både i og uden for
hospitalssektoren er tjenesteydelser i EF-traktatens forstand og derfor om-
fattet af traktatens regler om fri bevægelighed, herunder artikel 49 om fri
bevægelighed for tjenesteydelser. Jeg kan i den forbindelse bl.a. henvise til
sag C-158/96 Kohll, sag C-120/95 Decker, sag C-368/98 Vanbraekel, sag
C-157/99 Smits og Peerbooms, sag C-56/01 Inizan, sag C-385/99 Müller
Fauré og Van Riet samt sag C-372/04 Watts. Dommene kan læses i deres
helhed på EF-Domstolens hjemmeside (www.curia.europa.eu)
Med dommene har Domstolen gjort det klart, at sundhedsydelser, der nor-
malt leveres mod økonomisk vederlag, skal betragtes som tjenesteydelser i
traktatens forstand, og de er derfor omfattet af traktatens regler om fri be-
vægelighed for tjenesteydelser. Med dommen i sag C-372/04 Watts har
Domstolen klarlagt, at det afgørende for, om en ydelse er en tjenesteydelse
i traktatens forstand, er det faktum, at en patient rejser til en anden med-
lemsstat for dér at modtage behandling mod vederlag. Det er i den forbin-
delse ikke nødvendigt at tage stilling til, om den behandling, som patienten
kunne have fået i sit hjemland, i sig selv udgør en tjenesteydelse, der er
omfattet af reglerne om fri udveksling af tjenesteydelser. Det vil sige, at
medlemslande med rent offentlige sundhedssystemer, og hvor det offentli-
ge selv driver sygehusene og kun yder behandling dér, f.eks. som i Storbri-
tannien, også er omfattet af traktatens regler om fri bevægelighed.
En begrænsning i den frie udveksling af sundhedstjenesteydelser skal kun-
ne begrundes i tvingende almene hensyn og må ikke overskride, hvad der
er objektivt nødvendigt med henblik på formålet, og det samme resultat må
ikke kunne opnås med mindre indgribende regler.