Europaudvalget 2006-07
2769 - konkurrenceevne
Offentligt
342217_0001.png
Dok.:
JTS40882
Oversigt over de væsentligste lovgivningsmæssige konsekvenser af en eventuel vedtagelse
af forslaget til nyt forbrugerkreditdirektiv baseret på formandskabets kompromisforslag
af 28. november 2006
Forslaget
Art 2, stk. 2, litra e
Direktivets anvendelses-
område
Gældende dansk ret
Kreditaftaler, hvor kreditten
skal indfries senest tre måne-
der efter aftalens indgåelse, er
undtaget fra kreditaftalelovens
anvendelsesområde, jf. lovens
§ 3, stk. 1, nr. 1.
Behov for ændringer
Forslaget vil medføre en udvi-
delse af lovens anvendelses-
område, da kreditaftaler, hvor
kreditten skal indfries senest
tre måneder efter aftalens ind-
gåelse, som udgangspunkt kun
undtages, hvis der alene skal
betales et mindre gebyr for
kreditten.
Bestemmelsen kan give anled-
ning til ændringer af kreditaf-
taleloven, da forslaget i et vist
omfang indebærer en lempeli-
gere regulering af kassekredit-
ter. Bl.a. finder forslagets be-
stemmelser om tilknyttede
kreditaftaler, jf. art. 14 neden-
for, og om overdragelse af
fordringer, jf. art. 16 nedenfor,
ikke anvendelse på kassekre-
ditter.
Der vil skulle foretages visse
ændringer af disse regler. Æn-
dringerne vil medføre, at der i
reklamer skal gives flere op-
lysninger end efter de gælden-
de regler.
Der vil skulle indføres regler
herom.
Art. 2, stk. 3
Lempeligere regler for kas-
sekreditter
Kreditaftaleloven indeholder
visse særlige regler for kasse-
kreditter, jf. lovens §§ 10-12.
Art. 4
Standardoplysninger ved
reklame
Art. 5-6
Oplysninger forud for afta-
leindgåelsen
Art. 5, stk. 5, og art. 7 a
Kreditgivers rådgivnings-
pligt og pligt til at vurdere
forbrugerens kreditværdig-
hed
Der findes regler herom i
markedsføringslovens § 13,
stk. 3, jf. § 14, prisoplysnings-
bekendtgørelsen for pengein-
stitutter § 8 og bekendtgørel-
sen om andre kreditgiveres
skiltning § 6.
Lovgivningen indeholder ikke i
dag regler om, at der skal gives
visse nærmere angivne oplys-
ninger forud for en kreditaftales
indgåelse.
Der findes regler herom i be-
kendtgørelsen om god skik for
finansielle virksomheder.
Der vil skulle foretages visse
ændringer af de gældende reg-
ler herom og indføres nye reg-
ler for kreditgivere, der ikke er
finansielle virksomheder. Æn-
dringerne vil medføre en
skærpelse af kreditgivers råd-
givnings- og undersøgelses-
pligter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
342217_0002.png
Forslaget
Art. 8
Lige adgang for kreditgive-
re til databaser om kredit-
værdighed og information
til forbrugeren om baggrun-
den for et eventuelt afslag
Art. 9
Oplysninger i selve kredit-
aftalen
Gældende dansk ret
Der findes ikke i dag en regel
om lige adgang til databaser
og information om baggrun-
den for et eventuelt afslag på
et lån.
Kreditaftalelovens §§ 9 og 14
indeholder regler herom.
Behov for ændringer
Der vil skulle indføres regler
herom.
Reglerne herom vil skulle
ændres. Ændringerne vil
medføre en udvidelse af kre-
ditgivers og kreditformidlers
oplysningsforpligtelser.
Art. 10
§ 4 i bekendtgørelse om god
Reglerne herom vil skulle
Oplysninger om debitor-
skik for finansielle virksomhe- ændres. Ændringerne vil
renten
der og kreditaftalelovens § 15, medføre en udvidelse af kre-
stk. 4, indeholder regler herom. ditgivers og kreditformidlers
oplysningsforpligtelser.
Art. 11
Kreditaftalelovens § 11 be-
Reglerne herom vil skulle
Kontoudtog ved kassekre- stemmer, hvilke oplysninger,
ændres. Den væsentligste
ditter
der skal gives på kontoudtog.
ændring vil være, at forbruge-
ren i alle tilfælde – ikke kun i
de tilfælde, hvor det er aftalt –
skal have tilsendt kontoudtog.
Art. 12
Udover hvad der følger af
Der vil skulle indføres regu-
Opsigelse af tidsubegræn-
aftalelovens almindelige reg-
lering om adgangen til at
sede aftaler
ler, indeholder lovgivningen
opsige tidsubegrænsede afta-
ikke regler herom.
ler, bl.a. om at en forbruger
til enhver tid kan opsige en
sådan aftale med en måneds
varsel.
Art. 13
Kun ved fjernsalgsaftaler har
Der vil skulle indføres regler
Fortrydelsesret
forbrugeren efter gældende ret herom i forhold til kreditafta-
en fortrydelsesret, jf. forbruger- ler, der ikke er indgået ved
aftalelovens §§ 17-22.
fjernsalg.
Art. 14
Kreditaftalelovens § 33, stk. 2, Der skønnes ikke umiddel-
Om adgangen til at rette et indeholder en regel herom.
bart at være behov for at
krav mod kreditgiveren ved
ændre kreditaftaleloven, jf.
tilknyttede kreditaftaler,
dog om kassekreditter oven-
herunder ved kreditkøb
for.
Art. 15
Kreditaftalelovens §§ 26-27
Der vil skulle foretages visse
Retten til førtidig indfrielse indeholder regler herom.
mindre ændringer af kredit-
aftaleloven. Der vil dog ale-
ne være tale om præciserin-
ger og ikke om indholds-
mæssige ændringer.
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
342217_0003.png
Forslaget
Art. 16
Overdragelse af fordringer
Gældende dansk ret
Kreditaftalelovens § 32 inde-
holder en regel herom.
Art. 17
Oplysning om overtræk
Art. 3, litra f, og art. 18
Beregning af de årlige om-
kostninger i procent (ÅOP)
Kreditaftalelovens § 12 inde-
holder en regel herom. Forbru-
geren skal kontaktes, når et
overtræk har varet i mere end
tre måneder.
Kreditaftalelovens §§ 16-18
indeholder regler herom.
Art. 20
Kreditformidleres forplig-
telser i forhold til forbruge-
re
Lovgivningen indeholder ikke
regler herom.
Behov for ændringer
Kreditaftaleloven vil skulle
ændres, således at kreditor
pålægges en pligt til at infor-
mere om, at en fordring er
overdraget.
Kreditaftaleloven vil skulle
ændres, således at forbrugeren
skal kontaktes, når et væsent-
ligt overtræk har varet i mere
end en måned.
Kreditaftaleloven vil skulle
ændres. Bl.a. vil betaling af
forsikringspræmier, der på-
hviler forbrugeren, i videre
omfang skulle medregnes ved
beregningen af ÅOP.
Der vil skulle indføres regler
om kreditformidleres forplig-
telser i forbindelse med for-
midlingen af kreditaftaler.
-
3
-