Europaudvalget 2006-07
2770+2771 - Almindelige anl.
Offentligt
1453568_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16289/06 (Presse 352)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2770. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Bruxelles, den 11. december 2006
Formand
Erkki TUOMIOJA
Finlands udenrigsminister
*
2771. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(16291/06)
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16289/06 (Presse 352)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0002.png
11.XII.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om EU's
udvidelse
med hensyn til Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse
den 1. januar 2007 og tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien og Tyrkiet.
Hvad angår
Tyrkiet
besluttede Rådet især at suspendere forhandlingerne om otte kapitler, der er
relevante for Tyrkiets restriktioner over for Republikken Cypern, og det vil ikke afslutte de øvrige
kapitler, før Tyrkiet opfylder sine forpligtelser i henhold til tillægsprotokollen til associeringsaftalen
mellem EU og Tyrkiet, som udvider toldunionen mellem EU og Tyrkiet til de ti medlemsstater, her-
under Cypern, som tiltrådte EU i maj 2004.
Rådet understregede, at de kapitler, for hvilke de tekniske forberedelser er afsluttet, vil blive åbnet i
overensstemmelse med de faste procedurer.
Rådet drøftede også udkastet til konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i december, som om-
fatter sprog i forbindelse med EU's udvidelsesstrategi.
Rådet bekræftede oprettelsen af EU's
netværk af energisikkerhedskorrespondenter
og opfordre-
de hver enkelt medlemsstat til at udnævne sin(e) energikorrespondent(er) før den 31. januar 2007,
således at netværket kan være operationelt i begyndelsen af 2007.
Rådet blev enigt om en række punkter vedrørende eksterne forbindelser og den europæiske sikker-
heds- og forsvarspolitik, herunder om:
overgangsprocessen for operation Althea i Bosnien-Hercegovina
mandatet for EU's planlægningshold i forbindelse med en fremtidig ESFP-mission i Koso-
vo
fredsprocessen i Aceh (Indonesien) og bidraget fra observatørmissionen i Aceh
oprettelsen af et overvågningscenter vedrørende masseødelæggelsesvåben.
16289/06 (Presse 352)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0003.png
11.XII.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDVIDELSE -
Rådets konklusioner
............................................................................................... 8
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I DECEMBER................................. 11
RÅDETS ARBEJDSPROGRAM.................................................................................................. 12
FINANSIELT CIVILBESKYTTELSESINSTRUMENT............................................................... 13
EVENTUELT ............................................................................................................................... 14
Cypern-spørgsmålet ............................................................................................................. 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
16289/06 (Presse 352)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Traktat om våbenhandel -
Rådets konklusioner.................................................................................................15
Reform af FN -
Rådets konklusioner
................................................................................................................15
Ulovlig handel med håndvåben ........................................................................................................................17
Håndskydevåben og lette våben i Latinamerika og Caribien .............................................................................17
Spredning af masseødelæggelsesvåben ............................................................................................................17
Forbindelserne med Afrika - Gennemførelse af den fælles strategi....................................................................18
Forbindelserne med Guinea .............................................................................................................................18
Liberia - Import af rundtømmer og træprodukter ..............................................................................................18
Indonesien/Aceh -
Rådets konklusioner............................................................................................................19
Fiji -
Rådets konklusioner
................................................................................................................................19
Middelhavslandene og Mellemøsten - Rapport om EU's strategiske partnerskab ...............................................20
Den europæiske naboskabspolitik -
Rådets konklusioner
..................................................................................20
Menneskerettigheder og demokratisering -
Rådets konklusioner
.......................................................................20
Støtte til afvæbning, demobilisering og reintegration........................................................................................25
Stabilitetspagt for Sydøsteuropa - Særlig koordinator .......................................................................................25
Effektiviteten, sammenhængen og synligheden af EU's eksterne politikker.......................................................25
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Bosnien-Hercegovina - Operation Althea -
Rådets konklusioner
.......................................................................26
EU-krisestyringsoperation i Kosovo.................................................................................................................26
Det overordnede civile mål for 2008 ................................................................................................................27
HANDELSPOLITIK
WTO - Gennemsigtighedsmekanisme i forbindelse med regionale aftaler .........................................................27
Antidumping - Indien - Sengelinned af bomuld ................................................................................................27
Kasakhstan, Rusland og Ukraine - Stålprodukter..............................................................................................28
Aftale med Sydafrika - Automobilprodukter ....................................................................................................28
16289/06 (Presse 352)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
GENERELLE ANLIGGENDER
EU's katastrofe- og kriseberedskabskapacitet ...................................................................................................28
Drøftelserne i andre rådssammensætninger ......................................................................................................28
SOCIALPOLITIK
Hjemstedet for Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder ...........................................29
Den Europæiske Socialfond - Bekæmpelse af skolefrafald -
Rådets konklusioner
.............................................29
ENERGI
EU-netværk af energisikkerhedskorrespondenter -
Rådets konklusioner............................................................31
MILJØ
Biodiversitet -
Konklusioner fra Rådet og medlemsstaternes repræsentanter
....................................................37
ÅBENHED
Gennemgang af Rådets åbenhedspolitik ...........................................................................................................38
16289/06 (Presse 352)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0006.png
11.XII.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Didier DONFUT
Den Tjekkiske Republik:
Alexandr VONDRA
Danmark:
Per Stig MØLLER
Tyskland:
Frank-Walter STEINMEIER
Estland:
Urmas PAET
Grækenland:
Dora BAKOYANNI
Ioannis VALINAKIS
Spanien:
Miguel Ángel MORATINOS CUYAUBÉ
Frankrig:
Philippe DOUSTE-BLAZY
Catherine COLONNA
Irland:
Dermot AHERN
Italien:
Famiano CRUCIANELLI
Cypern:
Yiorgos LILLIKAS
Letland:
Artis PABRIKS
Litauen:
Petras VAITIEKŪNAS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Kinga GÖNCZ
Malta:
Michael FRENDO
Nederlandene:
Bernard BOT
Østrig:
Ursula PLASSNIK
Polen:
Anna El bieta FOTYGA
Portugal:
Luís AMADO
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål under udenrigsministe-
ren
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Udenrigs- og samarbejdsminister
Udenrigsminister
Viceminister med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Vicepremierminister samt udenrigs- og indvandringsmini-
ster
Viceminister med ansvar for udenrigsspørgsmål og ind-
vandring
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Ministro de Estado, udenrigsminister
16289/06 (Presse 352)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0007.png
11.XII.2006
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Janez LENARČIČ
Slovakiet:
Ján KUBIŠ
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Paula LEHTOMÄKI
Sverige:
Carl BILDT
Cecilia MALMSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Geoff HOON
Udenrigsminister
Statssekretær, regeringens kontor for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Europaminister og minister for udenrigshandel og udvik-
ling
Udenrigsminister
Europaminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Viceminister for Europaspørgsmål
Kommissionen:
Margot WALLSTRÖM
Olli REHN
Næstformand
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående repræsentant for FUSP
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Ivailo KALFIN
Rumænien:
Mihai-Răzvan UNGUREANU
Viceministerpræsident og udenrigsminister
Udenrigsminister
16289/06 (Presse 352)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0008.png
11.XII.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDVIDELSE -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Bulgarien og Rumænien
Rådet ser frem til at byde Bulgarien og Rumænien velkommen som medlemsstater den 1. janu-
ar 2007 og noterer sig med tilfredshed, at processen med ratifikation af tiltrædelsestraktaten næsten
er afsluttet. EU's institutioner vil i overensstemmelse med Rådets konklusioner om Bulgarien og
Rumænien af 16.-17. oktober 2006 samarbejde med begge medlemslande og kontrollere fremskridt
på områderne reform af retsvæsenet og bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet efter
tiltrædelsen. Dette og andre ledsageforanstaltninger vil sikre, at Bulgariens og Rumæniens tiltrædel-
se af Den Europæiske Union vil blive vellykket.
Tyrkiet
Rådet noterer sig Kommissionens rapport af 8. november 2006 og hilser resultaterne og henstillin-
gerne deri velkommen.
Rådet hilser de fortsatte fremskridt, Tyrkiet har gjort med reformprocessen, velkommen, men be-
klager, at reformtempoet er faldet i 2006. Det er meget vigtigt, at Tyrkiet gør en beslutsom indsats
for at intensivere og målbevidst gennemføre reformprocessen med det formål at sikre, at reformerne
er uigenkaldelige og holdbare. De omfattende tekniske forberedelser af forhandlingerne er skredet
godt frem. Rådet erindrer om, at udviklingen i tiltrædelsesforhandlingerne i overensstemmelse med
forhandlingsrammen vil afhænge af Tyrkiets fremskridt med hensyn til at forberede tiltrædelsen. I
den forbindelse noterer Rådet sig, at der er behov for en yderligere væsentlig indsats for at styrke
ytringsfriheden, religionsfriheden, kvinders rettigheder, mindretals rettigheder, fagforeningsrettig-
heder og den civile kontrol med militæret. I overensstemmelse med forhandlingsrammen må Tyrki-
et også forpligte sig til gode forbindelser med nabolandene og til en fredelig løsning på tvister i
overensstemmelse med De Forenede Nationers pagt, herunder om nødvendigt Den Internationale
Domstols myndighed.
Rådet minder om erklæringen af 21. september 2005 fra Det Europæiske Fællesskab og dets med-
lemsstater og bemærker, at Tyrkiet ikke har opfyldt sin forpligtelse til fuld, ikke-diskriminerende
gennemførelse af tillægsprotokollen til associeringsaftalen.
16289/06 (Presse 352)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0009.png
11.XII.2006
Rådet hilser Kommissionens henstilling af 29. november velkommen. I den forbindelse er Rådet
enigt om, at medlemsstaterne i regeringskonferencen ikke vil beslutte at åbne kapitler på politikom-
råder, der er relevante i forbindelse med Tyrkiets restriktioner over for Republikken Cypern, før
Kommissionen har forvisset sig om, at Tyrkiet har opfyldt sine forpligtelser med hensyn til tillægs-
protokollen.
Disse kapitler er: Kapitel 1: Frie varebevægelser, kapitel 3: Etableringsret og fri udveksling af tje-
nesteydelser, kapitel 9: Finansielle tjenesteydelser, kapitel 11: Landbrug og udvikling af landdistrik-
terne, kapitel 13: Fiskeri, kapitel 14: Transportpolitik, kapitel 29: Toldunion og kapitel 30: Eksterne
forbindelser.
Rådet er enigt om, at medlemsstaterne i regeringskonferencen ikke vil beslutte at lukke nogen kapit-
ler midlertidigt, før Kommissionen har forvisset sig om, at Tyrkiet har opfyldt sine forpligtelser
med hensyn til tillægsprotokollen.
Rådet vil følge op på og evaluere de fremskridt, der gøres i de spørgsmål, der er omfattet af erklæ-
ringen af 21. september 2005. Rådet opfordrer Kommissionen til at behandle dette emne i sine
kommende årsrapporter, navnlig i 2007, 2008 og 2009 alt efter behov.
Rådet understreger, at screeningprocessen nu vil fortsætte, og at de kapitler, hvor de tekniske forbe-
redelser er afsluttet, vil blive åbnet efter faste procedurer i overensstemmelse med forhandlings-
rammen.
Rådet ser frem til hurtige fremskridt på disse områder.
Kroatien
Rådet noterer sig Kommissionens rapport af 8. november 2006 og hilser resultaterne og henstillin-
gerne deri velkommen.
16289/06 (Presse 352)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
Rådet roser Kroatien for de fremskridt, der er gjort i det forløbne år. Tiltrædelsesforhandlingerne er
kommet godt i gang, og de første resultater er opnået. Nu kræves det, at Kroatien bygger videre på
de fremskridt, der er gjort. Rådet erindrer om, at udviklingen i tiltrædelsesforhandlingerne i over-
ensstemmelse med forhandlingsrammen vil afhænge af Kroatiens fremskridt med hensyn til at for-
berede tiltrædelsen. Der bør lægges særlig vægt på at øge reformtempoet på områderne reform af
retsvæsenet og den offentlige forvaltning, bekæmpelse af korruption og økonomisk reform. En kon-
sekvent gennemførelse af Kroatiens forpligtelser i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen,
især på området statsstøtte og erhvervelse af fast ejendom, vil være afgørende for at opretholde den
positive fremdrift på Kroatiens vej til EU-medlemskab. Rådet noterer sig med tilfredshed, at Kroa-
tien samarbejder fuldt ud med ICTY, og understreger, at det er nødvendigt, at Kroatien opretholder
dette samarbejde. Kroatien må også lægge behørig vægt på gode forbindelser med nabolandene og
på regionalt samarbejde, bl.a. ved at gøre den nødvendige indsats for at finde løsninger på udestå-
ende bilaterale spørgsmål, især grænsestridigheder."
16289/06 (Presse 352)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0011.png
11.XII.2006
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I DECEMBER
Rådet drøftede det udkast til konklusioner, som formandskabet har udarbejdet til Det Europæiske
Råds møde i Bruxelles den 14.-15. december.
Det Europæiske Råd skal drøfte følgende spørgsmål:
EU's udvidelse, herunder udvidelsesstrategien
Retlige og indre anliggender, især migrationspolitikken
Innovation, energi og klimaændringer
Eksterne forbindelser, herunder forbindelserne med Afrika, den europæiske naboskabspoli-
tik, Afghanistan og Mellemøsten.
Det Europæiske Råd vil også høre formandskabets vurdering af sine konsultationer med medlems-
staterne om EU's forfatningstraktat.
Arbejdet med udkastet til konklusioner vil fortsætte indtil Det Europæiske Råds møde, især med
hensyn til eksterne forbindelser.
16289/06 (Presse 352)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0012.png
11.XII.2006
RÅDETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig det kommende tyske, portugisiske og slovenske formandskabs forelæggelse af et
udkast til Rådets arbejdsprogram for 2007 og første halvdel af 2008 (16158/06). Det drøftede pro-
grammet.
Dokumentet indeholder en strategisk ramme, der er udarbejdet i samråd med de næste tre formand-
skaber, en liste over de specifikke prioriteter på hvert politikområde og et samlet program for de
spørgsmål, som forventes at blive dækket i denne periode på atten måneder.
Det fremhæver følgende specifikke prioriteter:
EU's fremtid
Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse
Styrkelse af EU's område med frihed, sikkerhed og retfærdighed
Styrkelse af EU's eksterne rolle på områderne sikkerhed, udvikling og økonomiske forbindelser.
Rådet godkendte programmet og opfordrede de tre formandskaber til at tilpasse det, bl.a. under hen-
syn til det kommende møde i Det Europæiske Råd.
16289/06 (Presse 352)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0013.png
11.XII.2006
FINANSIELT CIVILBESKYTTELSESINSTRUMENT
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til afgørelse om indførelse af et instrument til finansie-
ring af Fællesskabets indsats på civilbeskyttelsesområdet i perioden 2007-13. Afgørelsen vil blive
vedtaget uden forhandling på en kommende samling i Rådet, når teksten er endeligt udformet.
Det nye finansielle instrument vil dække:
de tiltag vedrørende beredskab og hurtig indsats, der er omfattet af EU's civilbeskyttelsesordning
tiltag, som allerede er omfattet af handlingsprogrammet for civilbeskyttelse 2000-2006, som
f.eks. forebyggelse (undersøgelse af årsagerne til katastrofer, forudsigelse, oplysning) og bered-
skab (detektion, uddannelse, netværkssamarbejde, øvelser, tilvejebringelse af ekspertise) inden
for EU
nye områder som f.eks. supplerende transport i forbindelse med indsatstiltag i henhold til civil-
beskyttelsesordningen.
Der stilles vejledende beløb på 17 mio. EUR om året til rådighed for tiltag inden for EU og
8 mio. EUR for tiltag i tredjelande i henhold til EU's finansielle ramme for 2007-2013.
16289/06 (Presse 352)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0014.png
11.XII.2006
EVENTUELT
Cypern-spørgsmålet
Rådet var enigt om, at formandskabet bør udsende en erklæring om bestræbelserne i retning af en
samlet løsning på Cypern-spørgsmålet i FN-regi (16644
/06).
16289/06 (Presse 352)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0015.png
11.XII.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Traktat om våbenhandel -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet hilste med tilfredshed, at processen med henblik på udarbejdelse af en juridisk bindende in-
ternational traktat om våbenhandel blev indledt formelt den 6. december 2006 med FN's General-
forsamlings vedtagelse af resolutionen "På vej mod en traktat om våbenhandel: fastlæggelse af fæl-
les internationale standarder for import, eksport og overførsel af konventionelle våben". Rådet note-
rede sig med tilfredshed, at et klart flertal af FN's medlemsstater støttede resolutionen, herunder alle
EU's medlemsstater. Rådet er fortsat overbevist om, at FN er det eneste forum, som vil kunne levere
et virkelig universelt instrument.
Rådet udtrykte navnlig tilfredshed med, at resolutionens operationelle afsnit pålægger generalsekre-
tæren at indhente medlemsstaternes synspunkter om gennemførligheden, anvendelsesområde og
forslag til parametre for et samlet, juridisk bindende instrument og fra 2008 at nedsætte en gruppe
af regeringseksperter til at undersøge disse spørgsmål. Rådet bekræftede på ny, at EU og de enkelte
medlemsstater vil spille en aktiv rolle i denne proces, og opfordrede både dem og alle FN's øvrige
medlemsstater til aktivt at støtte våbentraktatprocessen, forelægge deres synspunkter for generalse-
kretæren og deltage i regeringsekspertgruppens arbejde.
Rådet understregede, hvor vigtigt det er at samarbejde med andre stater og regionale organisationer
i denne proces, og gav udtryk for sin faste overbevisning om, at et samlet, juridisk bindende instru-
ment, der er foreneligt med staternes nuværende ansvar i henhold til den relevante folkeret, og som
fastlægger fælles internationale standarder for import, eksport og overførsel af konventionelle vå-
ben, vil være et væsentligt bidrag med hensyn til at tackle den uønskede og uansvarlige spredning af
konventionelle våben, som underminerer fred, sikkerhed, udvikling og fuld respekt for menneske-
rettighederne."
Reform af FN -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet henviser til sine konklusioner af 10. april 2006 om opfølgningen af FN's verdens-
topmøde og bekræfter sit tilsagn om at sikre, at de reformer, der blev vedtaget på topmø-
det, gennemføres fuldt ud og hurtigt.
16289/06 (Presse 352)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
2.
FN's 60. Generalforsamling vedtog en række foranstaltninger, som skal styrke organisatio-
nen. Opfølgningen af gennemførelsen af disse afgørelser bør sikres og overvåges nøje. Rå-
det understreger navnlig EU's engagement i arbejdet i Fredsopbygningskommissionen og
Menneskerettighedsrådet, der begge er oprettet for nylig, og sit tilsagn om at gennemføre
topmødets udviklingsforpligtelser. Fremskridt på disse områder vil give FN mulighed for
at yde et reelt bidrag til opnåelse af varig fred, beskyttelse og fremme af menneskerettig-
hederne samt bæredygtig udvikling.
Rådet anerkender, at det er nødvendigt at reformere de vigtigste FN-organer, bl.a. General-
forsamlingen, ECOSOC og Sikkerhedsrådet, for at styrke systemets repræsentativitet,
åbenhed og effektivitet. EU vil på sin side gå aktivt ind i en konstruktiv dialog med henblik
på at fremme alle de reformer, der var enighed om på FN's verdenstopmøde. Rådet udtryk-
ker endvidere tilfredshed med vedtagelsen af Generalforsamlingens resolution om reform
af ECOSOC og opfordrer alle FN's medlemslande til fuldt ud at udnytte de nye mulighe-
der, som et styrket ECOSOC vil få for at udføre sine omdefinerede funktioner.
Rådet hilser rapporten fra FN-panelet om sammenhæng i hele FN-systemet velkommen og
ser frem til generalsekretærens bemærkninger og forslag til gennemførelsen af panelets an-
befalinger. EU anser det for vigtigt, at alle FN's medlemsstater og andre interessenter del-
tager aktivt i drøftelser om rapportens anbefalinger og når til enighed om foranstaltninger,
der vil styrke FN's kapacitet til at optræde samlet på områderne udvikling, humanitær bi-
stand, miljø og virkeliggørelse af årtusindudviklingsmålene. Rådet hilser også de frem-
skridt, der er gjort i retning af etableringen af "One UN country pilots", velkommen.
Rådet understreger tillige, at det er vigtigt fuldt ud at gennemføre FN's globale strategi for
terrorbekæmpelse, og gentager, at det går stærkt ind for, at der snarest muligt opnås enig-
hed om den generelle konvention om bekæmpelse af international terrorisme.
For at få et mere effektivt FN er det vigtigt, at der gennemføres en ledelsesreform. Rådet
støtter de skridt, der allerede er taget med henblik på at forbedre ledelsen af organisationen,
herunder oprettelsen af et etisk kontor i sekretariatet. Rådet understreger nødvendigheden
af, at medlemsstaterne fortsat arbejder konstruktivt for at sikre yderligere resultater på de
lige så vigtige områder vedrørende forvaltning af de menneskelige ressourcer, reform af
indgåelsen af kontrakter, styring og kontrol.
Rådet understreger betydningen af mandatgennemgangen, som er nødvendig for at sikre, at
FN's ressourcer afstemmes efter organisationens prioriteter. Rådet understreger, at mandat-
gennemgangen hverken skal ses som en omkostningsreducerende øvelse eller som et for-
søg på at beskære FN's aktiviteter. Rådet opfordrer alle medlemsstater til at bidrage positivt
og fleksibelt til den igangværende proces for at sikre enighed om vejen frem med hensyn
til mandatgennemgang, og til at tage aktivt del i selve reformprocessen.
3.
4.
5.
6.
7.
16289/06 (Presse 352)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
8.
Rådet udtrykker sin anerkendelse af den fremragende indsats, som generalsekretær Kofi
Annan har gjort for at styre en vanskelig og kompleks reformfase. Rådet har sat høj pris på
Kofi Annans lederskab og vision de sidste ti år og takker ham for såvel hans utrættelige ar-
bejde for principperne i FN's pagt som for hans mod i forbindelse med den stærkt tiltræng-
te forandring af verdensorganisationen. Rådet takker også de forskellige formænd for Ge-
neralforsamlingen for deres afgørende rolle til støtte for reform i denne periode.
Rådet hilser med tilfredshed udnævnelsen af Ban Ki-Moon som De Forenede Nationers
næste generalsekretær og tilsiger ham sin fulde støtte i den nye udfordrende opgave, han
får med at lede en effektiv verdensorganisation hen imod målet om fred og sikkerhed, ud-
vikling og menneskerettigheder, herunder ved at fortsætte arbejdet med reformen af FN."
9.
Ulovlig handel med håndvåben
Rådet godkendte anden rapport om gennemførelse af EU-strategien for bekæmpelse af ulovlig op-
hobning af og handel med håndvåben og lette våben (SALW).
EU-strategien, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd den 16. december 2005, bygger på eksiste-
rende EU-politikker og aktioner på dette område og samler dem under en fælles overskrift. Den om-
fatter en handlingsplan, hvori der opfordres til permanent overvågning ved hjælp af halvårlige rap-
porter om gennemførelsen.
Håndskydevåben og lette våben i Latinamerika og Caribien
Rådet vedtog en afgørelse om gennemførelse af fælles aktion 2002/589/FUSP om Den Europæiske
Unions bidrag til bekæmpelse af ophobning og spredning af håndskydevåben og lette våben i Latin-
amerika og Caribien.
Med denne afgørelse agter Den Europæiske Union at yde finansiel bistand til aktiviteterne under De
Forenede Nationers Regionale Center for Fred, Nedrustning og Udvikling i Latinamerika og Caribi-
en (UN-LiREC). Dette vil være EU's tredje og sidste bidrag, som ydes i form af en gavebistand på
700 000 EUR til UN-DDR/UN-LiREC. Aktiviteterne omfatter udvikling af databaser vedrørende
skydevåben, et initiativ vedrørende udveksling mellem parlamenter og støtte til våbendestruktion og
lagerforvaltning.
Spredning af masseødelæggelsesvåben
Rådet godkendte et konceptdokument om overvågning og styrkelse af gennemførelsen af EU's stra-
tegi mod spredning af masseødelæggelsesvåben ved hjælp af et center til overvågning af masseøde-
læggelsesvåben.
16289/06 (Presse 352)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0018.png
11.XII.2006
Der er siden Det Europæiske Råds vedtagelse af EU's strategi mod spredning af masseødelæggel-
sesvåben i december 2003 gjort betydelige fremskridt med gennemførelsen af denne, bl.a. gennem
vedtagelsen af Rådets fælles aktioner. I overensstemmelse med denne strategi skitserer konceptdo-
kumentet (http://www.consilium.europa.eu/wmd), hvordan man kan overvåge og yderligere styrke
en konsekvent gennemførelse af strategien ved hjælp af et center til overvågning af masseødelæg-
gelsesvåben.
Formålet med dokumentet, som er udarbejdet af den højtstående repræsentants personlige repræsen-
tant i spørgsmål vedrørende ikke-spredning i samarbejde med Kommissionen, er at indføre en sam-
arbejdsmetode, der giver Rådssekretariatet, den højtstående repræsentant, Kommissionens tjeneste-
grene og medlemsstaterne mulighed for at arbejde sammen og sikre bedre synergi.
Forbindelserne med Afrika - Gennemførelse af den fælles strategi
Rådet godkendte et udkast til rapport, der skal forelægges for Det Europæiske Råd til vedtagelse,
om gennemførelsen af den fælles EU-Afrika-strategi.
Rapporten, der har titlen "EU og Afrika: Hen imod et strategisk partnerskab - Det videre arbejde og
vigtigste resultater i 2006", er udarbejdet af formandskabet, Rådets sekretariat og Kommissionen i
fællesskab.
Forbindelserne med Guinea
Som følge af politiske konsultationer under AVS-EU-partnerskabsaftalen vedtog Rådet en erklæ-
ring om de fremskridt, som Republikken Guinea har gjort med indførelsen af en valgramme for frie
og gennemsigtige valg (15978/06).
Liberia - Import af rundtømmer og træprodukter
Rådet vedtog en forordning om ophævelse af forbuddet mod import i EU af rundtømmer og træpro-
dukter med oprindelse i Liberia med tilbagevirkende kraft fra den 19. september 2006 (15007/06).
Formålet med forordningen er at gennemføre De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution
1689(2006), hvormed det i juni blev besluttet ikke at ikke at forlænge forbuddet fra 2003 mod im-
port af rundtømmer og træprodukter med oprindelse i Liberia, efter at det var blevet konkluderet, at
Liberia havde vedtaget den nødvendige skovbrugslovgivning.
16289/06 (Presse 352)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
Forordningen ændrer forordning nr. 234/2004, som indeholder forbud mod teknisk og finansiel bi-
stand til Liberia med tilknytning til militære aktiviteter og mod import af uslebne diamanter og af
rundtømmer og træprodukter med oprindelse i dette land. Rådet havde vedtaget forordning
nr. 234/2004 for at gennemføre restriktive foranstaltninger i henhold til De Forenede Nationers Sik-
kerhedsråds resolution 1521(2003).
Indonesien/Aceh -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet hilste de vigtige fremskridt velkommen, der er gjort med at genoprette freden og stabiliteten
i den indonesiske provins Aceh, siden Helsingfors-aftalememorandummet blev undertegnet i august
2005. Et synligt tegn på de hidtidige fremskridt er lokalvalget i Aceh den 11. december 2006. EU
har udsendt en EU-valgobservationsmission i betragtning af fredsprocessens betydning. Rådet hå-
ber, at valget bidrager til at konsolidere fredsprocessen yderligere til gavn for Acehs befolkning og
for hele Indonesien.
Rådet udtrykker sin påskønnelse af parternes politiske vision og deres overholdelse af de tilsagn,
der blev givet i Helsingfors. Rådet opfordrer parterne til at videreføre det tætte samarbejde om den
fortsatte gennemførelse af aftalememorandummet for at sikre fredsprocessens holdbarhed.
Rådet udtrykker sin tilfredshed med den væsentlige rolle, som observatørmissionen i Aceh (AMM),
hvis mandat slutter den 15. december, har spillet med hensyn til at overvåge og støtte fredsproces-
sen. Rådet understreger behovet for at udnytte erfaringerne fra denne mission fuldt ud med henblik
på EU's fremtidige civile krisestyringsmissioner. Rådet udtrykker også sin anerkendelse af det me-
get tætte samarbejde mellem EU-landene og de fem bidragydende ASEAN-lande i forbindelse med
denne mission. Rådet ser i den henseende frem til at bygge på denne erfaring på næste møde mel-
lem EU's og ASEAN's udenrigsministre i Tyskland i 2007.
Rådet understreger, at Den Europæiske Union er fast besluttet på at udvikle et varigt og omfattende
partnerskab med Indonesien, og at EU er rede til fortsat at engagere sig i postkonflikt-
genopbygningen og fredsopbygningen i Aceh. EU vil blive ved med at engagere sig i denne proces
via Fællesskabets programmer og medlemsstaternes bilaterale bestræbelser."
Fiji -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
16289/06 (Presse 352)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
"Rådet fordømmer den militære magtovertagelse i Fiji og fjernelsen af den demokratisk valgte rege-
ring. Det beklager de skridt, som Commodore Bainimarama og Republikken Fijiøernes militære
styrker har taget til at afsætte premierministeren og overtage den udøvende magt over landet. Rådet
opfordrer til, at demokratiet genoprettes fuldstændigt og omgående, og at der så snart som muligt
genindføres et civilt styre."
Middelhavslandene og Mellemøsten - Rapport om EU's strategiske partnerskab
Rådet noterede sig en interimsrapport om EU's strategiske partnerskab med Middelhavslandene og
Mellemøsten med henblik på at sende den til Det Europæiske Råd til godkendelse.
Det Europæiske Råd vedtog i juni 2004, at der skulle fremlægges en rapport om gennemførelsen af
EU's strategiske partnerskab med Middelhavsområdet og Mellemøsten på Det Europæiske Råds
møde i juni 2005 og derefter hvert halve år.
I december 2005 fremhævede Det Europæiske Råd, at det er fast besluttet på at støtte politiske, so-
ciale og økonomiske reformer i Middelhavsområdet og Mellemøsten.
Den europæiske naboskabspolitik -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet hilste Kommissionens meddelelse om styrkelse af den europæiske naboskabspolitik (ENP)
velkommen og noterede sig de betydelige fremskridt, der er gjort i de første atten måneder af gen-
nemførelsen af de første syv ENP-handlingsplaner. Rådet understregede, at det lægger stor vægt på
ENP som en af de centrale prioriteter i forbindelse med Unionens optræden udadtil.
Rådet så frem til yderligere at gennemgå meddelelsen og overveje fremtidige forslag fra Kommissi-
onen og opfordrede de fremtidige formandskaber til at videreføre arbejdet med styrkelse af ENP i
Rådets relevante organer. Rådet opfordrede det kommende formandskab til at aflægge rapport til
Rådet i juni 2007."
Menneskerettigheder og demokratisering -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet har fortsat gennemførelsen af EU's politik vedrørende menneskerettigheder og de-
mokratisering i tredjelande. Menneskerettigheder er fortsat et prioriteret område af Rådets
indsats, og menneskerettigheder og demokratisering vil også fremover stå på Rådets dags-
orden.
16289/06 (Presse 352)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
2.
Rådet anerkender det vigtige arbejde, der udføres af menneskerettighedsforkæmpere ver-
den over. EU har i år understreget den væsentlige rolle, som kvindelige menneskerettig-
hedsforkæmpere spiller, og har aktivt støttet deres arbejde. Som fremhævet af Rådet i juni
er EU besluttet på at fortsætte sin indsats til støtte for alle menneskerettighedsforkæmpere,
som - ofte med deres eget liv som indsats - tager initiativ til at forsvare andre. EU har i
denne henseende med bekymring noteret sig nogle negative udviklinger og en synlig ten-
dens i nogle lande til at begrænse frie civilsamfundsaktiviteter.
Rådet er fortsat stærkt engageret i at fremme og beskytte børns rettigheder, når de er berørt
af væbnede konflikter. Gennemførelsen af EU's retningslinjer og strategi for børn i væbne-
de konflikter samt checklisten for, hvordan beskyttelse af børn, der er berørt af væbnede
konflikter, kan indarbejdes i alle ESFP's operationer, vil blive fortsat og styrket.
Rådet gentager, at det går stærkt imod dødsstraf i alle tilfælde. Det udtrykker tilfredshed
med, at flere stater besluttede at afskaffe dødsstraffen i 2006, men beklager samtidig den
omfattende brug af den i nogle andre lande. EU vil fortsætte sine bestræbelser på at få lan-
de, der fortsat har dødsstraf, til at afskaffe den. EU vil fortsætte med at rejse dette spørgs-
mål i alle relevante fora. EU støtter i den forbindelse afholdelsen af tredje verdenskongres
mod dødsstraf i februar 2007.
Rådet bekræfter, at det går ind for at forebygge og udrydde alle former for tortur og mis-
handling i EU og resten af verden. EU fører en kampagne for at fremme de globale instru-
menter til forebyggelse af tortur og opfordrer staterne til at deltage fuldt ud og samarbejde
med de relevante mekanismer. EU vil fortsat behandle både særlige tilfælde og mere struk-
turelle aspekter med henblik på at forebygge og udrydde tortur.
EU går fortsat stærkt ind for et absolut forbud mod tortur og grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf. Dette er udgangspunktet for vore egne handlinger,
og vi tager vore bekymringer op med tredjelandene. Rådet gentager i denne forbindelse, at
menneskerettighederne, flygtningeretten og den humanitære folkeret skal overholdes og
opretholdes i forbindelse med bekæmpelse af terrorisme. Rådet vil fortsat nøje følge udvik-
lingen med hensyn til menneskerettighederne i forbindelse med bekæmpelse af terrorisme
og træffe passende foranstaltninger til beskyttelse heraf. Hemmelige detentionscentre, hvor
tilbageholdte holdes i et retligt tomrum, er ikke i overensstemmelse med den humanitære
folkeret og den internationale menneskerettighedsret.
3.
4.
5.
6.
16289/06 (Presse 352)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
7.
Rådet hilser de fremskridt velkommen, der er gjort med at integrere menneskerettighederne
i alle EU's politikker. Rådet understreger betydningen af at tage menneskerettighedsaspek-
ter i betragtning i alle EU's relevante geografiske og tematiske politikker og understreger
den fortsatte karakter af dette arbejde. Rådet anerkender i denne forbindelse det arbejde,
der udføres af GS/HR's personlige repræsentant for menneskerettigheder. EU vil aktivt og
regelmæssigt give udtryk for sin holdning til dette spørgsmål på en sammenhængende må-
de under relevante kontakter med tredjelande. Rådet hilser i denne forbindelse vedtagelsen
af bedste praksis for fortolkningen af menneskerettighedskriterierne i EU-adfærdskodeksen
for våbeneksport velkommen og understreger behovet for en praktisk gennemførelse af kri-
terierne.
Rådet understreger behovet for at træffe praktiske foranstaltninger til at styrke menneske-
rettighedsperspektivet inden for ESFP og hilser de bestræbelser, der er gjort i denne ret-
ning, velkommen. Disse omfatter udarbejdelse af en standardfeltmanual for menneskeret-
tigheder med henblik på ESFP-missioner og sikring af, at der inddrages menneskerettig-
hedsekspertise både i planlægningen og i gennemførelsen af ESFP-operationer. Rådet un-
derstreger behovet for at fortsætte den aktive gennemførelse i EU af FN's Sikkerhedsråds
resolution 1325 om kvinder, fred og sikkerhed og gentager det tilsagn, som det gav i no-
vember om at fremme ligestilling og kønsmainstreaming i forbindelse med krisestyring.
Rådet bekræfter sit tilsagn om at gøre EU's menneskerettighedspolitik mere sammenhæn-
gende og konsekvent både internt og eksternt. EU's charter om grundlæggende rettigheder
samt oprettelsen af et agentur for grundlæggende rettigheder skal ses som vigtige skridt i
den forbindelse. Betydningen af EU's samarbejde med regionale og internationale organi-
sationer som f.eks. Europarådet, OSCE og FN's Menneskerettighedskontor understreges.
Rådet bekræfter den betydning, det tillægger dialog som en centralt redskab til at fremme
menneskerettighederne over hele verden. Bortset fra de særlige menneskerettighedsdialo-
ger og -konsultationer er de forskellige aftalebaserede, ad hoc- og lokale menneskerettig-
hedsdialoger, som EU fører med tredjelandene, en vigtig kanal til at fremme EU's målsæt-
ninger for menneskerettigheder, retsstat og demokrati. Rådet hilser de bestræbelser vel-
kommen, der er gjort for at sætte alle de relevante menneskerettighedsspørgsmål på dags-
ordenerne for artikel 8-dialogmøderne. Rådet understreger imidlertid, at bilaterale menne-
skerettighedsdialoger ikke udelukker andre handlinger på menneskerettighedsområdet, som
f.eks. at tage menneskerettighedsproblemer op i offentlige erklæringer eller i multilaterale
fora.
8.
9.
10.
16289/06 (Presse 352)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
11.
Rådet er fortsat dybt bekymret over den forværrede menneskerettighedssituation i Iran.
Rådet gentager, at det er alvorligt bekymret over den fortsatte chikane mod menneskeret-
tighedsforkæmpere og behandlingen af religiøse mindretal i Iran. EU har i det seneste år
ved flere lejligheder givet udtryk for bekymring over krænkelserne af forenings- og yt-
ringsfriheden, herunder lukningen af reformvenlige aviser. Rådet beklager, at Iran til trods
for landets forpligtelser i henhold til FN's menneskerettighedskonventioner stadig oftere
anvender dødsstraf, og at Iran er et af de få lande, hvor mindreårige fortsat dømmes til dø-
den og henrettes. Rådet hilser vedtagelsen af en resolution om menneskerettigheder i Iran
på 61. møde i 3. Komité under UNGA velkommen og udtrykker håb om, at Iran hurtigt vil
tage fat på de problemer, som det internationale samfund gør opmærksom på i denne reso-
lution. Rådet beklager, at Iran til trods for enigheden om at holde et møde under menneske-
rettighedsdialogen mellem EU og Iran i Helsingfors den 18.-19. december 2006 besluttede
ikke at engagere sig i dialogen med EU. EU er fortsat villig til at genoptage dialogen med
Iran.
Rådet bekræfter, at EU lægger stor vægt på drøftelserne med Kina om menneskerettighe-
der, herunder gennem menneskerettighedsdialogen mellem EU og Kina og de juridiske
seminarer. Rådet hilser de fremskridt velkommen, som Kina har gjort ved at gennemføre
borgernes økonomiske rettigheder og tilsagnet om at reformere strafferetssystemet. Det
sætter også pris på Kinas tilsagn om at opfylde sine internationale forpligtelser på menne-
skerettighedsområdet og samarbejde med FN's menneskerettighedsmekanismer, især Men-
neskerettighedsrådet. Rådet er imidlertid fortsat alvorligt bekymret over menneskerettig-
hedssituationen i Kina og beklager, at der er sket meget få fremskridt på en række proble-
matiske områder som f.eks. ytrings-, religions- og foreningsfriheden samt rettighederne for
personer, der tilhører mindretal, og den fortsatte og omfattende brug af dødsstraf. EU vil
fortsat overvåge menneskerettighedssituationen i Kina og arbejde for en positiv forandring
ved hjælp af fortsat og bedre dialog og samarbejde. EU opfordrer indtrængende Kina til at
meddele en tidsplan for ratifikationen af den internationale konvention om borgerlige og
politiske rettigheder og arbejde i retning af en rettidig ratificering. Der bør overvejes en
hurtig tiltrædelse af Rom-statutten.
Rådet hilser fortsættelsen af menneskerettighedskonsultationerne med Den Russiske Føde-
ration velkommen. EU er imidlertid fortsat bekymret over visse udviklinger i Rusland i det
seneste år, især i forbindelse med menneskerettighedsforkæmpernes situation, tortur, me-
diefrihed, ngo'er, straffrihed, respekt for retsstaten samt racisme, fremmedhad og intoleran-
ce. Rådet beklager de nylige mord på fremtrædende journalister og anmoder indtrængende
Rusland om at gøre sit yderste for at bringe gerningsmændene for retten. Rådet er fortsat
dybt bekymret over menneskerettighedssituationen i Tjetjenien og vil fortsat følge den nø-
je.
12.
13.
16289/06 (Presse 352)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
14.
Rådet gentager, at det stærkt støtter mandatet for FN's Menneskerettighedsråd, som blev
oprettet i forbindelse med den bredere FN-reform og begyndte sit arbejde i år. EU ønsker
fortsat at arbejde for et effektivt organ, der rettidigt kan behandle hele rækken af menne-
skerettighedsspørgsmål, herunder hastende menneskerettighedsspørgsmål og -situationer.
EU bekræfter i den forbindelse den væsentlige rolle, som Menneskerettighedsrådets særli-
ge procedurer spiller. EU ser frem til Menneskerettighedsrådets arbejde med at styrke den
internationale menneskerettighedsret og gennemførelsen heraf. Rådet understreger behovet
for et konstruktivt samarbejde mellem staterne for at sikre en meningsfuld dialog og prak-
tiske og effektive resultater og gentager sit tilsagn om at arbejde i denne retning. EU vil
fortsat engagere sig aktivt i udviklingen af de redskaber og mekanismer, som er nødvendi-
ge for at gøre Menneskerettighedsrådet til et effektivt og konstruktivt organ. Gennemsig-
tighed, forudsigelighed og rummelighed, således at alle berørte kan deltage, herunder
ngo'er og nationale menneskerettighedsinstitutioner, bør fortsat være de ledende principper
i denne institutionsopbygningsproces.
Rådet hilser det velkommen, at Menneskerettighedsrådet har indkaldt til et særligt møde
om Sudan/Darfur, hvilket viser, at Menneskerettighedsrådet er i stand til effektivt at sætte
ind i forbindelse med akutte menneskehedssituationer. Rådet er fortsat dybt bekymret over
den forfærdelige humanitære situation og menneskerettighedssituation i Darfur og opfor-
drer til, at de fortsatte krænkelser af den humanitære ret og menneskerettighedsretten fra
alle parters side øjeblikkeligt bringes til ophør, idet der særlig fokuseres på sårbare grup-
per, herunder kvinder og børn. Sudans regering har et ansvar for at beskytte landets borge-
re mod vold og garantere respekt for menneskerettighederne. Rådet opfordrer også alle
parter til at forhindre straffrihed ved at gennemføre de relevante FN-resolutioner. Rådet
udtrykker også dyb bekymring over den nylige optrapning af konflikten i Sri Lanka, som
har ført til øgede krænkelser af menneskerettighederne og den humanitære folkeret.
Rådet hilser vedtagelsen af resolutioner om flere presserende spørgsmål og landesituatio-
ner, herunder Nordkorea, Burma/Myanmar, Iran og Belarus, på 61. møde i 3. Komité un-
der UNGA velkommen. Aktionen vedrørende Usbekistan blev hindret ved et afværgefor-
slag. Rådet gentager, at det er stærkt imod den stigende brug af afværgeforslag og finder
det meget vigtigt, at FN's medlemsstater får mulighed for at drøfte substansen af alle de
initiativer, der forelægges. EU ser også med tilfredshed på vedtagelsen af flere resolutioner
om vigtige tematiske spørgsmål som f.eks. forbuddet mod tortur og anden grusom, umen-
neskelig og nedværdigende behandling eller straf, beskyttelsen af menneskerettighederne
og de grundlæggende frihedsrettigheder i forbindelse med bekæmpelse af terrorisme, reli-
giøs intolerance og barnets rettigheder. EU hilser desuden Generalforsamlingens vedtagel-
se af den internationale konvention om beskyttelse af alle personer mod ufrivillig forsvin-
ding velkommen og åbner således dette nye instrument for ratificering.
Rådet hilser bestræbelserne på at afslutte forhandlingerne om forordningen om det europæ-
iske demokrati- og menneskerettighedsinstrument (EIDHR) velkommen og understreger
behovet for EU's fortsatte støtte til menneskerettigheder og demokrati verden over.
15.
16.
17.
16289/06 (Presse 352)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
18.
Rådet hilser det desuden velkommen, at det nære samarbejde med Europa-Parlamentet og
civilsamfundet er blevet fortsat i det seneste år. Rådet noterer sig henstillingerne fra det år-
lige EU-menneskerettighedsforum i Helsingfors den 7.-8. december 2006 og understreger
behovet for at fortsætte det nuværende aktive samarbejde mellem de europæiske menne-
skerettighedsforkæmpere."
Støtte til afvæbning, demobilisering og reintegration
Rådet godkendte et EU-koncept for støtte til afvæbning, demobilisering og reintegration (ADR).
ADR af tidligere kombattanter er fastlagt som en centralt område for Den Europæiske Unions enga-
gement i postkonflikt-fredsopbygning. Det er også fremhævet i EU's erklæring om den europæiske
konsensus om udvikling, i den europæiske sikkerhedsstrategi og i EU's strategi for Afrika.
Det endelige mål for ADR-processerne er social og økonomisk reintegration af tidligere kombattan-
ter for at bidrage til bæredygtig fred, forsoning i samfundet, stabilitet og udvikling på lang sigt.
Hensigten er at hjælpe tidligere kombattanter med at komme ud af de roller og positioner, som de
have under konflikten, og se sig selv som borgere og medlemmer af lokalsamfundene. Dette betyder
også, at der skal gives kombattanter og personer, der er afhængige af dem, alternativer med hensyn
til adgang til den politiske proces, bæredygtige indkomstmuligheder og sociale og økonomiske ud-
sigter for fremtiden.
Formålet med dette koncept er at fastlægge EU's tilgang til ADR med henblik på fremtidige enga-
gementer på grundlag af tidligere erfaringer inden for det internationale samfund. Det omfatter klare
principper for EU's støtte og foranstaltninger til styrkelse af EU's fremtidige arbejde på dette områ-
de.
Stabilitetspagt for Sydøsteuropa - Særlig koordinator
Rådet vedtog en afgørelse om genudnævnelse af Erhard Busek til særlig koordinator for stabilitets-
pagten for Sydøsteuropa fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2007 (14960/06).
Effektiviteten, sammenhængen og synligheden af EU's eksterne politikker
Rådet noterede sig en rapport om de fremskridt, der er gjort, og en række henstillinger vedrørende
det fremtidige arbejde med at forbedre effektiviteten, sammenhængen og synligheden af EU's eks-
terne politikker (16419/06).
16289/06 (Presse 352)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0026.png
11.XII.2006
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Bosnien-Hercegovina - Operation Althea -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet tog operation Althea op til revision og hilste operationens positive bidrag til et sikkert miljø
i Bosnien-Hercegovina (BiH) velkommen. Rådet godkendte GS/HR's anbefalinger vedrørende ope-
ration Althea på baggrund af de foreliggende udtalelser fra relevante rådsorganer og understregede
det fortsatte behov for EU's militære tilstedeværelse med henblik på at skabe ro og reagere på even-
tuelle sikkerhedstrusler.
Den sikkerhedsmæssige situation i BiH har udviklet sig tilstrækkeligt til, at Rådet nu kan træffe
principiel afgørelse om en overgangsproces for operation Althea. Gennemførelsen bør foregå i
overensstemmelse med det vedtagne koncept for overgangsprocessen, med forbehold af Den Uden-
rigs- og Sikkerhedspolitiske Komités endelige afgørelse (den reviderede OPLAN), der træffes inden
udgangen af februar 2007, under hensyntagen til sikkerhedssituationen i landet samt den regionale
sikkerhedssituations indvirkning herpå.
Afgørelsen om at gå videre til de følgende trin i overgangsprocessen vil blive truffet af Rådet, når
det bliver aktuelt.
EU er fortsat engageret i BiH og vil gennem sin militære tilstedeværelse fortsat bidrage til at opret-
holde et sikkert miljø.
Rådet noterede sig, at samarbejdet med NATO fortsat fungerer godt i forbindelse med operation
Althea, såvel i Bruxelles som i BiH, inden for rammerne af Berlin plus-ordningerne."
EU-krisestyringsoperation i Kosovo
Rådet vedtog en fælles aktion om ændring og forlængelse af mandatet for EU-planlægningsgruppen
i Kosovo (EUPT Kosovo) med henblik på en eventuel EU-krisestyringsoperation der (14875/06).
Den fælles aktion forlænger mandatet for EUPT Kosovo indtil den 31. maj 2007 eller indtil indled-
ningen af en EU-krisestyringsoperation, alt efter hvilken dato der kommer først. Den tilpasser også
mandatet med henblik på at videreføre planlægningsprocessen og træffe foranstaltninger til at sikre
en smidig overgang mellem udvalgte opgaver under FN's midlertidige administrative mission i Ko-
sovo (UNMIK) og en eventuel EU-krisestyringsoperation på retsstatsområdet og andre områder,
som Rådet vil kunne indkredse i forbindelse med processen til fastlæggelse af Kosovos status.
16289/06 (Presse 352)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0027.png
11.XII.2006
Den finansielle ramme for forlængelsen af aktionen er på 10,5 mio. EUR ud over de 3 mio. EUR,
der allerede er indgået forpligtelser for med henblik på den indledende fase af oprettelsen af EUPT
Kosovo fra den 10. april til den 31. december 2006.
Rådet oprettede EUPT Kosovo i april ved fælles aktion 2006/304/FUSP
(se pressemeddelelse
7938/1/06, side 12).
Det overordnede civile mål for 2008
Rådet godkendte en plan til forbedring af de civile kapaciteter, der omfatter processen med det
overordnede civile mål for 2007.
Udenrigsministrene vedtog den 13. november på en konference om forbedring af de civile kapacite-
ter en ministererklæring. Bilaget hertil indeholder elementer i en plan til forbedring af de civile ka-
paciteter (14981/06).
HANDELSPOLITIK
Rådet noterede sig en rapport om de fremskridt, der er gjort i 2006 med gennemførelsen af peer
review-henstillingerne vedrørende medlemsstaternes eksportkontrolsystemer for produkter med
dobbelt anvendelse.
WTO - Gennemsigtighedsmekanisme i forbindelse med regionale aftaler
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, som Det Europæiske Fællesskab skal
give udtryk for i Verdenshandelsorganisationens Almindelige Råd til fordel for foreløbig anvendel-
se af gennemsigtighedsmekanismen i forbindelse med regionale handelsaftaler (14925/06).
Antidumping - Indien - Sengelinned af bomuld
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 74/2004 om indførelse af en endelig ud-
ligningstold på importen af sengelinned af bomuld med oprindelse i Indien (15393/06).
16289/06 (Presse 352)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0028.png
11.XII.2006
Kasakhstan, Rusland og Ukraine - Stålprodukter
Rådet vedtog forordninger om opretholdelse for 2007 af de kvantitative lofter for import af visse
stålprodukter med oprindelse i Kasakhstan (14530/1/06), Rusland (14536/06) og Ukraine
(14533/06) på samme niveau som i 2006, indtil der indgås nye aftaler med disse lande for de efter-
følgende år.
Aftale med Sydafrika - Automobilprodukter
Rådet godkendte EU's holdning til en ændring af aftalen om handel, udvikling og samarbejde med
Sydafrika for at tage hensyn til den konsolidering af toldpræferencer, som Sydafrika er indrømmet
for automobilprodukter under Fællesskabets arrangement med generelle toldpræferencer (GSP), og
de forpligtelser, som Sydafrika påtager sig med henblik på at forbedre markedsadgangen for auto-
mobilprodukter fra EU.
GENERELLE ANLIGGENDER
EU's katastrofe- og kriseberedskabskapacitet
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om EU's katastrofe- og kriseberedskabskapacitet,
der skal forelægges for Det Europæiske Råd.
Rapporten gennemgår de fremskridt, der er gjort i de sidste seks måneder, og forelægger de fremti-
dige opgaver.
I juni 2006 understregede Det Europæiske Råd, at det fortsat er en politisk nødvendighed at få for-
bedret EU's evne til at reagere på nødsituationer. Det enedes om, at opmærksomheden især bør kon-
centreres om videreudvikling af EU's hurtige reaktionskapacitet, hurtig gennemførelse af de ved-
tagne skridt, de erfaringer, der er gjort med henblik på at forbedre katastrofeindsatsen, arbejdet for,
at de nødvendige retlige bestemmelser om styrkelse af Fællesskabets civilbeskyttelseskapacitet kan
vedtages og tættere konsulært samarbejde mellem EU-medlemsstaterne.
Drøftelserne i andre rådssammensætninger
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om drøftelserne i andre rådssammensætninger
(16095/06).
16289/06 (Presse 352)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0029.png
11.XII.2006
SOCIALPOLITIK
Hjemstedet for Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder
Konferencen mellem repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog en afgørelse om ud-
pegelse af Vilnius (Litauen) til hjemsted for Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd
og Kvinder (16303/1/06).
Den Europæiske Socialfond - Bekæmpelse af skolefrafald -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET:
1.
HILSER MED TILFREDSHED Revisionsrettens særberetning om Den Europæiske Soci-
alfonds bidrag til bekæmpelse af skolefrafald og FINDER det meget nyttigt, at revisionen
er blevet gennemført nogle år før, den nye programmeringsperiode for Den Europæiske
Socialfond begynder;
HENVISER TIL Lissabon-dagsordenens mål som revideret i marts 2005 og ERINDRER
OM, at Det Europæiske Råd samtidig vedtog den europæiske ungdomspagt som et af de
instrumenter, der bidrager til at virkeliggøre Lissabon-målene;
UNDERSTREGER også i denne forbindelse betydningen af retningslinjerne for beskæfti-
gelsen om at udvide og forbedre investering i menneskelig kapital, bl.a. ved en betydelig
reduktion af antallet af elever, der forlader skolen tidligt (integreret retningslinje nr. 23), og
om at tilpasse uddannelsessystemerne til nye kompetencekrav, bl.a. gennem forøgelse og
sikring af tiltrækningskraft, åbenhed og kvalitetsnormer for uddannelse (integreret ret-
ningslinje nr. 24);
ER ENIGT MED Retten i, at spørgsmålet om skolefrafald er af allerstørste betydning;
TILSLUTTER SIG også rettens tiltag om revision af ESF's bidrag til at reducere skolefra-
fald i et begrænset antal tilfælde i seks medlemsstater. Formålet med revisionen var at vur-
dere, om procedurerne i Kommissionen og medlemsstaterne til sikring af, at de aktioner,
som ESF medfinansierede, var egnede til at reducere skolefrafaldet;
2.
3.
4.
5.
16289/06 (Presse 352)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
6.
NOTERER SIG imidlertid, at beretningen afspejler situationen i 2004; NOTERER SIG
også, at situationen har udviklet sig i mellemtiden, både i medlemsstaterne og på fælles-
skabsplan, navnlig med vedtagelsen af den nye ESF-forordning for nylig;
NOTERER SIG beretningens konklusioner, som på den ene side fremhæver stramning,
økonomi og effektivitet i brugen af ESF-midler og på den anden side tilskynder til identifi-
kation af og satsning på de unge, som der er størst risiko for vil forlade skolen tidligt, og til
innovativ anvendelse af ESF-midler til tackling af skolefrafald;
NOTERER SIG Kommissionens bemærkninger i bilaget til beretningen, som navnlig
fremhæver, at ESF har omsat de nationale prioriteter, som medlemsstaterne har fastlagt, til
konkrete prioriteter og foranstaltninger for finansieringen;
TILSLUTTER SIG de vigtigste henstillinger fra Retten med hensyn til de foranstaltninger,
der skal træffes:
definition og identifikation af omfanget af skolefrafald
identifikation af og satsning på de unge, som der er størst risiko for vil forlade skolen
tidligt
tilskyndelse til udveksling af oplysninger og bedste praksis mellem organisationer,
der er ansvarlige for bekæmpelse af skolefrafald
aktiv fremme af innovativ anvendelse af ESF-midler til at bekæmpe skolefrafald;
7.
8.
9.
10.
UNDERSTREGER, at både arbejdsmarkeds- og uddannelsesmyndigheder og
-organisationer skal inddrages i bekæmpelsen af skolefrafald;
ANERKENDER, at medlemsstaterne har hovedansvaret for at udforme og gennemføre de-
res egen beskæftigelses- og uddannelsespolitik, og at ESF-støtten til bekæmpelse af skole-
frafald skal afspejle de specifikke situationer og politikker i den enkelte medlemsstat, hvis
den skal være effektiv;
NOTERER SIG med tilfredshed, at dette vigtige emne også vil være berettiget til ESF-
finansiering i programmeringsperioden 2007-2013;
NOTERER SIG, at Kommissionen samarbejder med medlemsstaterne om at styrke over-
vågnings-, evaluerings-, forvaltnings- og kontrolsystemerne i den nye programmeringspe-
riode;
11.
12.
13.
16289/06 (Presse 352)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0031.png
11.XII.2006
14.
HENVISER TIL forbindelsen til aktiviteter på uddannelses- og ungdomsområdet, navnlig
gennemførelsen af den europæiske ungdomspagt; UNDERSTREGER behovet for, at unge
i Europa kan drage fordel af politikker og foranstaltninger, som vedrører uddannelse, er-
hverveuddannelse, mobilitet, integration på arbejdsmarkedet samt social rummelighed;
OPFORDRER TIL koordination af forskellige fællesskabsinstrumenter og udgiftspro-
grammer inden for beskæftigelse, livslang læring, herunder uddannelse og erhvervsuddan-
nelse, samt ungdom i programmeringsperioden 2007-2013;
UNDERSTREGER betydningen af fortsat fleksibilitet i de tiltag, der vedtages på grundlag
af behov og prioriteter i medlemsstaterne, hvis det er hensigtsmæssigt på regionalt og lo-
kalt niveau;
UNDERSTREGER betydningen af gensidig læring, bl.a. gennem peer-review, udveksling
af god praksis og formidling af oplysninger."
15.
16.
17.
ENERGI
EU-netværk af energisikkerhedskorrespondenter -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"I det fælles dokument fra Kommissionen og generalsekretæren/den højtstående repræsentant (dok.
9971/06), som Det Europæiske Råd hilste velkommen på mødet i juni 2006, står der, at en ekstern
energipolitik "skal være baseret på en klar forudgående fastlæggelse af EU's interesser og pålidelige
risikovurderinger" ledsaget af den nødvendige overvågningskapacitet til at foretage "tidlig varsling"
og til at forbedre EU's "kapacitet til at reagere". Det foreslås, at "EU burde overveje et netværk af
energisikkerhedskorrespondenter, herunder repræsentanter fra medlemsstaterne, Kommissionen og
Rådets generalsekretariat, til at overvåge energisikkerheden og udvikle analyse- og handlingspla-
ner".
I Kommissionens meddelelse til stats- og regeringschefernes uformelle møde i Lahti hedder det, at
for at sikre effektiv opfølgning og kohærens ved gennemførelse af EU's initiativer og processer ved-
rørende ekstern energi vil det være afgørende for EU-partnerne, at de hele tiden bliver informeret
om og tager hensyn til udviklingen, og at de er rede til at udveksle vigtige oplysninger med hinan-
den i tilfælde af en ekstern energikrise. Det blev på topmødet i Lahti bekræftet, at der vil blive taget
skridt til at oprette netværket inden årets udgang.
16289/06 (Presse 352)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
Gennem tilvejebringelse af fælles vurderinger af de eksterne faktorer, der påvirker EU's forsynings-
sikkerhed, vil netværket bidrage til en bedre samordning af EU's interne og eksterne politikker og til
udvikling af øget samarbejde mellem medlemsstaterne og EU's institutioner, og det vil blive udfor-
met, så det bidrager til forebyggelse af nødsituationer. Det skal ikke give sig af med politikudform-
ning eller beslutningstagning, men indsamle og bearbejde eksisterende oplysninger vedrørende
geopolitik og energi.
Rådet, som tager ovenstående i betragtning,
bekræfter oprettelsen af et EU-netværk af energisikkerhedskorrespondenter
opfordrer hver enkelt medlemsstat til at indstille deres energikorrespondent(er) inden den
31. januar 2007, således at netværket kan være funktionsdygtigt i begyndelsen af 2007
når disse indstillinger foreligger, vil Kommissionen som den centrale instans i samråd med
formandskabet indkalde til et første møde i netværket med henblik på at fastlægge et klart
mandat på grundlag af det udkast til netværket, der findes i bilaget
opfordrer Kommissionen til senest i december 2007 at aflægge rapport om, hvordan net-
værket fungerer, og rådgive om yderligere udbygning og eventuel revision af EU-
netværket af energisikkerhedskorrespondenter på grundlag af de indhøstede erfaringer.
16289/06 (Presse 352)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
Bilag
EU-NETVÆRKET AF ENERGISIKKERHEDSKORRESPONDENTER
Mål
Formålet med netværket er for det første at forsyne EU med kollektiv kapacitet til at overvåge EU's
eksterne energiforsyningssikkerhed og for det andet at anvende denne overvågningsfunktion som et
system til tidlig varsling, således at EU har adgang til tilstrækkelige oplysninger og analyser til at
kunne træffe afgørelser og forberede foranstaltninger i tilfælde af specifikke trusler.
Netværkets merværdi ligger i, at det ved at trække på en lang række oplysninger (markedsrelatere-
de, tekniske og geopolitiske) vil være i stand til under ét at overvåge de eksterne aspekter af energi-
forsyningen, udarbejde fælles vurderinger og sikre, at der reelt kan foretages tidlig varsling, hvis der
er sandsynlighed for, at en given energiforsyningskilde bryder sammen, uanset hvor og hvornår det
måtte ske.
Det er ikke meningen, at netværket skal have en formel rolle med hensyn til politikudformning, be-
slutningstagning og operationel opfølgning, som fortsat skal ligge i hænderne på Rådet og Kommis-
sionen i overensstemmelse med deres respektive beføjelser i henhold til traktaterne.
Oplysninger
De oplysninger, der indsamles og bearbejdes gennem netværket, bør omfatte væsentlige energisik-
kerhedsaspekter i tredjelande, herunder data vedrørende vedligeholdelse og udvikling af infrastruk-
tur og vigtige markeds- og kontrolrelaterede samt politiske oplysninger, der kan have indvirkning
på EU's energisikkerhed. Dette bør omfatte alle energikilder, primære såvel som sekundære, og
brændstoffer. For at sikre en passende ramme bør oplysninger om interne energiaspekter også gøres
tilgængelige gennem netværkets internetportal.
Netværket vil benytte sig af pålidelige oplysninger fra et bredt spektrum af kilder (medlemsstaterne
og Kommissionen, herunder deres netværk af delegationer i tredjelande, SITCEN i Rådssekretaria-
tet, internationale organisationer som IEA og IAEA, USA's Energioplysningskontor og en række
andre kilder, bl.a. i den private sektor). Netværket vil også anvende bidrag fra de bestående struktu-
rer, som forvaltes af enten Kommissionen eller Generalsekretariatet for Rådet, eller som Kommissi-
onen deltager i.
Kommissionen vil udstede instrukser til alle sine tjenester og delegationer i tredjelande for at få et
hurtigt virkende informationsudvekslingssystem op at stå med fokus på situationen i energisektoren
i tredjelande og på dens konsekvenser for regional stabilitet. Medlemsstaterne kan gøre noget lig-
nende i forhold til deres repræsentationer. Netværkets værdi vil vokse i takt med omfanget af med-
lemsstaternes deltagelse, men medlemsstaternes oplysninger gives på frivilligt grundlag.
16289/06 (Presse 352)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
De indsamlede data, deres oprindelse og de vurderinger, som netværket har udarbejdet, gøres til-
gængelige på internetportalen. Den videre formidling af oplysningerne bør kun finde sted efter
"need-to-know"-princippet, idet der tages hensyn til de gældende regler om tavshedspligt.
Sammensætning
Netværket bør være en let struktur. Det bør bestå af energikorrespondenter fra medlemsstaterne,
Generalsekretariatet for Rådet og Kommissionen. Medlemsstaterne bør udpege deres korrespon-
dent(er), deres antal bør være et resultat af en afvejning mellem sikkerhedsovervejelser og behovet
for at sikre netværket ekspertise i såvel energi- som udenrigsspørgsmål. De bør besidde, eller have
adgang til, den nødvendige ekspertise for at kunne vurdere de oplysninger, der indsamles og bear-
bejdes af netværket. Den centrale instans befinder sig i Kommissionens tjenestegrene, der arbejder
tæt sammen med Rådssekretariatet. Den centrale instans får til opgave at koordinere netværkets ar-
bejde og levere den nødvendige tekniske/logistiske støtte.
Møder
"Virtuelle" møder bør anvendes så meget som muligt. På anmodning fra et af netværkets medlem-
mer kan den centrale instans dog i samråd med formandskabet indkalde til møde i netværket. Ud
over møder med henblik på at drøfte specifikke spørgsmål eller vurdere mulige reaktioner på en
specifik trussel bør netværket under alle omstændigheder mødes mindst en gang om året for at vur-
dere den generelle situation og evaluere sin egen virksomhed og indsats. For at sikre kontinuitet kan
formandskabet og Kommissionen sammen varetage formandskabet.
Netværkets arbejdsform
De resultater, som netværket hovedsagelig vil gøre tilgængelige for Rådets og Kommissionens
kompetente organer, er vurderinger af eksterne faktorer, der har indflydelse på EU's energiforsy-
ningssikkerhed.
For at sikre, at de oplysninger, der anvendes til disse vurderinger, er pålidelige, vil de indsamlede
oplysninger blive vurderet af den centrale instans bistået af Kommissionens kriserum og SITCEN i
Rådssekretariatet. Anbefalingerne i og/eller anvendelsesområdet for specifikke vurderinger baseret
på de oplysninger, der er modtaget, vil blive drøftet i netværket, idet der tages hensyn til, at man
skal undgå dobbeltarbejde.
Når yderligere vurderinger skønnes nødvendige, sendes der gennem netværket en anmodning om
supplerende databidrag.
Vurderingen bør udarbejdes under bedst mulig udnyttelse af den ekspertise, der findes blandt net-
værkets medlemmer (medlemsstaterne, Generalsekretariatet for Rådet og Kommissionen), og det
bør tilstræbes at nå frem til et afbalanceret resultat.
16289/06 (Presse 352)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
Det bliver netværkets opgave gennem den centrale instans i tæt samråd med Generalsekretariatet for
Rådet at gøre de kompetente organer opmærksom på vurderinger, der eventuelt kræver opfølgende
handling, og at sikre tidlig varsling af specifikke situationer, som EU kan blive nødt til at reagere
på.
Hvis der er behov for en opfølgende drøftelse, kan der indkaldes til møde i netværket.
Kommunikationsforhold
Den løbende overvågning og informationsudveksling kræver en sikker kommunikationsmekanisme.
Den vil blive oprettet ved hjælp af en speciel beskyttet internetportal med kontrolleret adgang, som
udvikles og vedligeholdes af Kommissionen. Kun netværkets korrespondenter får adgang. Webste-
det, der allerede er tilgængeligt i form af en prototype, bliver netværkets operationelle værktøj. Det-
te forventes ikke at kræve yderligere menneskelige eller finansielle ressourcer fra Fællesskabets
side.
Samspil med bestående strukturer og dataindsamling og -analyse
Netværket skal hverken overtage eller udføre det samme arbejde som bestående strukturer på ener-
giområdet. Det skal snarere supplere dem.
Netværkets overvågningsrolle vil betyde, at det også kan fungere som system til hurtig varsling. Det
betyder, at det kan levere oplysninger og vurderinger til de bestående strukturer for at lette den ef-
terfølgende politikudformnings- og beslutningsproces. Netværket skal i sig selv ikke have kompe-
tence til at træffe politiske beslutninger.
Netværket vil kun kunne fungere effektivt, hvis det kan trække på et bredt spektrum af oplysninger.
Disse bør omfatte data fra Det Internationale Energiagentur og data, der stilles til rådighed inden for
rammerne af Jodi-initiativet, med supplerende input fra et europæisk observationssystem for energi-
forsyning, som foreslås i Kommissionens grønbog om en europæisk energistrategi: bæredygtighed,
konkurrenceevne og forsyningssikkerhed, og som skal ligge i Kommissionen og anvende observati-
onssystemet for det europæiske energimarked (EMOS') database og dække efterspørgsels- og for-
syningsmønstrene på EU's energimarked. Netværket bør også kunne anvende Kommissionens Fæl-
les Forskningscenter som kilde til teknisk og videnskabelig støtte. For så vidt angår politiske oplys-
ninger i bredere forstand vil netværket kunne trække på kilder i medlemsstaterne, Kommissionen og
Situationscenteret i Rådets Generalsekretariat.
16289/06 (Presse 352)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.XII.2006
Netværkets overvågningsrolle på længere sigt og dets dækning af alle energisektorer betyder, at det
får et bredere arbejdsområde end både Gaskoordinationsgruppen og Olieforsyningsgruppen, hvis
rolle grundlæggende består i at koordinere forsyningssikkerheden i tilfælde af en krise. Dets funkti-
on som system til hurtig varsling kan imidlertid anvendes som katalysator for denne koordinations-
funktion ved at stille dets vurderinger til rådighed for disse grupper.
Netværket vil ikke skulle dække spørgsmål i tilknytning til drift og forvaltning af EU's distributi-
ons- og transmissionsnetværker. Der er derfor ikke nogen risiko for redundans eller for at overlappe
organer som f.eks. Gruppen af Europæiske Tilsynsmyndigheder, Rådet af Europæiske Energiregu-
latorer eller De Europæiske Transmissionssystemoperatører."
16289/06 (Presse 352)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0037.png
11.XII.2006
MILJØ
Biodiversitet -
Konklusioner fra Rådet og medlemsstaternes repræsentanter
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
UNDERSTREGER det væsentlige bidrag, som biodiversitet og økosystemtjenester yder til
menneskers velfærd, især for fattige mennesker, der både bruger og bidrager til udviklin-
gen af disse ressourcer, ERKENDER den vigtige forbindelse, der er mellem biodiversitet
og fattigdomsreduktion samt andre årtusindudviklingsmål, og UNDERSTREGER, at beva-
relse, bæredygtig anvendelse og retfærdig fordeling af fordelene ved biodiversitet samt op-
retholdelse af økosystemtjenester er centrale udviklingsspørgsmål.
HILSER Paris-meddelelsen VELKOMMEN, TILSLUTTER SIG bekymringen over det
fortsatte tab af biodiversitet og økosystemtjenester og UNDERSTREGER, at det haster
med at iværksætte intensiverede og koordinerede bestræbelser for at standse denne ten-
dens.
VÆRDSÆTTER, at konferencen om integration af biodiversitet i det europæiske udvik-
lingssamarbejde den 19.-21. september 2006 i Paris samlede eksperter i udvikling, miljø og
biodiversitet og beslutningstagere fra EU samt fra partnerlande og den private sektor, der
repræsenterede en bred vifte af interessenter, og UNDERSTREGER betydningen af fortsat
samarbejde om gennemførelsen af de allerede givne tilsagn.
FREMHÆVER betydningen af at medtage biodiversitet og opretholdelse af økosystemtje-
nester i den politiske dialog med partnerlande og -regioner og tilskynde dem til yderligere
at fastlægge behovene og prioritere dem i de nationale og regionale udviklingsstrategier og
planer og UNDERSTREGER i denne kontekst de vigtige forbindelser til god regeringsfø-
relse og overensstemmelse med de relevante internationale konventioner.
GENTAGER, at integrationen af økosystemtjenester og biodiversitet i planlægningen af
udviklingssamarbejdet og en eventuel efterfølgende øget finansiel støtte fra det internatio-
nale samfund og partnerlandene for at sikre bæredygtige resultater skal være baseret på et
nationalt og regionalt ejerskab, der kommer til udtryk i integrationen af biodiversitet i ud-
viklingsstrategier og planer.
UNDERSTREGER i denne forbindelse betydningen af at styrke civilsamfundet og af ka-
pacitetsopbygningsprogrammer for alle relevante interessenter.
2.
3.
4.
5.
6.
16289/06 (Presse 352)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453568_0038.png
11.XII.2006
7.
8.
UNDERSTREGER behovet for at omsætte tilsagn til praktisk handling.
OPFORDRER Kommissionen til inden for rammerne af sin biodiversitetsrapportering og i
nært samarbejde med medlemsstaterne regelmæssigt at aflægge rapport til Rådet om gen-
nemførelsen af de vigtigste prioritetstiltag i Paris-meddelelsen og MINDER OM betydnin-
gen af et nært samarbejde med partnerlandene om overvågningsprocesserne, hvor det er re-
levant."
ÅBENHED
Gennemgang af Rådets åbenhedspolitik
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om gennemførelsen af politikken for åbenhed
(15951/1/06).
Det Europæiske Råd fastlagde i juni en overordnet politik for åbenhed med henblik på at forbedre
åbenheden og inddrage borgerne stærkere i EU's arbejde. Det anmodede Rådet om at se på foran-
staltningernes gennemførelse for at vurdere, hvad de betyder for effektiviteten i Rådets arbejde.
Denne første rapport noterer, at der mellem juli og medio november var en betydelig stigning i an-
tallet af offentlige forhandlinger og debatter og retsakter, der blev behandlet offentligt, om vigtige
spørgsmål af betydning for EU og borgerne.
Desuden blev 120 offentlige samlinger og pressekonferencer transmitteret via Rådets websted (vi-
deostreaming)
1
. Mere end 19 000 har besøgt det websted, der giver adgang til Rådets dokumenter
om offentlige forhandlinger eller debatter.
Rapporten konkluderer, at da de nye regler om åbenhed har været anvendt i mindre end fem måne-
der, er det for tidligt at drage endelige konklusioner, og at det vil være nødvendigt med en grundige-
re evaluering ved udgangen af 2007.
1
http://www.consilium.europa.eu/videostreaming
16289/06 (Presse 352)
38
DA