Europaudvalget 2006-07
2770+2771 - Almindelige anl. Bilag 6
Offentligt
332641_0001.png
SAMLENOTAT
vedrørende
Kommissionsforslag til forordning om oprettelse af et instrument for
beredskab og hurtig indsats i katastrofesituationer af 26. april 2005
(”det finansielle beredskabsinstrument”)
KOM(2005) 113 endeligt
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Resumé
På baggrund af de seneste års større katastrofer – som tsunamien, terrorhandlinger m.v. –
fremlagde Kommissionen i april 2005 et forslag til et finansielt beredskabsinstrument gælden-
de for 2007-2013. Forslaget udgør det finansielle grundlag for EU’s civilbeskyttelsespolitik.
Som led i styrkelsen af EU’s reaktionskapacitet til katastrofer har Kommissionen foreslået mu-
ligheden for fællesskabsfinansiering af flytransport og andre ressourcer.
Imidlertid har det ikke været muligt at skabe enighed blandt medlemsstaterne om en sådan
løsning, der har været genstand for særskilte drøftelser på RIA-rådsmøderne (Retlige og In-
dre Anliggender) den 5.-6. oktober 2006 og den 4.-5. december 2006, uden at der blev skabt
enighed. UK, Sverige og Nederlandene kan således ikke støtte formandskabets nuværende
kompromisforslag.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg (FEU) både den 29. september 2006 til
forhandlingsoplæg, og den 1. december 2006 til orientering.
Det er formandskabets intention, at sagen sættes på dagsordenen til rådsmødet for almindeli-
ge og eksterne anliggender (GAERC) mandag den 11. december 2006 med det formål at skabe
enighed om formandskabets seneste kompromisforslag.
Af kompromisforslaget fremgår, at der skelnes mellem finansiering af ’flytransport’ og finan-
siering af ’andre ressourcer’. Det foreslås i den forbindelse, at fællesskabsfinansiering kan
ske med 50% for ’flytransport’ såvel inden for som uden for EU under hensyn til særlige krite-
rier. Det foreslås også, at der ikke vil være finansiering til kategorien ’andre ressourcer’.
Det er regeringens holdning, at forslaget er væsentligt for at styrke civilbeskyttelsessamar-
bejdet i EU, og regeringen ser gerne en hurtig vedtagelse på grundlag af formandskabets se-
neste kompromisforslag.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 26. april 2005 et forslag til en rådsforordning om oprettelse af
et instrument for beredskab og hurtig indsats i katastrofesituationer (herefter benævnt det fi-
nansielle beredskabsinstrument) med mulighed for fællesskabsfinansiering af civilbeskyttelses-
aktiviteter inden for EU. Forslaget skal ses som udtryk for udmøntning af EU’s solidaritet over
for EU-medlemsstater, der rammes af ulykker og katastrofer, herunder terroranslag. Forsla-
get skal også ses som en styrkelse af EU-samarbejdet på civilbeskyttelsesområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det finansielle beredskabsinstrument omfatter civilbeskyttelsesarrangementer, der har været
omfattet af Rådsbeslutningen om Fællesskabets civilbeskyttelsesordning (oktober 2001) og EF-
handlingsprogrammet for civilbeskyttelse (2000-2006), der primært har været arrangementer
på det forebyggende område.
Finansieringen af civilbeskyttelsesaktiviteter uden for EU indgik i Kommissionens forslag til et
stabilitetsinstrument. Imidlertid blev det i maj 2006 besluttet at flytte denne finansiering til det
finansielle beredskabsinstrument, således at forslaget i sin nuværende form omfatter finansie-
ring af civilbeskyttelsesaktiviteter inden for som uden for EU.
Forslaget til det finansielle be-
redskabsinstrument er besluttet ændret fra en rådsforordning til en rådsafgørelse.
Forslaget vedr. det finansielle beredskabsinstrument forhandles parallelt med Kommissionens
forslag til en omarbejdelse af Fællesskabets civilbeskyttelsesordning, der udgør aktiviteterne
inden for civilbeskyttelse, der kan finansieres af det finansielle beredskabsinstrument.
Forslaget skal gælde fra den 1. januar 2007 og frem til udgangen af 2013.
Det oprindelige budget, der blev fremlagt i april 2005 var 166 mio. EUR for perioden 2007-
2013. Budgettet udgør i dag 119 mio. EUR til arrangementer inden for EU og 56 mio. EUR
uden for EU, hvilket samlet udgør 175 mio. EUR for perioden 2007-2013.
3. Hjemmelsgrundlag
Ifølge Artikel 3(1)(u) i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab (TEF) kan foran-
staltninger indføres på området for civilbeskyttelse.
En civilbeskyttelsesindsats er tillige relevant i tilfælde af radiologiske katastrofesituationer, og
derfor må traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab (Euratom-
traktaten) også angives som grundlag for dette forslag.
Da der ikke findes noget specifikt retsgrundlag for civilbeskyttelse i TEF eller i Euratom-
traktaten, er dette forslag baseret på henholdsvis artikel 308 i TEF og artikel 203 i Euratom,
der kræver høring af Europa-Parlamentet og beslutning ved enstemmighed i Rådet.
4. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er berettiget i lyset af nærhedsprincippet, da målene ikke i til-
strækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, men kan bedre gennemføres på fællesskabs-
plan.
Ingen medlemsstat kan være forberedt på alle ulykker og katastrofer, og derfor er det mere
effektivt og omkostningseffektivt at trække på bistand fra andre stater.
Forslaget har således til formål at supplere og ikke træde i stedet for den nationale kapacitet.
5. Formål og indhold
Målet er at udvikle et økonomisk grundlag for EU-samarbejde inden for civilbeskyttelse, der
primært rettes mod Fællesskabets civilbeskyttelsesordning. Det finansielle beredskabsinstru-
mentet skaber grundlag for fællesskabsfinansiering af assistancer både inden for EU som i
tredjelande, og dermed bidrager det til at forbedre Fællesskabets beredskab til at kunne rea-
gere i tilfælde af katastrofer.
Forslaget åbner mulighed for at støtte og supplere medlemsstaterne i forbindelse med tidlige
varslingssystemer, forebyggelsesforanstaltninger og hurtig indsats i tilfælde af naturskabte og
Side 2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
menneskeskabte katastrofer, terrorhandlinger og teknologiske, radiologiske og miljømæssige
ulykker.
Forslaget skal ses som et kollektivt tiltag for at maksimere beskyttelsen af befolkningen, ejen-
dom og miljøet i tilfælde af større ulykker, og udtrykker herved konkret solidaritet med kata-
stroferamte lande. Arrangementer, der ikke er omfattet af det andet EF-handlingsprogram for
sundhed 2007-2013, kan dækkes af det finansielle beredskabsinstrument i forbindelse med
hurtig indsats for at begrænse effekterne på den offentlige sundhed efter en katastrofe.
Efter nærmere aftale med Kommissionen kan andre ikke-EU lande blive omfattet af forslagets
elementer.
Forslaget har fokus på følgende emneområder, der tilsigter at:
Sikre en stærk, effektiv og velkoordineret europæisk indsats.
Øge beredskabet over for ulykker med et forbedret øvelses system.
Forbedre interoperationaliteten af systemer og midler.
Sikre større grad af tilgængelighed af civilbeskyttelsesressourcer, bl.a. ved at udvikle
moduler og at identificere mangler i de tilgængelige ressourcer.
Forbedre oplysninger og informationer til befolkningen om risici, risikohåndtering og
hensigtsmæssig adfærd i tilfælde af større ulykker.
Styrke Monitorerings- og Informationscentrets (MIC) analytiske, operative planlæg-
ningsmæssige.
og vurderingsmæssige kapacitet for at sikre en hurtigere og mere effektiv indsats til
ulykker.
Styrke koordinationen på ulykkestedet og sikre en bedre integration af militære res-
sourcer til civilbeskyttelsesindsatser.
Forbedre kommunikationen og koordinationen af assistancer mellem de mange aktører.
Sikre en bedre synlighed af europæisk assistance med fælles mærkning af indsatshold.
Forbedre transportkapaciteten af den europæiske assistance med mulighed for bedre
adgang til flytransport ved katastrofer.
Styrke MIC’ens logistiske base med mulighed for at leje udstyr, der åbner for en hurti-
gere indsats.
Forslaget omfatter støtteberettigelse på tre hovedindsatsområder; forebyggelse, beredskab
og indsats.
Forebyggelse og beredskab omfatter alle foranstaltninger forud for indsats, der kan sikre en
hurtig indsats og reducere de uhensigtsmæssige konsekvenser af større ulykker. Området om-
fatter træningskurser, øvelser, udveksling af eksperter, seminarer, projekter m.v.
De støtteberettigede områder inden for forebyggelse og beredskab er:
Undersøgelser, studier, scenarieopbygning m.m.
Træning, øvelser, workshops, ekspertudveksling, opbygning af netværk m.m.
Offentlig information, uddannelse, opmærksomhedsarrangementer m.m. for at minime-
re virkningerne af katastrofer på EU-borgere og derved bistå med større grad af selv-
beskyttelse.
Fortsat drift af Moniterings- og Informationscentret (MIC).
Bedre synlighed af Fællesskabets indsats.
Side 3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bidrag til etableringen af tidlige katastrofe-varslingssystemer.
Etablering og vedligeholdelse af et sikkert kommunikationssystem (CECIS).
Moniterings-, vurderings- og evalueringsaktiviteter.
Etablering af et program for erfaringsopsamling fra indsatser og øvelser i rammen af
Mekanismen.
Indsats omfatter handlinger for mobilisering af eksperter, sikring af transport og logistisk
støtte, herunder moduler og sikring af mobilisering af udstyr og midler.
De støtteberettigede områder inden for indsats er:
Udsendelse af eksperter og forbindelsesofficerer bistået af diverse støtteudstyr.
Støtte til medlemsstaterne med adgang til udstyrs- og transportressourcer ved at:
o
o
tilvejebringe og dele informationer om udstyrs- og transportressourcer fra medlems-
staterne i en fælles pulje.
assistere medlemsstaterne i at få adgang til udstyrs- og transportressourcer (herun-
der militære), der kan være til rådighed fra andre kilder, også fra det kommercielle
marked.
Komplementere transport eller yderligere udstyr, som medlemsstaterne bidrager med ved
fællesskabsfinansiering. Der er opstillet en række kriterier for finansiering.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i henhold til beslutningsproceduren jf. EF-traktatens artikel
308 og Euratom-traktatens artikel 203.
Den 14. marts 2006 fremsendte Europa Parlamentet en udtalelse. Generelt set ønsker Europa
Parlamentet en styrkelse af civilbeskyttelsesområdet der i givet fald vil indebære en fordobling
af det nuværende budget på 175 mio. EUR til 278 mio. EUR over syv år.
Flere punkter indgik allerede i Kommissionens forslag bl.a. muligheden for assistance i tredje-
lande, indarbejdelse af forebyggelse, inddragelse af tidlige varslingssystemer, samarbejde
med internationale organisationer og undgå duplikering af andre finansielle instrumenter.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Muligheden for international civilbeskyttelsesbistand fremgår af beredskabsloven § 3:
”Forsvarsministeren kan bestemme, at redningsberedskabet skal indsættes i udlandet i freds-
tid i tilfælde af katastrofer, der medfører alvorlig skade på eller udgør en overhængende fare
for personer, ejendom eller miljøet.”
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet
Der forventes afsat samlet 175 mio. EUR (2004-priser) til instrumentet 2007-13. Heraf af-
sættes der 119 mio. EUR til indsatsen inden for EU, mens der forventes afsat 56 mio. EUR til
indsatsen udenfor EU fra midlerne under stabilitetsinstrumentet. Danmark betaler ca. 2 % af
EU’s budget, svarende til en dansk betaling på ca. 26 mio. DKK over perioden.
Den administrative byrde pålægges EU-Kommissionen. Udover udgifterne vedr. EU’s budget
vurderes forslaget ikke at have særlige statsfinansielle konsekvenser, idet forslaget ikke vur-
Side 4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
332641_0005.png
deres at ændre de nuværende omkostninger i forbindelse med det nuværende EU-samarbejde
inden for civilbeskyttelse.
9. Høring
Forslaget har senest været drøftet i EU Specialudvalget på civilbeskyttelsesområdet den 16.
november 2006
.
Sammendrag af høringssvar fra interesseorganisationerne:
Kommunernes Landsforening og Foreningen af Kommunale Beredskabschefer er positive
overfor forslaget, idet man forudsætter, at det er udgiftsneutralt for kommunerne.
Københavns Brandvæsen støtter forslaget om hurtig indsats til støtte for medlemsstater-
nes egenindsats. Man lægger i den forbindelse vægt på, at udbygningen af beredskabs- og
indsatssystemernes effektivitet i katastrofesituationer sker uafhængigt af på forhånd kend-
te scenarier og at der er fokus på beredskabet og folkesundheden, som følger af katastro-
fesituationer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at Danmark generelt er positiv overfor Kommis-
sionens forslag (april 2005) og EU-formandskabets nuværende ændringsforslag
(december
2006)
. Det skal sikres, at forslagene skaber EU merværdi, og at kompetenceforholdene re-
spekteres.
Det noteres, at det nuværende forslag indeholder modulkonceptet, styrkelse af transportkapa-
citeten, styrkelse af uddannelse og øvelser, herunder etablering af et erfaringsopsamlings-
program – alle forslag, som Danmark har taget initiativ til eller været fortaler for.
Det er regeringens holdning, at forslaget er væsentligt for at styrke civilbeskyttelsessamar-
bejdet i EU, og regeringen ser gerne en hurtig vedtagelse på grundlag af formandskabets se-
neste kompromisforslag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Særligt forslaget om de nye muligheder for fællesskabsfinansiering af flytransport både inden
for EU såvel som i tredjelande er et centralt punkt, der har været genstand for debat mellem
medlemsstaterne.
En mindre gruppe delegationer ønsker ikke fællesskabsfinansiering af transportfly, især når
det er uden for EU, som de fremhæver som et ansvar for medlemsstaterne.
Heroverfor står en række medlemsstater, som finder, at fællesskabsfinansiering vil skabe bed-
re muligheder for at sende akut katastrofebistand og udgøre et sikkerhedsnet for katastrofe-
indsats.
På rådsmødet (Retlige og Indre Anliggender) den 5.-6. oktober 2006
og den 4.-5. december
2006
blev denne uenighed drøftet, uden dog at der blev opnået fuld enighed.
EU-formandskabets seneste kompromisforslag foreslår, at der skelnes mellem finansiering af
’flytransport’ og finansiering af ’andre ressourcer’. Det foreslås i den forbindelse, at fælles-
skabsfinansiering kan ske med 50% for ’flytransport’ såvel inden for som uden for EU under
hensyn til særlige kriterier. Det foreslås også, at der ikke vil være finansiering til kategorien
’andre ressourcer’. Ifølge Kommissionen er ’andre ressourcer’ kortvarig leje af udstyr til
Side 5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
støtte for EU’s overordnede civilbeskyttelsesindsats. Det kan være leje af lokal transport, mø-
defaciliteter, fælles kommunikation etc.
På det seneste rådsmøde den 4.-5. december 2006 er antallet af lande, der ikke kan accepte-
re formandskabets kompromis nu reduceret til tre lande. Disse lande har udtrykt villighed til at
genoverveje deres holdninger. EU-formandskabet har derfor valgt at tage sagen op på ny i
rådet for almindelige og eksterne anliggender (GAERC) den 11. december 2006.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om forslag til finansielt beredskabsinstrument er den 11. september 2006 over-
sendt til Folketingets Europaudvalg til orientering samt til Folketinget Retsudvalg og Folketin-
get Forsvarsudvalg.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006
og til orientering forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006.
Side 6/6