Europaudvalget 2006-07
2773 - Miljø
Offentligt
342716_0001.png
J.nr. D
Ref.
Den 24. januar 2007
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad Rådsmøde (miljø)
2773 den 18. december 2006 stillet af Folketingets Europaudvalg.
Spørgsmål 1:
”Miljøministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde fredag den
15. december 2006 – redegøre for habitatdirektivets regler om udpegning af
beskyttede områder på havet, herunder mulighederne for helt at lukke be-
skyttede områder for menneskelige aktiviteter (KOM (2005) 0505).”
Svar
Jeg har forlagt spørgsmålet for Skov- og Naturstyrelsen, som har oplyst
følgende, hvortil jeg kan henholde mig.
”Udpegningen af habitatområder og fuglebeskyttelsesområder sker på
grundlag af henholdsvis habitatdirektivet (direktiv 92/43/EØF af 21. maj
1992), art. 3 og 4, og fuglebeskyttelsesdirektivet (direktiv 79/409/EØF af 2.
april 1979), art. 4. Samlet kaldes områderne for Natura 2000-områder.
Reglerne for udpegning er de samme på land og på hav. Direktiverne gæl-
der såvel Danmarks land- og søterritorium som Danmarks eksklusive øko-
nomiske zone.
Formålet med udpegningen og den efterfølgende forvaltning af områderne
er for habitatområderne eksplicit at sikre eller genoprette gunstig bevarings-
status for naturtyper og arter af betydning for EU, som fremgår af direktivets
bilag I og II. Tilsvarende krav gælder for fuglebeskyttelsesområderne, som
er udpeget dels for fuglearter på direktivets bilag 1, dels for regelmæssigt
tilbagevendende trækfugle.
Natura 2000-områderne i Danmark udpeges på grundlag af miljømålsloven
og områderne er udpeget, når de er optaget på bilaget til Miljøministeriets
bekendtgørelse om afgrænsning og administration af internationale natur-
beskyttelsesområder (bekendtgørelse nr. 477 af 7. juni 2003). Europa-
Kommissionen skal dog endeligt godkende medlemslandenes udpegninger
af habitatområder, hvilket endnu ikke er sket på havet.
Medlemsstaterne skal iværksætte de nødvendige bevaringsforanstaltninger
fx i form af hensigtsmæssige forvaltningsplaner for områderne, der opfylder
de økologiske behov for de naturtyper og arter, der indgår i udpegnings-
grundlaget (habitatdirektivets art 6, stk. 1). Tilsvarende bestemmelser gæl-
der for fuglebeskyttelsesområderne (fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemsstaterne skal endvidere træffe passende foranstaltninger for at
undgå forringelse af naturtyper og levesteder for arter samt forstyrrelse af
de arter, som indgår i udpegningsgrundlaget, hvis sådanne forstyrrelser har
betydelige konsekvenser for direktivets målsætninger. Disse regler fremgår
af habitatdirektivets artikel 6, stk. 2, og gælder for både fuglebeskyttelses-
og habitatområder.
Habitatdirektivet rummer også fælles regler, hvorefter medlemsstaterne skal
sikre, at alle planer og projekter, som kan påvirke udpegningsgrundlaget i et
Natura 2000-område væsentligt, konsekvensvurderes for deres virkninger
på bevaringsmålsætningerne for lokaliteten samt at de nationale myndighe-
der ikke giver tilladelse til planer og projekter før de har sikret sig, at der ikke
sker skade på lokalitetens integritet (habitatdirektivets art 6, stk. 3).
I Danmark skal der i tiden frem til 2009 udarbejdes konkrete forvaltningspla-
ner for alle Natura 2000-områder (Natura 2000-planer), herunder også de
marine områder, jf. miljømålslovens regler herom.
Natura 2000-planen vil identificere behovet for evt. indgreb overfor menne-
skelige aktiviteter i det omfang, der ikke allerede gennem den gældende
planlægning og regulering er truffet tilstrækkelig beslutning om at undgå
forringelser eller forstyrrelser fra en given aktivitet, herunder om den pågæl-
dende aktivitet skal reguleres eller bringes til ophør.
Der kan desuden efter omstændighederne være pligt til uafhængigt af Natu-
ra 2000-planen at gribe ind for at undgå forstyrrelser og forringelser, hvis
det viser sig nødvendigt.”
2