Sagsgang:
Anmeldelse 19-12-2006
Foreløbig besvarelse 02-01-2007
Endelig besvarelse 04-01-2007
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren kommentere Integrationsministeriets bemærkninger om usikkerheden ved fortolkningen af rækkevidden af Singh- og Akrich-dommene i relation til studerende og restgruppen, og vil ministeren herunder oplyse, hvem der tog initiativ til praksisændringen i 2004, samt hvem der konkluderede, at praksisændringen skete »på sikker grund«, når Integrationsministeriet ikke var sikker på rækkevidden af dommene?
Skriftlig begrundelse:
Det fremgår af ministerens besvarelse på UUI alm. del - spm. 41 at:
»Det kan efter Integrationsministeriets opfattelse ikke med sikkerhed afgøres, om de principper, der følger af Singh- og Akrich-dommene for så vidt angår adgangen til at påberåbe sig rettigheder efter EU-rettens regler om fri bevægelighed ved tilbagevenden til EU-oprindelseslandet, kan antages alene at omfatte tilfælde, hvor der er tale om udnyttelse af retten til fri bevægelighed for arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og eventuelt tjenesteydere, eller også omfatter tilfælde, hvor der er tale om udnyttelse af retten til fri bevægelighed som følge af unionsborgerskabet, jf. EF-traktatens artikel 18. Det kan på den baggrund efter Integrationsministeriets opfattelse ikke med sikkerhed afgøres, om EF-domstolen ved en eventuel sag for domstolen vil komme frem til, at også studerende (pensionister) og restgruppen vil være omfattet af Singh- og Akrich-dommenes principper«, jf. Udkast - Notat om betydningen af Singh- og Akrich-dommene i forhold til danske statsborgeres ret til at opnå ægtefællesammenføring her i landet af 10. september 2006, s. 8, afsnit 4-5.