§ 20-spørgsmål S 454 Om vendbare spor

Til: Transport- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Dato: 26-10-2006
Samling: 2006-07
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 26-10-2006
Endelig besvarelse 07-11-2006
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren sammenligne omkostningerne ved en eventuel udvidelse af den østjyske motorvej til seks spor mod udgifterne til en parallelmotorvej?
Skriftlig begrundelse:
Det er klart for alle, at belastningen på den østjyske motorvej allerede nu er meget høj og inden for kort tid vil blive katastrofal. En meget traditionel løsning på dette problem vil naturligt være at udvide den eksisterende motorvej med et ekstra spor i begge retninger. Rapporten »Byen, vejen og landskabet - Motorveje til fremtiden« lægger imidlertid op til en nytænkning af motorvejssituationen. I den konkrete sag kunne det evt. være at bygge en parallelmotorvej. Ved at bygge en ny motorvej vil man kunne bygge denne på en måde, der både miljømæssigt, naturmæssigt og erhvervsmæssigt vil være mere hensigtsmæssigt. Man vil også opnå, at erhvervslivet ikke koncentreres i de to store metropoler, som det sker i dag. Det er spørgerens opfattelse, at uanset hvor bredt man gør de eksisterende motorveje i og til metropolerne, vil trafiksituationen blive uoverstigeligt på sigt. En mere fremtidssikret løsning med parallelmotorvej vil derimod sprede trafikken så meget, at den kan styres.
Dokumentdato: 07-11-2006
Modtaget: 07-11-2006
Omdelt: 07-11-2006

Svar på spm. nr. S 454

Svar spørgsmål S 454 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 26-10-2006
Modtaget: 26-10-2006
Omdelt: 26-10-2006

Vil ministeren sammenligne omkostningerne ved en eventuel udvidelse af den østjyske motorvej til seks spor mod udgifterne til en parallelmotorvej?

Vil ministeren sammenligne omkostningerne ved en eventuel udvidelse af den østjyske motorvej til seks spor mod udgifterne til en parallelmotorvej? (pdf-version)
Html-version