Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240  København K

Dato 17. januar 2007                     

J nr.  003-000797

  

 

Folketingsmedlem Jørgen Arbo-Bæhr (EL) har den 12. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 1500, som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. S 1500:

 

"Er det korrekt, at DSB S-tog er sikkerhedscertificeret af Trafikstyrelsen, og i bekræftende fald, hvordan har dette kunne lade sig gøre, set i lyset af de omfattende asbestproblemers betydning for såvel ansatte som passagerers sikkerhed?"

Svar:

 

Det er korrekt, at Jernbanetilsynet, nu Trafikstyrelsen, har udstedt sikkerheds-certifikat til DSB S-tog A/S. Sikkerhedscertificeringen blev foretaget pr. 28. december 2000 og inden for jernbanelovgivningens rammer, dvs. i henhold til bekendtgørelse nr. 90 af 10. februar 1999 om sikkerhedscertifikat til jernbane-virksomhed.

 

I forbindelse med en jernbanemæssig sikkerhedscertificering skal en jernbanevirksomhed, jf. gældende lovgivning, dokumentere opfyldelsen af en lang række krav vedrørende jernbanesikkerhed, bl.a. krav om anvendelse af godkendt rullende materiel, krav om normer og forskrifter for vedligeholdelse og eftersyn samt krav om registrering af vedligeholdelsen af rullende materiel m.v.

 

Jernbanetilsynet fandt i forbindelse med certificeringen, at DSB S-tog kunne dokumentere opfyldelse af de med jernbanelovgivningen forbundne krav, og udstedte på den baggrund et sikkerhedscertifikat til virksomheden.

 

Trafikstyrelsen har efterfølgende, den 31. marts 2006, re-certificeret DSB S-tog         i henhold til gældende bekendtgørelse som sikkerhedscertifikat til jernbane-virksomhed.

 

Der stilles i forbindelse med udstedelsen af sikkerhedscertifikater i henhold til jernbanelovgivningen i dag ikke krav om, at den enkelte virksomhed overholder gældende miljø og arbejdsmiljølovgivning. Jernbanetilsynet har således i sin tid ikke vurderet DSB S-togs arbejdsmiljø vedrørende sundhed.

 

Med hensyn til passagerernes sikkerhed, har Jernbanetilsynet i forbindelse med certificering af DSB S-tog kontrolleret, at DSB S-tog har såvel normer for vedlige-hold af det rullende materiel som beskrivelser af, hvordan gennemførelse af vedligeholdelse med et sikkerhedsmæssigt indhold registreres. Det er i alle tilfælde den enkelte virksomheds ansvar, at normer og beskrivelser er egnede og fyldest-gørende, og at virksomheden i praksis opfylder det, de beskriver.

 

Trafikstyrelsen og tidligere Jernbanetilsynet, nu Trafikstyrelsen, har fra 1996 primært haft ansvar for at føre tilsyn med de jernbanesikkerhedsmæssige forhold, mens Arbejdstilsynet har ansvaret for arbejdsmiljøet.

 

En samarbejdsaftale mellem det daværende Jernbanetilsyn og Arbejdstilsyn skaber grundlaget for det konkrete samarbejde og den konkrete grænse-dragning de to myndigheder imellem. Aftalen er indgået i 1999 og er også i dag grundlaget for samarbejdet mellem det nuværende Trafikstyrelse og Arbejdstilsyn. Der kan henvises til At-cirkulæreskrivelse nr. 1 - 2000.

 

Af cirkulæret fremgår bl.a., at Trafikstyrelsen fører trafiksikkerhedsmæssige tilsyn med de ansattes helbred som forudsætning for at udføre arbejdet forsvarligt, mens Arbejdstilsynet fører tilsyn med sikkerhed og sundhed for de personer, der er be-skæftiget ved jernbanedrift, herunder blandt andet arbejdets udførelse i relation til den ansattes sikkerhed og sundhed, stoffer og materialer samt arbejdstøj og personlige værnemidler.

 

Med jernbanesikkerhedsdirektivets optagelse i dansk lov pr. 1. februar 2006 og vedtagelse af et ændringsdirektiv om interoperabilitet inden for jernbanesektoren, som er optaget i dansk lov den 20. april 2006, er der sket visse ændringer af Trafikstyrelsens kompetenceområder, idet interoperabilitet ud over sikkerhed og teknisk kompabilitet også omfatter visse aspekter af miljø og sundhed. Det kan således ikke udelukkes, at f.eks. passagerers sundhed bliver et arbejdsområde for Trafikstyrelsen.

 

Den europæiske udvikling inden for jernbanereguleringen forventes dog, når det drejer sig om sundhed, fortsat at koncentrere sig om dels de ansattes arbejdsmiljø, som Arbejdstilsynet, jf. dansk lovgivning fører tilsyn med, og dels de ansattes helbred som forudsætning for at udføre arbejdet forsvarligt, som Trafikstyrelsen fører tilsyn med.

 

I forbindelse med godkendelser af tog skal Trafikstyrelsen sikre, at togene lever op til relevante normer og regler. De berørte S-tog er imidlertid godkendt før Jern-banetilsynets oprettelse 1. august 1996. En godkendelse, der blev gennemført af DSB selv i sin daværende status som generaldirektorat og dermed egenskab af myndighed.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen