Det vil jeg naturligvis gerne.
Nu kan man sige, at der i IPCC-rapporten jo for så vidt ikke står andet end, hvad i hvert fald vi, der er tilstede nu her i salen, vidste i forvejen. Det står bare endnu stærkere, endnu kraftigere og med endnu større sandsynlighed.
Det er klart, at der jo deraf følger en lang række initiativer, nogle, vi har i gang, og nogle, der kommer i gang. Så sent som i går deltog jeg i EU's miljøministermøde, hvor vi kom med en erklæring om klima, som vi nu sender videre til stats- og regeringschefernes topmøde om et par uger, et budskab om, at EU allerede nu skal planlægge konkret for og tage initiativ til, hvordan fællesskabet som sådan kan reducere CO2-udslip med 30 pct. i 2020. Allerede nu skal virkemidlerne være på plads. Jeg synes faktisk, det er et ret markant signal.
Der lå også i beslutningen fra i går et mål på 10 pct.s biobrændstoffer under forudsætning af, at det kan gøres miljømæssigt forsvarligt, og at vi især kører i forhold til andengenerationsbiobrændstoffer.
Vi har hele diskussionen omkring EU-mål for vedvarende energi og for energieffektivitet, ikke mindst efter dansk pres, og så har vi jo herhjemme fremlagt en energipakke, et udspil til en energistrategi, bl.a. med mål for, at Danmark i 2025 skal basere sin energiforsyning på minimum - minimum -
30 pct. vedvarende energi.
Det er også fuldstændig krystalklart, at hvis vi undervejs får ny viden, nye muligheder, nye teknologier, kan det tal justeres opad.
Der kommer nu en miljøteknologisk handlingsplan; jeg gav Folketinget redegørelsen i foråret. Vi har fordoblet forskningsmidlerne til energi- og miljøteknologier. Jeg kunne nævne en lang række andre ting. Om en måneds tid sætter vi »Et ton mindre«-kampagnen i søen. Vi havde også i går på ministrenes møde i EU en første drøftelse af en skærpet regulering både over for biler og over for fly. Så samlet set er der altså en meget, meget stor vifte af aktiviteter i gang.