Undervisningsminister Bertel Haarders skriftlige svar til medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF) på spørgsmål af 23. oktober 2006 (nr. S 334)

 

”Hvordan forholder ministeren sig til, at et konkursramt firma, som ikke formåede at betale sine ansatte, har stået for den pædagogiske vækkelse i Gentofte Kommune og dermed præger hele tankegangen omkring lærernes rolle i forhold til elevernes personlige udvikling, ikke mindst set i relation til diverse kritiske røster fra personer, som ved en del om pædagogik, og hvordan forholder ministerens sig til, at denne pædagogik udgør en del af lærernes efteruddannelse, og er denne efteruddannelse på nogen måde finansieret af staten, dvs. som en post på finansloven?”

 

Svar:

Gentofte Kommune oplyser, at SKUB-projekt er et kommunalt skoleudviklings- og udbygningsprojekt, der forløber i perioden 1998-2007. Forløbet inkluderer udvikling og ud- og ombygning af kommunens 12 skoler og fritidsordninger.

 

Kommunens efteruddannelsesindsats i relation til SKUB-projektet er senest omtalt i Danmarks Evalueringsinstituts rapport ”Læringsmiljøer i folkeskolen”, der blev offentliggjort i september 2006. En af de skoler, som rapporten omhandler, indgår i SKUB-projektet. Specifikt vedrørende den iværksatte efteruddannelse er Danmarks Evalueringsinstituts vurdering (jf. rapportens s. 35), som følger: ”Det var et betydningsfuldt skridt ledelsen tog, da man i starten af ombygningsfasen gennemførte et femugers fuldtidskursus for alle lærere, som der fortsat er gavn af i dag (………). Selvom den nødvendige indsats er stor, så har den i praksis vist sig at have så stor effekt, at resultaterne er indsatsen værd.”

 

Gentofte Kommune oplyser, at kommunen i projektets første periode indtil 1. januar 2001 har fået tildelt midler til orlovsydelse fra SU-styrelsen til enkelte skolers uddannelsesforløb med relation til SKUB-projektet. Siden da har efteruddannelsen ifølge kommunens oplysninger været finansieret af kommunale midler.

 

 

 


Bertel Haarder