Bilag til forsvarsministerens

skrivelse af 26. marts 2007

(S 3510)

 

 

 

 

Endelig besvarelse af S 3510 af 14. marts 2007 stillet af folketingsmedlem Line Barfod, EL.

 

Spørgsmål S 3510:

Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål nr. S 3111 (og svar på spørgsmål nr. S 2487, S 2489, S 2491 og S 2494), hvor ministeren svarer, at hjemmeværnet kun ”i ekstraordinære situationer og efter anmodning” kan yde støtte til løsning af opgaver, der skal varetages af civile myndigheder, oplyse, om han mener, at det, at hjemmeværnet i Nordjylland tilbyder f.eks. Frederikshavn Kommune at stille med livreddere hele sommeren på stranden, ligger inden for, hvad hjemmeværnet kan tilbyde i ekstraordinære situationer?

Svar:

Hjemmeværnet kan, som det også fremgår af mit svar på spørgsmål nr. S 2487, på baggrund af lov om forsvaret, tilbyde sin støtte til civile myndigheder, herunder kommuner, idet opgavernes løsning enten er en hensigtsmæssig følge af den virksomhed, som forsvaret i øvrigt udfører, eller er udtryk for, at samfundets civile ressourcer på det pågældende område ikke er så egnede som forsvarets ressourcer. Der er tale om varetagelse af eller deltagelse i offentlige tjenester og om forskellige former for permanent eller lejlighedsvis opgaveløsning.

 

Hjemmeværnets myndigheder kan etablere samarbejde med de enkelte civile myndigheder, herunder kommunerne, og kan indgå lokale samarbejdsaftaler om den støtte hjemmeværnet kan yde. Samarbejdsaftalerne bygger på de opgaver for hjemmeværnet, der er nævnt i mit svar på spørgsmål nr. S 2494, og som danner grundlag for samvirket med civile myndigheder. Et samvirke der ikke udelukkende retter sig mod ekstraordinære situationer, men også kan omfatte støtte ved almennyttige civile arrangementer, hvor det har et uddannelsesmæssigt udbytte for hjemmeværnet, f.eks. i form af trafikregulering, vejvisning eller førstehjælpsopgaver.

 

Beredskabsloven fastsætter ikke krav til kommuner om pligt til etablering af kystlivredning.  

 

Der er således ikke en pligt for Frederikshavn kommune til at overvåge badende på strandene. Frederikshavn kommune har ifølge det oplyste ikke ressourcer til at yde denne service, men ønsker om muligt at give denne service til borgerne. På den baggrund er der etableret et fælles samarbejde/projekt mellem Frederikshavn kommune og det lokale hjemmeværn om, at hjemmeværnet stiller med 2 livreddere pr. dag i skolernes sommerferie.

 

Ifølge det oplyste har Frederikshavn kommune således ikke haft mulighed for eller planlagt at ansætte livreddere, ligesom det af den lokale presse er fremgået, at Nordjyllands kystlivredderforening ikke har noget at indvende mod projektet og endvidere gerne vil være det lokale hjemmeværn behjælpelig.

 

I den konkrete sag ses der således ikke at være tale om en kommunal hverdagsopgave, der normalt varetages af lønnet arbejdskraft.

 

Hjemmeværnskommandoen har imidlertid oplyst, at man vil tage op til overvejelse, om der er tale om en velbegrundet opgave for hjemmeværnet.