Undervisningsminister Bertel Haarders skriftlige svar til medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF) på spørgsmål af 26. marts 2007 (nr. S 3802)

 

 

”Hvad er efter ministerens opfattelse grunden til, at danske folkeskolelærere bruger så lidt tid på traditionel undervisning? ”

 

Svar (endeligt):

Folkeskolelærernes arbejdstid har siden 1992 været og er fortsat reguleret af arbejdstidsaftaler indgået mellem KL og Lærernes Centralorganisation.

 

Det er korrekt, som spørgeren anfører i sin begrundelse for spørgsmålet, at det fremgår af den seneste delrapport fra Udvalget om analyse af folkeskolelærernes arbejdstid, at det gennemsnitlige undervisningstimetal, forstået som klassisk undervisning, udgør 33, 7 pct. af lærernes samlede bruttoarbejdstid. Det svarer til i gennemsnit 648 timer pr. år.

 

Det er givetvis ovennævnte aftaler og den praksis, som knytter sig til hertil, der bestemmer undervisningstidens andel af folkeskolelærernes samlede arbejdstid.

 

Det fremgår af samme delrapport, at der i 25 pct. af kommunerne undervises mere end 671 timer pr år i gennemsnit. Det er således inden for rammerne af den gældende aftale muligt for lærerne at undervise flere timer, end de gør i dag.

 

Den rapport, som spørgeren refererer til, er et delresultat af arbejdet i et udvalg nedsat i samarbejde mellem kommunerne og staten med henblik på at gennemføre en analyse af folkeskolelærernes arbejdstid i forhold til de opnåede effekter. Udvalget skal beskrive og analysere såvel den nuværende som tidligere aftaler, herunder hvilken betydning den centrale arbejdstidsaftale sammen med de lokalt indgåede kommunale aftaler har på undervisningens omfang pr. lærer og det lokale råderum.

 

Den endelige rapport fra udvalget forventes at foreligge i løbet af sommeren.

 

 

 

 


Bertel Haarder