Undervisningsminister Bertel Haarders skriftlige svar til medlem af Folketinget Jørgen Arbo-Bæhr (EL) på spørgsmål af 20. august 2007 (nr. S 5697)

 

”Når ministeren i hvert fald siden 2005, suppleret med ministeriets egne tal fra april 2007, har været vidende om, at indvandrere og efterkommere bliver frasorteret, når det kommer til praktikpladser, hvilke initiativer har ministeren så taget siden da for at gøre noget ved problemet? ”

 

Svar (endeligt):

 

De initiativer, regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget hidtil har taget på praktikpladsområdet, ser ud til at virke efter hensigten. Således viser praktikpladsstatistikken fx, at der i 2006 var en fremgang i antal indgåede uddannelsesaftaler på 38 procent sammenlignet med 2003, og at denne fremgang i særlig grad er kommet gruppen af indvandrere og efterkommere til gode. For denne gruppe alene, var fremgangen på 67 procent. Fremgangen ser ud til at fortsætte i 2007.

 

Jeg kan om den særlige indsats til styrkelse af praktikpladsmulighederne for indvandrere og efterkommere i erhvervsuddannelserne oplyse, at der i perioden 2005 til 2009 bliver ydet et særligt tilskud til erhvervsskoler med mange tosprogede elever til en styrket indsats for at fremskaffe og fastholde praktikpladser til tosprogede elever. På finansloven er der i perioden afsat i alt 35 mio. kr. til formålet. I 2007 udbetales tilskud til 40 erhvervsskoler til en sådan særlig praktikpladsopsøgende indsats.

 

Med hensyn til yderligere initiativer kan jeg især henvise til lov nr. 561 af 6. juni 2007 om ændring af lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love og om ophævelse af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og lov om landbrugsuddannelser (Ungdomsuddannelse til alle), og til lovens forarbejder, jf. de almindelige bemærkninger til lovforslag L 173, 2006 -2007, og til de økonomiske konsekvenser af lovforslaget, som også fremgår af bemærkningerne. Det fremgår blandt andet heraf, at et af formålene med lovændringerne og de tilhørende gennemførelsesforanstaltninger er at skabe flere praktikpladser, og at få flere elever ansat i de praktikpladser, som stilles til rådighed.

 

En stor del af indsatsen retter sig mod at skabe bedre praktikpladsmuligheder for indvandrere og efterkommere, herunder ved at øge de pågældendes kvalifikationer. Initiativerne omfatter bl.a. bedre kvalitet i de indledende grundforløb, niveaudeling, mentorordninger, forøgelse af skolernes praktikpladstaxameter, bedre rammer for vejledning af eleverne, samt en national praktikpladskampagne. Herudover har partierne bag Velfærdsaftalen aftalt at følge udviklingen af antallet af praktikpladser nøje. Som et led heri er der igangsat en undersøgelse, som skal vurdere, om der er behov for ændringer i den eksisterende AER-ordning for at nå 95-procentmålsætningen.

 

Endelig vil jeg nævne, at Integrationsministeriet i samarbejde med Undervisningsministeriet har gennemført en række initiativer i form af kampagner for flere praktikpladser og uddannelses- og virksomhedsbazarer med indvandrere og efterkommere som den primære målgruppe.

 

 


Bertel Haarder