Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240  København K

Dato             29. november 2006

J nr.             409-3

 OK/NK1

 

Folketingsmedlem Torben Hansen (S) har den 17. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 887, som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. S 887:

 

"Vil ministeren redegøre for, hvilke trafikale og erhvervsmæssige begrundelser der ligger bag, når såvel det af Århus Amt planlagte ”nordlige hængsel” mellem Sdr. Borup og Assentoft samt østforbindelse under Randers Fjord ikke indgår i regeringens trafikaftale?"

Svar:

 

I forbindelse med kommunalreformen er det besluttet, at de to amtslige vejforbindelser ved Randers, rute 507 (Hadsundvej) og rute 21 til Ebeltoft, overgår til staten. Fremover bliver det derfor statens opgave at forholde sig til forbedringer på strækningerne set i forhold til de andre strækninger på det udvidede statsvejnet.

Et projekt vedrørende en ny motortrafikvej mellem E45 ved Sdr. Borup og omfartsvejen syd om Assentoft, det ”nordlige hængsel”, vil indgå i overvejel­serne i den samlede prioritering af kommende statslige investeringer på vejområdet.

Jeg kan endvidere oplyse, at jeg har givet tilsagn om at mødes med borg­mestrene i Randers, Nørhald, Sønderhald, Rougsø/Norddjurs, Ny Randers og Syddjurs kommuner for at høre deres synspunkter vedrørende det ”nordlige hængsel”.

Nørhald, Randers, Rougsø og Sønderhald kommuner samarbejder om planlægning af en ny vejforbindelse over eller under Randers Fjord.

Århus Amt har igangsat udarbejdelse af et regionplantillæg for en vejfor­bindelse over eller under Randers Fjord, og amtet har i den forbin­delse gennemført en indledende offentlig høring frem til september 2006.

 

Der ikke som et led i kommunalreformen forudsat en overtagelse af projektet til enten kommune eller stat.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen