|
|
|
Folketingets Lovsekretariat Christiansborg 1240 København K |
Dato            29. november 2006 J nr.            409-3  OK/NK1
|
|
Folketingsmedlem Torben Hansen (S) har den 17. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 887, som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.
"Vil ministeren redegøre for, hvilke trafikale og erhvervsmæssige begrundelser der ligger bag, nÃ¥r sÃ¥vel det af Ã…rhus Amt planlagte â€nordlige hængsel†mellem Sdr. Borup og Assentoft samt østforbindelse under Randers Fjord ikke indgÃ¥r i regeringens trafikaftale?"
I forbindelse med kommunalreformen er det besluttet, at de to amtslige vejforbindelser ved Randers, rute 507 (Hadsundvej) og rute 21 til Ebeltoft, overgår til staten. Fremover bliver det derfor statens opgave at forholde sig til forbedringer på strækningerne set i forhold til de andre strækninger på det udvidede statsvejnet.
Et projekt vedrørende en ny motortrafikvej mellem E45 ved Sdr. Borup og omfartsvejen syd om Assentoft, det â€nordlige hængselâ€, vil indgÃ¥ i overvejelÂserne i den samlede prioritering af kommende statslige investeringer pÃ¥ vejomrÃ¥det.
Jeg kan endvidere oplyse, at jeg har givet tilsagn om at mødes med borgÂmestrene i Randers, Nørhald, Sønderhald, Rougsø/Norddjurs, Ny Randers og Syddjurs kommuner for at høre deres synspunkter vedrørende det â€nordlige hængselâ€.
Nørhald, Randers, Rougsø og Sønderhald kommuner samarbejder om planlægning af en ny vejforbindelse over eller under Randers Fjord.
Ã…rhus Amt har igangsat udarbejdelse af et regionplantillæg for en vejforÂbindelse over eller under Randers Fjord, og amtet har i den forbinÂdelse gennemført en indledende offentlig høring frem til september 2006.
Der ikke som et led i kommunalreformen forudsat en overtagelse af projektet til enten kommune eller stat.
Flemming Hansen