Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07, Forsvarsudvalget 2006-07
Bilag 25, FOU Alm.del Bilag 54
Offentligt
334861_0001.png
334861_0002.png
334861_0003.png
334861_0004.png
334861_0005.png
334861_0006.png
2001-02,2.samling - B 37 (som vedtaget): Forslag til folketingsbeslutning om dansk ...
Side 1 af 1
B 37 (som vedtaget): Forslag til folketingsbeslutning om dansk militær deltagelse i deninternationale indsats mod terrornetværk i Afghanistan.Vedtaget af Folketinget ved 2. (sidste) behandling den 14. december 2001
Folketingsbeslutningom dansk militær deltagelse i den internationale indsats modterrornetværk i Afghanistan
Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære styrker stilles til rådighed for denamerikansk ledede internationale indsats til bekæmpelse af terrornetværk i Afghanistan.
('\
http://www.ftdklSamlingI20012/beslutningsforslag_som_vedtagetIB37.htm
07 -12-2006
'''''Ii..
n 37(som
fremsat); Forshlg m folketingsbeslutning om d:msk milit.ær deltagelse i dcn int~rJUltiO!J.aleindsats modterrofuctvæJ"k i Afglumistan,"
Frems;ltdem13.d~cCJl1bcJ af udenrigsministerenf'er Stig MøHer)200J(
'Forslag til folketingsbeslutning01TI,dansk 111ilitær deltagelse i den internationale indsats mod ter-rornetværk i AfghanistanFolket.ingetmeddekr sit samtykketil, at danskemilitærestyrker51:WeStil(male indsats til bekætnpelse af te,rrornetværk j Afghanistan.rådighed f,)[ dep amcri!Gl\lSk ledede inlemati-
Bemærkninger
til forslaget
1. USA har efter terror angrebene den ll. september 200 l opbygget en bred koalition mod internati-onal terrorisme. Koalitionen har under ledelse af USA gennemført egentlige militære operationer iAfghanistan rettet mod OS~LnH!BinLadcn og hans terrornctværk, al Qaida., smut mod Taliban-styrct.Danmark har konsekvent udtrykt støtte og' solidaritet over for USA og andre lande i kampen modden internationale terrorisme, herunder i ft>rbindc1semed indsatsen i Afghanistan, Danmark børogså være rede til (-).t sit hidrag til de militære operationer i Afghanistan. Regeringen har dClforydeefter rådføring med Det Ude,nrigspolitiske Nævn meddelt USA, at Danmark er rede til at yde et mi-litært bidrag til den arnerikansk ledede militære indsats i Afghanistan. Det er j den forbindelse ligcmledes blevet 111eddelt,at Danmark stiller sig åhen over for eventuel ,mvcndelse af etm.ilitært bidrag ien humanita:..>rs,u:nmenhæng, og at et mindre bidrag fra de baltiske lande ihrsøges indarbejdet i detdanske bidrag. USA har i den anledning anmodet Danmark om et konkret styrkebidrag omj}~ttendespecj,alstyrker~et c> 130 transportflymed su.~ttepers()ne1fireF~16kampfly.samtBonn-analen af5. decem.ber 2001 om Afghanistans fremtid, der endosseredes af FN's sikkerhedsrådved resolution 1383 af 6. december 2001, omfatt~r indsættelsen af en overgangsadministration iAfgha.nist"\.J.1i indledningsvis seks måneder fra 22. december 200 l. I Bonn-aftalen anføres, at der vilgå nogen tid med at etablere en afghansk sikkeihedsstyrke, og (itder i denne periode vil være behovfor andreH)ransttiltninger på det sikke.rhedsmæssige ornradc. Aftalen opfordrer FNjs sikkerhedsrådtil at overveje at bemyndige hurtig indsættelse af en sikkerhedsstyrke i Afghanistan, På denne bag-grund drøftes i FN's sikkerhedsråd en resoluticm orn en multin;:it}onal ikkerhedsstyrke.sDen igangværende amerikansk ledede militære il1dsatsi Afghanistan og den multinationale sikke:r~hedsstyrke vil være to separate, men indbyrdes koordinerede operationer,
n. Umiddelbart efter terroraogrebene bekræftedeFN's sikkerhedsråd ved resolution 1368 af 12.september 2001 retten til at udøve individuelt eller kollekt.ivtselvforsvar i overensstemmelse rrtedr;'N-pagtensartikel 51. Den 28. september2001 fhstslogFN's sikkcl'hedsrådendvidere ved resoluti-on 1373, <ttterronmgrebcne udgjorde en trussel mod den internationale fred og sikkerhed og be-kræftede på ny retten til at udøve individuelteller kollektivt selvforsvar.NATO-rådet fandt det den2. oktober 2001 godtgjOJ1:, terrorangrebenemod USA den 11. september2001 Vi;t[ f udenlandskata
oprindelse. overensstemmelse edNATO'stidligereerkhcringaf 12. september2001;:msån:UlnImderfor tcrronmgrebcnefor omfattet af Washington-traktatensartikel 5. Dette betyder, at øvrige allie-rede, herunder Danrnark, 1.l11derndøvelscu af retten til individuelt elJe{kollektivt se1vf()rsvarskalbistå USA med at tage de skridt, der er nødvendige til at genoprette og bevare sikkerh,cdeni detnordatlantiske område. Dansk deltagelse i den internationale indsats til bekæmpelse af terrornet-værk i Afghanistan, herunder en lIds~ndelseaf danske styrker i denne sammenhæng, sker pågrundlagaf den i FN-pagtensartikel 51 fastlagteret til individuelteller koHcktivtselvforsvar.
. ,
,..~
IH. De militære operationer mod al Qaida og Taliban-styretledes af USA's centra.lkommando, edvhvilken Danmark i lighedmed øvrige køalitionslandc etableretetf()rbinde1sesclement. størreharEtantal lande har tilbudt USA konkretemilitærebidragtilindsatseni Afghanistan,men hidtil har demilitære operationer i Afghanistanalene væretgennemførtaf tJSA, Storbritannienog j mindre om-fang Frankrig. USA har dog anmodeteller er i færd med a.tanmodeen række af koalitionslandeneom styrkebidrag. Nogle af disse styrkebidrager underdeployeringtil området i og omkring Afgha-nistan med henblik på at indgåi de fortsatteoperationer.Koalitionens operation ventes at fortsætte,indtil terrortmslenfra al Qaida og Taliban-styret er eli-mineret. Situationen i Afghanistanhar udvikletsig hurtigereend forventet,idet Taliban~styretreelthar mistet magten i alle dele af Afghanistan.Operationerneforventesdog at pågå endnu et stykketid, da der stadig resterer lommermed al Qai.da~ Taliban-styrker,)gsikkerhedssitl1ation,enogtderforgenerelt er rneget usikker. Strategien for koalitionensnlilitære Qperationcl"orventes fremover atfomfatte nedkæmpelse af a1 Qaida- og Taliban-styrkeri Afghanistansamt etablering af et sikkertmiljø for den afghanske overgangsadmirtistration den humanitæreindsats.ogIV. Dct danske rnilitære bidrag til den t()rlsatte indsats mod terrornetværk i Afghanistan er sammen~sat med henblik på at indgå i alle dele afkoalitioncns fortsatte operationer.Et styrkebidrag omfattende et C-130 transportfly vil kunne indsættes til at løse lufttransportopgaver,herunder humanitær flytral1sport af nødhjælp. Styrkebidraget otnfaUer to Jlybesætninger, en jordbe-sætning, nødvendigt støttcpersonel samt personel ti} pakning (if gods mv., i alt ca. 75 soldater. Bi-draget forventes stationeret på en base i Kirgizistan.Et styrkebidrag på fire F-16 kampfly vil kunne indsættes i relevante former for luftoperationer, her-under til udpegning af mål og til fleksibel indsættelse mod styrker, der kan true et sikkert miljø ilandet. Omfanget af støttepersonel vil afhænge af den opnåelige støtte på den base, hvorfra missi<;-neme vil udgå, smnt mulighederne for at samarbejde med allierede. Bidraget kan såk-des få et sam~let omfang på mellem 85 og 230 soldater. Bidraget ft)rvcntes stationeret på en base i Tadjikistan.Et styrkebidrag omfattende specialstyrker vil kunne indsættes med henblik på at germemføre iufor-mationsindhentning og kan også indsættes i forbindelse med opfyldelse af indsatsens hovedformål.Omfanget af bidraget er afhængig af den endelige sammensætning og mulighed for støtte og samar-bejde, nlcn vil kunne omfatte ca. 100 $old~ltcrinklusive nødvendigt st0ttepersoneL Specialstyrkeme
forventes indsat fra en base i Afghanistan.
.
Der er endvidere behov for mindre bidrag af stabs- og forbindelsespersonel til operationen. Dettepersonel skal indgå under USA's centralkommando, herunder også i eller omkring Afghanistan.ner pågår for nærværende sonderinger med de baltiske lande om eventuel baltisk deltagelsei dedanskebidrag.Generelt forudses styrkebidraget udsendt i op til seks måneder, for spcciahiyrkebidraget dog ind~ledningsvis tre måneder med mulighed for forlængelse i reduceret form i yde.rligere tre måneder.Fra amerikansk side har man anmodet om depl.oyering af spccialstyrker primo januar 2002, hvori-mod tidsplUlkt for indsættelse af flybidragene endnu ikke er meddelt.Alle de nævnte bidrag forudses indsat i Afghanistan og vil operere under et robust rruu1datf()l"mag-!anvendelse. Udover adgang til at anvende magt i selvforsvar, vil der også være adgang til i fornø-dent omfang at anvende magt til at gennemføre de pålagte opgaver.For så vidt angår det udsendte .personels retlige statlL~'UnderQperationen kan det oplyses, at Dan-'mark vil forhandle med relevante lande, herunder Kirgizistan og 'fadjikistan, om indgåelse af sta~tusaftaler.Hensynet til den nødvendige operationssikkerhed, selvbeskyttelse og handlefrihed fordrer en visfleksibilitet for så vidt angår sammcn.<;ætning,omfang og tidspcrspcktiverJor indsættelse af de dan-ske militære bidrag.
2
"
'''''"'
l~ndvidere m.edfører hensynet til operatiorlssikkerhed, til allieredes sikkerhed samt ikke mindst tilpersonellets og pårørendes sikkerhed, at de operative detaljer ikke kan beskrives mere detaljereteller offentliggøres.Indsæt1else af de danske militære bidrag i Afghanistan vi! være forbundet med risiko. ForsvaretsEfterretningstjeneste vurderer for nærværende, at den mHitærsikkcrhedsmæssige trussel i Afghani-stan mod hærenheder genereltvil værehøj.DC1)m.ilitæretrussel Inod dansk.~ ny, som måtte bliveindsat i rnissioner over Afghanist~ln,vurderes tnnidde1bart som lav til middel og kun at komme frastørre eller mindre Taliban/al Qaida tilknyttede grupper, der råder over mandbåme missiler, luft~værnsnrtillerisystemer og tunge automatiske håndvåben. IIvis såda.nne grupper overflyves i lav høj~de, vurderes truslen H:t <~!:e øj. Truslen vil være nO}{cngig det konkrete indsættelseso.mråde.vhafDe danske styrkebidrag hestår af fastansat personel, hvis uddannelse, erfaring og motivation er påhøjt niveau. Styrkebidragcne råder owr fuldt moderne udrustning, herunder personlig udrustning.De danske flybidrø.g er udstyret med en høj grad ~lfsdvbeskyttelscskapacitet mod bl.a. mandbårnemissiler. Med personellets uddannelse og træning, materiellets beskaffenhed samt iagttagelsen afnødvendige procedurer vil der blive taget de bedst mulige il)rholdsregler over fhr mulige faremo-menter, hvorved personellet ydes den hedst mulige beskyttelse.V, Adgangen til magtimvendelse for danske militære styrker, der stilles til rådighed l()r den intema~ti(male indsats til bekæmpelse af terrofne:lværk i Afghanistan, foreligger i m.edfør af FN-pagtensartikel 51 om selvforsvar. En sådan adgang til magtanvendelse er bekræftet af FN's sikkerhedsråd iresoluticmerne1368af 12. september2001og 1373af28. september 2001.VI. Regeringen finder, at Danrnark fortsat bør yde sit solidariske bidrag til den internationale ind-sats mod terrorisme og imødekomme anmodningen fra USA om et konkret dansk styrkebidrag. Ter-rortruslen mod den internationale fred og sik.kerhed skal iJnødegås med alk nødvendige midler,herunder militære bidrag.En samlet dansk bidragspakke, der om:tlltterdet humanitære område og genopbygning 5rIJntmilitæ-re bidrag, vil udgøre et klart signal til omverdenen om fortsat dansk støtte til den intem~lti()naleind-sats mod tCITorisme. Regeringen ~tgter derfor at supplere det milit~Drcbidrag med et betydeligtdansk hUffi(;lJ1itærtbidnlg på foreløbigt 11() mio. kr. i 2002 samt et [u'ligt bidrag på op til ]00 mio.kr. de næste 4-5 år til gen()pbygning af Afghanistan.
VII. Udøvelsen af se1vfbrsvar.i tl1cdføraf FN-pagtens artikel 51 indebærer mulighed for militærmagtanvendelsei t()rbindelsemed de danske enhedel'sdeltagelse i den internationaleindsats. Detbetyder, at der kan blive tnI<:. {lllvcndelse magt af en karakter, der falder inden fbr Grundlo-pmafvens § 19, stk. 2. Folketinget anmodes derfor orn at meddele sit samtykketil, at danske militærestyrker stilles til rådighed for den amerikanskledede intcmationaleindsatstil bekæmpelseaf terror~netværki Afghanistan.De danske styrker indsættesefter anmodningfra USA'sregering.Regeringen vil løbende vurdere det danske bidrags sammensætningmed henblikpå at bistå USA icn effektiv opgaveløsning.Såfremt det skul1cvise sig hensigtsmæssigt at justere bidraget væsen.t-ligt, eller såfremt der skulle ske en væsentligændring i opgavemes karakter, herunder ændring afoperationsornrådet,vil regeringen rådføre sig med Det lJdcnrigspolitiske Nævn herom eller ornnødvendigtpå ny forelægge$}lgen Folketinget.f():('Udgifterne forbundet med udsendelse af ovennævnte bidrag vil af)længe af bidragenes endeligesammens~etning g rnulighedernefor støtte og samarbejde,men vil kunne indebæreudgifter i stør~ore1sesordenen200mio. kr. for en seks xuånedersudsendelse,B 37
3
. ,
.
.,--
.:"""
Forslag til folketingsbeslutning om dansk militær deltagelse i den internationale indsatsmod terrornetværk i Afghanistan.Af udenrigsministeren (Per Stig Møller).
Ordførere:(i.beh)Ulrik Kragh(V), MogensLykketoft(8), PeterSkaarup(DF). HelgeAdam Møller(KF),Villy Søvndal(SF), MortenHelvegPetersen(RV), Keld Albrechtsen(EL)og JannSjursen(KRF).Efter1.behhenvist til Forsvarsudvalget FOU).(Afstemning:Beslutningsforslaget vedtaget med 101 stemmer (VI S, DF, KF, RVog KRF) mod 11 (SF,EL, Thomas Adelskov (S) og Lissa Mathiasen (S)).
4
Forsvarsudvalget (2. samling)(B 37 - bilag 26)(Offentligt)-Uddrag af bilag 26-
[.. .]Spørgsmål nr. 13:"Ministeren anmodes om at oplyse, hvilken retslig status de udsendte danske styrker har itilfælde af tilfangetagelse, både i Afghanistan, Kirgizistan og Tadjikistan."Svar:
Med Kirgizistan og Tadjikistan vil der blive indgået statusaftaler Ofr.besvarelsen af spørgsmål14) Disse aftaler vil bl.a. regulere spørgsmålet om jurisdiktionskompetence, og fra dansk side vilman lægge stor vægt på, at Danmark får fuld jurisdiktion over de danske soldater i depågældende lande.For så vidt angår Afghanistan vil det folkeretlige kompleks af normer til regulering af væbnedekonflikter og beskyttelse af konfliktens ofre, herunder 3. Geneve-konventionom behandlingkrigsfanger, finde anvendelse. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 48.
[..]Spørgsmål nr. 48"Ministeren bedes redegøre for det udsendte personels retslige status, herunder hvis danskesoldater skulle blive tilfangetaget af fjendtlige styrker."Svar:Det udsendte personels retslige status vil i Tadjikistan og Kirgizistan blive reguleret vedsåkaldte status aftaler jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 14.Hele det folkeretlige kompleks af normer til regulering af væbnede konflikter og beskyttelse afkonfliktens ofre (tilfangetagne modstandere, de syge og sårede samt civilbefolkningen)aktiveres, så snart en væbnet konflikt er en realitet - uanset konfliktens baggrund. Detafgørende er, at parterne i en sådan konflikt lever op til de regler og sædvaner, der er udvikletmed henblik på især at begrænse de lidelser, der er forbundet med milit& r magtudøvelse.I den aktuelle situation gælder, at dem, der deltager i den amerikansk ledede indsats iAfghanistan, selvsagt er omfattet af - og skal overholde - de gældende regler for væbnedekonflikter. Endvidere gælder, at danske såvel som andre kombattanter er beskyttet af Geneve-konventionerne.