Europaudvalget 2007-08 (1. samling)
KOM (2007) 0023 Bilag 1
Offentligt
403812_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12.10.2007
Forslag til forenkling af EU-lovgivning til udvalgets orientering
Baggrund og indhold
Kommissionen præsenterede i januar 2007 et handlingsprogram for ad-
ministrative lettelser (KOM(2007)23). Handlingsprogrammet indeholder
bl.a. en liste over 10 såkaldte ”fast track”-forenklingsforslag, dvs. forenk-
lingsforslag, der med relativt simple tiltag vil kunne reducere virksomhe-
dernes administrative byrder inden for en kort tidshorisont. Kommissio-
nen arbejder pt. på at udarbejde en ny liste over ”fast track”-
forenklingsforslag, der skal præsenteres i januar 2008. Som et led i dette
arbejde har Kommissionen opfordret medlemslandene til at indsende for-
enklingsforslag, særligt til den næste liste af ”fast track”-
forenklingsforslag.
På den baggrund er ministerierne blevet opfordret til at komme med for-
slag til forenkling af den eksisterende EU-lovgivning, hvilket resulterede
i en liste på 15 forslag. Denne samlede liste blev sendt i høring med hen-
blik på at indhente kommentarer til forslagene fra såvel organisationer
som myndigheder.
Forslagene blev sendt til kommissær for erhvervs- og industripolitik,
Günter Verheugen, den 5. oktober 2007. Herefter er det op til Kommissi-
onen at undersøge mulighederne for forenkling nærmere. Eventuelle re-
gelforenklinger forventes at foregå i de ansvarlige rådsformationer, hvor
medlemslandene som vanligt vil blive inddraget. Fra regeringens side
lægges på, at forslagene skal indrettes ud fra en balanceret og integreret
tilgang, der ikke går på kompromis med det oprindelige formål med
lovgivningen.
Høring
Forenklingsforslag har været i høring blandt den faste kreds i specialudval-
get for Konkurrenceevne og Vækst. Der er modtaget følgende bemærknin-
ger:
Dansk Industri (DI) hilser regeringens udspil velkommen, og finder det
positivt, at regeringen har fremsat 15 forenklingsforslag og heraf 11 "fast
track"-forslag, da det er afgørende, at der hurtigt kommer synlige resulta-
ter af arbejdet. DI opfordrer i den forbindelse til, at følgende "fast track"-
forslag fra DI’s EU-regelforenklingskatalog tages op: Forenkling af kra-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
403812_0002.png
2/2
vene til ansættelseskontrakter i direktiv 91/533/EEC, en revision og opda-
tering af direktiv 2003/88/EC vedrørende organisering af arbejdstid, og
revision af direktiv 2004/42/CE vedr. brugen af flygtige organiske opløs-
ningsmidler. Endelig havde DI gerne set, at regeringen i forhold til
Kommissionens prioriterede områder havde fremsat flere konkrete for-
slag til Kommissionens videre arbejde. DI foreslår bl.a.
Genbrug virksomhedernes momsindberetninger i forbindelse
med den fælleseuropæiske korttidsstatistik
Introduktion af en ny procedure for bindende forhåndsbeskeder
og pris- og handelsvilkår
Indførelse af mere fleksible krav til virksomhedernes arbejds-
pladsvurderinger
Præcisering af reglerne vedrørende arbejde med kræftfremkal-
dende stoffer.
Landsorganisationen i Danmark (LO) bemærkede, at de forudsætter, at de
gennemførte ændringer i forslag nr. 6 (vedrørende koordinering af inspekti-
oner af skibe på nationalt og EU plan) ikke vil betyde en reduktion i sikker-
hedsniveauet for personalet på skibe. Samtidig bemærkede LO, at forslag
nr. 13 (vedrørende indberetninger om miljøinvesteringer) er meget oplagt,
da det er vanskeligt for virksomhederne at vurdere, hvor meget købet af
f.eks. en ny maskine kan tilskrives miljømæssige forhold.
Miljøet er dog et vigtigt fokus og informationer om virksomhedernes virke,
der kan have miljømæssige effekter, bør indberettes, som det f.eks. foregår
med grønne regnskaber.
Dansk Erhverv støtter overordnet regeringens indsats for at lette de admi-
nistrative byrder, og bakker op om arbejdet med forslagene til ’fast track
actions’. Vedrørende forslag nr. 4 ”Accounting statement in case of mer-
ger and division” vurderer Dansk Erhverv, at en lang række virksomheder
vil vælge at få udarbejdet værdiansættelsen alligevel. Dansk Erhverv vur-
derer derfor, at AMVAB-besparelserne er begrænsede. Dansk Erhverv
lægger vægt på, at Regeringen fortsætter arbejdet med at finde admini-
strative lettelser i EU systemet, der giver virksomhederne reelle og
mærkbare administrative byrdelettelser. Vedr. forslag nr. 5 ”Company
Law” er Dansk Erhverv enig med regeringen? i, at en mellembalance ik-
ke altid er den mest hensigtsmæssige dokumentation. Af hensyn til kredi-
torer, ejere og ledelsen mener Dansk Erhverv, at der fortsat bør være krav
om dokumentation for, at selskabets finansielle position kan bære udbeta-
lingen af det ekstraordinære udbytte. Dansk Erhverv foreslår derfor, at di-
rektivet ændres således, at man i stedet for at kræve en mellembalance
kræver et "aktuelt beslutningsgrundlag vedr. selskabets finansielle stil-
ling". Dette vil give ledelsen mulighed for selv at foretage skønnet vedr.
hvilken dokumentation, der er mest relevant.