Sundhedsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0027 Bilag 5
Offentligt
Europa-Kommissionen
Generaldirektoratet for
Sundhed og Forbrugerbeskyttelse
Kontor C6 - Sundhedsforanstaltninger
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Fil-navn:
7, juni 2007
Kommunal sundhed
2006-1433-269
hnm
Røgfri miljøer: Grønbog-regeringsudtalelse
Høringssvar fra den danske regering vedrørende Kommissionens ”Mod et Euro-
pa uden tobaksrøg - politiske valgmuligheder på EU-plan” (KOM (2007)27)
Den danske regering finder det positivt, at Kommissionen med grønbogen har iværksat
en offentlig debat om, hvorledes røgfri miljøer i Europa bedst vil kunne fremmes. Rege-
ringen finder samtidig, at der i grønbogen afdækkes en række relevante forhold med
hensyn til konsekvenserne af passiv rygning samt fordele og ulemper i forhold til ryge-
forbud med større eller mindre rækkevidde. Alt i alt indeholder grønbogen en række
relevante og aktuelle spørgsmål med hensyn til fremme af røgfri miljøer.
Med grønbogen opfordrer Kommissionen medlemslandene og andre interesserede
parter til at indsende bemærkninger til de emner, der er behandlet i grønbogen, samt at
fremsætte synspunkter om de mest hensigtsmæssige foranstaltninger på EU-niveau
med henblik på bekæmpelse af passiv rygning.
Med henblik på at udbrede røgfri miljøer tog den danske regering initiativ til, at 2005
blev året for en bred folkelig debat om rygeregler, røgfri miljøer og passiv rygning. Det
var for den danske regering væsentlig at få en offentlig debat om, på hvilke måder røg-
fri miljøer bedst kan udbredes, og hvordan man bedst kan sikre respekt for og overhol-
delse af regler om røgfri miljøer.
Den danske regering foretrækker med hensyn til anvendelsesområdet for foranstalt-
ninger vedrørende forbud mod rygning den mindre restriktive tilgang - det vil sige et
generelt rygeforbud på arbejdspladser, i det offentlige rum, i transportmidler og på ser-
veringssteder med en række muligheder for undtagelser.
Regeringens synspunkt afspejler sig i den lov om røgfri miljøer, som netop er vedtaget
af Folketinget, og som træder i kraft den 15. august 2007. Formålet med lovforslaget er
at udbrede røgfri miljøer med henblik på at forebygge sundhedsskadelige effekter af
passiv rygning samt at forebygge, at nogen ufrivilligt kan udsættes for passiv rygning.
Loven finder anvendelse på alle offentlige og private arbejdspladser, på institutioner og
skoler for børn og unge, på øvrige uddannelsesinstitutioner, i indendørs lokaliteter,
hvortil offentligheden har adgang (det offentlige rum), i kollektive transportmidler, taxa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
er og passagerskibe og på serveringssteder. Hovedreglen er, at rygning ikke vil være
tilladt indendørs disse steder. Den enkelte arbejdsplads, kommunalbestyrelse m.v.
forudsættes at tage stilling til den lokale udmøntning af loven, herunder indførelse af
mere restriktive regler eller anvendelse af lovens undtagelsesmuligheder.
Lovforslaget indeholder en længere række undtagelser. Generelt er der adgang til at
indrette rygekabiner og rygerum på arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, i det of-
fentlige rum, på serveringssteder m.v. Hertil kommer undtagelser for bl.a. arbejdsloka-
ler, der alene tjener som arbejdsplads for én person, små værtshuse med alkoholbevil-
ling, et serveringsareal under 40 m
2
mv.; væresteder for socialt udsatte; bolig eller væ-
relser for beboere på plejehjem og lignende.
Under hensyn til udviklingen på området skal loven tages op til fornyet overvejelse og
vurdering, når den har virket i tre år.
For så vidt angår eventuelle tiltag på fællesskabsniveau med henblik på at fremme
røgfri miljøer i EU-landene er det den danske regerings vurdering, at foranstaltninger
med sigte på begrænsning af passiv rygning og fremme af røgfri miljøer som udgangs-
punkt bør være forankret i medlemslandenes egne nationale og kulturelle forudsætnin-
ger og traditioner. Den danske regering vil derfor være skeptisk indstillet over for initia-
tiver med henblik på introduktion af bindende fællesskabslovgivning vedrørende frem-
me af røgfri miljøer.
Regeringen er derimod åben over for et øget frivilligt samarbejde på europæisk niveau.
Et samarbejde vil bl.a. kunne bestå i udveksling af erfaringer og bedste praksis mellem
medlemslandene med hensyn til fremme af røgfri miljøer samt andre aktiviteter med
henblik på at understøtte medlemslandenes nationale strategier og politikker. Et sam-
arbejde af denne art vil efter regeringens opfattelse også kunne kombineres med frivil-
lige foranstaltninger som nævnt i grønbogen.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen / Vagn Nielsen