Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2006-07
KOM (2007) 0031 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Plantedirektoratet/dept.2.2
Sags.nr.: PD 06-3027/EU8-000001
Den 2. marts 2007
FVM 424
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets direktiv om afsætning af frugtplanteformeringsmateriale og frugt-
planter bestemt til frugtproduktion
KOM (2007) 31
Resumé
Forslaget er en omarbejdning af det nuværende rådsdirektiv 92/34/EØF med samme titel.
Foruden en forenkling og tydeliggørelse, søges der med dette forslag stillet strengere krav til
officielle beskrivelser og registrering af sorter af frugtplanter.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 31 af 29. januar 2007 fremsendt forslag til Rådets direk-
tiv om afsætning af frugtplanteformeringsmateriale og frugtplanter bestemt til frugtprodukti-
on. Forslaget er oversendt til Rådet den 30. januar 2007, og er endnu ikke modtaget i dansk
sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvali-
ficeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
I forbindelse med etableringen af det indre marked blev der vedtaget tre rådsdirektiver om af-
sætning af henholdsvis pryd- , frugt- og grønsagsplanter. (91/682/EØF, 92/34/EØF,
92/33/EØF) Rådsdirektiv 91/682/EØF om prydplanter var i 1997-98 genstand for en proces
om enklere lovgivning i det indre marked. Det resulterede i et nyt rådsdirektiv 98/56/EF om
prydplanteformeringsmateriale. Med det aktuelle forslag søges der gennemført en tilsvarende
proces for markedsføringsdirektivet om frugtplanteformeringsmateriale og frugtplanter be-
stemt til frugtproduktion.
Forslaget forventes sat på dagsordnen på et kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet
er tilgodeset.
Formål og indhold
Med forslaget søger Kommissionen at forenkle lovgivningen og præsentere den, så kravene til
kontrollen og leverandørernes produktion og markedsføring af frugtplanter tydeliggøres, med
henblik på at sikre et mere gennemskueligt marked. Det sker ved mindre justeringer af defini-
tioner og øvrig tekst i direktivet samt ved at flytte alle tekniske bestemmelser fra basisdirekti-
vet til kommende specifikke gennemførselsbestemmelser.
Derudover indebærer forslaget, som indebærer en skærpelse af sortsbestemmelserne, at frugt-
planter eller formeringsmateriale heraf kun kan markedsføres, hvis sorten er officielt beskre-
vet og officielt registreret, enten som en nyhedsbeskyttet sort eller er opført i et nationalt
sortskatalog (forslagets art. 7, stk. 3). Det angives, at en effekt af bestemmelsen vil være øget
beskyttelse af forædlerrettigheder.
Genetisk modificerede frugtplanter må med forslagets ordlyd ikke registreres i sortskataloget,
med mindre bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12.
marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genetisk
modificerede fødevarer og foderstoffer iagttages.
Forslaget indeholder en hensigtserklæring om at udarbejde gennemførselsbestemmelser, som
undtager materiale fra sortskravet, til sikring af den genetiske variation.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Området er reguleret efter lov om frø, kartofler og planter, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 26.
april 1999. Nærmere bestemmelser er fastsat i bekendtgørelse nr. 334 af 27. maj 2002 om
planter med senere ændringer.
Konsekvenser
Forslaget om en skærpelse af sortsbestemmelserne vil indebære øgede omkostninger til gen-
nemførelse af officielle sortsafprøvninger og udarbejdelse af sortsbeskrivelser. Forslaget vil
derudover indebære øgede administrative omkostninger til udarbejdelse og ajourføring af en
officiel national sortsliste. Vurdering af de nærmere økonomiske konsekvenser vil blive fore-
lagt senere.
Forslaget har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Høring
I §2-udvalget (landbrug) har Dansk Gartneri givet udtryk for, at der ifølge forslagets art. 7
sker en opstramning af sortsbestemmelserne, således at frugtplanteformeringsmateriale eller
frugtplanter fremover kun må markedsføres, hvis sorten er officielt beskrevet (nyhedsbeskyt-
tet eller i et officielt sortskatalog).
Trods det, at denne vil indebære en øget beskyttelse af forædlerrettigheder, finder Dansk
Gartneri det ikke acceptabelt, at der indføres skærpede sortsbestemmelser. I praksis vil det
medføre krav om officielle sortsafprøvninger og udarbejdelse af sortsbeskrivelser for ikke-
nyhedsbeskyttede sorter og endvidere udarbejdelse af en officiel national sortsliste. De admi-
nistrative omkostninger hertil samt omkostningerne til sortsafprøvning m.v. vil påhvile er-
hvervet, da der er fuld brugerbetaling på området.
Da erhvervet i forvejen er pålagt store kontrolomkostninger tager Dansk Gartneri derfor af-
stand fra forslaget om skærpede sortsbestemmelser og ønsker derfor, at der i de kommende
forhandlinger om forslaget arbejdes for en bevarelse af direktivets nuværende sortsbestem-
melser.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser den del af forslaget, der handler om at forenkle reglerne, herunder tydelig-
gørelse af definitioner og tekst i forhold til det eksisterende direktiv, velkomment.
De begrænsede og fleksible krav til beskrivelse af frugtsorter i den hidtidige lovgivning har i
Danmark ikke givet anledning til problemer i planteproduktionen, markedsføringen og frugt-
avlen i praksis. Efter regeringens opfattelse er der derfor ikke behov for at indføre et udvidet
krav om officielle sortsbeskrivelser og officiel registrering af sorter af frugtplanter, ligesom
der ikke er behov for, at alle frugtplanter, der markedsføres, skal være af en registreret sort
opført i et officielt sortskatalog.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget om at stille strengere krav til de officielle myndigheders beskrivelse og registrering
af sorter af frugtplanter må forventes at møde modstand fra flere lande.
En tilsvarende situation opstod ved vedtagelsen af det nuværende direktiv 92/34/EØF, hvor
der kun kunne opnås enighed om, at frugtplantepartier i omsætning skal være sortsrene, og at
korrekt sortsnavn skal angives på handelsdokumenterne og mærkningen. For sorter af frugt-
planter skal der enten foreligge en officiel sortsbeskrivelse, hvilket bl.a. er tilfældet for de al-
mindeligt kendte sorter, eller de skal være opført på egne sortslister ført af leverandørerne.
Der kunne ikke opnås tilslutning til ideen om, at kun frugtplanter opført på fælles EU-
sortslister må omsættes.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.