Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0036 Bilag 1
Offentligt
355157_0001.png
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. marts 2007
Sag 07/04926
phe-ebst
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om procedurer for anvendelsen af visse nationale tekniske for-
skrifter på produkter, der markedsføres lovligt i en anden medlems-
stat, og om ophævelse af beslutning nr. 3052/95/EF– KOM(2007) 36
endelig
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 14. februar 2007 fremlagt et forslag til forordning
om procedurer for anvendelsen af visse nationale tekniske forskrifter på
produkter, der markedsføres lovligt i en anden medlemsstat, og om op-
hævelse af beslutning nr. 3052/95/EF - KOM(2007) 36 endelig. Kommis-
sionen baserer sit forslag på artikel 37 (fastlæggelse af retningslinier og ved-
tagelse af retsakter inden for den fælles landbrugspolitik) og artikel 95 (for-
anstaltninger om det indre marked).
Forslaget er en del af en samlet ”pakke” for det indre marked, der har til
formål at forbedre det indre markeds funktion på vareområdet på såvel
det harmoniserede som det uharmoniserede område samt forenkle og mo-
dernisere regler og principper i overensstemmelse med fællesskabets stra-
tegi for bedre regulering.
Forslaget skal ses på baggrund af, at der fortsat er en række hindringer for
den fri bevægelighed af varer i EU’s indre marked. Hindringerne skyldes
bl.a., at princippet om gensidig anerkendelse har vist sig ikke at fungere
tilstrækkelig effektivt i praksis til trods for bestemmelserne i traktatens
artikel 28 og 30. Undersøgelser viser således, at der fortsat er mange pro-
blemer for virksomhederne, særligt små og mellemstore virksomheder,
med at sælge og markedsføre deres varer i medlemslandene, selvom va-
ren allerede er lovligt markedsført i et andet medlemsland.
Forslaget styrker princippet om gensidig anerkendelse ved at fastlægge en
særlig procedure for medlemslandenes myndigheder i tilfælde, hvor
myndigheden har til hensigt at forbyde eller begrænse adgangen til på det
nationale marked at sælge eller markedsføre en vare, som ikke er omfattet
af fællesskabslovgivning (det uharmoniserede område), selvom varen al-
lerede er lovligt markedsført i et andet medlemsland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355157_0002.png
2/3
Forslaget omfatter alle industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter, der lov-
ligt er markedsført i en anden medlemsstat på grundlag af tekniske regler,
der ikke er genstand for harmonisering på fællesskabsniveau. Forslaget
indeholder imidlertid en række undtagelser fra anvendelsesområdet, bl. a.
på produktsikkerheds- og fødevareområdet.
Forslaget koncentrerer sig særligt om bevisbyrden ved at fastlægge en
særlig procedure for medlemslandenes myndigheder, der skal iagttages,
når myndighederne har til hensigt med hjemmel i den nationale lovgiv-
ning at forbyde eller begrænse adgangen til at markedsføre en vare, som
allerede er lovligt markedsført i et andet medlemsland.
Forslaget indeholder desuden bestemmelser om etablering af et eller flere
”produktkontaktpunkter” i hvert land. Kontaktpunkternes hovedopgave
består i at forsyne virksomheder og andre medlemslandes myndigheder
med oplysninger om gældende nationale tekniske forskrifter.
Som en ledsageforanstaltning til forslaget skal der udarbejdes en detalje-
ret liste over varer, som princippet om gensidig anerkendelse finder an-
vendelse på. Listen udarbejdes af Kommissionen i samarbejde med med-
lemslandene og er tænkt som en hjælp til de nationale myndigheder ved
vurderingen af, om en vare er omfattet af princippet om gensidig aner-
kendelse. Listen offentliggøres på et websted, der skal oprettes efterføl-
gende.
Såfremt forslaget vedtages, vil beslutning 3052/95/EØF om indførelse af
en ordning for gensidig information om nationale foranstaltninger, der
fraviger princippet om frie varebevægelser inden for Fællesskabet, skulle
ophæves.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37 og 95, hvilket medfører, at Rådet
med kvalificeret flertal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med
Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
2.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet målet med forslaget ikke i tilstrækkelig grad vil kunne opnås
af medlemsstaterne selv.
Til trods for traktatens bestemmelser om den fri bevægelighed af varer og
bestemmelserne om gensidig anerkendelse viser en række undersøgelser i
medlemslandene tydeligt, at der fortsat er mange barrierer for den fri bevæ-
gelighed af varer, bl.a. fordi princippet om gensidig anerkendelse ikke fun-
gerer tilstrækkelig effektivt. Meget få medlemslande har klare regler og
procedurer for gensidig anerkendelse af varer, der allerede lovligt er mar-
kedsført i et andet medlemsland. Hertil kommer, at medlemslandene heller
ikke nødvendigvis har en interesse i at fastlægge sådanne regler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
Kommissionen finder det derfor nødvendigt at gennemføre regler på fælles-
skabsniveau, der kan begrænse de mange ulovlige barrierer og sikre en me-
re effektiv gennemførelse af den fri varebevægelighed i EU’s indre marked.
Fra regeringens side kan man på det foreliggende grundlag tilslutte sig
Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er overholdt.
Nærhedsnotatet er samtidig oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg.