Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0036 Bilag 2
Offentligt
361564_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
28. marts 2007
Sag 07/04926
phe-ebst
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om procedurer for anvendelsen af visse nationale tekniske for-
skrifter på produkter, der markedsføres lovligt i en anden medlems-
stat, og om ophævelse af beslutning nr. 3052/95/EF– KOM (2007) 36
endelig
Grundnotatet er oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg.
Resumé
Kommissionen har den 14. februar 2007 fremlagt et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om procedurer for anvendelsen af
visse nationale tekniske forskrifter på produkter, der markedsføres lovligt
i en anden medlemsstat, og som ikke er omfattet af fællesskabslovgivning
(det uharmoniserede område).
Forslaget er en del af en samlet ”pakke” for det indre marked, der har til
formål at forbedre det indre markeds funktion på vareområdet samt for-
enkle og modernisere regler og principper i overensstemmelse med Fæl-
lesskabets strategi for bedre regulering.
Forslaget skal ses på baggrund af, at der fortsat er en række hindringer
for den fri bevægelighed af varer i EU’s indre marked. Hindringerne
skyldes bl.a., at princippet om gensidig anerkendelse har vist sig ikke at
fungere tilstrækkelig effektivt i praksis til trods for bestemmelserne i trak-
tatens artikel 28 og 30. Undersøgelser viser således, at der fortsat er
mange problemer for virksomhederne, særligt små og mellemstore virk-
somheder, med at sælge og markedsføre deres varer i medlemslandene,
selvom varen allerede er lovligt markedsført i et andet medlemsland.
Forslaget styrker princippet om gensidig anerkendelse ved at fastlægge
en særlig procedure for medlemslandenes myndigheder i tilfælde, hvor
myndigheden har til hensigt at forbyde eller begrænse adgangen til på
det nationale marked at sælge eller markedsføre en vare, som ikke er om-
fattet af fællesskabslovgivning, selvom varen allerede er lovligt markeds-
ført i et andet medlemsland.
Forslaget koncentrerer sig særligt om bevisbyrden ved at fastlægge en
særlig procedure for medlemslandenes myndigheder, der skal iagttages,
når myndighederne har til hensigt med hjemmel i den nationale lovgiv-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
361564_0002.png
2/9
ning at forbyde eller begrænse adgangen til at markedsføre en vare, som
allerede er lovligt markedsført i et andet medlemsland.
Forslaget indeholder desuden bestemmelser om etablering af et eller fle-
re ”produktkontaktpunkter” i hvert land. Kontaktpunkternes hovedopga-
ve består i at forsyne virksomheder og andre medlemslandes myndighe-
der med oplysninger om gældende nationale tekniske forskrifter.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37 og 95, hvilket medfører, at Rådet
med kvalificeret flertal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med Eu-
ropa-Parlamentet, jf. artikel 251.
Kommissionen foretog en samlet præsentation af indre markeds-
initiativerne, herunder nærværende forslag, på rådsmøde (Konkurrence-
evne) den 19. februar 2007. Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmø-
de (Konkurrenceevne) den 21.-22. maj 2007 med henblik på mulig poli-
tisk enighed.
1.
Baggrund og indhold
Fri bevægelighed af varer er et væsentligt element i EU’s indre marked.
Artikel 28 fastlægger derfor et forbud mod kvantitative importrestriktio-
ner mellem EU’s medlemslande. I TEF artikel 30 åbnes der dog mulighed
for undtagelsesvis at indføre forbud eller restriktioner, hvis disse restrik-
tioner er begrundet i særlige hensyn til den offentlige sikkerhed og sund-
hed.
Et medlemsland kan med andre ord som hovedregel ikke begrænse eller
forbyde salg på sit område af en vare, som ikke er omfattet af nogen fæl-
lesskabslovgivning, når varen allerede lovligt er markedsført i et andet
medlemsland. Dette gælder, selvom varen er fremstillet efter andre tekni-
ske regler end dem, der gælder i det medlemsland, hvor varen ønskes
markedsført. Begrænsninger i den fri varebevægelighed er således for-
budt, medmindre restriktionerne kan begrundes i tvingende almene hen-
syn, er ikke-diskriminerende og desuden nødvendige og proportionale i
forhold til at opnå det/de tilsigtede mål.
Dette princip, som følger af ovennævnte artikler 28 og 30 i TEF, og som
desuden har baggrund i EF-domstolens praksis, kaldes princippet om
gensidig anerkendelse.
Princippet om gensidig anerkendelse fungerer imidlertid ikke tilstrække-
lig effektivt i praksis til trods for traktatens bestemmelser. Undersøgelser
viser således, at der fortsat er mange problemer for virksomhederne, sær-
ligt små og mellemstore virksomheder, med at sælge og markedsføre de-
res varer i andre medlemslande. Medlemslandene anvender således i
mange tilfælde ikke princippet om gensidig anerkendelse, bl.a. fordi
myndighederne ofte ikke har tilstrækkeligt kendskab til princippet, lige-
som der også hersker uklarhed om anvendelsesområdet og bevisbyrden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/9
Desuden mangler virksomhederne også viden om princippet om gensidig
anerkendelse.
Disse problemer medfører hindringer for den fri bevægelighed af varer,
som er en af grundpillerne i EU’s indre marked, og har stor betydning for
særligt de små og mellemstore virksomheders mulighed for at afsætte de-
res varer i andre medlemslande.
I sin meddelelse til bl.a. Rådet og Europa-Parlamentet om Indre Markeds-
strategien for 2003-2006 pegede Kommissionen derfor på en række pro-
blemer vedrørende anvendelsen af princippet om gensidig anerkendelse
på det uharmoniserede vareområde. Kommissionen nævnte samtidig, at
muligheden for at fastsætte lovgivning på området for derved at sikre den
fri varebevægelighed i det europæiske fællesskab ville blive undersøgt.
Ganske vist fastsætter 98/34-direktivet (informationsproceduredirektivet
– tidligere direktiv 83/189/EØF) en informationsprocedure for medlems-
landene for så vidt angår nye tekniske standarder og forskrifter. I henhold
til direktivet har medlemslandene således pligt til, inden de vedtager en
ny teknisk forskrift, at sende et udkast til Kommissionen, som herefter in-
formerer de andre medlemslande om udkastet. Herved får Kommissionen
og de andre medlemslande mulighed for at fremkomme med indsigelser,
hvis et medlemsland vil gennemføre nationale regler, der vurderes at in-
debære en ulovlig hindring for den fri varebevægelighed, eller fx ikke in-
deholder en klausul om gensidig anerkendelse. 98/34-direktivet er dog
ikke tilstrækkeligt til at sikre den fri varebevægelighed i medlemslande-
ne.
Desuden blev der i 1995 med Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
om indførelse af en ordning for gensidig information om nationale foran-
staltninger, der fraviger princippet om frie varebevægelser inden for Fæl-
lesskabet (beslutning 3052/95/EØF), indført en pligt for medlemslandene
til at underrette Kommissionen, hvis medlemslandene træffer foranstalt-
ninger, der fraviger princippet om fri varebevægelighed i EU’s indre
marked. Beslutningen har imidlertid ikke virket efter hensigten.
Med henblik på at styrke princippet om gensidig anerkendelse og skabe
større klarhed over rettigheder og pligter for medlemslandene har Kom-
missionen den 14. februar 2007 fremlagt et forslag til forordning om pro-
cedurer for anvendelsen af visse nationale tekniske forskrifter på produk-
ter, der lovligt er markedsført i en anden medlemsstat, og som ikke er
omfattet af fællesskabslovgivning (produkter på det uharmoniserede om-
råde).
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37 og 95, hvilket medfører, at Rådet
med kvalificeret flertal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med Eu-
ropa-Parlamentet, jf. artikel 251.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
361564_0004.png
4/9
Forslagets anvendelsesområde
Forslaget omfatter ifølge artikel 2 medlemslandenes afgørelser vedrøren-
de alle industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter, som lovligt er markeds-
ført i en anden medlemsstat på grundlag af tekniske regler, der ikke er
genstand for harmonisering på fællesskabsniveau. Forslaget indeholder
imidlertid en række undtagelser fra anvendelsesområdet, bl.a. på produkt-
sikkerheds- og fødevareområdet.
Undtaget fra forslaget er således ifølge artikel 3 foranstaltninger, som
medlemslandene træffer med hjemmel i:
1) artikel 8, stk. 1, d), e) eller f) i direktiv 2001/95/EC om produkt-
sikkerhed i almindelighed,
2) artikel 50, stk. 3, a) i forordning 178/2002 om generelle principper
og krav i fødevarelovgivningen m.v.,
3) artikel 54 i forordning 882/2004 om offentlig kontrol med henblik
på verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dy-
resundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes, samt
4) artikel 14 i direktiv 2004/49/EC om jernbanesikkerhed i EU m.v.
Herudover gælder forslaget ikke for systemer og udstyr, som er omfattet
af:
5) direktiv 96/48/EC om interoperabilitet i det transeuropæiske jern-
banesystem for højhastighedstog samt
6) direktiv 2001/16/EC om interoperabilitet i det transeuropæiske
jernbanesystem for konventionelle tog.
Forslagets indhold
Forslaget fastlægger i artikel 4 - 6 de krav, som medlemslandenes myn-
digheder skal overholde i tilfælde, hvor myndigheden har til hensigt at
forbyde eller begrænse adgangen til på det nationale marked at sælge el-
ler markedsføre en vare, som ikke er omfattet af fællesskabslovgivning,
selvom varen allerede er lovligt markedsført i et andet medlemsland. For-
slaget koncentrerer sig særligt om bevisbyrden, som påhviler den nationa-
le myndighed, der har til hensigt at forbyde eller begrænse adgangen til at
sælge varen i det pågældende medlemsland.
Herudover indeholder forslagets artikel 7 - 8 bestemmelser om etablering
af et eller flere såkaldte ”produktkontaktpunkter” i hvert land. Formålet
med kontaktpunkterne er at sikre bedre forhåndsinformation til virksom-
hederne om de gældende tekniske produktregler samt en bedre og mere
regelmæssig dialog mellem landenes myndigheder. Kontaktpunkternes
hovedopgave består således i at give information og rådgivning til virk-
somheder og myndigheder i andre medlemslande om de konkrete tekni-
ske regler, der gælder i det pågældende medlemsland.
Forslaget indeholder desuden en bestemmelse om muligheden for at etab-
lere et elektronisk informationsudvekslingssystem, der kan lette informa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
361564_0005.png
5/9
tionsudvekslingen mellem kontaktpunkterne, jf. artikel 9. Systemet vil i
givet fald blive etableret af Kommissionen.
Endelig indeholder forslaget bestemmelser om en rapporteringsordning
samt en bestemmelse om ophævelse af beslutning 3052/95/EØF om ind-
førelse af en ordning for gensidig information om nationale foranstaltnin-
ger, der fraviger princippet om frie varebevægelser inden for Fællesska-
bet.
Som en ledsageforanstaltning til forslaget skal der udarbejdes en detalje-
ret liste over varer, som princippet om gensidig anerkendelse finder an-
vendelse på. Listen udarbejdes af Kommissionen i samarbejde med med-
lemslandene og er tænkt som en hjælp til de nationale myndigheder ved
vurderingen af, om en vare er omfattet af princippet om gensidig aner-
kendelse. Listen offentliggøres på et websted, der skal oprettes efterføl-
gende.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEF artikel 251 udtale sig om forsla-
get. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet målet med forslaget ikke i tilstrækkelig grad vil kunne opnås
af medlemsstaterne selv.
Til trods for traktatens bestemmelser om den fri bevægelighed af varer og
bestemmelserne om gensidig anerkendelse viser en række undersøgelser i
medlemslandene tydeligt, at der fortsat er mange barrierer for den fri bevæ-
gelighed af varer, bl.a. fordi princippet om gensidig anerkendelse ikke fun-
gerer tilstrækkelig effektivt. Meget få medlemslande har klare regler og
procedurer for gensidig anerkendelse af varer, der allerede lovligt er mar-
kedsført i et andet medlemsland. Hertil kommer, at medlemslandene heller
ikke nødvendigvis har en interesse i at fastlægge sådanne regler.
Kommissionen finder det derfor nødvendigt at gennemføre regler på fælles-
skabsniveau, der kan begrænse de mange ulovlige barrierer og sikre en me-
re effektiv gennemførelse af den fri varebevægelighed i EU’s indre marked.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag tilslutte sig Kommissionens
vurdering af, at nærhedsprincippet er overholdt.
4.
Gældende dansk ret
Der findes ikke særskilt dansk ret på området i form af love eller bekendt-
gørelser om princippet og proceduren for gensidig anerkendelse. En lang
række retsakter indeholder imidlertid en klausul om gensidig anerkendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
361564_0006.png
6/9
5.
Høring
Forslaget blev sendt i bred høring i Specialudvalget for Vækst og Konkur-
renceevne den 23. februar 2007 med svarfrist den 7. marts 2007.
Følgende parter har haft bemærkninger til forslaget: Dansk Industri (DI),
Landsorganisationen i Danmark (LO), Dansk Erhverv, HTS Handel, Trans-
port og Service, Danske Maritime samt Forbrugerrådet.
Dansk Industri støtter lovgivning omkring anvendelse af gensidig anerken-
delse i praksis, herunder også, at Kommissionen nu har valgt en forordning
som instrument, der sikrer, at bestemmelserne bliver ensartet implementeret
i national ret.
Efter DI’s opfattelse bør det grundlæggende princip om gensidig anerken-
delse imidlertid fremgå klarere af forordningsteksten, ligesom DI finder, at
der bør indgå en bestemmelse om, at medlemslandet skal undersøge, om
oprindelseslandets regler tjener samme formål og ikke alene gå ud fra en
vurdering af egne reglers proportionalitet.
DI understreger endvidere, at den foreslåede produktliste kun må være vej-
ledende, da man ellers risikerer, at enkelte områder eller ny teknologi falder
uden for bestemmelserne. Forordningen bør således gælde som en paraply
for alle produkter, hvis bestemmelser ikke er omfattet af harmoniseret lov-
givning.
DI vil i forbindelse med drøftelse af forordningen gerne rejse spørgsmålet
om, hvorvidt forordningsforslaget finder anvendelse på de områder, som er
dækket af særlige nationale bestemmelser, der går videre end de fælleseuro-
pæiske bestemmelser, der er fastsat i en række direktiver (minimumshar-
monisering).
DI har herudover en række specifikke kommentarer og forslag til præci-
seringer af de enkelte artikler i forslaget.
Landsorganisationen i Danmark
(LO)
oplyser, at man generelt er positiv
over for forslagene i indre markedspakken men understreger, at forslage-
ne ikke må forringe beskyttelsen af almene hensyn ikke mindst til forbru-
gerne og arbejdstagernes sikkerhed og sundhed. LO ser derfor med skep-
sis på reglen om bevisbyrdens placering i forslaget. Hvis de kompetente
myndigheder i importlandet har velbegrundede formodninger om, at en
vare, som er markedsført i en anden medlemsstat, kan medføre en unød-
vendig risiko for forbrugerens eller arbejdstagerens sikkerhed og sund-
hed, bør det være op til fabrikanten eller myndighederne i det land, hvor
varen er produceret, at bevise, at risikoen ikke berettiger et forbud mod
eller en begrænsning af varens adgang til importlandet. For at undgå mis-
brug af disse regler, bør der være mulighed for særligt hurtige klagepro-
cedurer og passende sanktioner for misbrug.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
361564_0007.png
7/9
Desuden understreger LO betydningen af en bedre implementering.
Dansk Erhverv kan overordnet tilslutte sig et ensartet regelsæt inden for
EU, som skaber fællesskabsrammer for markedsføring, der støtter den in-
dre markedslovgivning om varernes frie bevægelighed. Desuden aner-
kendes behovet for at ensarte processerne omkring visse nationale tekni-
ske regler på produkter samt sikre koordineringen mellem de enkelte
medlemslande og skabe en ensartet praksis inden for markedsområderne.
Dansk Erhverv finder det samtidig vigtigt, at der ikke sker en forøgelse af
de administrative processer i de enkelte medlemslande, samt at der bliver
givet god tid til omstilling (lange overgangsperioder). Det er desuden vig-
tigt, at der gives ensartede og brugbare muligheder for at fjerne oplysnin-
ger om produkter, når disse ikke længere frembyder risiko for markedet.
HTS Handel, Transport og Service støtter forslaget, da det kan være med
til at styrke det indre marked.
Danske Maritime har på baggrund af et svar fra Kommissionen på en fo-
respørgsel fra Karin Riis-Jørgensen, Europa-Parlamentet, om sikkerheds-
ventiler på danske skibe udtrykt bekymring for, at Kommissionen ikke
anser det for sit ansvar, at medlemsstater tillader salg og brug af maritimt
udstyr, selvom det er forbudt i andre medlemsstater som følge af korrekt
anvendelse af en sikkerhedsklausul. Skulle denne opfattelse af det indre
marked komme til at gælde andre områder med sikkerhedsklausuler, er
det opfattelsen, at en væsentlig del af ideen med det indre marked vil gå
tabt. Danske Maritime ønsker på denne baggrund en drøftelse af, hvad
man fra dansk side kan/vil gøre ved det, og hvordan man kan sikre imod
sådanne situationer.
Forbrugerrådet oplyser, at der savnes et notat, der redegør for, hvilke pro-
duktgrupper, der måtte være særligt sårbare, og hvad et sådant forslag om
gensidig anerkendelse betyder for disse produktgrupper – herunder, om
kravene er højere i Danmark end i andre lande.
Forbrugerrådet støtter i øvrigt ikke nationale regler, der går ud på at beskyt-
te national produktion mod udenlandsk konkurrence, men det fremgår af
konsekvensanalysens resumé, at man stort set kun beskæftiger sig med pro-
blemer set fra erhvervssiden, selvom man måtte forvente, at en analyse hav-
de en objektiv tilgang til problematikken. Der er ingen omtale af eventuelle
forbrugerproblemer, omend der næppe er tale om mangel på varer eller di-
versitet. Forbrugerrådet savner endelig overvejelser om, hvorvidt nationale
forbrugerregler måtte være legitime (uden at være dækket af EF-traktatens
artikel 30), samt overvejelser om, hvorvidt den nationale køber, der kender
reglerne i sit eget land, skulle have kendskab til reglerne i andre lande.
Forbrugerrådet oplyser afslutningsvis, at man vil vende tilbage senere i pro-
cessen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
361564_0008.png
8/9
6.
Andre landes holdninger
Medlemslandenes foreløbige tilkendegivelser har generelt været positive.
En lang række lande har således udtrykt tilfredshed med Kommissionens
initiativ, som vil medvirke til at forbedre funktionen af det indre marked be-
tydeligt. Samtidig har flere lande - herunder Danmark - understreget vigtig-
heden af, at de eksisterende niveauer for sikkerhed, sundhed og miljø ikke
forringes, og at forslaget medfører så få administrative byrder for myndig-
hederne som muligt.
7.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positiv overfor Kommissionens forslag, der vil
kunne medvirke til at reducere barriererne for den fri varebevægelighed i
EU’s indre marked og gøre det lettere for virksomhederne at afsætte deres
allerede lovligt markedsførte varer i andre medlemslande.
Samtidig lægger regeringen vægt på, at det danske niveau for miljø, sik-
kerhed, sundhed og forbrugerbeskyttelse ikke forringes, og at de admini-
strative byrder for myndighederne begrænses mest muligt.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen er umiddelbart gældende i medlemslandene, når den træder i
kraft. På det foreliggende grundlag og på baggrund af en høring af samtlige
ministerier vurderes det, at forordningsforslaget ikke vil have lovgivnings-
mæssige konsekvenser for gældende love og bekendtgørelser. En lang ræk-
ke retsakter indeholder imidlertid en klausul om gensidig anerkendelse, som
efter forordningens ikrafttræden ikke længere vil være nødvendig.
Forordningen indeholder imidlertid også et forslag om at ophæve beslutning
nr. 3052/95/EF om indførelse af en ordning for gensidig information om
nationale foranstaltninger, der fraviger princippet om frie varebevægelser
inden for Fællesskabet. Der er derfor behov for at ophæve cirkulære nr.
145 af 11. september 1996 om anmeldelse til Europa-Kommissionen af
visse import- og markedsføringsforbud.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv budgetmæssige konsekvenser på EU’s budget.
Men gennemførelsen af forslaget kræver, at der oprettes en liste over pro-
dukter, som princippet om gensidig anerkendelse finder anvendelse på,
samt at der oprettes et websted, hvor listen gøres tilgængelig.
Denne del af forslaget indebærer anslåede udgifter på EU’s budget på i alt
1,7 mio. EUR og personaleressourcer på 1,4 mio. EUR fra 2007 og de føl-
gende år. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig
udgift på ca. 255.000 kr. årligt (prisniveau 2007).
Det vurderes, at forslaget vil medføre mindre statsfinansielle udgifter som
følge af den administrative procedure, der er fastlagt i forslaget. Det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
361564_0009.png
9/9
nærmere omfang af de statsfinansielle konsekvenser er ved at blive kort-
lagt.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have samfundsøkonomiske konsekvenser i positiv ret-
ning, idet forslaget indebærer lettere adgang for såvel danske virksomheders
eksport af varer til andre EU-lande som udenlandske virksomheders adgang
til at afsætte varer på det danske marked.
Forslaget vurderes ligeledes at kunne styrke incitamenterne til virksomhe-
dernes innovation, ligesom det øgede konkurrencepres vil kunne medføre
bedre og billigere varer for forbrugerne.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes umiddelbart at kunne lette de administrative byrder for
erhvervslivet, idet forslaget har til formål at sikre lettere adgang for virk-
somhederne til at afsætte varer på EU’s indre marked.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Nærhedsnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 12. marts
2007.