Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0037 Bilag 1
Offentligt
355160_0001.png
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. marts 2007
Sag 07/04149
bsh-ebst
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med
markedsføring af produkter – KOM(2007) 37 endelig
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 14. februar 2007 fremlagt et forslag til forordning
om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med markedsfø-
ring af produkter (KOM(2007) 37 endelig). Kommissionen baserer sit for-
slag på artikel 95 (foranstaltninger om det indre marked) og artikel 133 (den
fælles handelspolitik) i TEF, hvilket medfører, at Rådet med kvalificeret
flertal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet,
jf. artikel 251 i TEF.
Forslaget er en del af en samlet ”pakke” for det indre marked, der har til
formål at forbedre det indre markeds funktion på vareområdet samt for-
enkle og modernisere regler og principper i overensstemmelse med fæl-
lesskabets strategi for bedre regulering. Forslaget skal ses i sammenhæng
med Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om fælles rammer for markedsføring af produkter - KOM(2007) 53 ende-
lig.
Baggrunden for forslaget er bl.a. Rådets resolution af 10. november 2003,
hvor Rådet opfordrede Kommissionen til at foreslå initiativer, der kan styr-
ke og forstærke implementeringen af direktiver efter den nye metode
1
.
Forslagets anvendelsesområde er imidlertid bredere end direktiverne efter
den nye metode, idet det findes hensigtsmæssigt at foreslå harmoniserede
instrumenter og metoder, der kan anvendes på så mange sektorer som mu-
ligt, og uanset hvilken lovgivningsteknik, der ligger til grund (gammel eller
ny metode).
1
Den nye metode er en metode til harmonisering i det indre marked, hvor lovgivningen
alene indeholder såkaldte væsentlige krav til sundhed, sikkerhed, miljø mv. De væsent-
lige krav omsættes efterfølgende til tekniske krav via harmoniserede standarder. Den
nye metode blev indført i 1985, og ca. 25 direktiver er i dag vedtaget efter denne meto-
de. Der lovgives også fortsat efter den gamle metode, hvor direktiverne indeholder de
specificerede krav, som produktet skal overholde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
355160_0002.png
2/2
Forslaget fastsætter bestemmelser om organisering af akkreditering på nati-
onalt og europæisk niveau. Bestemmelserne skal bl.a. styrke troværdighe-
den af de bemyndigede organer, der er udpeget til at vurdere, om et produkt
overholder de gældende krav, idet en akkreditering giver en antagelse om,
at det bemyndigede organ besidder den fornødne tekniske kompetence her-
til.
Forslaget indfører desuden en fællesskabsramme for markedsovervågning,
der fastsætter, at medlemsstaterne skal organisere og udøve en effektiv
markedskontrol, der sikrer, at produkter, der markedsføres, overholder den
relevante fællesskabslovgivning.
Endelig foreslås bestemmelserne i Rådets nuværende forordning EØS nr.
339/93 af 8. februar 1993 (toldforordningen) indarbejdet i forslaget, idet
reglerne i toldforordningen udgør en integreret del af markedsovervågnin-
gen.
2.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Erfaringen med gennemførelsen af fællesskabslovgivningen for
det indre marked er, at nationale initiativer, som ikke er harmoniserede, fø-
rer til forskelle, som modvirker fordelene ved harmoniseringen og det indre
marked, og gør det vanskeligt at skabe et ensartet beskyttelsesniveau i hele
Fællesskabet.
Formålet med fællesskabslovgivningen er at skabe et tilstrækkeligt højt til-
lidsniveau mellem de nationale myndigheder og mellem de erhvervsdriven-
de i hele EU. Dette kan kun lade sig gøre, hvis kriterierne for anvendelsen
af fællesskabskravene fastsættes i fællesskab, og hvis de nationale gennem-
førelsesforanstaltninger påviseligt følger de samme regler og procedurer og
giver indbyrdes samme resultater.
Indholdsmæssigt går størstedelen af forslaget således ud på at komplettere
og skabe sammenhæng i de retsakter, der anvendes af Fællesskabets institu-
tioner til at harmonisere de nationale lovgivninger.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag tilslutte sig Kommissionens
vurdering af, at nærhedsprincippet er overholdt.
Nærhedsnotatet er samtidig oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg.