Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0037 Bilag 3
Offentligt
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
10. januar 2008
Sag 07/04941
bsh-ebst
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med markeds-
føring af produkter - KOM(2007) 37 endelig
Revideret notat
Resumé
Kommissionen har den 14. februar 2007 fremlagt et forslag til forordning
om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med markedsføring
af produkter (KOM(2007) 37 endelig). Kommissionen baserer sit forslag på
artikel 95 og artikel 133 i TEF, hvilket medfører, at Rådet med kvalificeret
flertal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf.
artikel 251 i TEF.
Forslaget er en del af en samlet ”pakke” for det indre marked, der har til
formål at forbedre det indre markeds funktion på vareområdet samt forenkle
og modernisere regler og principper i overensstemmelse med Fællesskabets
strategi for bedre regulering.
Forslaget fastsætter bestemmelser om organisering af akkreditering på natio-
nalt og europæisk niveau. Bestemmelserne skal bl.a. styrke troværdigheden af
overensstemmelsesvurderingsorganer, der vurderer, om et produkt overholder
de gældende krav, idet en akkreditering giver en antagelse om, at overens-
stemmelsesvurderingsorganet besidder den fornødne tekniske kompetence her-
til.
Forslaget indfører desuden en fællesskabsramme for markedsovervågning, der
fastsætter, at medlemsstaterne skal organisere og udøve en effektiv markeds-
kontrol, der sikrer, at produkter, der markedsføres, overholder den relevante
fællesskabslovgivning. Forslaget undtager dog en række sektorer, hvor der al-
lerede er indført fællesskabskrav om markedsovervågning. Forslaget forventes
at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Endelig foreslås, at bestemmelserne i Rådets nuværende forordning EØF nr.
339/93 af 8. februar 1993 (toldforordningen) indarbejdes i forslaget, idet reg-
lerne i toldforordningen udgør en integreret del af markedsovervågningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0002.png
2/15
Rådet godkendte en fremskridtsrapport fra det tyske formandskab om indre
markeds pakken på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 21.-22. maj 2007.
Det forventes, at forslaget vil blive sat på dagsordenen for rådsmødet (Kon-
kurrenceevne) den 25.-26. februar 2008 med henblik på politisk enighed.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 14. februar 2007 fremlagt et forslag til forordning om
akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med markedsføring af
produkter (KOM(2007) 37 endelig).
Kommissionen baserer sit forslag på artiklerne 95 og 133 i TEF, hvilket med-
fører, at Rådet med kvalificeret flertal træffer afgørelse i fælles beslutningsta-
gen med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251 i TEF.
Forslaget er en del af en samlet ”pakke” for det indre marked, der har til for-
mål at forbedre det indre markeds funktion på vareområdet samt forenkle og
modernisere regler og principper i overensstemmelse med Fællesskabets stra-
tegi for bedre regulering. Forslaget skal ses i sammenhæng med Kommissio-
nens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om fælles rammer for
markedsføring af produkter (KOM(2007) 53 endelig).
Baggrunden for forslaget er bl.a. Rådets resolution af 10. november 2003, i
hvilken Rådet opfordrede Kommissionen til at foreslå initiativer, der kan styr-
ke og forstærke implementeringen af direktiver efter den nye metode
1
.
Forslagets anvendelsesområde er bredere end direktiverne efter den nye meto-
de, idet det findes hensigtsmæssigt at foreslå harmoniserede regler vedrørende
akkreditering og markedsovervågning, der kan anvendes på så mange sektorer
som muligt, og uanset hvilken lovgivningsteknik der ligger til grund (gammel
eller ny metode).
Forslagets anvendelsesområde
Forslaget har karakter af rammelovgivning.
Forslaget fastlægger regler for tilrettelæggelse og udøvelse af
akkreditering
af
overensstemmelsesvurderingsorganer, der foretager vurderinger af et hvilket
1
Den nye metode er en metode til harmonisering i det indre marked, hvor lovgivningen
alene indeholder såkaldte væsentlige krav til sundhed, sikkerhed, miljø mv. De væsentlige
krav omsættes efterfølgende til tekniske krav via harmoniserede standarder. Den nye meto-
de blev indført i 1985, og ca. 25 direktiver er i dag vedtaget efter denne metode. Der lovgi-
ves også fortsat efter den gamle metode, hvor direktiverne indeholder de specificerede krav,
som produktet skal overholde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/15
som helst stof, præparat eller andet produkt, der markedsføres, uanset om pro-
duktet er blevet omdannet eller ej.
Forslaget fastsætter desuden en retlig ramme for
markedskontrol
og
kontrol
med produkter fra tredjelande.
Hensigten er at sikre, at stoffer, præparater eller
omdannede produkter, der er omfattet af Fællesskabets retsakter om harmoni-
sering af vilkårene for markedsføring af produkter, holder et højt sikkerheds-
niveau og overholder de høje standarder, der tjener til at varetage almene sam-
fundshensyn.
Forslaget indeholder dog en række undtagelser, hvoraf følgende områder er
helt undtaget
af forslaget:
a) Fødevarelovgivning, som defineret i art. 3 i forordning (EF) nr.
178/2002. Forslagets bestemmelser om akkreditering gælder dog for så
vidt angår kapitel II i forordning (EF) nr. 509/2006, 510/2006 og [for-
slag ] om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om
angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler.
b) Foderstoflovgivning, som defineret i art. 3 i forordning (EF) nr.
882/2004.
c) Direktiv 2001/37/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobaksvarer.
d) Direktiv 2002/98/EF om fastsættelse af standarder for kvaliteten og
sikkerheden ved tapning, testning, behandling, opbevaring og distri-
bution af humant blod og blodkomponenter.
e) Direktiv 2004/23/EF om fastsættelse af standarder for kvaliteten og
sikkerheden ved donation, udtagning, testning, behandling, præser-
vering, opbevaring og distribution af humane væv og celler.
Forslagets bestemmelser om akkreditering finder desuden ikke anvendelse på
forhold, der er reguleret i forordning (EF) nr. 761/2001 om organisationers fri-
villige deltagelse i en fællesskabsordning for miljøledelse og miljørevision
(EMAS).
Forslagets bestemmelser om markedsovervågning finder ikke anvendelse på
produkter, som defineret i art. 2(a) i det generelle produktsikkerhedsdirektiv
(direktiv 2001/95/EF) for så vidt angår sundheds- og sikkerhedsaspekter i for-
hold til forbrugerne.
Desuden undtages en række sektordirektiver fra bestemmelserne i artikel 14-
23 om markedsovervågning, jf. slutnoten.
i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/15
Bestemmelserne om import fra tredjelande (artikel 24-26) finder kun anven-
delse, hvis der ikke i anden fællesskabslovgivning er fastsat særlige bestem-
melser om tilrettelæggelsen af kontrol med bestemte produkter ved grænserne.
Forslagets indhold
Akkreditering
Forslagets bestemmelser om akkreditering skal bl.a. styrke troværdigheden af
overensstemmelsesvurderingsorganer, idet en akkreditering giver en antagelse
om, at disse organer besidder den fornødne tekniske kompetence til at be-
dømme, om et produkt overholder de gældende krav.
Det nationale akkrediteringsorgan (DANAK) anses for at udøve offentlig
myndighed, og medlemslandene skal bl.a. sikre, at der alene eksisterer ét nati-
onalt akkrediteringsorgan, der handler uafhængigt af økonomisk konkurrence.
Et overensstemmelsesvurderingsorgan skal anmode om akkreditering ved det
nationale akkrediteringsorgan i den medlemsstat, hvor det er etableret, og det
er kun i ganske få tilfælde muligt at afvige herfra, fx hvis der ikke er oprettet et
nationalt akkrediteringsorgan, eller hvis dette ikke tilbyder den ønskede akkre-
diteringsydelse.
Det nationale akkrediteringsorgan skal ansøge om medlemskab af den europæ-
iske akkrediteringsorganisation EA (European co-operation for Accreditation).
Desuden skal de nationale akkrediteringsorganer forestå og deltage i et gensi-
digt evalueringssystem (peer-evaluering). Evalueringen skal sikre, at akkredi-
teringsorganerne overholder de krav, der stilles til dem. Resultaterne af peer-
evalueringen skal meddeles alle medlemsstater og Kommissionen. Kommissi-
onen skal desuden overvåge reglerne og en korrekt gennemførelse af peer-
evalueringen.
Kommissionen kan efter konsultering af det udvalg, der er nedsat i medfør af
art. 5 i direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet), anmode EA om at
medvirke til implementering og udvikling af akkrediteringen i EU og til at ud-
vikle sektorprogrammer mv. for akkrediteringen.
Fællesskabsramme for markedsovervågning
Forslaget indfører en fællesskabsramme for markedsovervågning. Forslaget
fastsætter, at medlemsstaterne skal organisere og udøve en effektiv markeds-
kontrol, der sikrer, at produkter, der markedsføres eller kommer ind på marke-
det, overholder den relevante fællesskabslovgivning. Medlemsstaterne skal vi-
dere sikre, at produktet, når det er korrekt installeret, behandlet og anvendt, ik-
ke er til fare for sundhed eller sikkerhed eller andre hensyn af betydning for
beskyttelse af offentlige interesser, som fremgår af den relevante fællesskabs-
lovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0005.png
5/15
Medlemsstaterne skal sikre en koordinering og et samarbejde mellem myndig-
heder med ansvar for markedsovervågning samt etablere passende procedurer i
forhold til at sikre fx opfølgning på klager, registrering af ulykker forårsaget af
farlige produkter, opdatering af teknisk og videnskabelig viden om sikker-
hedsaspekter mv. Medlemsstaterne skal etablere, gennemføre og løbende op-
datere markedsovervågningsprogrammer, som løbende skal evalueres, ligesom
markedsovervågningsmyndighederne skal foretage dokumentationsmæssige
og fysiske check af produkter i fornødent omfang.
Medlemsstaterne skal sikre, at myndighederne med ansvar for markedsover-
vågning har de nødvendige beføjelser og ressourcer til at varetage deres opga-
ver. Myndighederne skal desuden have beføjelser til at tilvejebringe den nød-
vendige dokumentation og information fra de erhvervsdrivende, ligesom de
skal samarbejde med disse for at forebygge eller reducere risici ved produkter.
Medlemsstaterne skal sikre, at produkter, der udgør en alvorlig risiko, og som
kræver hurtig ageren, trækkes tilbage fra markedet eller forhindres i at blive
markedsført, og Kommissionen skal uden ophold informeres herom. Advarsler
om identificerede farlige produkter skal desuden formidles til forbrugerne. Det
foreslås, at proceduren i artikel 12 (RAPEX) i det generelle produktsikker-
hedsdirektiv (direktiv 2001/95/EF) lægges til grund for at informere Kommis-
sionen og andre medlemsstater om særligt farlige produkter
2
.
Kommissionen skal udvikle og opretholde et informationssystem til udveks-
ling af erfaringer og arkivering af oplysninger om markedsovervågningsaktivi-
teter. Medlemsstaterne skal bidrage med informationer til systemet om pro-
dukter, der udgør en risiko, testresultater mv. Fortrolighedshensyn skal respek-
teres.
Kommissionen skal endelig i samarbejde med medlemsstaterne udvikle og or-
ganisere træningsprogrammer samt opstille passende programmer for udveks-
ling af information, best practise, fælles handlingsprogrammer, informations-
kampagner, omkostningsdeling mv.
Kontrol af produkter, der indføres i fællesskabet
Bestemmelserne i Rådets nuværende forordning EØF nr. 339/93 af 8. februar
1993 (toldforordningen) foreslås indarbejdet i forslaget, idet reglerne i toldfor-
ordningen udgør en integreret del af markedsovervågningen.
2
RAPEX er et elektronisk system, hvorigennem medlemsstaterne indberetter til Kommis-
sionen om foranstaltninger, der er truffet vedrørende produkter, der udgør en alvorlig risi-
ko.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0006.png
6/15
Det foreslås, at medlemsstaternes toldmyndigheder kontrollerer produkternes
egenskaber i passende omfang, inden de frigives til fri omsætning. Toldmyn-
dighederne skal suspendere frigivelsen til fri omsætning, hvis de konstaterer, at
produktet udgør en alvorlig risiko for menneskers sundhed eller sikkerhed eller
andre almene samfundshensyn, eller produktet ikke er ledsaget af den krævede
dokumentation eller mærkning i henhold til fællesskabets harmoniseringsfor-
skrifter. Toldmyndighederne skal straks underrette markedskontrolmyndighe-
derne om enhver tilbageholdelse af produkter, og produktet skal frigives, hvis
toldmyndighederne ikke senest tre arbejdsdage efter suspensionen har modta-
get meddelelse om, at markedskontrolmyndighederne har truffet foranstaltnin-
ger.
Det foreslås, at toldmyndighederne skal inddrages i det administrative samar-
bejde med markedsovervågningsmyndighederne, dog uden at fællesskabslov-
givning med mere specifikke systemer for samarbejde mellem disse myndig-
heder, er tilsidesat.
Det foreslås, at forordningen træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggø-
relse i EF-Tidende. Reglerne om markedsovervågning og kontrol af produkter,
der indføres i fællesskabet, jf. kapitel III, finder anvendelse med virkning fra 2
år efter forordningens ikrafttræden. Samtidig ophæves forordning (EØF) nr.
339/93 (toldforordningen) med virkning 2 år efter forordningens ikrafttræden.
Rådet godkendte en fremskridtsrapport fra det tyske formandskab om
indre markeds pakken på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 21.-22. maj
2007. Det forventes, at forslaget vil blive sat på dagsordenen for rådsmø-
det (Konkurrenceevne) den 25.-26. februar 2008 med henblik på politisk
enighed.
Formandskabets kompromisforslag
Det portugisiske formandskab har udarbejdet et kompromisforslag af 20.
december 2007.
Akkreditering
I Kommissionens oprindelige forslag er foreslået, at anvendelsesområdet
for akkreditering afgrænses til at omfatte akkreditering inden for pro-
duktområdet.
Formandskabet har i kompromisforslaget foreslået, at anvendelsesområ-
det udvides til at omfatte akkreditering inden for forskellige services, når
der foreligger harmoniserede standarder på området. Det er en betingel-
se, at akkreditering af overensstemmelsesvurderingsorganer sker efter de
harmoniserede standarder på området samt eventuelle ekstra krav, der
fremgår af sektorlovgivningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0007.png
7/15
Markedsovervågning (artikel 14-23)
I Kommissionens oprindelige forslag er forbrugerprodukter ikke omfattet
af forordningen. Forbrugerprodukter er i stedet omfattet af det generelle
produktsikkerhedsdirektiv (direktiv 95/2001/EF).
I kompromisforslaget foreslås, at forordningens bestemmelser om mar-
kedsovervågning også finder anvendelse på forbrugerprodukter på det
harmoniserede område. Dog vil produktsikkerhedsdirektivets bestemmel-
ser om alvorlig fare fortsat være gældende. Det foreslås desuden indføjet i
forordningens betragtninger, at produktsikkerhedsdirektivets krav finder
anvendelse, når der er tale om krav, der ikke fremgår af forordningen.
For at styrke håndhævelsen af CE-mærkningen
3
har formandskabet fo-
reslået at overføre visse af artiklerne om CE-mærkningen fra forslaget til
afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter (KOM(2007)
53) til forordningen, således at disse bestemmelser bliver umiddelbart an-
vendelige i lovgivningen. Det drejer sig om artikler om betydningen af
CE-mærket, hvem der må påsætte mærket, forbud mod andre mærker,
der viser overensstemmelse med fællesskabslovgivningen samt CE-
mærkets udformning.
Endelig foreslås, at forordningen træder i kraft 1 år efter offentliggørel-
sen i EF-Tidende.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal i henhold til artikel 251 i TEF udtale sig om forslag-
et.
Forslaget er forankret i udvalget for Indre Marked og Forbrugerbe-
skyttelse (IMCO). IMCO vedtog sit udkast til betænkning om forslaget på
møde den 27. november 2007. Det forventes, at Europa-Parlamentet ved-
tager sin endelige betænkning om forslaget på plenarforsamlingen den
18.-21. februar 2008.
Der foregår i øjeblikket forhandlinger mellem Europa-Parlamentet og
Rådet om indgåelse af en mulig 1. læsningsløsning.
I IMCO udvalgets betænkningsudkast foreslås, at anvendelsesområdet
afgrænses således, at forordningens bestemmelser om markedsovervåg-
ning finder anvendelse på al lovgivning på det harmoniserede område
med mindre, der findes specifikke regler i sektorlovgivningen med samme
formål. Er dette tilfældet, viger forordningen for de mere specifikke reg-
3
CE-mærket er det eneste mærke, der viser, at produktet er i overensstemmelse med direktiv-
kravene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0008.png
8/15
ler (lex specialis). Reglerne i det generelle produktsikkerhedsdirektiv (di-
rektiv 95/2001/EF) betragtes som lex specialis og finder således anvendel-
se forud for forordningen.
Videre foreslås indført en række krav til myndighedernes praktiske tilret-
telæggelse og udførelse af markedsovervågningen. Bl.a. foreslås, at med-
lemsstaterne skal informere offentligheden om identiteten af og de pligter,
der påhviler den relevante markedskontrolmyndighed. Det foreslås, at
markedskontrolmyndigheden skal føre markedskontrol i forhold til alle
produkter på det harmoniserede område samt etablere en procedure til at
verificere, om den erhvervsdrivende har foretaget påkrævede ændringer.
Videre foreslås, at medlemsstaterne skal sikre, at der etableres et koordi-
neret markedsovervågningsprogram, der omfatter alle nationale myndig-
heder, senest 1 år efter, at forordningen træder i kraft, og at programmet
revideres hvert 4 år som minimum. Endelig foreslås, at bestemmelserne
om markedsovervågning træder i kraft samtidig med forordningens
ikrafttræden.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Erfaringen med gennemførelsen af fællesskabslovgivningen for det in-
dre marked er, at nationale initiativer, som ikke er harmoniserede, fører til for-
skelle, som modvirker fordelene ved harmoniseringen og det indre marked, og
gør det vanskeligt at skabe et ensartet beskyttelsesniveau i hele Fællesskabet.
Formålet med fællesskabslovgivningen er at skabe et tilstrækkeligt højt tillids-
niveau mellem de nationale myndigheder og mellem de erhvervsdrivende i he-
le EU. Dette kan kun lade sig gøre, hvis kriterierne for anvendelsen af fælles-
skabskravene fastsættes i fællesskab, og hvis de nationale gennemførelsesfor-
anstaltninger påviseligt følger de samme regler og procedurer og giver indbyr-
des samme resultater.
Indholdsmæssigt går størstedelen af forslaget således ud på at komplementere
og skabe sammenhæng i de retsakter, der anvendes af Fællesskabets institutio-
ner til at harmonisere de nationale lovgivninger.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag tilslutte sig Kommissionens vur-
dering af, at nærhedsprincippet er overholdt.
4.
Gældende dansk ret
Forslaget har karakter af rammelovgivning inden for produktområdet. I forsla-
get er dog indsat en række undtagelsesbestemmelser. Der henvises til afsnit 8
om lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0009.png
9/15
5.
Høring
Forslaget blev sendt i bred høring i Specialudvalget for Vækst og Konkurren-
ceevne den 23. februar 2007 med svarfrist den 7. marts 2007.
Følgende parter har haft bemærkninger til forslaget: Dansk Industri (DI), For-
brugerrådet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Dansk Erhverv, DANAK
og Dansk Standard.
Følgende parter har meddelt, at de ikke har bemærkninger til forslaget: HTS
Handel, Transport og Service, Akademikernes Centralorganisation.
Dansk Industri byder forslaget til forordning velkommen. Det er væsentligt, at
der er gensidig tillid mellem medlemsstaterne for at lette den frie bevægelig-
hed af produkter over grænserne. Tilsvarende er det vigtigt at sikre ensartede
fortolkninger og et højt kompetenceniveau i de forskellige institutioner og or-
ganisationer, så rammerne kan fungere. Det er derfor DI´s opfattelse, at en for-
ordning er et velvalgt instrument til at sikre ensartet implementering på tværs
af grænserne.
Et andet mål er efter DI´s opfattelse at skabe ensartede retningslinier for mar-
kedskontrolmyndighederne på tværs af produktområderne. Det kan derfor un-
dre, at hele forbrugerområdet undtages fra anvendelsesområdet. Dette kan
imidlertid berettiges ud fra, at der allerede eksisterer klare retningslinier i di-
rektivet om generel produktsikkerhed (2001/95/EF).
DI konstaterer, at der på trods af klare regler stadig ikke er opnået et ensartet
niveau for markedskontrol i medlemsstaterne – endsige et effektivt system.
Det er derfor væsentligt, at der generelt set skabes forståelse i medlemslandene
for, at det er et område, der bør bruges øgede ressourcer på, også til øget sam-
arbejde mellem de forskellige nationale myndigheder.
DI finder det derfor meget positivt, at forordningen indeholder bestemmelser,
der skal sikre en mere ensartet håndhævelse. I den forbindelse fremhæves sær-
ligt bestemmelsen om, at toldmyndighederne skal checke, at den nødvendige
dokumentation og mærkning er til stede. For at sikre en ensartet implemente-
ring af kravene i praksis, finder DI dog, at procedurerne bør beskrives mere
detaljeret. Samtidig bør det også fremgå, at markedskontrollen ikke kun omfat-
ter produkter, der udgør en ”alvorlig fare”, men alle former for manglende
overensstemmelse med europæiske krav, dvs. manglende/ukorrekt mærkning
eller utilstrækkelig dokumentation.
For så vidt angår bestemmelserne om
akkreditering
finder DI bl.a., at forord-
ningen bør gælde for alle de aktiviteter, der udføres af akkrediteringsorganer,
og både inden for det regulerede og det ikke-regulerede område. Lovgivningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0010.png
10/15
skal netop være med til fremme akkreditering for at lette handelen over græn-
serne globalt. DI støtter princippet om, at national akkreditering skal drives på
en ikke-kommerciel økonomisk basis (non-profit), men foreslår, at forslaget
formuleres således, at nationale akkrediteringsorganer må opbygge en passen-
de kapitalbasis for at sikre et sundt finansielt grundlag for deres drift.
DI anbefaler, at forslaget indeholder bestemmelser om, at alle interessentgrup-
per (inkl. forbrugere og brugere af systemet) bør være repræsenteret i akkredi-
teringsorganets ledende organ (bestyrelsen). Desuden bør det anføres, at ak-
krediteringsorganet skal være medunderskriver af relevante dele af den multi-
laterale aftale, der drives af EA.
Endelig støtter DI princippet om, at akkrediteringsorganer kun i ganske særlige
tilfælde kan udføre aktiviteter på tværs af landegrænserne. Da bestemmelserne
imidlertid også bør gælde det uregulerede område, bør der tages forbehold her-
for.
Forbrugerrådet konstaterer, at forslagets anvendelsesområde er bredere end di-
rektiverne efter den nye metode og mener derfor, at det er vigtigt, at der fore-
tages en vurdering af, hvilke sektorer eller direktiver der skal omfattes af for-
slaget.
Forbrugerrådet er enig i, at der er behov for at effektivisere og ensarte proce-
durerne og sikre koordinering mellem de enkelte medlemslande i en ramme-
lovgivning, der fastlægger reglerne for tilrettelæggelsen og udøvelse af akkre-
ditering af de organisationer/institutioner, der foretager overensstemmelses-
vurdering, for at sikre at produkterne holder et højt sikkerhedsniveau og er i
overensstemmelse med de standarder, der skal varetage almene samfundshen-
syn.
Forbrugerrådet er enig med det af Dansk Industri anførte om, at der skal ske en
ensartet håndhævelse i alle lande, samt at national akkreditering skal drives på
en ikke-kommerciel økonomisk basis, samt at alle interessentgrupper skal væ-
re repræsenteret i bestyrelsen for akkrediteringsorganet. Forbrugerrådet støtter
endvidere princippet om, at der kun bør være ét akkrediteringsorgan, der kun i
særlige tilfælde kan udføre aktiviteter på tværs af grænserne.
Landsorganisationen i Danmark (LO) oplyser, at man generelt er positiv over
for forslagene i indre markeds pakken. LO understreger dog, at forslagene ik-
ke må forringe beskyttelsen af almene hensyn - ikke mindst med hensyn til
forbrugernes og arbejdstagernes sikkerhed og sundhed. Nærværende forslag
vurderes ikke at kunne få konsekvenser i retning af at forringe sikkerheden
og sundheden. LO konstaterer desuden med tilfredshed, at beskrivelsen af
den danske holdning til forslaget understreger, at der skal være fuld tillid til,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0011.png
11/15
at de produkter, der sælges i EU, opfylder Fællesskabets krav til sundhed,
miljø mv.
Dansk Erhverv anerkender behovet for at effektivisere og ensarte processerne
om akkreditering, markedsovervågning og markedsføring, samt at sikre koor-
dineringen mellem de enkelte medlemslande og skabe en ensartet praksis in-
den for indre markedsområderne. Det er imidlertid vigtigt, at der ikke sker en
unødig forøgelse af de administrative processer, ligesom det er af stor betyd-
ning, at der bliver givet god tid til omstilling (lange overgangsperioder).
DANAK støtter de overordnede principper i forslaget om at indføre harmoni-
serede regler for akkreditering og markedsovervågning. Det er DANAK´s
vurdering, at forordningen som udgangspunkt bør omfatte al EU lovgivning,
hvori der indgår bestemmelser om vurdering af teknisk kompetence mv. For-
muleringen i artikel 1 indebærer usikkerhed om anvendelsesområdet, dvs. om
de foreslåede regler for akkreditering alene vil være gældende for akkredite-
ringsorganer, som udfører akkreditering på det regulerede område, eller om de
også omfatter det ikke-regulerede område.
DANAK foreslår videre, at der angives mulighed for, at akkrediteringsorganer
kan konsolidere sig økonomisk, hvilket er et krav til såvel offentlige som pri-
vate akkrediteringsorganer, således at kapitalgrundlaget sikrer uafhængighed
af fx enkelte kunder.
DANAK foreslår videre, at der indføres en forpligtelse for det nationale ak-
krediteringsorgan til at være medlem af EA og have underskrevet de relevante
aftaler i EA. Desuden bør forslagets bestemmelser om akkreditering på tværs
af landegrænserne formuleres, således at grænseoverskridende aktiviteter kan
udføres efter opfordring og i givet fald foregå i samarbejde med det nationale
akkrediteringsorgan.
Endelig mener DANAK, at der bør redegøres nærmere for de aktiviteter, der
er berettiget til fællesskabsfinansiering, jf. artikel 28.
Dansk Standard anfører, at det ikke er acceptabelt, at man i artikel 6 begrænser
overensstemmelsesvurderingsorganers ret til at søge akkreditering hos andre
akkrediteringsorganer end de nationale. Dette vil ikke give lige konkurrence-
betingelser for overensstemmelsesvurderingsorganerne, idet der er store for-
skelle i priser og sagsbehandlingstider hos de enkelte nationale akkrediterings-
organer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0012.png
12/15
6.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene har generelt udtrykt sig positivt over for forslaget.
Akkreditering
Der er generelt flertal for formandskabets forslag om at indføre et brede-
re anvendelsesområde for akkrediteringen.
Markedsovervågning
Et flertal af medlemslande, herunder Danmark, er positive overfor at
undtage en række navngivne sektorer, direktiver og forordninger fra be-
stemmelserne i artikel 14-23 om markedsovervågning, idet dette vil skabe
et klart lovgrundlag. Ingen lande har udtrykt støtte til Europa-
Parlamentets tilgang, hvorefter forordningen finder anvendelse på al lov-
givning på det harmoniserede område med mindre, der findes specifikke
regler i sektorlovgivningen om markedsovervågning. Dette vil skabe stor
uklarhed over, hvilke regler, der kan betragtes som mere specifikke reg-
ler.
En lang række lande, herunder Danmark, støtter formandskabets kom-
promisforslag, hvorefter forordningen finder anvendelse på forbruger-
produkter på det harmoniserede område. Dette vil skabe den største for-
brugersikkerhed. En række andre lande, der udgør et blokerende min-
dretal, støtter Kommissionens oprindelige forslag om, at forordningen ik-
ke finder anvendelse på forbrugerprodukter, omfattet af det generelle
produktsikkerhedsdirektiv.
Der er generel tilslutning blandt medlemslandene til at overføre visse me-
re generelle bestemmelser om CE-mærkningen fra afgørelsen om fælles
rammer for markedsføring af produkter til forordningen.
7.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslag, der kan forbedre det indre markeds funkti-
on.
Regeringen er positiv overfor at styrke akkrediteringens rolle i Europa via ind-
førelse af en fællesskabsramme for akkreditering, der fastsætter de forskellige
aktørers roller og forpligtelser. Øget anvendelse af akkreditering af overens-
stemmelsesvurderingsorganer vil skabe mere lige konkurrencevilkår samt
medvirke til at højne kvaliteten af disse organer.
Regeringen er ligeledes positiv overfor at indføre en fælles ramme for mar-
kedsovervågning. Uens eller svigtende markedsovervågning i medlemsstater-
ne giver uens konkurrencevilkår for virksomhederne og kan dermed fungere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0013.png
13/15
som en teknisk handelshindring.
Samtidig vil de fælles regler om markeds-
overvågning føre til en øget beskyttelse af forbrugere i hele EU.
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
På baggrund af en høring af en række ministerier/styrelser vurderes det umid-
delbart, at forordningsforslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser på
følgende områder:
Bestemmelserne om, at det nationale akkrediteringsorgan anses for at udøve
offentlig myndighed, og at det udøver sin virksomhed på non-profit basis vur-
deres at have lovgivningsmæssige konsekvenser for lov om erhvervsfremme §
14 (fastsættelse af regler, uddelegering), § 16 (gebyrer) samt § 17 (henvisning
til klagenævnet for udbud). Desuden vurderes, at forslagets art. 26, hvorefter
markedstilsynsmyndighederne kan kræve destruktion af produktet, vil kræve
indførelse af lovhjemmel til destruktion i stærkstrømsloven, gasloven og fyr-
værkeriloven.
Forordningen indeholder desuden forslag om at ophæve forordning (EØF) nr.
339/93 med virkning fra to år efter forslagets ikrafttrædelse. Det vil derfor væ-
re nødvendigt at ophæve cirkulæreskrivelse nr. 144 af 14. september 1995 om
samarbejdet mellem toldmyndighederne og produktsikkerhedsmyndighederne
i henhold til Rådets forordning om kontrol med, at produkter indført fra tredje-
lande overholder produktsikkerhedsreglerne.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer en årlig udgift på EU´s budget på i alt 2,3 mio. EUR fra
2009 og de efterfølgende år (støtte til europæisk infrastruktur for akkredite-
ring: 1,075 mio. EUR og støtte til øget koordinering af markedsovervåg-
ningsaktiviteter: 1,2 mio. EUR). Danmark betaler ca. 2 pct. af EU´s udgifter,
svarende til en statslig udgift på ca. 340.000 kr. årligt. (prisniveau 2007).
Det skønnes, at forslagets bestemmelser om markedsovervågning vil
have statsfinansielle konsekvenser som følge af skærpede forpligtelser
til medlemsstaterne om at udføre tilsyn og kontrol af produkter på
markedet. Størrelsen af de statslige udgifter er i øjeblikket uafklaret, da
der hersker betydelig usikkerhed om, hvilke konkrete forslag, der vil
blive vedtaget. Forslaget forventes at have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser. I forbindelse med EU-Kommissionens oprindelige for-
slag skønnes de statslige udgifter at udgøre 19,3 mio. kr. årligt. Såfremt
alle Europa-Parlamentets forslag tiltrædes, skønnes de statsfinansielle
udgifter at udgøre 42,5 mio. kr. årligt. Disse skøn er behæftet med væ-
sentlig usikkerhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0014.png
14/15
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet
det vil skabe mere lige og mere gennemsigtige rammevilkår for virksomhe-
derne og dermed bidrage til et mere velfungerende indre marked. Reglerne
om markedskontrol vurderes at ville bidrage til mere lige konkurrencevilkår
for virksomhederne samt skabe større sikkerhed for, at de produkter, der
markedsføres i EU, opfylder fællesskabets krav til sundhed og sikkerhed
mv.
10. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Nærhedsnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 12. marts
2007 og grundnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 28.
marts 2007.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg til orientering forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 21.-22.
maj 2007.
i
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
k)
Direktiv 70/156/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om godken-
delse af motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer dertil
Direktiv 76/768/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om kosmetiske midler
Direktiv 90/385/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om aktive, implantable medicinske anordninger
Direktiv 93/42/EØF om medicinske anordninger
Direktiv 97/68/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
foranstaltninger mod emission af forurenende luftarter og partikler fra forbræn-
dingsmotorer til montering i mobile ikke-vejgående maskiner
Direktiv 98/79/EF om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik
Direktiv 2001/82/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks for veterinærlægemid-
ler
Direktiv 2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske
lægemidler
Direktiv 2002/24/EF om standardtypegodkendelse af to- og trehjulede motordrev-
ne køretøjer og om ophævelse af Rådets direktiv 92/61/EØF
Direktiv 2002/88/EF om ændring af direktiv 97/68/EF om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod emission af forurenende
luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke-
vejgående maskiner
Forordning (EF) nr. 1592/2002 om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse
af et europæisk luftfartssikkerhedsagentur
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
517391_0015.png
15/15
Direktiv 2003/37/EF om typegodkendelse af landbrugs- eller skovbrugstraktorer
og af deres påhængskøretøjer og udskifteligt trukket materiel samt af systemer,
komponenter og tekniske enheder til disse køretøjer og om ophævelse af direktiv
74/150/EØF
m) Direktiv 2004/26/EF om ændring af direktiv 97/68/EF om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod emission af forurenende
luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke-
vejgående maskiner
n) Forordning (EF) nr. 273/2004 om narkotikaprækursorer
o) Forordning (EF) nr. 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for god-
kendelse og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om
oprettelse af et europæisk lægemiddelagentur
l)