Arbejdsmarkedsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0046 Bilag 3
Offentligt
526688_0001.png
Samlenotat
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg
ACH/AT
ZJJ/JAIC
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) om fælles-
skabsstatistikker over folkesundhed og arbejdsmiljø, ”Sundheds- og ar-
bejdsskadestatistikker”, KOM(2007) 46, af 7. februar 2007
Revideret udgave af grundnotat. Nye afsnit er markeret med en streg i margi-
nen.
8. februar 2008
Sag nr. 7123-0020
1.
Resumé
Formålet med forslaget er at skabe fælles rammer for udarbejdelsen af Fæl-
lesskabsstatistikker vedrørende folkesundhed og arbejdsmiljø. Forslaget har-
moniserer indberetningerne af data på disse områder og gør den i dag frivilli-
ge leverance af data obligatorisk. Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om vedtagelse af det 2. program for
Fællesskabets indsats inden for folkesundhed (2008-2013) og Rådets resolu-
tion om den 2. fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen
(2007-2012). Gennemføres forslaget i sin nuværende form, vil det bl.a. betyde,
en mindre forøgelse af svarbyrden for erhvervslivet for så vidt angår anmel-
delse af arbejdsulykker. Sagen forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
2.
Baggrund
Medlemsstaterne har i en årrække indberettet data til Eurostat til brug for eu-
ropæisk statistik. På sundhedsområdet indberettes data om befolkningens
sundhedstilstand, om sundhedsplejesektoren og om dødsårsager. På arbejds-
skadeområdet indberettes data om anmeldte arbejdsulykker og erhvervs-
sygdomme. Indberetningerne er baseret på såkaldte "gentleman agreements",
hvor medlemsstaterne på frivillig basis har indgået aftaler med Eurostat om at
levere bestemte data.
Sundhedsstyrelsen er ansvarlig for indberetning af data vedrørende befolk-
ningens sundhedstilstand, sundhedspleje og dødsårsager. I praksis er arbejdet
med undersøgelser af befolkningens sundhedstilstand dog uddelegeret til Sta-
tens Institut for Folkesundhed.
Arbejdstilsynet varetager indberetningen af data om alle arbejdsulykker, og
modtager til dette brug bidrag fra Energistyrelsen, Statens Luftfartsvæsen og
Søfartsstyrelsen om henholdsvis arbejdsulykker på visse havanlæg, arbejds-
ulykker i luften og arbejdsulykker til søs. Arbejdsskadestyrelsen varetager
indberetning af data om erhvervssygdomme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526688_0002.png
s. 2/9
Kommissionen ønsker at harmonisere indberetningerne og dermed grundlaget
for produktion af Fælleskabsstatistikker og har derfor udarbejdet nærværende
forslag.
Sagen forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
3.
Hjemmelsgrundlag
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 TEF om udarbejdelse af fæl-
lesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter pro-
ceduren om fælles beslutningstagen i henhold til traktatens artikel 251 TEF.
4.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har som begrundelse for fremsættelse af forslaget i henhold til
nærhedsprincippet anført, at udarbejdelse af fællesskabsstatistikker over folke-
sundhed og arbejdsmiljø ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemssta-
terne, og at Kommissionen på grundlag af en fællesskabsretsakt bedre kan ko-
ordinere den nødvendige harmonisering af statistiske oplysninger på fælles-
skabsplan. Derimod ser Kommissionen det som medlemsstaternes opgave at
indsamle oplysninger og udarbejde sammenlignelige nationale data. Kommis-
sionen anfører, at Fællesskabet derfor kan træffe foranstaltninger i overens-
stemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. Traktatens artikel 5, og at disse
foranstaltninger ikke er mere vidtrækkende, end det er nødvendigt for at opnå
et fælles statistisk grundlag.
Regeringen finder det relevant at handle på fællesskabsplan, da der ikke på an-
den måde kan etableres fælles rammer for en systematisk produktion af Fæl-
lesskabsstatistikker.
Det er derfor Regeringens vurdering, at Kommissionens forslag er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
5.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at etablere fælles rammer for udarbejdelsen af Fæl-
lesskabsstatistikker vedrørende folkesundhed og arbejdsmiljø. Forslaget har-
moniserer indberetningerne af data på disse områder og gør den i dag frivillige
leverance af data obligatorisk.
Forslaget omfatter fem statistikområder, tre inden for folkesundhed (Befolk-
ningens sundhedstilstand, Sundhedsplejesektoren, Dødsårsager) og to inden
for arbejdsmiljø (Arbejdsulykker, Erhvervssygdomme). De særlige indberet-
ningskrav er specificeret i særlige bilag.
Forslaget pålægger medlemsstaterne at indberette data, som de er specificeret i
særlige bilag for hvert af de fem statistikområder, til Kommissionen (Euro-
stat). Data skal indberettes årligt, dog skal data vedrørende sundhedstilstand
indberettes hvert femte år. Samtidigt med indberetningen skal der fremsendes
beskrivelse af data, herunder kilder til data, dækningsgrad mv. Endelig skal
medlemsstaterne hvert femte år fremsende to rapporter om datakilder og -
kvalitet for henholdsvis folkesundheds- og arbejdsmiljøstatistikkerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526688_0003.png
Ifølge forslaget udarbejder Kommissionen manualer, retningslinier eller vej-
ledninger om begreber, metoder og rammerne for statistikkerne. Disse foran-
staltninger til gennemførelse af forordningen skal vedtages i overensstemmelse
med forskriftsproceduren med kontrol i form af Kommissionsforordninger. I
den forbindelse bistås Kommissionen af den Statistiske Programkomite. Det er
Kommissionens hensigt, at de allerede eksisterende vejledninger, der er udar-
bejdet i de respektive Kommissions-arbejdsgrupper for de fem statistik-
områder, bliver videreført som Kommissionsforordninger. Hvis der konstate-
res behov for nye data eller for bedre kvalitet af eksisterende data, skal Kom-
missionen iværksætte pilotundersøgelser med frivillig deltagelse af medlems-
staterne, før der stilles nye forslag.
Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse
1
om vedtagelse af det 2. program for Fællesskabets indsats inden for
folkesundhed (2008-2013) og Rådets resolution
2
om den 2. fællesskabsstrategi
for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen (2007-2012), der bl.a. opfordrer
Kommissionen og medlemsstaterne til at intensivere bestræbelserne for at
harmonisere statistikkerne om arbejdsulykker og erhvervssygdomme. For at nå
disse mål har Kommissionen set det som en nødvendighed at skabe et stati-
stikgrundlag, der er baseret på en retsakt frem for det i forvejen eksisterende
frivillige indberetningssystem.
Det seneste kompromisforslag fra Formandskabet indeholder en klarere skel-
nen mellem foranstaltninger, der kan gennemføres ved komitéprocedure, og
foranstaltninger, der kræver et nyt forordningsforslag, fx krav om nye data,
end det oprindelige forslag til direktiv. Desuden er det i bilagene til forslaget
gjort tydeligere, hvad der skal indberettes for de enkelte områder, end det var i
Kommissionens forslag, der blot indeholdt overskrifter for de emner, der skul-
le indberettes data for.
s. 3/9
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251 TEF
vedr. proceduren om fælles beslutningstagen. Europa-Parlamentets udtalelse
efter førstebehandlingen forelå den 13. november 2007. Parlamentet lægger
særlig vægt på, at EU-statistikkerne skal kunne opdeles på køn og alder, så der
kan tages højde for virkningen af køns- eller aldersbetingede forskelle i ar-
bejdsmiljøet. Hertil har Kommissionen svaret, at køn og alder på patienten el-
ler den tilskadekomne altid er blandt basisoplysninger.
Parlamentet ønsker desuden, at statistikkerne om befolkningens sundhedstil-
stand:
- skal kunne identificere skader (ulykker eller sygdomme), der er forår-
saget af alkohol- eller narkotikamisbrug. I den seneste kompromis-
tekst er dette med Kommissionen billigelse indført som et oplysnings-
krav, der skal opfyldes, hvis muligheden herfor foreligger, og
1
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1350/2007/EF af 23. oktober 2007.
2
Rådets resolution nr. 2007/C 145/01 af 22. juni 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526688_0004.png
-
skal indeholde oplysninger om forebyggelse af pandemier og andre
smitsomme sygdomme. I den seneste kompromis-tekst er dette med
Kommissionens billigelse indført som et oplysningskrav.
s. 4/9
Parlamentet har ikke haft ønsker om grundlæggende ændringer af forslaget.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der findes ingen eksisterende dansk lovgivning på området, der pålægger
Danmark at indberette data til Kommissionen. Det er dog en forudsætning for
en sådan indberetning, at der tilvejebringes danske data for de pågældende
fem områder. Der findes danske regler for indberetning (anmeldelse) til nati-
onale myndigheder:
Statistikker inden for folkesundhed:
Sundhedsloven, Lov nr. 546 af 24. juni 2005, giver Indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndigelse til indsamling af data til Landspati-
entregisteret fra de offentlige
sygehuse.
Lov nr. 451 af 22. maj 2006 om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed og bekendtgørelse nr. 986 af 8. de-
cember 2003 om lægers anmeldelse til Sundhedsstyrelsens Landspati-
entregister af patienter behandlet på private sygehuse eller klinikker,
giver Indenrigs- og sundhedsministeren ret til at fastsætte regler til
indsamling af data til Landspatientregisteret på private sygehuse.
Sundhedsloven, Lov nr. 546 af 24. juni 2005, samt bekendtgørelse nr.
1046 af 20. oktober 2006 om
dødsattester
og tilhørende vejledning i
udfyldelse af dødsattester giver Sundhedsstyrelsen ret til at fastsætte
regler om modtagelse af dødsattester
Sundhedsloven, Lov nr. 546 af 24. juni 2005, giver endvidere Sund-
hedsstyrelsen ret til at fastsætte regler til indsamling af data til regi-
stre, hvor Sundhedsstyrelsen i henhold til Sundhedsloven skal følge
sundhedsforholdene.
Dette omfatter sygehuse samt alle andre sund-
hedsleverende enheder, offentlige som private.
Indberetningskravet til Eurostat omfattet af forordningsforslaget samt
følgende Kommissionsforordninger omhandlende Sundhedsstatistik-
kerne vurderes at kunne honoreres indenfor den eksisterende danske
lovgivning på området.
Statistikker inden for arbejdsmiljø:
Ifølge Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 33 af 20. januar 2003 om
anmeldelse af
arbejdsulykker
mv. til Arbejdstilsynet skal arbejdsgive-
re inden 9 dage efter første fraværsdag anmelde arbejdsulykker og
forgiftningstilfælde, der er sket ved arbejde for arbejdsgiveren, så-
fremt ulykken eller forgiftningstilfældet har medført uarbejdsdygtig-
hed i en dag eller mere udover tilskadekomstdagen. Andre end ar-
bejdsgivere kan anmelde arbejdsulykker, herunder skadelidte selv,
fagforeninger, læger og tandlæger eller andre. Tilsvarende regler fin-
des inden for Energistyrelsens område (Økonomi- og Erhvervsmini-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526688_0005.png
steriets bekendtgørelse nr. 33 af 13. januar 2005 om registrering og
anmeldelse af arbejdsskader mv. efter lov om visse havanlæg, jf.
Energistyrelsens bekendtgørelse om visse bestemmelser udstedt i
medfør af lov om visse havanlæg og lov om arbejdsmiljø, der med
visse ændringer finder anvendelse i medfør af offshoresikkerhedslo-
ven), inden for Statens Luftfartsvæsens område (Bekendtgørelse nr.
918 af 18. november 2003 om arbejdsmiljøforhold for besætnings-
medlemmer under tjeneste på luftfartøj og for deres arbejdsgivere) og
inden for Søfartsstyrelsens område (Meddelelser A fra Søfartsstyrel-
sen, Teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe af 1. oktober 2006 om
arbejdsulykker i medfør af Lov nr. 627 af 26. juli 2002 om sikkerhed
til søs, med senere ændringer).
Ifølge Arbejdsskadestyrelsens bekendtgørelse nr. 931 af 5. november
2003 skal en
arbejdsulykke,
der antages at kunne begrunde krav på
ydelser efter arbejdsskadesikringsloven, snarest og senest 9 dage efter
skadens indtræden anmeldes til virksomhedens forsikringsselskab el-
ler til Arbejdsskadestyrelsen.
Anmeldelse sker samtidigt til de to styrelser og skal ske elektronisk el-
ler på særlige papirblanketter, og skal indeholde de oplysninger, der
fremgår af blanketten (elektronisk eller papir).
Vedtages forslaget samt heraf følgende Kommissionsforordninger i
sin nuværende form vil det betyde, at Danmark ikke med de eksiste-
rende indberetninger kan honorere indberetningskravet til Eurostat
med hensyn til antallet af oplysninger om de enkelte ulykkestilfælde.
Det vil derfor være nødvendigt at øge oplysningskravet (svarbyrden) i
forbindelse med virksomhedernes anmeldelse af arbejdsulykker.
Ifølge Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse nr. 950 af 26. no-
vember 2003 om lægers og tandlægers pligt til at anmelde
arbejdsbe-
tingede lidelser
til Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen skal læ-
ger og tandlæger, der gennem deres erhverv konstaterer eller får mis-
tanke om, at en person har pådraget sig en konstateret eller formodet
arbejdsbetinget lidelse eller på anden måde har pådraget sig helbreds-
mæssige ulemper af skadelige påvirkninger i arbejdet, anmelde dette
til Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen.
Anmeldelse sker samtidigt til de to styrelser og skal ske elektronisk el-
ler på særlige papirblanketter, og skal indeholde de oplysninger, der
fremgår af blanketten (elektronisk eller papir).
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
s. 5/9
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige konsekvenser for EU’s budget.
Vedtages forslaget som det foreligger, vil det betyde ændrede indberetnings-
krav til EU. Forslaget udstikker rammerne for hvilken type oplysninger, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526688_0006.png
skal indberettes for hvert af de fem statistikområder. De nærmere datakrav
fastsættes ifølge forslaget i en efterfølgende komitéprocedure.
Det er Kommissionens hensigt, at de detaljerede retningslinier, manualer og
vejledninger, der allerede er udarbejdet eller har været under udarbejdelse un-
der den frivillige indberetningsordning, får status af Kommissionsforordnin-
ger. Da de heri beskrevne datakrav, for så vidt angår arbejdsulykker, ligger ud
over det, Danmark i øjeblikket er i stand til at levere af data, vil disse ændrede
indberetningskrav medføre behov for ændring af registrerings- og IT-systemer.
Eventuelle merudgifter ved indførelsen af én ekstra oplysning i anmeldesy-
stemet forventes ikke at overstige �½ mio. kr.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget fastsætter, at medlemsstaterne årligt skal indberette data på de enkel-
te statistikområder, for så vidt angår befolkningens sundhedstilstand dog hvert
femte år. Statistikkerne for arbejdsulykker baserer sig på anmeldelser fra virk-
somhederne. Når indberetningskravet øges i forhold til status quo, indebærer
forslaget derfor øgede administrative omkostninger i form af øget svarbyrde
for erhvervslivet. Det omfatter bl.a. øget informationsindsamling og -
indberetning (anmeldelse) af denne information.
Forslaget vurderes ikke at medføre en væsentlig omstillingsbyrde for erhvervs-
livet. Det er lovpligtigt for arbejdsgiveren at anmelde arbejdsulykker. Ifølge
den seneste kompromis-tekst skal der indberettes én oplysning mere, end
Danmark gør i forvejen. Den øgede svarbyrde, hvis forslaget vedtages i sin
nuværende form, vurderes derfor at være ca. 1.200 timer om året.
9.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Arbejdsmarked og
Sociale Forhold samt en række offentlige myndigheder og andre organisatio-
ner med frist til den 26. marts 2007.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) anfører i sit svar, at indberetningskravet
for så vidt angår arbejdsulykker (bilag IV) omfatter langt flere data om ar-
bejdsulykker, end danske virksomheder i dag indberetter til Arbejdstilsynet,
og at DA ikke kan acceptere, at virksomhedernes pligt til indberetning af ar-
bejdsulykker bliver udvidet, da virksomhederne da vil blive påført ekstra ad-
ministrative byrder. DA anmoder i øvrigt om løbende at blive involveret i den
politiske behandling af forordningsforslaget.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) anfører i sit svar, at FA ”ikke fin-
der det acceptabelt, at detaljeringsniveauet for data om arbejdsulykker øges,
da det vil betyde større indberetningsbyrde for arbejdsgiverne”. FA henviser
til, at der i forbindelse med AMVAB-arbejdet tværtimod blev stillet forenk-
lingsforslag om begrænsning af anmeldepligten i Danmark, så den bringes i
overensstemmelse med kravet til Eurostat om kun at indberette arbejdsulyk-
ker, der har givet anledning til mere end tre dages fravær i stedet for mere end
én dag.
s. 6/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526688_0007.png
s. 7/9
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) anfører i
sit svar, at SALA ”ikke kan støtte, at der skal kræves flere oplysninger fra
virksomhederne om arbejdsskader, end der kræves i dag”, og ”at forslaget vil
indebære en ikke ubetydelig forøgelse af de administrative byrder for virk-
somhederne, uden at det samtidigt indebærer adgang til et materiale på EU-
plan, som vil medvirke til en begrænsning af arbejdsskader”.
Kommunernes Landsforening (KL) har ingen konkrete bemærkninger til det
aktuelle forslag, men pointerer i sit svar, at et rigtigt og korrekt statistik
grundlag naturligvis er afgørende i EU arbejdet. KL mener dog, at indførelsen
af en rådsforordning er det forkerte middel til harmonisering af fællesskabs-
statistikker, og at indførelsen af et direktiv bedre kan sikre den nødvendige
statistikharmonisering uden uhensigtsmæssig centralstyring.
Landsorganisationen i Danmark (LO) og Funktionærernes og Tjenestemæn-
denes Fællesråd (FTF) har afgivet fælles svar på høringen. LO og FTF anfø-
rer i deres svar:
”LO og FTF finder det vigtigt at have valide, sammenlignelige og brugbare
europæiske data som kan anvendes til både fællesskabsformål og til nationale
formål på arbejdsmiljø- og sundhedsområdet.
Behovet for gode fælles europæiske data aktualiseres af den vedtagne nye eu-
ropæiske arbejdsmiljøstrategi for 2007-2012. Der vil eksempelvis være brug
for at måle fremgangen i strategiens reduktionsmål som for arbejdsulykkerne
er sat til 25 pct.
Vi anbefaler derfor, at der som foreslået indføres en formaliseret EU-
lovgivning på området. Lovgivningen skal efter vores opfattelse sikre et validt
og brugbart fælles statistikgrundlag på arbejdsmiljø- og sundhedsområdet.
Det vil derfor som udgangspunkt være vigtigt, at man med lovgivningen rea-
listisk set kan opnå de samme og valide data fra alle medlemsstater.”
LO og FTF anfører videre:
”LO og FTF vil – i hvert fald som en begyndelse – kunne støtte en forord-
ning, som giver indberetningspligt til EU for data på et niveau svarende til det
Danmark allerede nu kan levere.
Vores støtte er begrundet i et ønsket om at få udviklet en realistisk europæisk
”startmodel” som kan gennemføres og forhåbentlig vinde tilslutning i alle
medlemslande. På sigt må det så vurderes, om der er grundlag for at øge ind-
beretningspligten for medlemslandene til at omfatte yderligere data for ulyk-
kesområdet mv.
Denne støtte er således ikke udtryk for et hensyn om at spare erhvervslivet for
en øget svarbyrde, idet den øgede svarbyrde som forslaget lægger op til er så
begrænset, at den ikke i sig selv kan begrunde en reduktion af de ulykkesdata,
som skal indberettes.
Med hensyn til vedtagelsen af den aktuelle forordning kan vi ikke umiddel-
bart anbefale, at den videre beslutningsproces forsinkes af undersøgelser af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526688_0008.png
hvilke data, der er tilgængelige i medlemsstaterne. Vi forudser, at en sådan
undersøgelse vil forlænge processen unødigt.
LO og FTF ønsker i stedet, at Danmark her og nu foreslår EU et detaljerings-
niveau for datapligt, som svarer til det Danmark allerede nu er i stand til at le-
vere. Vi vurderer, at dette niveau vil være et fornuftig og realistisk udgangs-
punkt for dataindsamling i EU.
LO og FTF finder det endvidere hensigtsmæssigt, at det krævede detalje-
ringsniveau for dataindlevering så vidt muligt angives i selve forordningen.
Ændrede datakrav skal således kun kunne gennemføres ved revision af for-
ordningen gennem en fælles beslutningsprocedure.
Afslutningsvis skal LO og FTF gøre opmærksom, at vi ikke kan acceptere,
hvis forordningsforslaget direkte eller indirekte får negative konsekvenser
som begrænser dataindsamlingen eller definitionerne i danske regler for data-
indsamling mv.”
Som eksempler herpå peger LO og FTF angående forslagets bilag IV dels på
forskellen på mellem definitionen af ulykker i forordningsforslaget og i den
danske arbejdsskadesikringslovgivning dels på forskellen mellem indberet-
ningskriterierne i henholdsvis EU (ulykker med uarbejdsdygtighed i mere end
3 dage) og Arbejdstilsynet (ulykker med uarbejdsdygtighed i én dag eller me-
re ud over tilskadekomstdagen).
Endelig så LO og FTF gerne, at EU indførte en ordning svarende til i Dan-
mark, hvorefter der skal være en obligatorisk indberetningspligt vedrørende
anmeldte
(formodede) erhvervssygdomme. Med den eksisterende med for-
ordningsforslag jf. bilag V er der alene krav til indberetning af erhvervssyg-
domme som er
anerkendt
som erstatningsberettigede erhvervssygdomme.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det positivt at indføre et regelsæt, der opstiller fælles stan-
darder for statistikker inden for sundheds- og arbejdsskadeområderne og er
således ikke imod en formalisering af samarbejdet på disse områder. Regerin-
gen finder, at det er vigtigt at have sammenlignelige europæiske data til både
fællesskabsformål og nationale formål. Europæisk harmonisering af statistik-
ker ved komitéprocedure på Kommissionsniveau bør fokusere på definitioner,
metodologi og klassifikationer. Indførelse af nye datakrav bør derimod kun
kunne gennemføres ved revision af forordningen ved fælles beslutningstagen
af Europa-Parlamentet og Rådet.
Med henblik på at opnå sammenlignelige europæiske data har Regeringen i
forhandlingerne i Rådet arbejdet for at begrænse mængden af data (antallet af
oplysninger), der skal indsamles, til et realistisk niveau, hvor alle medlemssta-
ter kan være med, og som ikke overstiger det niveau, Danmark i forvejen ind-
beretter under den frivillige ordning.
Denne holdning er begrundet i hensigten såvel nationalt som på EU-plan om
at reducere de administrative byrder for virksomhederne.
s. 8/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
526688_0009.png
Den klarere skelnen mellem foranstaltninger, der skal kunne gennemføres ved
komitéprocedure, og foranstaltninger, der kræver et nyt forordningsforslag, fx
krav om nye data, som er indeholdt i det nye kompromisforslag, er i overens-
stemmelse med Regeringens generelle holdning. Dette gælder også den øgede
klarhed i bilagene over, hvad der skal indberettes for de enkelte områder.
Oplysningskravene for arbejdsulykker er fortsat større end det niveau, som
Regeringen havde ønsket, og som Danmark i øjeblikket er stand til at efterle-
ve, men dog lavere end i Kommissionens oprindelige forslag. Det er Regerin-
gens vurdering, at det foreliggende resultat er det bedst opnåelige kompromis i
den aktuelle forhandlingssituation.
11. Generelle forventninger til alle landes holdninger
De fleste medlemsstater støtter generelt forslaget om harmonisering af europæ-
iske statistikker på de pågældende områder, men har under forhandlingerne
haft flere bemærkninger til og indvendinger imod forslaget.
Indvendingerne imod forslaget gik dels på forslagets detaljeringsgrad, idet fle-
re lande søgte mere stringens og større detaljering af de parametre, der skal
indberettes, dels på Kommissionens implementeringsbeføjelser. Endelig efter-
søgte flere lande en mere dybdegående analyse fra Kommissionens side af de
administrative byrder ved forslaget.
Efter den seneste kompromistekst har et markant flertal af medlemsstater givet
positive tilkendegivelser over for forslaget. Danmark står således næsten alene
med holdningen om, at antallet af oplysninger, der skal indberettes til Kom-
missionen, skal begrænses yderligere, og at de administrative byrder for virk-
somhederne ikke må øges.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
s. 9/9