Retsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0051 Bilag 1
Offentligt
354955_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2007-305-0477
KKN40418
NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetlig beskyttelse
af miljøet (KOM(2007)51)
1. Formålet med forslaget
EF-Domstolen har ved dom af 13. september 2005, sag C-176/03, Kommissionen mod Rådet,
annulleret Rådets rammeafgørelse (2003/80/RIA) om strafferetlig beskyttelse af miljøet.
Kommissionen har i lyset heraf fremlagt et forslag til direktiv om strafferetlig beskyttelse af mil-
jøet (KOM(2007)51). Forslaget er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 16. februar 2007.
En stor del af direktivforslagets bestemmelser er identiske med de bestemmelser, som var inde-
holdt i den annullerede rammeafgørelse, men der er dog også medtaget flere nye bestemmelser i
direktivforslaget, herunder ikke mindst detaljerede regler vedrørende strafniveauet (strafferam-
mekrav) i relation til lovovertrædelser, som er omfattet af direktivforslaget.
Direktivforslaget er fremlagt under henvisning til traktaten om oprettelsen af Det Europæiske
Fællesskab (TEF), særlig artikel 175, stk. 1. Af denne bestemmelse følger, at Rådet – efter frem-
gangsmåden i artikel 251 (om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet) – træffer afgø-
relse om de aktioner, der skal iværksættes af Fællesskabet med henblik på at gennemføre de mål,
der er anført i artikel 174 om Fællesskabets politik på miljøområdet.
2. Kommissionens vurdering
I begrundelsen for direktivforslaget er der anført følgende vedrørende nærhedsprincippet:
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
“Målene kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgende årsa-
ger.
Hårdere sanktioner i de enkelte medlemsstater vil ikke løse problemet effektivt, fordi
lovovertræderne let vil kunne omgå disse medlemsstater og operere fra steder med en
mildere lovgivning.
Målene med forslaget kan opfyldes bedre gennem foranstaltninger på EU-plan af føl-
gende grunde:
Forslaget indeholder bestemmelser om en minimumsstandard på fællesskabsplan for
de elementer, der udgør grove strafbare handlinger på miljøområdet, et ensartet om-
fang af juridiske personers ansvar og sanktionsniveauet for særlig grov miljøkrimina-
litet. Dette vil sikre, at grov miljøkriminalitet behandles ens i alle medlemsstaterne,
og at lovovertræderne ikke kan udnytte de eksisterende forskelle i medlemsstaternes
lovgivning. Det vil også lette samarbejdet mellem medlemsstaterne i tilfælde med
grænseoverskridende konsekvenser.
Fællesskabets politik for beskyttelse af miljøet skal gennemføres i fuldt omfang i hele
Fællesskabet. Med henblik herpå skal der ske en indbyrdes tilnærmelse af sanktio-
nerne.
Miljøkriminalitet har normalt grænseoverskridende konsekvenser, fordi den ofte in-
debærer grænseoverskridende aktiviteter og ofte har grænseoverskridende virkninger,
f.eks. den resulterende forurening af miljøet.
Direktivforslaget fastsætter kun et minimumsharmoniseringsniveau for aktiviteter,
som bør betragtes som strafbare handlinger, og sikrer en indbyrdes tilnærmelse af det
minimumssanktionsniveau, der bør gælde i de groveste tilfælde, hvor den strafbare
handling forårsager særlig alvorlige skader eller begås under skærpende omstændig-
heder.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.”
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at direktivforslaget ikke kan anses for at være i
strid med nærhedsprincippet, da formålet med forslaget som nævnt er at styrke EU’s indsats mod
miljøforurening, som ofte vil være af grænseoverskridende karakter, gennem en indbyrdes til-
nærmelse af medlemsstaternes lovgivning vedrørende strafferetlig beskyttelse af miljøet.
-
2
-