Retsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0051 Bilag 2
Offentligt
358728_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale
Kontor
Christina Hjeresen
2007-305-0477
CDH42378
GRUNDNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
strafferetlig beskyttelse af miljøet (KOM(2007)51)
Resumé
Ved dom af 13. september 2005, sag C-176/03, annullerede EF-
Domstolen Rådets rammeafgørelse om strafferetlig beskyttelse af miljøet,
der var vedtaget under det mellemstatslige samarbejde i EU-Traktatens
afsnit VI om strafferetlige og politimæssige spørgsmål (søjle 3). EF-
Domstolen fandt, at rammeafgørelsens artikel 1-7 på grund af bestem-
melsernes formål og indhold havde miljøbeskyttelse som overordnet mål,
hvorfor de gyldigt kunne – og derfor skulle – have været vedtaget med
hjemmel i EF-Traktatens artikel 175, dvs. efter det overstatslige samar-
bejde på miljøområdet (søjle 1). Kommissionen har i lyset heraf fremlagt
et forslag til et direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet. En stor del
af direktivforslagets bestemmelser er identiske med de bestemmelser,
som var indeholdt i den annullerede rammeafgørelse, men der er dog
også medtaget flere nye bestemmelser i direktivforslaget, herunder ikke
mindst detaljerede regler vedrørende strafniveauet (strafferammekrav) i
relation til lovovertrædelser, som er omfattet af direktivforslaget. Sagen
vurderes ikke at rejse spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Direk-
tivforslaget vurderes på det foreliggende grundlag at ville have visse
lovgivningsmæssige konsekvenser, hvorimod det ikke vurderes at ville
have statsfinansielle konsekvenser. Der foreligger ikke offentlige tilken-
degivelser om andre medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk
side finder man, at direktivforslaget i sin nuværende udformning rejser
væsentlige spørgsmål i relation til, om alle de foreslåede elementer kan
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
reguleres i et direktiv vedtaget efter EF-Traktatens artikel 175. Dette
gælder i relation til de foreslåede regler om strafniveauet, men også med
hensyn til afgrænsningen af strafbare handlinger, jf. herved at direktiv-
forslaget ikke kun omfatter overtrædelse af fællesskabsretlige bestemmel-
ser, men også omfatter overtrædelse af medlemsstaternes nationale mil-
jølovgivning.
1. Baggrund
Rådet vedtog den 27. januar 2003 en rammeafgørelse (2003/80/RIA) om
strafferetlig beskyttelse af miljøet. Rammeafgørelsen blev vedtaget inden
for rammerne af det mellemstatslige samarbejde i EF-traktatens afsnit VI
om strafferetlige og politimæssige spørgsmål, dvs. inden for søjle 3.
Ved dom af 13. september 2005, sag C-176/03, Kommissionen mod Rå-
det, annullerede EF-Domstolen den pågældende rammeafgørelse under
henvisning til, at bestemmelserne i rammeafgørelsens artikel 1-7 henset
til deres formål og indhold havde miljøbeskyttelse som overordnet mål,
hvorfor de gyldigt kunne – og derfor skulle – have været vedtaget med
hjemmel i EF-Traktatens artikel 175, dvs. under det overstatslige samar-
bejde på miljøområdet (søjle 1).
Kommissionen har i lyset heraf fremlagt et forslag til direktiv om straffe-
retlig beskyttelse af miljøet (KOM(2007)51). En stor del af direktivfor-
slagets bestemmelser er identiske med de bestemmelser, som var inde-
holdt i den annullerede rammeafgørelse, men der er dog også medtaget
flere nye bestemmelser i direktivforslaget, herunder ikke mindst detalje-
rede regler vedrørende strafniveauet (strafferammekrav) i relation til lov-
overtrædelser, som er omfattet af direktivforslaget.
Direktivforslaget er fremlagt under henvisning til traktaten om oprettel-
sen af Det Europæiske Fællesskab (TEF), særlig artikel 175, stk. 1. Af
denne bestemmelse følger, at Rådet – efter fremgangsmåden i artikel 251
(om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet) – træffer afgørelse
om de aktioner, der skal iværksættes af Fællesskabet med henblik på at
gennemføre de mål, der er anført i artikel 174 om Fællesskabets politik
på miljøområdet.
Det bemærkes, at der for tiden verserer en sag ved EF-Domstolen (sag C-
440/05), hvor Kommissionen har nedlagt påstand om annullation af Rå-
dets rammeafgørelse om strafferetlig bekæmpelse af skibsforurening. Sa-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gen indebærer, at EF-Domstolen bl.a. skal tage stilling til spørgsmålet
om, hvorvidt der inden for søjle 1 kan fastsættes regler om sanktionsval-
get og herunder sanktionsniveauet. Sagen har således tæt sammenhæng
med forslaget til direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet. Danmark
har – sammen med 18 andre medlemslande – interveneret i den pågæl-
dende sag til støtte for Rådet.
2. Indhold
Det følger af direktivforslagets formålsbestemmelse, at direktivet har til
formål at beskytte miljøet gennem strafferetlige foranstaltninger.
Direktivforslaget oplister på den baggrund en række ulovlige handlinger,
som efter forslaget skal være strafbare i medlemsstaterne, når de er begå-
et forsætligt eller ved grov uagtsomhed.
Det fastsættes i den forbindelse, at der ved begrebet ”ulovlig” skal forstås
”overtrædelse af fællesskabsretlige bestemmelser eller love, administra-
tive bestemmelser eller afgørelser truffet af en kompetent myndighed i en
medlemsstat, som tager sigte på at beskytte miljøet.”
De handlinger, som medlemsstaterne forpligtes til at kriminalisere, svarer
i vidt omfang til dem, som var omfattet af den annullerede rammeafgø-
relse. Det drejer sig om udledning af skadelige stoffer eller (ioniserende)
stråling til luft, jord eller vand, ulovlig behandling af affald, ulovlig drift
af fabriksanlæg, hvor der udføres farlig aktivitet eller anvendes farlige
stoffer, ulovlig fremstilling, anvendelse mv. af nukleart materiale, ulovlig
besiddelse mv. af beskyttede vilde dyr eller planter samt ulovlig handel
med eller brug af stoffer, der nedbryder ozonlaget.
Som noget nyt forpligtes medlemsstaterne efter direktivforslaget til også
at kriminalisere ulovlig overførsel (dvs. transport over grænserne) af af-
fald samt ulovlig ødelæggelse af beskyttede levesteder.
Medvirken til og anstiftelse af de handlinger, som er omfattet af direktiv-
forslaget, skal – ligesom efter den annullerede rammeafgørelse – være
strafbart.
Navnlig på ét punkt indebærer det fremsatte direktivforslag en betydelig
ændring i forhold til rammeafgørelsen, idet der i direktivforslaget fast-
sættes detaljerede bestemmelser om, hvilke strafferammer medlemssta-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ternes nationale lovgivning skal indeholde i relation til de forskellige
former for strafbare handlinger på området. Der stilles krav om, at med-
lemsstaterne sikrer, at de i direktivforslaget omhandlede strafbare hand-
linger kan straffes med strafferetlige sanktioner, der er effektive, står i et
rimeligt forhold til den strafbare handling og har afskrækkende virkning.
I tilknytning hertil opstilles der – for så vidt angår nogle nærmere define-
rede (grove) lovovertrædelser – krav til strafferammen i medlemsstater-
nes nationale lovgivning. Der stilles krav om, at visse overtrædelser skal
kunne straffes med en maksimumsstraf af mindst 1 til 3 års fængsel, når
overtrædelserne er begået med grov uagtsomhed og medfører væsentlig
ødelæggelse af luft, jord, vand, dyr eller planter. Endvidere skal en række
lovovertrædelser kunne straffes med en maksimumsstraf af mindst 2 til 5
års fængsel. Det drejer sig bl.a. om overtrædelser, som har medført død
eller alvorlig skade på en person. Endelig fremgår det af forslaget, at en
række overtrædelser skal kunne straffes med en maksimumsstraf af
fængsel mellem 5 og 10 år, herunder hvis lovovertrædelsen er begået for-
sætlig. Der henvises nærmere til det fremlagte direktivforslag (artikel 5).
Rammeafgørelsen indeholdt ikke sådanne detaljerede krav til straffe-
rammerne i medlemsstaternes lovgivning på området, men nøjedes med
at fastslå, at de i rammeafgørelsen nævnte overtrædelser skulle kunne
straffes med sanktioner, der er effektive, proportionale og har afskræk-
kende virkning, herunder at der – i det mindste i de groveste tilfælde –
skulle kunne idømmes frihedsstraf af en sådan varighed, at der ville kun-
ne ske udlevering.
Ligesom den annullerede rammeafgørelse fastsætter direktivforslaget, at
juridiske personer skal kunne drages til ansvar for de strafbare handlin-
ger, som direktivforslaget omfatter. Herudover indeholder direktivforsla-
get en række detaljerede regler om strafniveauet for juridiske personer, jf.
herved nærmere det fremlagte direktivforslag (artikel 7). Rammeafgørel-
sen indeholdt ikke sådanne specifikke krav til bødestørrelser, dvs. mind-
stekrav til maksimalstørrelsen af bøder.
Som noget nyt følger det også af direktivforslaget, at de strafferetlige
sanktioner kan ledsages af en pligt til at genoprette miljøet eller af offent-
liggørelse af afgørelsen vedrørende sanktionen. Dette skal gælde både i
forhold til fysiske og juridiske personer.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
358728_0005.png
Direktivforslaget indeholder – i modsætning til den annullerede ramme-
afgørelse – ikke bestemmelser om henholdsvis jurisdiktion samt udleve-
ring og retsforfølgning.
3. Gældende ret
Strafansvaret
Direktivforslaget berører en række love og bekendtgørelser inden for
miljøområdet. Det drejer sig bl.a. om miljøbeskyttelsesloven, havmiljø-
loven, naturbeskyttelsesloven, jordforureningsloven, kemikalieloven, og
loven om brug af radioaktive stoffer.
De pågældende miljølove med tilhørende bekendtgørelser er karakterise-
ret ved, at de regulerer en række miljøskadelige handlinger og fastsætter
strafferetlige sanktioner, der spænder fra bødestraf og til fængsel i op til
2 år.
Herudover følger det af straffelovens § 196, at særligt grove overtrædel-
ser af miljølovgivningen, der indebærer betydelig skade på miljøet eller
fremkalder nærliggende fare derfor, eller er af mere systematisk karakter,
kan straffes med fængsel i op til 6 år.
Ansvar for medvirken og anstiftelse
Efter straffelovens § 23, stk. 1, omfatter den for en lovovertrædelse givne
straffebestemmelse alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket
til gerningen. Straffen kan nedsættes for den, der kun har villet yde en
mindre væsentlig bistand eller styrke et allerede fattet forsæt, samt når
forbrydelsen ikke er fuldbyrdet, eller en tilsigtet medvirken er mislykke-
des.
Det følger af § 23, stk. 3, at for så vidt ikke andet er bestemt, kan straf for
medvirken ved lovovertrædelser, det ikke straffes med højere straf end
fængsel i 4 måneder bortfalde, når den medvirkende kun har villet yde en
mindre væsentlig bistand eller styrke et allerede fattet forsæt, samt når
hans medvirken skyldes uagtsomhed.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
358728_0006.png
Ansvar for juridiske personer
Der kan efter straffelovens § 306 pålægges selskaber m.v. (juridiske per-
soner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel (§§ 25-27) for
overtrædelser af straffeloven.
Det følger af straffelovens § 25, at juridiske personer kan straffes med
bøde.
Endvidere følger det af straffelovens § 26, at strafansvar for selskaber
m.v. omfatter enhver juridisk person, herunder bl.a. statslige myndighe-
der, medmindre andet er bestemt. Statslige myndigheder kan dog alene
straffes i anledning af overtrædelser, der begås ved udøvelse af virksom-
hed, der svarer til eller kan sidestilles med virksomhed udøvet af private,
jf. straffelovens § 27, stk. 2. Myndigheders bødeansvar omfatter således
ikke handlinger, der må opfattes som led i myndighedsudøvelse.
Endelig følger det af straffelovens § 27, stk. 1, 1. pkt., at strafansvar for
en juridisk person forudsætter, at der inden for dens virksomhed er begå-
et en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til den juridiske person
knyttede personer eller den juridiske person som sådan.
Uagtet det i bemærkningerne til lov nr. 474 af 12. juni 1996, der fastsatte
reglerne om strafansvar for juridiske personer i straffeloven, er forudsat,
at virksomhedsansvaret som udgangspunkt er det primære, udelukker
bestemmelserne ikke, at der tillige rejses tiltale mod en eller flere fysiske
personer. I Retsudvalgets betænkning over lovforslaget afgivet den 7.
maj 1996 (Folketingstidende 1995-96, Tillæg B, side 784) er det i øvrigt
anført, at Retsudvalgets flertal har bemærket sig, at der ikke med lov-
forslaget er tilsigtet en indskrænkning i den hidtidige praksis om, at såvel
en virksomhed som en overordnet kan straffes.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Forslaget til direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet vurderes
på det foreliggende grundlag at ville have visse lovgivningsmæssige kon-
sekvenser.
Dette gælder navnlig i relation til den foreslåede regulering af strafni-
veauet for fysiske personer, hvorimod den foreslåede regulering vedrø-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rende juridiske personers strafansvar og sanktionsniveauet i tilknytning
hertil ikke vurderes at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det er også muligt, at direktivforslagets afgrænsning af hvilke handlin-
ger, som skal anses for strafbare handlinger, vil kunne have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser. Dette afhænger dog af den nærmere forstå-
else af direktivforslaget. Justitsministeriet vil søge dette afklaret i forbin-
delse med den kommende høring over direktivforslaget – og i forlængel-
se heraf i forbindelse med forhandlingerne om direktivforslaget, når disse
går i gang.
4.2. Direktivforslaget vurderes ikke at ville have statsfinansielle konse-
kvenser.
5. Høring
Forslaget til direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet er sendt i hø-
ring hos følgende myndigheder og organisationer:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, præsi-
denterne for samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommer-
forening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigspolitichefen, Rigsadvoka-
ten, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Ad-
vokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Datatilsynet, Rets-
sikkerhedsfonden, Amnesty International og Institut for Menneskeret-
tigheder, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens Udviklingsråd, Kom-
munernes Landsforening, Københavns Kommune - Miljøkontrollen, Af-
fald Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Asfaltindustrien, Bat-
teriforeningen, Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation, Beredskabs-
styrelsen, Centralforeningen af autoreparatører i Danmark, Centralorga-
nisationen af industri-ansatte i Danmark (CO Industri), Centralorganisa-
tionernes fællesudvalg, DAKOFA (Dansk Komité for affald), Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Statistik, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Autogenbrug,
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Galvanisør Union,
Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Handel og Service,
Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Metal, Dansk Standard, Dansk
Transport og Logistik, Danske Fjernvarmeværkers forening, Danske
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Havne, Danske Maritime, Dansk Vand- og Spildevandsforening (DAN-
VA), Dansk Automobilsports Union (DASU), DELTA, DONG, Elsam,
Emballageindustrien, Energi E2, ENERGINET.DK, Energistyrelsen, Er-
hvervs- og Boligstyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Finansrådet,
Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af Danske Grus- og
Stenindustrier, Foreningen af Danske Jordbrugskalkværker, Foreningen
af Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Danske Privathavne, For-
eningen af Vandværker i Danmark, Foreningen af danske ral- og sandsu-
gere, Forsikring og Pension, Genvindingsindustrien, Green Network,
Greenpeace Danmark, HORESTA, HTS-A Arbejdsgiver- og Erhvervsor-
ganisationen, HTSI Erhvervsorganisationen, Håndværksrådet, IMOKA,
Ingeniørforeningen i Danmark, International Transport Danmark, Kalk-
og Teglværksforeningen, Kommunekemi, Konkurrencestyrelsen, Land-
brugets Rådgivningscenter, Landbrugsrådet, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Mejeriforeningen, Mærsk Olie og Gas A/S, Natur og Ungdom,
NOAH, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Plastindustrien i Danmark,
Procesindustrien, Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for mindre
skibe, RenoSam, Returbat, Skovdyrkerne, Spildevandsteknisk forening,
Teknologirådet, Teknologisk Institut.
Høringsfristen er fastsat til den 24. april 2007.
6. Nærhedsprincippet
I begrundelsen for direktivforslaget er der anført følgende vedrørende
nærhedsprincippet:
“Målene kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlems-
staterne af følgende årsager.
Hårdere sanktioner i de enkelte medlemsstater vil ikke løse
problemet effektivt, fordi lovovertræderne let vil kunne omgå
disse medlemsstater og operere fra steder med en mildere
lovgivning.
Målene med forslaget kan opfyldes bedre gennem foranstalt-
ninger på EU-plan af følgende grunde:
Forslaget indeholder bestemmelser om en minimumsstandard
på fællesskabsplan for de elementer, der udgør grove strafba-
re handlinger på miljøområdet, et ensartet omfang af juridiske
personers ansvar og sanktionsniveauet for særlig grov miljø-
kriminalitet. Dette vil sikre, at grov miljøkriminalitet behand-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
les ens i alle medlemsstaterne, og at lovovertræderne ikke kan
udnytte de eksisterende forskelle i medlemsstaternes lovgiv-
ning. Det vil også lette samarbejdet mellem medlemsstaterne
i tilfælde med grænseoverskridende konsekvenser.
Fællesskabets politik for beskyttelse af miljøet skal gennem-
føres i fuldt omfang i hele Fællesskabet. Med henblik herpå
skal der ske en indbyrdes tilnærmelse af sanktionerne.
Miljøkriminalitet har normalt grænseoverskridende konse-
kvenser, fordi den ofte indebærer grænseoverskridende akti-
viteter og ofte har grænseoverskridende virkninger, f.eks. den
resulterende forurening af miljøet.
Direktivforslaget fastsætter kun et minimumsharmoniserings-
niveau for aktiviteter, som bør betragtes som strafbare hand-
linger, og sikrer en indbyrdes tilnærmelse af det minimums-
sanktionsniveau, der bør gælde i de groveste tilfælde, hvor
den strafbare handling forårsager særlig alvorlige skader eller
begås under skærpende omstændigheder.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritets-
princippet.”
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at direktivforslaget ikke
kan anses for at være i strid med nærhedsprincippet, da formålet med for-
slaget som nævnt er at styrke EU’s indsats mod miljøforurening, som of-
te vil være af grænseoverskridende karakter, gennem en indbyrdes til-
nærmelse af medlemsstaternes lovgivning vedrørende strafferetlig be-
skyttelse af miljøet.
7. Andre medlemsstaters kendte holdninger
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om andre medlemsstaters
holdninger til direktivforslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side finder man, at direktivforslaget i sin nuværende udform-
ning rejser væsentlige spørgsmål i relation til, om alle de foreslåede ele-
menter kan reguleres i et direktiv vedtaget efter EF-Traktatens artikel
175. Dette gælder navnlig i relation til de foreslåede regler om strafni-
veauet, men også med hensyn til afgrænsningen af strafbare handlinger,
jf. herved at direktivforslaget ikke kun omfatter overtrædelse af fælles-
skabsretlige bestemmelser, men også omfatter overtrædelse af medlems-
staternes nationale miljølovgivning mv.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til Justitsministeriets notat af 13.
oktober 2005 om EF-Domstolens dom af 13. september 2005, sag C-
176/03, Kommissionen mod Rådet, som er sendt til Folketingets Euro-
paudvalg og Retsudvalg.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet om forslaget til direktiv om strafferetlig beskyttelse af mil-
jøet (KOM(2007)51) sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg –
også til Folketingets Retsudvalg.
10