Notat
Folketingets Europaudvalg
29. juni 2007
J.nr. 2007-241-0041
Grundnotat
Vedrørende forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/96/EF for
så vidt angår tilpasning af særlige afgiftsordninger for gasolie, der bruges er-
hvervsmæssigt som motorbrændstof, og samordning af beskatningen af blyfri
benzin og gasolie, der bruges som motorbrændstof, KOM(2007) 52.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om et rådsdirektiv, der skal hæve de eksisterende
EU-minimumssatser for diesel (også kaldet gasolie). Samtidig forhøjes minimums-
afgiften for blyfri benzin.
Baggrund
I 2001 udarbejdede Kommissionen en hvidbog om den europæiske transportpolitik
frem til 2010. Det blev påpeget, at nu hvor der var fuld konkurrence på vejtransport-
området, sprang den manglende harmonisering af brændstofafgifterne stadig mere i
øjnene som en hindring for det indre markeds evne til at fungere. Hvidbogen kon-
kluderede, at der var behov for at gøre afgiftssystemet mere sammenhængende ved
at foreslå ensartet beskatning af brændstof, der bruges erhvervsmæssigt i vejtrans-
porten, for at afrunde det indre marked.
I 2002 blev der stillet et første forslag om beskatning af kommerciel diesel (dvs.
gasolie anvendt til erhvervsformål, typisk brugt i lastbiler i den private sektor). For-
slaget blev trukket tilbage under screeningen af verserende lovgivningsforslag.
Kommissionen annoncerede dog også, at den ville overveje behovet for indgreb igen
i lyset af resultaterne af en samlet konsekvensanalyse.
I 2006 gjorde Kommissionen opmærksom på, at den ville undersøge, hvordan for-
skellene med hensyn til beskatning af brændstof kan mindskes. I midtvejsevaluering
af Kommissionens hvidbog fra 2001 om transportpolitikken understregedes det, at
transportpolitikken hænger nøje sammen med energipolitikken, da de har fælles
målsætninger om at nedbringe CO2-udledningen og mindske EU's afhængighed af
importerede fossile brændstoffer. Desuden skal de internationale miljømæssige for-
Side 1 af 6