S kArrE M U U SE RU ET
Notat
MODTAGET UDENRGSMINSTERIETIEUK00RDINATb0N<0NTORET
Folketingets Europaudvalg DEN
29.
juni
2007
J.nr.
2007-241-0041
Grundnotat
Vedrorende forsiag lii Ràdets direktiv om
endring
af direktiv 2003/96/EF for
sä
vidt angãr
tilpasning
af
sar1ige afgiftsordninger
for gasolie, der
bruges
er-
hvervsmssigt som motorbrandstof, og samordning
af
beskatningen
af blyfri
benzin og gasolie, der bruges som motorbrandstof, KOM(2007)
52.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om et rAdsdirektiv, der skal hve de eksisterende
EU-minimumssatser for diesel (ogsá kaldet gasolie). Samtidig forhøjes minimums-
afgiften for blyfri benzin.
Baggrund
I 2001 udarbejdede Kommissionen en hvidbog om den europiske transportpolitik
frem til 2010. Det blev pâpeget, at nu hvor der var fuld konkurrence pa vejtransport-
omràdet, sprang den manglende harmonisering afbrndstofafgifieme stadig mere i
ojnene som en hindring for det indre markeds evne til at fungere. Hvidbogen kon-
kiuderede, at der var behov for at gøre afgifissystemet mere sammenhngende ved
at foreslâ ensartet beskatning afbrndstof, der bruges erhvervsmssigt i vejtrans-
porten, for at afrunde det indre marked.
I 2002 blev der stillet et første forslag om beskatning af kommerciel diesel (dvs.
gasolie anvendt til erhvervsformãl, typisk brugt i Iastbiler i den private sektor). For-
slaget blev trukket tilbage under screeningen afverserende lovgivningsforslag.
Kommissionen annoncerede dog ogsâ, at den ville overveje behovet for indgreb igen
i lyset afresultateme af en samlet konsekvensanalyse.
I 2006 gjorde Kommissionen opmrksom pa, at den yule undersøge, hvordan for-
skellene med hensyn til beskatning af brndstofkan mindskes. I midtvejsevaluering
afKommissionens hvidbog fra 2001 om transportpolitikken understregedes det, at
transportpolitikken hamger nøje sammen med energipolitikken, da de har f11es
má1stninger om at nedbringe C02-udledningen og mindske EU's athamgighed af
importerede fossile bramdstoffer. Desuden skal de internationale miljømessige for-
Side
1
af6