FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. marts 2007
Sag 07/04149
bsh-ebst
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om fælles rammer for markedsføring af produkter – KOM(2007) 53
endelig
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 14. februar 2007 fremlagt et forslag til afgørelse
om fælles rammer for markedsføring af produkter (KOM(2007) 53 ende-
lig). Kommissionen baserer sit forslag på artikel 95 i TEF (foranstaltninger
vedrørende det indre marked), hvilket medfører, at Rådet med kvalificeret
flertal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet,
jf. artikel 251 i TEF.
Forslaget er en del af en samlet ”pakke” for det indre marked, der har til
formål at forbedre det indre markeds funktion på vareområdet samt for-
enkle og modernisere regler og principper i overensstemmelse med fæl-
lesskabets strategi for bedre regulering. Forslaget skal ses i sammenhæng
med Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med mar-
kedsføring af produkter - KOM(2007) 37 endelig.
Baggrunden for forslaget er bl.a. Rådets resolution af 10. november 2003,
hvor Rådet opfordrede Kommissionen til at foreslå initiativer, der kan styr-
ke og forstærke implementeringen af direktiver efter den nye metode
1
.
Forslagets anvendelsesområde er imidlertid bredere end direktiverne efter
den nye metode, idet det findes hensigtsmæssigt at foreslå harmoniserede
instrumenter og metoder, der kan anvendes på så mange sektorer som mu-
ligt, og uanset hvilken lovgivningsteknik, der ligger til grund (gammel eller
ny metode).
Forslaget fastlægger fælles principper og referencebestemmelser, der skal
anvendes i de fremtidige sektorspecifikke retsakter. Afgørelsen udgør derfor
1
Den nye metode er en metode til harmonisering i det indre marked, hvor lovgivningen alene in-
deholder såkaldte væsentlige krav til sundhed, sikkerhed, miljø mv. De væsentlige krav omsættes
efterfølgende til tekniske krav via harmoniserede standarder. Den nye metode blev indført i 1985,
og ca. 25 direktiver er i dag vedtaget efter denne metode. Der lovgives også fortsat efter den gam-
le metode, hvor direktiverne indeholder de specificerede krav, som produktet skal overholde.