Arbejdsmarkedsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0076 Bilag 3
Offentligt
395974_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
BDY
12. september 2007
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kvartals-
statistikker over ledige stillinger i Fællesskabet, KOM (2007) 76 en-
delig, af 12. marts 2007.
Notatet oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervsudvalg.
Opdateret notat. Nye afsnit markeret i kursiv.
Resumé
Formålet med forslaget er dels, som led i ØMU-handlingsplanen, at imø-
dekomme efterspørgslen efter en central beskæftigelsesindikator, der kan
anvendes til at vurdere og gennemføre europæisk økonomisk politik, og
dels, som led i Lissabon-strategien, at skabe grundlag for overvågning og
analyser af omfanget og strukturen i efterspørgslen af arbejdskraft. Sagen
forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte d. 12. marts 2007 ovennævnte forslag til for-
ordning. Den danske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste
Repræsentation ved EU d. 20. marts 2007.
Efterfølgende har formands-
skabet fremsendt kompromisforslag i forbindelse med møder i Rådsar-
bejdsgruppen.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om udarbejdelse af fæl-
lesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter
proceduren om fælles beslutningstagen i henhold til traktatens artikel
251.
Formålet med forslaget er, som led i ØMU-handlingsplanen, at udarbejde
en central økonomisk konjunkturindikator, der kan indgå i vurderingen af
arbejdsmarkedsforholdene i EU-området. Variablen indgår i gruppen af
indikatorer, der er udpeget som særligt vigtige for konjunkturvurdering
og gennemførelse af europæisk økonomisk politik.
Formålet med statistikken over ledige stillinger er desuden, som led i Lis-
sabon-strategien, at imødekomme efterspørgslen efter statistik, der kan
bruges til at overvåge og analysere omfanget af og strukturen i efter-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395974_0002.png
2/5
spørgslen af arbejdskraft og bl.a. kortlægge mangel på arbejdskraft, fla-
skehalse og uligevægt mellem udbud og efterspørgsel af arbejdskraft i
forskellige regioner, aktiviteter eller erhverv.
Desuden vil statistikken være vigtig for en række nationale brugere med
henblik på at overvåge og analysere arbejdsmarkedet samt kunne indgå
som grundlag for nationale beslutninger om arbejdsmarkedspolitik. For-
ordningen åbner dog for, at der på sigt etableres en fælles europæisk stik-
prøve til opstilling af fællesskabsskøn. Det kan få den konsekvens, at der
ikke kan laves en særskilt statistik for Danmark.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251
vedrørende proceduren om fælles beslutningstagen.
Der foreligger endnu
ikke en udtalelse, men Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse i
oktober 2007.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at sammenlignelige statistikker over ledige stil-
linger ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og derfor
bedre kan gennemføres på fællesskabsniveau.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
4.
Gældende dansk ret
Der er ingen gældende bestemmelser på området.
5.
Høring
Forslaget blev sendt i høring med svarfrist d. 18. april 2007 hos følgende
interessenter:
AI-BOA, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, BAT-Kartellet, Nationalbanken, Danmarks Apotekerforening,
Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk
Textil & Beklædning, Dansk Transport og Logistik, Dansk Sygeplejeråd,
Danske Malermestre, Danske Mediers Arbejdsgiverforening, Danske
Slagterier, Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FOA,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede Re-
visorer FRR, FTF, Grafisk Arbejdsgiverforening, HTS – Handel, Trans-
port og Service, Håndværksrådet, IDA, KL, Landbrugsrådet, LO, Leder-
nes Hovedorganisation, Sammenslutningen af landbrugets arbejdsgiver-
forening, Sammenslutningen af Mindre Arbejdsgivere, Skibsværftsfor-
eningen samt TEKNIQ Installatørernes Organisation.
Der er modtaget høringssvar med substantielle kommentarer til forslaget
fra Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Finanssektorens Ar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/5
bejdsgiverforening, Handel, Transport & Service, Ledernes Hovedorgani-
sation, Foreningen Registrerede Revisorer og Dansk Erhverv.
Et fællestræk ved interessenternes høringssvar, uanset om interessenten er
positiv eller skeptisk over for statistikken, er, at byrden bliver mindst mulig.
Flere nævner desuden, at det er vigtigt, at byrden indgår i de samlede må-
linger af administrative byrder.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening anfører derudover, at indberetnings-
byrden for arbejdsgiverne bør gøres mindst mulig, fx ved brug af en be-
grænset stikprøvestørrelse og en kort og præcis udformning af spørgeske-
maet. Selve brugbarheden af statistikken, har Finanssektorens Arbejdsgi-
verforening svært ved at vurdere ud fra forordningsteksten. De påpeger i
den forbindelse, at det er vigtigt, at en ”ledig stilling” defineres klart.
Registrerede Revisorer, FRR, mener, at udtrukne virksomheder næppe kan
se nogen egeninteresse i at udfylde et spørgeskema over antallet af ledige
stillinger og tvivler på, om den individuelle indsats hos virksomhederne vil
stå i en fornuftig relation til de samfundsmæssige gevinster ved en sådan
statistik. Registrerede Revisorer mener, at statistikken måske kan være
brugbar for større lande med træge arbejdsmarkeder, men at den forekom-
mer overflødig i Danmark, da de ikke mener, at den vil kunne løse flaske-
halsproblemerne.
Handel, Transport & Service henstiller til, at deltagelsen i den nye statistik
bliver frivillig eller baseres på administrative data. Handel, Transport &
Service mener, at udviklingen over antallet af ledige stillinger allerede be-
lyses af Arbejdsmarkedsstyrelsens kvartalsvise redegørelse af flaskehals-
problemer, samt at der bliver udarbejdet en statistik på baggrund af stil-
lingsopslagene på jobindex.dk.
Dansk Arbejdsgiverforening er skeptisk overfor forslaget, og mener ikke, at
gevinsterne ved en ny statistik om virksomhedernes arbejdskraftbehov i til-
strækkelig grad opvejes af den øgede indberetningsbyrde. Dansk Arbejdsgi-
verforening forventer desuden at blive inddraget i Danmarks Statistiks vide-
re tilrettelæggelse af dataindsamlingen samt i fastsættelsen af undersøgel-
sens stikprøve.
Ledernes Hovedorganisation er af den opfattelse, at der er et stort behov
for at udvikle en nogenlunde opdateret beskæftigelsesstatistik, og at stati-
stikken over ledige stillinger kunne være et bidrag. Dog bør statistikken ikke
stå øverst på listen over nødvendige statistikker.
Dansk Industri er positivt indstillet over for en statistik over ledige stillinger
og mener, at den klart vil kunne forbedre den nuværende arbejdsmarkeds-
statistik. De efterlyser konkrete overvejelser om, hvorvidt der kan skabes en
statistik, som slet ikke belaster virksomhederne administrativt, fx ud fra kon-
takter til jobcentrene og via forskellige internetportaler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395974_0004.png
4/5
Dansk Erhverv mener, at statistikken vil give en vigtig viden til brug for ar-
bejdsmarkedspolitiske beslutninger, men påpeger, at statistikken næppe gi-
ver et bedre beslutningsgrundlag end der i dag kan opnås via Arbejdsmar-
kedsstyrelsens redegørelser. Danske Erhverv erkender dog, at det kan være
hensigtsmæssigt af hensyn til overvågningen af det samlede arbejdsmarked
i EU, at Danmark, som er et af de få lande, der ikke udarbejder statistikken,
er på linje med forslaget og alligevel udarbejder statistikken.
6.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Statistikker over ledige stillinger har været indsamlet i de fleste EU-lande
siden 2003 i henhold til en gentlemanaftale. Kun tre lande, deriblandt
Danmark, laver ikke statistikken.
Det er forventningen, at alle medlems-
lande derfor vil tilslutte sig kompromisforslaget.
7.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionen og Den europæiske Centralbank (ECB) lægger afgørende
vægt på etablering af den nye statistik, ligesom regeringen
anser opgørel-
sen over ledige stillinger som en væsentlig indikator for overvågningen
og gennemførelsen af centrale EU-politikker. Regeringen
støtter på den
baggrund forslaget.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovmæssige konsekvenser.
Forslaget påfører Danmark omkostninger til udvikling og drift af den nye
statistik over ledige stillinger i Danmark. Etableringsomkostningerne vil
det første år beløbe sig til 2,5 mio. kr., mens de årlige udviklings- og
driftsomkostninger i de efterfølgende år vil beløbe sig til 2,9 mio. kr.
Omkostningerne afholdes inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets
ramme.
Forslaget indebærer en udgift på EU’s budget på 4,5 mio. € for perioden
2008-2010. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter svarende til et
dansk bidrag på ca. 670.000 kr. for perioden 2008-2010.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser ud over de anfør-
te administrative konsekvenser nævnt under punkt 10.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Gennemførelse af forslaget indebærer en vis forøgelse af svarbyrden for
danske erhvervsenheder, men det tilstræbes fra dansk side at minimere
forslagets belastning af små og mellemstore virksomheder mest muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
395974_0005.png
5/5
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.