Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0165 Bilag 1
Offentligt
381269_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. maj 2007
/KAA/BEJ
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet ved-
rørende forbedring af patentsystemet i Europa - KOM(2007) 165
Resumé
Kommissionens meddelelse indeholder en strategi til forbedring af det eu-
ropæiske patentsystem og herunder etablering af en fælles europæisk pa-
tentdomstol. Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen lovgivnings-
mæssige konsekvenser, men såfremt de foreslåede initiativer senere realise-
res, vil det kræve en ændring af patentloven og eventuelt retsplejeloven. En
fremtidig dansk tilslutning til oprettelsen af en fælles europæisk patentdom-
stol vil formentlig kræve anvendelse af proceduren i Grundlovens § 20.
1.
Baggrund og indhold
1.1 Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 3. april 2007 en meddelelse om forbed-
ring af patentsystemet i Europa – KOM(2007) 165. Dansk version af med-
delelsen forelå den 7. maj 2007.
Et patent er en kontrakt mellem opfinderen og samfundet. Opfinderen får
eneret til at udnytte sin opfindelse i en begrænset periode, mens samfun-
det til gengæld får fuld oplysning om opfindelsen, der således kan bidra-
ge til en fortsat teknisk udvikling. En opfindelse kan kun patenteres, hvis
den er ny og adskiller sig væsentligt fra, hvad der er kendt i forvejen.
Patenter er vigtige for samfundsøkonomien. Det skyldes for det første, at
virksomhederne investerer mere i forskning og udvikling, når innovatio-
ner kan beskyttes. For det andet øger patenter videnspredningen i forbin-
delse med offentliggørelse af patentet. Derved kan andre lade sig inspire-
re og bygge videre på eksisterende opfindelser.
Det nuværende europæiske patentsystem
Patentbeskyttelse i Danmark kan i dag opnås gennem indlevering af enten
1) en dansk patentansøgning, 2) en europæisk patentansøgning eller 3) en
international patentansøgning. Ønskes der patentbeskyttelse i flere europæi-
ske lande, kan dette opnås ved indlevering af én enkelt ansøgning til Den
Europæiske Patentorganisation (EPO). EPO er en international organisation
med 32 medlemsstater. Europæiske patentansøgninger behandles centralt af
EPO, som kan udstede ”europæisk patent”. Det europæiske patent får dog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/7
først retsvirkning i de enkelte lande, når det meddelte patent er oversat til de
nationale sprog i samtlige de lande, hvor patent ønskes. Patentet overgår
herefter til at blive nationalt patent i de enkelte lande. Omkostningerne til
oversættelse er en betydelig medvirkende faktor, til at et europæisk patent,
der dækker for eksempel 13 europæiske lande, koster 11 gange så meget
som et tilsvarende amerikansk patent.
Det nuværende europæiske håndhævelsessystem på patentområdet
Spørgsmål om ugyldighed eller krænkelse af europæiske patenter afgøres
ved de nationale domstole i de lande, hvor patent er udstedt. Dette betyder,
at det er nødvendigt at anlægge sag i alle de lande, hvor krænkelsen menes
sket, uanset at krænkelsen vedrører samme patent. Tilsvarende skal ugyl-
dighedsspørgsmål afgøres i de enkelte lande. Det kan derfor være særdeles
dyrt og vanskeligt, både for patenthaver og dennes modparter, at få klarhed
over retsstillingen. Samtidig er der risiko for, at sagerne kan få forskelligt
udfald i de enkelte lande.
Små- og mellemstore virksomheders patentaktivitet
Små- og mellemstore virksomheder forsker, udvikler og patenterer rela-
tivt mindre end store virksomheder. Det skyldes blandt andet, at omkost-
ningerne ved patentering og efterfølgende håndhævelse er for høje til, at
små og mellemstore virksomheder, der ikke har et solidt kapitalgrundlag,
kan finansiere omkostningerne. For at få mere forskning og udvikling i
små og mellemstore virksomheder er det derfor nødvendigt, at omkost-
ningerne reduceres.
1.2 Indhold
Kommissionens meddelelse adresserer de ovenfor beskrevne udfordringer
for det europæiske patentsystem. Kommissionen anfører, at patentområdet
er afgørende for innovationen. Det er derfor, i en konkurrenceorienteret og
globaliseret økonomi, uholdbart for EU at tabe terræn på dette område.
Kommissionen iværksatte på denne baggrund en høringsproces i 2006 med
det formål at afklare brugernes ønsker til fremtidens europæiske patentsy-
stem. Kommissionens meddelelse følger op på de modtagne høringssvar, og
Kommissionen foreslår en række tiltag, der skal forbedre det europæiske
patentsystem og bringe forhandlingerne om patentsystemet ud af det nuvæ-
rende dødvande.
Fælles europæisk patentdomstol
Det centrale punkt i meddelelsen er etablering af en fælles europæisk pa-
tentdomstol, der kan nedbringe omkostningerne ved førelse af retssager om
patenter i Europa.
Kommissionen fremsatte allerede i august 2000 forslag om etablering af
et EF-patentsystem. Det er en integreret del af denne løsningsmodel, at
der samtidig oprettes en fælles europæisk patentdomstol, som er enekom-
petent til at afgøre sager om krænkelse og gyldighed af EF-patenter. Pa-
tentdomstolen er tænkt oprettet i EF-domstolens regi. Indførelse af EF-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/7
patentet, og den tilhørende patentdomstol, kræver anvendelse af procedu-
ren i Grundlovens § 20.
Parallelt med forhandlingerne om EF-patentet, og den tilhørende patent-
domstol, har de 32 medlemslande af Den Europæiske Patentkonvention
(EPK) drøftet muligheden for etablering af en fælles europæisk patent-
domstol udenfor EU-regi i form af en European Patent Litigation Agree-
ment (EPLA).
EPLA-løsningen vil indebære oprettelse af en ny international organisati-
on, ”The European Patent Judiciary”, der skal behandle sager om gyldig-
hed og krænkelse af europæiske patenter. Patentdomstolen vil bestå af en
førsteinstans-domstol og en central appeldomstol. EPLA-modellen åbner
mulighed for at oprette regionale kamre af førsteinstans-domstolen i de
enkelte medlemsstater, herunder i Danmark. EPLA-modellen indebærer
afgivelse af dømmende beføjelser til ”The European Patent Judiciary”.
En eventuel dansk deltagelse i EPLA vil derfor efter al sandsynlighed
kræve anvendelse af proceduren i Grundlovens § 20.
Frankrig har i efteråret 2006 fremsat et selvstændigt forslag, hvorefter
EF-domstolen, ved en selvstændig international aftale mellem EU-
landene, tillægges kompetence til at dømme i sager om europæiske paten-
ter.
Kommissionen foreslår i meddelelsen, at der findes en mellemløsning
mellem de ovennævnte modeller. Kommissionen foreslår således, at der
etableres en fælles patentdomstol i EU-regi, der i opbygningen er stærkt
inspireret af EPLA-modellen. Domstolen skal have kompetence til at be-
handle sager om europæiske patenter (dvs. nationale patenter med euro-
pæisk baggrund, jfr. afsnittet ovenfor øverst på side 2 om det nuværende
europæiske patentsystem) og eventuelle fremtidige EF-patenter. De nati-
onale domstole skal fortsat have kompetence til at dømme i sager vedrø-
rende de patenter, som hele vejen har benyttet den nationale rute.
Domstolen skal bestå af en decentral førsteinstans-domstol med lokale
kamre, som benytter sig af lokale ressourcer. Andeninstans-domstolen
skal derimod være en central appeldomstol. Domstolen skal anvende
dommere med juridiske kompetencer og dommere med tekniske kompe-
tencer. Patentdomstolen vil være bundet af EF-domstolens fortolkninger
af EU-retten.
Såvel det franske forslag som Kommissionens kompromisforslag indebæ-
rer formentlig afgivelse af suverænitet og kræver derfor anvendelse af
proceduren i Grundlovens § 20.
Kvalitet og effektivitet i det europæiske patentsystem
Kommissionen anfører, at et patentsystem, der leverer afgørelser af høj kva-
litet, er afgørende, hvis man skal undgå, at patenter af dårlig kvalitet anven-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
381269_0004.png
4/7
des til at hæmme konkurrence og innovation. Brugerne af det europæiske
patentsystem har på linje hermed understreget behovet for en grundig be-
handling af patentansøgninger og herunder en stram fortolkning af patenter-
barhedskriteriet.
Efterspørgslen efter patenter er stigende. I lyset heraf er det nødvendigt at
effektivisere patentsagsbehandlingen i Europa. Såfremt effektiviteten skal
højnes, er det afgørende, at de europæiske patentkontorer samarbejder og
udnytter det arbejde, som andre kontorer allerede har udført i relation til an-
søgninger om samme patent.
Særlige initiativer til fordel for små- og mellemstore virksomheder
Kommissionen anfører, at små- og mellemstore virksomheder anvender pa-
tentsystemet mindre end store virksomheder blandt andet på grund af mang-
lende kendskab til systemet. Kommissionen stiller derfor i udsigt, at der
skal ses nærmere på, hvorledes det generelle oplysningsniveau for små- og
mellemstore virksomheder kan forøges. Endvidere skal der udvikles nye
former for vejledning, der er målrettet mod disse virksomheders særlige be-
hov.
Håndhævelse af patentrettigheder
Udover etablering af en fælles europæisk patentdomstol agter Kommissio-
nen at undersøge mulighederne for øget brug af mediation, voldgift og an-
dre alternative konfliktløsningsmodeller.
I relation til håndhævelse af immaterielle rettigheder i international sam-
menhæng finder Kommissionen, at der er behov for yderligere at intensive-
re dialogen med EU’s handelspartnere med henblik på at bekæmpe piratko-
piering.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
3.
Nærhedsprincippet
Formålet med Kommissionens forslag vedrørende en fælles patentdom-
stol er at fjerne de store ulemper, som er til stede i det nuværende euro-
pæiske patentdomstolssystem. Det vurderes ikke, at disse ulemper kan
fjernes gennem nationale eller lokale tiltag. Det vurderes derfor, at Kom-
missionens meddelelse er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Den gældende lovgivning om patenter findes i lovbekendtgørelse nr.
1136 af 16. september 2004 som ændret ved lov nr. 1430 af 21/12/2005
og Lov nr. 546 af 08/06/2006. Herudover findes bekendtgørelse nr. 6 af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
381269_0005.png
5/7
6. januar 2003 om patenter og supplerende beskyttelsescertifikater. Dan-
mark har tillige ratificeret Den Europæiske Patentkonvention.
5.
Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i høring i følgende virksomhe-
der og organisationer med frist til svar den 11. maj 2007:
92-Gruppen, Activinova, Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Viden-
skaber, Bech-Bruun Advokatfirma, Bioteknologisk Institut, Budde, Schou
& Ostenfeld A/S, Chas. Hude A/S, Chr. Hansen A/S, CBS Copenhagen
Business School v/ Tho-mas Riis, Coop Danmark A/S, Dansk Erhverv,
Dansk Opfinderforening (DaFFO), DAKO A/S, Danfoss A/S, Danisco A/S,
Danmarks Fødevare Forskning, Dan-marks Jordbrugsforskning, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Design Center, Dansk Forening for Industriens
Patent- og Varemærkespecialister, Dansk For-ening til Bekæmpelse af Pro-
duktpirateri v/adv. Sture Rygaard, Dansk Handel & Service, Dansk Industri,
Dansk Patent- og Varemærkekonsulentforening af 1953, De Danske Patent-
agenters Forening, Dumex-Alpharma A/S, Durascan Medical Products A/S,
Elektronikindustrien, Emballage- og Transportinstituttet, Emballage-
industrien, F.L. Smidth & Co. A/S, Ferring A/S, Ferrosan A/S, Fødevarein-
dustrien, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen
Industriel Rets-beskyttelse, GN Danavox A/S, H. Lundbeck A/S, Haldor
Topsøe A/S, Håndværks-rådet, Handelshøjskolen i Århus v/Tine Sommer,
Hans Harding ApS, Heiden A/S, Hexal A/S, Høiberg ApS, HTS Interesse-
organisationen, Ingeniørforbundet i Dan-mark, Ingeniørforeningen i Dan-
mark, Internationalt Patentbureau A/S, Johan Schlüter advokatfirma, Kø-
benhavns Universitet v/Professor, dr.jur. Jens Schovs-bo, Den Kgl. Veteri-
nær og landbohøjskole, Landbrugsrådet, Landsforeningen til fremme af op-
finders rettigheder, Larsen & Birkeholm A/S, LEGO Holding A/S, LEGO
Juris A/S, LIF Lægemiddelindustriforeningen, LK A/S, Løvens Kemiske
Fabrik, Magnus Jensens Eftf., Man B&W Diesel A/S, NeuroSearch A/S,
NIRO A/S, NKT Research & Innovation A/S, Novo Nordisk A/S, Novo-
zymes A/S, Nyco-med A/S, Ole Olsson Rådgivende Civilingeniører ApS,
Opfinderforeningen.dk, Oticon A/S, Patentgruppen ApS, Patrade A/S,
Plastindustrien i Danmark, Plesner, Svane, Grønborg advokatfirma, Ploug-
mann & Vingtoft A/S, Pressalit A/S, Radio-meter Medical A/S, Rigsrevisi-
onen, Rockwool International A/S, Sandel, Løje & Wallberg, SJP Consult,
Smithkline Beecham Consumer Health Care, Sø- og Handelsretten, Statens
Seruminstitut, Teknologirådet, Teknologisk Institut, Uno-medical A/S,
VELUX Industri A/S, Zacco Danmark A/S, Århus universitet v/ Palle Bo
Madsen
De hørte parter støtter bredt den overordnede målsætning om en forbedring
af det europæiske patentsystem og herunder etablering af en fælles europæ-
isk patentdomstol. Der er generelt fleksibilitet med hensyn til valget af løs-
ningsmodel for den fælles domstol. De hørte parter støtter generelt de i
meddelelsen foreslåede tiltag vedrørende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
381269_0006.png
6/7
kvalitet og effektivitet i patentsystemet
særlig støtte til små- og mellemstore virksomheder
håndhævelse af patentrettigheder
Dansk Forening for Industriens Patent- og Varemærkespecialister, Læge-
middelindustriforeningen og Professor dr. jur. Jens Schovsbo ser etablering
af et EF-patentsystem som det primære mål i relation til forbedring af det
europæiske patentsystem.
Foreningen Industriel Retsbeskyttelse, Dansk Industri, Patentagentforenin-
gen og Dansk Forening for Industriens Patent- og Varemærkespecialister
støtter den af Kommissionen foreslåede kompromismodel vedrørende etab-
lering af en europæisk patentdomstol.
Advokatrådet, Patentagentforeningen og Foreningen Industriel Retsbeskyt-
telse finder i relation til en kommende europæisk patentdomstol:
At der bør være mindst et førsteinstanskammer i hvert medlemsland
At sagsøgte bør stævnes ved førsteinstanskammeret i sit hjemland,
og at domstolen skal besættes med nationale dommere
At sagen i første instans skal føres på domicillandets sprog
At sager om grænseoverskridende fogedforbud skal føres ved sag-
søgtes hjemting
Patentagentforeningen finder videre, at nationale domstole skal varetage
funktionen som førsteinstans-domstole, for Danmarks vedkommende Sø-
og Handelsretten.
Dansk Forening for Industriens Patent- og Varemærkespecialister finder, at
der kun bør oprettes førsteinstanskamre i et begrænset antal lande.
Dansk Industri lægger vægt på, at der sker en begrænsning af antallet af
processprog, og at domstolen kan gøre brug af tekniske dommere. Dansk
Erhverv ønsker generelt en reduktion i antallet af sprog, hvortil EF-patenter
skal oversættes.
6.
Andre landes holdninger
Forhandlingerne om EF-patentet og den tilhørende domstolsordning har
været fastlåst siden 2004 på grund af uenighed om, i hvilket omfang EF-
patenter skal oversættes til EU-landenes nationale sprog. Det har endvi-
dere ikke været muligt at opnå opbakning blandt alle EU-landene til
hverken EPLA-modellen eller det franske patentdomstols-forslag.
En række sydeuropæiske lande har tilkendegivet, at de ser positivt på det
franske forslag til en fælles europæisk patentdomstol, mens særligt de
nordeuropæiske lande har tilkendegivet støtte til EPLA-modellen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
381269_0007.png
7/7
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark er generelt positiv overfor indholdet i Kommissionens meddelel-
se, og fra dansk side støtter man Kommissionens bestræbelser på at finde en
løsning i spørgsmålet om en fælles europæisk patentdomstol.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser. Såfremt Kommissionens forslag om en fæl-
les europæisk patentdomstol senere søges realiseret gennem fremsættelse
af nye EU-retsakter vil implementering heraf i dansk ret kræve ændringer
af patentloven og eventuelt retsplejeloven. En fremtidig dansk tilslutning
til oprettelsen af en fælles europæisk patentdomstol vil indebære afgivel-
se af dømmende beføjelser til den fælles domstol og derfor formentlig
kræve anvendelse af proceduren i Grundlovens § 20.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Såfremt initiativerne i Kommissionens meddelelse realiseres, vil det blive
nemmere og billigere for danske virksomheder at håndhæve deres patenter i
Europa. Det vil derfor blive mere attraktivt for især små- og mellemstore
danske virksomheder at patentere innovative produkter på de europæiske
eksportmarkeder. En øget dansk patentaktivitet i Europa vil have positiv
indflydelse på danske virksomheders indtjening og på danske eksportind-
tægter.
10.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.