Kulturudvalget 2006-07
KOM (2007) 0242 Bilag 1
Offentligt
387552_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg
Grundnotat om Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet,
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en
europæisk kulturdagsorden i en stadig mere globaliseret verden
KOM (2007) 242
1. Resumé
Kommissionen har på baggrund af en bred høringsproces fremlagt en meddelelse om
kulturens rolle i en globaliseringskontekst.
I meddelelsen tager Kommissionen afsæt i globaliseringen og EU’s hidtidige indsats i
relation til kulturområdet og fremlægger forslag til tre målsætninger for en ny EU-
kulturdagsorden: 1) Fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog, 2)
fremme af kultur som katalysator for kreativitet som led i Lissabon-strategien for vækst
og beskæftigelse og 3) fremme af kultur som et afgørende element i EU’s eksterne forbin-
delser. Endvidere foreslår Kommissionen bl.a. med udgangspunkt i hidtidige erfaringer
fra arbejdet med Rådets flerårige arbejdsplan for kultur etableret nye partnerskaber og
samarbejdsmetoder med medlemsstater, civilsamfundet og tredjelande. Kommissionen
giver sit bud på, hvordan de foreslåede målsætninger og nye samarbejdsmetoder konkret
kan gennemføres og iværksættes, idet det i meddelelsen samtidig fastslås, at kultur
fortrinsvis er og bliver medlemsstaternes ansvarsområde, og at ethvert EU-initiativ skal
ske under fuld hensyntagen til nærhedsprincippet.
Kommissionen opfordrer alle parter til at give tilbagemeldinger på meddelelsen. Endvi-
dere opfordres Rådet konkret til at træffe beslutning om fælles målsætninger og en pas-
sende afrapportering, som Det Europæiske Råd herefter opfordres til at give sin tilslut-
ning.
2. Baggrund
Europa er kendetegnet ved en rig kulturel mangfoldighed, som EU-kultursamarbejdet
har til formål at fremme og udvikle
1
. Udbuddet og efterspørgslen af kulturaktiviteter,
kulturelle varer og tjenester er i stigning godt hjulpet på vej af den teknologiske udvik-
ling.
Samtidig baner globaliseringen vej for mødet med anderledes kulturer fra andre ver-
densdele, hvilket både kan være kilde til berigelse af de europæiske kulturer og danne
Som bilag til meddelelsen er en oversigt over EU’s samlede indsats på kulturområdet:
Commission Staff Working Document – Inventory of Community actions in the field of
Culture – SEC (2007) 570.
1
3. juli 2007
J.Nr.2004-15713-15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
387552_0002.png
Side 2
grundlag for øget kulturel udveksling mellem Europa og resten af verden. Globaliserin-
gen giver imidlertid også nogle udfordringer i forhold til f.eks. Europas identitet og evne
til at sikre interkulturelle og sammenhængende samfund.
Fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog er centrale indsatsområder,
når det gælder om at sikre en verdensorden baseret på fred, gensidig forståelse og
respekt for fælles værdier; f.eks. beskyttelse og fremme af menneskerettigheder og
beskyttelse af sproglig mangfoldighed.
Et vigtig skridt i den retning er ikrafttræden (den 18. marts 2007) af
UNESCO’s kon-
vention om kulturel mangfoldighed
2
. Konventionen er den første internationale traktat,
der understreger kulturens og kulturpolitikkens selvstændige betydning, og ikke
mindst EU har spillet en meget konstruktiv rolle som led i dens vedtagelse og udbredel-
se.
Europas kulturelle rigdom og mangfoldighed er tillige et vigtigt aktiv i en vidensbaseret
verden. Den kulturelle sektor i Europa er allerede en dynamisk sektor, både når det
drejer sig om økonomiske aktiviteter og beskæftigelse i EU. Dette er senest blevet
anerkendt af
Det Europæiske Råd
3
, og den kulturelle sektors potentiale bør yderligere
anerkendes og fremmes.
På den baggrund finder Kommissionen tiden moden til at foreslå en ny EU-
kulturdagsorden.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen henviser til art. 151 (TEF) om kultur og anfører, at kultur er og bliver
primært medlemsstaternes ansvarsområde. Kommissionen fastslår, at EU-indsatser på
kulturområdet skal ske under fuld hensyntagen til nærhedsprincippet, og at EU’s rolle
er at støtte og supplere frem for at erstatte medlemsstaternes indsatser.
Regeringen er enig i Kommissionens gengivelse af grundlaget for traktatens kulturarti-
kel, men er samtidig opmærksom på, at meddelelsen også berører indsatser i henhold til
andre bestemmelser (f.eks. indre marked, uddannelse, handel, eksterne forbindelser).
5. Formål og indhold
Meddelelsen har til formål at foreslå en ny EU-kulturdagsorden i en stadig mere globa-
liseret verden, som skal bygge på hidtidige resultater og styrke igangværende aktivite-
ter. Der er tale om forslag vedrørende målsætninger og metode:
Dens fulde titel er: UNESCO’s konvention om beskyttelse og fremme af de kulturelle
udtryksformers mangfoldighed.
3
Formandskabskonklusioner fra Det Europæiske Råds møde den 8.-9. marts 2007.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
387552_0003.png
Side 3
Målsætninger
Dagsordenen foreslås at have følgende tre, indbyrdes forbundne, overordnede målsæt-
ninger, som alle parter opfordres til at bidrage til under fuld hensyntagen til nærheds-
princippet:
1. Fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog,
2. fremme af kultur som katalysator for kreativitet som led i Lissabon-strategien
for vækst og beskæftigelse,
3. fremme af kultur som et afgørende element i EU’s eksterne forbindelser.
Kommissionen foreslår, at disse målsætninger skal være retningsgivende for EU-
indsatser på kulturområdet fremover og giver sit bud på, hvilke konkrete indsatser der
bør overvejes m.h.p. gennemførelse af hver målsætning:
Konkrete indsatser til fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog
Fremme af mobilitet for kunstnere og professionelle kulturudøvere samt frem-
me af udbredelse af alle kunstneriske udtryk på tværs af nationale grænser
(bl.a. gennem forbedrede støttemuligheder og forbedret europæisk koordinering
af forhold, der indvirker på kulturudøveres mobilitet på tværs af medlemssta-
terne)
fremme og styrkelse af interkulturelle kompetencer og interkulturel dialog; bl.a.
gennem udvikling af en række nøglekompetencer inden for ”livslang læring”
(kulturel bevidsthed og udtryk, sociale kompetencer og medborgerkompetencer
samt kommunikation på fremmedsprog).
Konkrete indsatser til fremme af kultur som katalysator for kreativitet som led i Lissa-
bon-strategien for vækst og beskæftigelse
Fremme af kreativitet inden for uddannelser bl.a. ved inddragelse af den kultu-
relle sektor og udnyttelse af kulturens potentiale inden for livslang læring,
fremme af kapacitetsopbygning i den kulturelle sektor gennem efteruddannelse
i management, iværksætterkultur og kendskab til markedsaktiviteter samt ud-
vikling og tilgængeliggørelse af innovative finansieringskilder
udvikling af kreative partnerskaber mellem den kulturelle sektor og andre sek-
torer (f.eks. IKT, forskning, turisme) m.h.p. forøget udbytte af investeringer i
kultur og kreativitet; især som led i fremme af vækst og beskæftigelse samt re-
gions- og byudvikling.
Konkrete indsatser til fremme af kultur som et afgørende element i EU’s eksterne forbin-
delser
(”kultur” forstået både som middel inden for EU’s politikker vedr. eksterne for-
bindelser og udviklingssamarbejde og som mål i sig selv)
Videreudvikling af den politiske dialog på kulturområdet med alle lande og re-
gioner samt fremme af kulturel udveksling mellem EU og tredjelande og regio-
ner,
fremme af markedsadgang til europæiske og andre markeder for kulturelle go-
der og tjenester fra udviklingslande gennem målrettede indsatser samt aftaler,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
387552_0004.png
Side 4
der giver fortrinsbehandling, eller handelsrelateret bistand over for udviklings-
lande,
brug af EU’s politikker vedr. eksterne forbindelser og udviklingssamarbejde
m.h.p. beskyttelse og fremme af kulturel mangfoldighed gennem finansiel og
teknisk støtte til bevaring af og adgang til kulturarven samt aktiv fremme af
kulturelle aktiviteter over hele verden,
hensyntagen til lokal kultur i alle samarbejdsprogrammer og –projekter og
fremme af øget adgang til kultur og kulturelle udtryksmidler,
sikring af EU’s aktive deltagelse i internationale organisationer, der beskæftiger
sig med kultur, og i processen vedr. FN’s ”Civilisationernes Alliance”.
Metode
Med henblik på gennemførelse af den foreslåede dagsorden foreslår Kommissionen
etableret et ”solidt partnerskab” mellem alle aktører. Partnerskabet foreslås iværksat
gennem fire processer:
1.
Udbygning af dialogen mellem Kommissionen og den kulturelle sektor,
herun-
der Kommissionens kortlægning af sektoren, etablering af et ”Kulturforum”
m.h.p. konsultation af interessenter, fremme af debatskabende initiativer, til-
skyndelse til sektorens egen sociale dialog,
2.
Etablering af en åben koordinationsmetode,
der således bygger videre på hidti-
dige erfaringer med Rådets flerårige arbejdsplan for kultur. Kommissionen fin-
der kulturområdet (med overvejende medlemsstatskompetence) velegnet til en
åben koordinationsmetode, som er karakteriseret ved at være en ikke-bindende
mellemstatslig ramme for udveksling og fælles handlen med fælles målsætnin-
ger, regelmæssig opfølgning, udveksling af bedste praksis og relevante data
m.h.p. udvikling af fælles erfaringsgrundlag. Grundet den kulturelle sektors
særlige kendetegn foreslås fastlagt
generelle
målsætninger og et
let
regelmæs-
sigt afrapporteringssystem. Konkret foreslår Kommissionen som videre proces,
at Rådet tilslutter sig de foreslåede målsætninger, fastlægger prioriteringer og
følger op med afrapportering hvert andet år. Som led heri vil Kommissionen i
samarbejde med medlemsstatsrepræsentanter udarbejde en fremskridtsrap-
port. For så vidt angår målsætninger vedrørende eksterne forbindelser, vil ar-
bejdet ske med inddragelse af det rette EU-regi, herunder også udenrigsmini-
stre.
3.
Understøttelse af vidensbaseret politikudformning,
herunder Kommissionens
koordinerende rolle, hvor det er passende, i forbindelse med de foreslåede mål-
sætninger og den foreslåede åbne koordinationsmetode. Konkret foreslår
Kommissionen udveksling af data, case studier, samarbejde om evaluering og
effektanalyser samt en forbedret indsats på statistikområdet. Kommissionen vil
bidrage til denne proces ved gennemførelse af undersøgelser, samarbejde på
tværs af tjenestegrene samt tilskyndelse til netværksdannelse blandt alle aktø-
rer på alle niveauer.
4.
Integrering af kultur i alle relevante politikker,
herunder forbedret koordinering
mellem Kommissionens tjenestegrene m.h.p. hensyntagen til kulturelle aspek-
ter inden for andre EU-indsatser og –politikker. Særligt i forhold til eksterne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
387552_0005.png
Side 5
forbindelser vil Kommissionen fokusere på multi- og interkulturel dialog mel-
lem EU og andre internationale partnere; f.eks. gennem uddannelses- og andre
initiativer rettet mod hele eller dele af verden.
Videre proces
De europæiske institutioner opfordres til at give en tilbagemelding på meddelelsen.
Endvidere opfordres Rådet til at træffe beslutning om fælles målsætninger og en pas-
sende afrapporteringsproces inden for rammerne af en åben koordinationsmetode, som
Det Europæiske Råd herefter opfordres til at give sin tilslutning.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Meddelelsen har ingen konsekvenser. Der er tale om forslag til målsætninger og samar-
bejdsmetoder, som sigter på at målrette og styrke igangværende EU- og nationale
initiativer under fuld hensyntagen til nærhedsprincippet.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Meddelelsen medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle, administrative konse-
kvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
9. Høring
Meddelelsen er sendt i en bred høring blandt organisationer og institutioner fra for-
trinsvis kunst- og kulturverdenen: Akademiet for de Skønne Kunster, Akademisk Arki-
tektforening, Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv, Arkitektforbundet, Bibliotekar-
forbundet, Bibliotekslederforeningen, Billedkunstnernes Forbund, Brancheforeningen
for Undervisningsmidler, Center for Kultur og Udvikling CKU, Danish Crafts, Dan-
marks Biblioteksforening, Danmarks Forskningsbiblioteksforening, Danmarks Idræts-
Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Artist Forbund, Dansk Arkitektur Center,
Dansk BiblioteksCenter, Dansk Design Center, Dansk Erhverv, Dansk Filmfotograf
Forbund, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Forfatter-
forening, Dansk Fotografisk Forening, Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk Industri,
Dansk IT, Dansk Kapelmesterforening,Dansk Komponistforening, Dansk Kunstnerråd,
Dansk Musikbiblioteksforening, Dansk Musikerforbund, Dansk Musikforlæggerfor-
ening, Dansk Organist- og Kantorsamfund, Dansk Solist-Forbund, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Billedautorer, Danske Billedkunst-
neres Fagforening, Danske Biografer, Danske Dramatikeres Forbund, Danske Filmin-
struktører, Danske Formgivere, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Jazz-,
Beat- og Folkemusikautorer, Danske Kunsthåndværkere, Danske Populærautorer,
Danske Reklamebureauers Brancheforening, Danske Skønlitterære Forfattere, Danske
Teatres Fællesorganisation, Danske Tegneserieskabere, Danske Uafhængige Pladesel-
skaber, Den danske Boghandlerforening, Den danske UNESCO-nationalkommission,
Det Centrale Handicapråd, Det Danske Akademi, DR, Forbrugerrådet, Foreningen af
Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske Sceneinstruktører, Foreningen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Danske Filmudlejere i Danmark, Foreningen af Kommercielle Lokalradio og TV-
stationer, Foreningen af Videogramdistributører i Danmark, Foreningen Danske Desig-
nere, Forlæggerforeningen, Fotograferne, Freemuse, Håndværksrådet, IFPI Danmark,
IT-Brancheforeningen, Kommunernes Skolebiblioteksforening, Kunsthandlerforenin-
gen, Landsforeningen til bevaring af fotografier og film, Landsorganisationen i Dan-
mark, Multi Medie Foreningen, Organisationen Danske Museer, Praktiserende Arkitek-
ters Råd, Producentforeningen, Sammenslutningen af Danske Scenografer, Sammen-
slutningen af lokale radio- og tv-stationer i Danmark, Samrådet for Ophavsret, Solist-
foreningen af 1921, Teaterteknikerforbundet, Tegnerne/Tegnerforbundet af 1919, Tek-
nologirådet, TV2/DANMARK, Unge Kunstnere og Kunstformidlere.
Der er høringsfrist den 10. september 2007.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv over for at drøfte de i meddelelsen foreslåede overord-
nede målsætninger, mulige konkrete indsatser og samarbejdsmetoder. Målsætningerne
ligger i god forlængelse af hidtidige indsatser og drøftelser i EU-regi og af UNESCO’s
konvention om kulturel mangfoldighed. Regeringen finder derfor, at målsætningerne
udgør et relevant og nyttigt grundlag for den videre drøftelse.
Med hensyn til forslaget om etablering af en åben koordinationsmetode vil regeringen
arbejde for, at koordineringssamarbejdet i givet fald tilrettelægges smidigt, får et pas-
sende omfang og ikke indebærer unødige ressourcemæssige og administrative byrder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne er endnu ikke startet, og der foreligger derfor ikke konkrete oplysnin-
ger om andre landes holdninger. Kommissionens meddelelse er imidlertid generelt
blevet positivt modtaget, og der forventes åbenhed over for drøftelser af forslag til
målsætninger og metode.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men forslaget til
Rådets afgørelse om indgåelse af UNESCO’s konvention om kulturel mangfoldighed har
været forelagt udvalget til orientering den 11. maj 2006 med forudgående fremsendelse
af notat af 1. maj 2006. Endvidere er forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets be-
slutning om det europæiske år for interkulturel dialog (2008) blevet forelagt udvalget til
orientering den 11. maj 2006 med forudgående fremsendelse af notat af 1. maj 2006.
Endelig er emnet vedr. Rådets arbejdsplan for kultur samt kulturens økonomi blevet
forelagt udvalget ved tidligere lejligheder, senest med forelæggelse til orientering af
udkast til rådskonklusioner om bidrag fra den kulturelle og kreative sektor til at virke-
liggøre Lissabon-målene den 16. maj 2007 med forudgående fremsendelse af notat af 3.
maj 2007.