Trafikudvalget 2006-07
KOM (2007) 0265 Bilag 1
Offentligt
Færdselsstyrelsen
Erhvervstransport
NOTAT
Dato:
J. nr.:
21. juni 2007
FS720-000007
Janette Nowak
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles reg-
ler for adgang til markedet for international godskørsel. KOM (2007) 265 final/2.
Notat om nærhedsprincippet.
Forslaget er fremsat af Europa-Kommissionen den 1. juni 2007. Det er fremsat i henhold
til artikel 71 i Traktaten. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for fæl-
les beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget fore-
ligger endnu ikke i dansk sprogversion.
Der er på nuværende tidspunkt fastsat regler for adgangen til markedet for international
godskørsel ved henholdsvis Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992 om
adgang til markedet for vejgodstransport i Fællesskabet, som udføres fra eller til en med-
lemsstats område eller gennem en eller flere medlemsstaters område, Rådets direktiv
(EØS) nr. 2006/94 af 12. december 2006 om fælles regler for visse former for vejgods-
transport (kodificeret udgave) og Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 af 25. oktober
1993 om betingelserne for transportvirksomhedernes adgang til at udføre intern vejgods-
transport i en medlemsstat, hvor de ikke er hjemmehørende.
Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 tillader virksomheder, der har en fællesskabstilladel-
se, at udføre international vejgodstransport på Fællesskabets område. Rådets direktiv
(EØS) nr. 2006/94 undtager visse former for internationale transporter fra tilladelsessy-
stemet. Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 tillader virksomheder, der har en fælles-
skabstilladelse, at udføre midlertidig intern vejgodstranport, cabotage, i en medlemsstat,
hvor de ikke er hjemmehørende.
Kommissionen vurderer, at der er behov for at gøre de gældende regler mere enkle og
klare, således at de nemmere kan håndhæves. Reglernes mangel på klarhed og fuldstæn-
dighed giver anledning til inkonsekvens, håndhævelsesvanskeligheder og unødvendige
administrative byrder.
c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\1fa2ced7-2160-4d26-b336-cfe3c9ab2108\x384914.doc
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-2-
Hensigten med det nye forslag er at revidere og konsolidere de to forordninger om inter-
national godskørsel og cabotage og direktivet, der undtager visse former for international
transport fra tilladelsessystemet. Af forslaget fremgår blandt andet, at den nye forordning
vil skulle erstatte Rådets forordning (EØF) nr. 881/92, Rådets direktiv (EØS) nr. 2006/94
og Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93, hvorfor disse foreslås annuleret fra det nye for-
slags ikrafttræden.
Forslaget præciserer de eksisterende regler og supplerer dem, således at der sikres en stør-
re grad af ensartethed og garanteres en effektiv anvendelse. Forslaget introducerer desu-
den væsentlige ændringer, såsom en ny definition af cabotage, idet den tidligere definition
er blevet fortolket forskelligt og divergerende i de forskellige medlemsstater, mere enkle
og standardiserede fællesskabstilladelser og førerattester, således at administrative byrder
reduceres samt øget samarbejde medlemsstaterne imellem via informationsudveksling, så-
ledes at der i højere grad kan idømmes sanktioner hen over landegrænserne.
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissionens forkla-
rende memorandum, at hovedformålet med forslaget er at præcisere allerede eksisterende
fællesskabsregler, ligesom Kommissionen ønsker at styrke det eksisterende samarbejde
og informationsudvekslingen medlemsstaterne imellem, hvilket kun kan opfyldes på fæl-
lesskabsplan og løses gennem fælles regler. Samlet set vurderes det, at ovenstående kun
kan løses med Fællesskabets medvirken, og at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Regeringen er enig i, at adgangen til markedet for international godskørsel i sagens natur
er international i sin natur. Fælles regler er derfor det mest hensigtsmæssige regulerings-
middel. Endvidere er regeringen enig med Kommissionen i, at justering af fælles regler
kræver handling på EU-niveau. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.