Trafikudvalget 2006-07
KOM (2007) 0265 Bilag 2
Offentligt
Færdselsstyrelsen
Erhvervstransport
NOTAT
Dato:
J. nr.:
4. september 2007
FS720-000007
Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel (KOM
(2007) 265).
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Trafikudvalg og Folketingets Europaudvalg.
Forslaget er offentliggjort af Europa-Kommisssionen den 1. juni 2007 – dansk sprogver-
sion af forslaget er modtaget den 11. juli 2007.
Resumé
Forslaget konsoliderer og sammensmelter forordning (EØF) nr. 881/92, der giver virk-
somheder, der har en fællesskabstilladelse, adgang til at udføre international godskørsel
for fremmed regning, og forordning (EØF) nr. 3118/93, der giver virksomheder, der har
en fællesskabstilladelse, som er udstedt af én medlemsstat, mulighed for midlertidigt at
udføre national godskørsel i en anden medlemsstat (cabotagekørsel) og direktiv
2006/94/EF, der fritager en række former for transport for enhver tilladelsesordning.
Forslaget om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel afklarer
de gældende retlige bestemmelser og supplerer dem på visse punkter for at styrke den
overordnede sammenhæng og sikre en effektiv anvendelse af reglerne. Forslaget giver en
enkel og klar definition af cabotagekørsel. Forslaget giver endvidere en forenklet og
standardiseret udformning af fællesskabstilladelsen, bekræftede kopier og førerattesten.
Forslaget giver endelig forbedrede retlige bestemmelser, som forpligter en medlemsstat
til at handle, når den opfordres til det af en anden medlemsstat, og der iværksættes for-
bedrede procedurer for kommunikation mellem medlemsstaterne.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er baseret på artikel 71 i Traktaten og skal vedtages efter proceduren i artikel
251 (om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet).
c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\b73d5fb5-52b1-4344-98d0-1c08999773ae\x394823.doc
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-2-
Formålet med forslaget er at revidere og konsolidere forordning (EØF) nr. 881/92, for-
ordning (EØF) nr. 3118/93 og direktiv 2006/94/EF.
Forslaget er et led i programmet om "bedre lovgivning" og er i overensstemmelse med
Kommissionens intentioner om at forenkle og ajourføre fællesskabsretten. Der er lagt
særlig vægt på at forenkle reglerne og skabe bedre sammenhæng mellem på den ene side
bestemmelserne i forordning (EØF) nr. 881/92 og forordning (EØF) nr. 3118/93 og på
den anden side bestemmelserne i forslaget om omarbejdning af direktiv 96/26/EF, der
fastlægger de grundlæggende betingelser for at få adgang til erhvervet og for overvågning
heraf.
Forslaget skal styrke effektiviteten på det indre marked for godskørsel ved at øge retssik-
kerheden, nedbringe de administrative omkostninger og skabe mere retfærdige konkur-
rencevilkår. Det sætter vejtransportkunderne, og dermed økonomien som helhed, efter-
som vejtransport spiller en central rolle i forsynings- og distributions-kæden i den euro-
pæiske industri, i stand til at høste større fordele af det indre marked. Følgelig bidrager
forslaget til, at målene for Lissabon-strategien nås, idet det vil styrke konkurrenceevne.
Den nye forordning bidrager indirekte til en forbedret trafiksikkerhed i form af en bedre
overvågning af transportvirksomheder, der opererer i flere medlemsstater.
Det fremgår af en række undersøgelser, en offentlig høring og en konsekvensanalyse af
markedet for international godskørsel, at de nuværende bestemmelsers manglende klarhed
og ufuldstændighed giver anledning til uoverensstemmelser, problemer i forbindelse med
håndhævelsen og unødvendige administrative byrder inden for følgende områder:
– Forordningens dækning af transporter, der udføres af virksomheder fra Fællesskabet,
til og fra tredjelande.
– Problemer med den praktiske anvendelse af begrebet midlertidig cabotagekørsel. Trods
en fortolkende meddelelse, der blev offentliggjort i 2005 på grundlag af Domstolens
definition af "midlertidig" i forbindelse med fri udveksling af tjenesteydelser, er der
fortsat problemer, og der er tendens til, at medlemsstaterne anvender regler, der er for-
skellige, svære at håndhæve eller medfører ekstra administrative byrder.
– Manglende effektivitet i udvekslingen af information medlemsstaterne imellem, selv
om det nuværende lovgrundlag allerede indeholder bestemmelser herom. Som følge
heraf behøver transportvirksomheder, som driver virksomhed i en anden medlemsstat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-3-
end den, hvor de er etableret, nærmest ikke at frygte sanktioner, hvilket kan medføre
konkurrenceforvridning mellem disse virksomheder, der måske er mindre tilbøjelige til
at overholde reglerne, end andre virksomheder.
– Kontroldokumenternes forskellige udformning (fællesskabstilladelse, bekræftede ko-
pier heraf og førerattesten), der giver anledning til problemer, når der foretages kontrol
på vejene, og ofte medfører et betydeligt tidsspild for transportvirksomhederne.30
Kommissionen har valgt at bygge forslaget ud fra en harmoniserings-strategi, idet det vil
bidrage til mere retfærdige konkurrencevilkår, give en forbedret overholdelse af vejtrans-
portreglerne og højne det gennemsnitlige niveau for faglige kvalifikationer i sektoren.
Denne mulighed vil give en klar definition af cabotagekørsel, der er nem at håndhæve, og
stærkt forbedrede regler om overholdelse og håndhævelse. De administrative omkostnin-
ger vil forblive stort set uændrede, men omkostningerne ved håndhævelsen vil kunne
nedbringes på længere sigt.
Forslaget giver en enkel og klar definition af "cabotagekørsel", ifølge hvilken der er
mulighed for inden for syv dage efter en international transport at udføre op til tre ca-
botagekørsler. Transportvirksomheden skal i køretøjet medbringe dokumentation for
dato og sted for ankomst og afrejse, f.eks. fragtbreve.
Forslaget lægger op til en mere forenklet og standardiseret udformning af fællesskabs-
tilladelsen, bekræftede kopier og førerattesten, for at mindske den administrative byr-
de og forsinkelser, navnlig i forbindelse med kontrol på vejene.
Med forslaget gives der forbedrede retlige bestemmelser, som forpligter en medlems-
stat til at handle, når den opfordres til det af en anden medlemsstat, i tilfælde hvor en
transportvirksomhed, som den pågældende medlemsstat har givet en fællesskabstilla-
delse, overtræder reglerne i etableringsmedlemsstaten eller en anden medlemsstat. Der
iværksættes forbedrede procedurer for kommunikation mellem medlemsstaterne ved
hjælp af de kontaktpunkter, som etableres i henhold til den nye forordning om adgang
til vejtransporterhvervet.
Der indføres krav om elektroniske registre, der omfatter alle medlemsstater for at ned-
sætte omkostninger ved at følge og overvåge virksomhederne og for at lette udveks-
lingen af oplysninger mellem medlemsstaterne. Disse registre skal oprettes i henhold
til forslag om forordning om fælles regler for adgang til vejtransporterhvervet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
394823_0004.png
-4-
Forslaget forventes behandlet på EU Rådsmødet i oktober 2007.
2. Gældende dansk ret
Adgangen til markedet for international godskørsel er reguleret i godskørselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 108 af 19. februar 2003 og i bekendtgørelse nr. 10. af 5. januar
2005 om godskørsel. Der er bemyndigelse til gennemførelse af forordningsforslaget i
godskørselslovens § 2, stk. 2. Vedtagelse af forordningsforslaget forventes at medføre
konsekvensændringer i godskørselsloven og den tilhørende bekendtgørelse.
3. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos følgende institutioner, virksomheder og organisationer
med frist 16. juli 2007:
Danske Regioner, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Arbejdsgiverfor-
eningen Kollektiv Trafik (AKT), Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark
(C.A.T.), Chaufførernes fagforening, COII, Danmarks Transport Akademi, Danmarks
Transport Forskning, Dansk Erhverv, Dansk Førstehjælpsråd, Dansk Industri, Dansk Kol-
lektiv Trafik (DKT), Dansk Kørelærer Union, Dansk Metal, Dansk Taxi Råd, Dansk
Transport og Logistik, Danske Busvognmænd, Danske Kørelæreres Landsforbund, Dan-
ske Biludlejere, Danske Taxivognmænds Arbejdsgiverforening, Den Danske Bilbranche,
De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI), Det Centrale Handicapråd, Fagligt Fælles
Forbund (3F), Forenede Danske Motorejere, Hovedstadens Udviklingsråd, HTS, Handel,
Transport og Service, International Transport Danmark, Kommunernes Landsforening,
Landsorganisationen i Danmark, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Teknisk Erhvervs-
skole Center, Trafikfunktionærernes fagforening, Transporterhvervets Uddannelsesråd
(TUR), Turistvognmændenes arbejdsgiverforening (TA).
Af høringssvarene fremgår følgende:
Dansk Industri (DI)
lægger vægt på, at der skabes et så velfungerende indre marked for
transport som muligt. DI støttter arbejdsgiver- og erhvervsorganistationen HTS i det util-
fredsstillende i, at forordningsforslaget vil begrænse mulighederne for cabotagekørsel. DI
mener, at det vil reducere fleksibiliteten for transporterhvervet, og at dette vil lægge kraf-
tige bindinger på virksomhedernes muligheder for at styre deres logistik.
Danske Speditører
fæstner sig primært ved, at der ønskes en harmonisering af reglerne
om cabotagekørsel i stedet for en fuldstændig liberalisering. Det er Danske Speditørers
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
394823_0005.png
-5-
opfattelse, at den eneste rigtige løsning er en fuldstændig liberalisering af reglerne om ca-
botagekørsel. For kun derigennem sikres en optimal udnyttelse af ressourcene samt en ef-
fektiv konkurrence. En harmonisering af reglerne for cabotage vil stadig være en hindring
for en maksimal effektivisering af transport. Begrænsningerne vil bare være ens i hele Eu-
ropa. En fuldstændig liberalisering af cabotage giver den udfordring, at reglerne skal tage
højde for, at skattesystemet mv. ikke sættes unødigt under pres. Denne udfordring vurde-
res af Danske Speditører at opveje de gevinster, der vil skabes i forhold til øget effektivi-
tet.
Fagligt Fælles Forbund (3F)
tilslutter sig de generelle tanker og ønsker, som Kommissi-
onen giver udtryk for, omkring en forenkling af regelsættet og en mere ensartet og tranpa-
rent administration. 3F finder, at det er et afbalanceret forslag, som de kan tilslutte sig. 3F
hilser Kommissionens initiativ til at etablere en definition af cabotagekørsel velkomment.
Den foreslåede definition vil i forhold til de store lande næppe give problemer, men i for-
hold til mindre lande, eksempelvis Danmark, vil den foreslåede definition ikke løse de
misbrugstilfælde, som efter 3F´s opfattelse er alt for almindelige, og hvor udenlandske
vognmænd ulovligt udfører nationale transporter under dække af, at der er tale om cabo-
tagekørsel.
Med den foreslåede definition frygter 3F, at det vil være tilstrækkeligt, hvis man ved
ugens udgang foretager en ganske kort tur til enten Sverige eller Tyskland, hvorefter man
vil kunne vende tilbage og påbegynde nye 3 ture i Danmark. En hel uges transporter kan
med lidt kreativitet sagtens komme til at fremstå som 3 ture.
3F foreslår, at definitionen udvides, således at der indføres en varighedsbegrænsning i
forhold til de 3 ture, således at disse skal udføres inden for en periode af maks. to eventu-
elt tre dage i umiddelbar tilslutning til den internationale transport inden for en uge. Dette
kan eventuelt kombineres med en begrænsning i det årlige antal cabotageture, et givent
vogntog kan udføre.
Handel, Transport & Service (HTS)
tilkendegiver, at de støtter sigtet med forslagene,
der har til formål at skabe klarhed og gennemskuelighed i de regelsæt, der fastlægger
rammer og vilkår for godstransporten i EU.
Det er HTS’ vurdering, at de foreliggende forslag, når de måtte blive vedtaget i de respek-
tive EU-organer, vil bidrage til at sikre en ensartet og lige konkurrence blandt transport-
virksomheder, der opererer i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
394823_0006.png
-6-
HTS vurderer, at de foreliggende forslag teknisk og indholdsmæssigt er på linje med gæl-
dende danske regler.
HTS anfører, at lige og ensartede regler i form af forordninger ikke i sig selv betyder en
ensartet konkurrence blandt transportvirksomhederne i EU. Effektiv kontrol og ensartet
håndhævelse i alle lande er en væsentlig forudsætning for, at der reelt kan blive tale om
en ens konkurrencesituation.
Forslaget om adgang til markedet for international godskørsel indeholder forslag til en
ændret definition af cabotage i EU. HTS har allerede inden Kommissionen præsenterede
sine forslag fremsat kritik af denne definition og dens konsekvenser for transporterhver-
vet. HTS er alvorligt bekymret for forslagets protektionistiske karakter i et ellers effektivt
og konkurrencedygtigt transporterhverv, som arbejder på et liberaliseret europæisk vej-
transportmarked.
HTS opfordrer til, at der fra dansk side lægges maksimalt pres på Kommissionen for at
sikre, at den foreslåede definition af cabotage tages af bordet, da en vedtagelse i forslagets
nuværende form vil være til ubodelig skade for det danske transporterhverv.
HTS er opmærksom på, at der er et behov for at få afklaret, hvornår der er tale om cabo-
tage. Dette behov kan efter HTS’s opfattelse problemfrit tilgodeses uden, at der er behov
for at introducere en meget stram og bureaukratisk definition. HTS skal i den forbindelse
fremhæve, at reglerne for cabotage for de øvrige transportsektorer som søfart og luftfart
er liberaliseret markant, og disse to sektorer dermed signifikant har kunnet etablere sig
med stor styrke i de globale transportkæder. Såfremt den landbaserede transport i EU skal
kunne indgå i et fortættet samspil med disse to sektorer, så er forudsætningen, at de politi-
ske og økonomiske rammevilkår er ens – også på et vitalt område som cabotage.
Den foreslåede definition med blandt andet kravet om højst tre cabotagekørsler samt for-
slagets bestemmelser om kontrol, herunder dokumentkrav, rummer efter HTS’s vurdering
en risiko for, at nogle medlemslande vil kunne skabe hindringer for udenlandske trans-
portvirksomheders lovlige aktiviteter. Der består således en ikke ubetydelig risiko for, at
forslaget på dette punkt vil kunne føre til egentlige handelshindringer.
International Transport Danmark (ITD)
hilser det generelt velkommen, at Kommissi-
onen vælger at fremsætte forslag til forordninger, som med stor fordel vil afløse de hidti-
dige direktiver på området. Forordninger medvirker i modsætning til direktiver alt andet
lige til at sikre en øget konkurrencelighed i EU på vejtransportområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-7-
ITD er imod forslagene om de markante begrænsninger vedr. cabotage, der foreslås af
Kommissionen.
Cabotagekørsel er efter ITD’s opfattelse en vigtig forudsætning for, at danske transport-
virksomheder kan udføre effektive transport- og logistikløsninger i EU. ITD mener, at
forslaget om cabotage begrænset til maksimalt tre ture inden for syv dage er i direkte
modstrid med EU’s grundlæggende princip om varernes frie bevægelighed og ideen om
det Indre Marked.
ITD lægger endvidere vægt på, at forslagets konsekvens vil medføre mere tomkørsel og
dermed en øget miljøbelastning. De begrænsninger, der er lagt op til, vil øge antallet af
lastbiler væsentligt, hvilket der netop ikke er behov for på de europæiske veje.
ITD anbefaler, at Danmark arbejder for at cabotageforslaget ikke fremmes. Forslaget kan
i sin yderste konsekvens ødelægge den vigtige internationale transportsektor, som Dan-
mark i dag råder over.
Af Kommissionens bemærkninger til artikel 8 lægges der op til, at CMR-fragtbrevets til-
stedeværelse i køretøjet er afgørende for en landevejskontrol ved cabotagekørsel. ITD øn-
sker her at pege på, at CMR-fragtbrevet – om end det er almindeligt anvendt – ikke ifølge
CMR-konventionen skal medbringes i en lastbil. ITD er enige i, at fragtbrevsoplysninger-
ne, der fremgår af Artikel 8-udkastet, bør og skal være til stede i en lastbil – men formelt
set kan det godt være på anden måde end lige netop et CMR-fragtbrev.
Det fremgår af bemærkning nr. 13 til forslaget, at bestemmelserne om udstationering af
arbejdstagere finder anvendelse, når en transportvirksomhed med henblik på cabotagekør-
sel udstationerer arbejdstagere, der har et ansættelsesforhold til virksomheden, i en anden
medlemsstat end den, hvor de normalt er beskæftiget.
ITD stiller i den forbindelse spørgsmålet om relevansen af denne bemærkning. Bestem-
melsen er overflødig, idet internationale mobile transportarbejdere allerede er omfattet af
Rådets direktiv om udstationering. I øvrigt vil transportvirksomheder, der udstationerer
arbejdstagere, næppe udstationere chauffører til brug herfor, hvis forslaget om højst tre
cabotagekørsler måtte blive gennemført.
ITD hilser forslaget om en standardisering af dokumentkravene i forbindelse med Fælles-
skabstilladelser og førerattest velkommen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
394823_0008.png
-8-
ITD mener, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis Fællesskabstilladelsen og førerattesten
ikke alene er udfærdiget på det(de) pågældende medlemsstat(er)s sprog, men derudover
også på ét eller flere hovedsprog i EU (f.eks. engelsk, fransk, tysk). En sådan oversættelse
vil forenkle landevejskontroller for både chauffør, vognmand og den kontrollerende myn-
dighed.
ITD mener, at det vil være hensigtsmæssigt, om det på Fællesskabstilladelsen fremgår, at
den berettiger til kørsel med lastbiler over 3,5 tons tilladt totalvægt. En sådan vægtgrænse
fremgår ikke af Fællesskabstilladelsen i dag, men erfaringer fra udførte kontroller i ad-
skillige år i EU-landene viser, at der er behov for, at vægtangivelsen fremgår af tilladel-
sen.
Ifølge artikel 12 indføres en ny procedure, som medlemsstaterne skal følge, når de konsta-
terer en overtrædelse, der er begået af en transportvirksomhed, som ikke er hjemmehø-
rende i den pågældende medlemsstat. ITD mener, at der med bestemmelsen åbnes op for,
at for eksempel en polsk virksomhed, der måtte begå overtrædelser i Danmark, kan blive
retsforfulgt i Polen – ligesom det samme kunne ske for en dansk vognmand ved dennes
mulige overtrædelse i Polen.
ITD frygter, at sådanne bestemmelser - indeholdende detaljerede oplysninger - vil kunne
være konkurrenceforvridende, ligesom bestemmelserne vil medføre utryghed i mange
transportvirksomheder. ITD afviser derfor artiklens nuværende ordlyd.
Bestemmelsen i artikel 13 ”Indførelse i nationalt register” synes også at udgøre et retssik-
kerhedsmæssigt problem.
Dansk Transport og Logistik (DTL)
påpeger, at forslagene præsenteres som et bidrag til
kampagnen for bedre lovgivning og en lettelse af de administrative byrder, og at en analy-
se har vist, at gennemføres Kommissionens forslag som fremlagt kan det spare erhvervet
og myndigheder for 190 mio. euro om året.
DTL påpeger dog, at den økonomiske fordel ikke er fordelt på lande og man kan derfor
ikke se den specifikke fordel for Danmark.
Forslagene har endvidere til hensigt at stramme op for adgang til erhvervet og til marke-
det godstransport for at sikre, at alle operatører konkurrerer på de samme vilkår. Selvom
der således samlet set er en positiv økonomisk effekt fra Kommissionens forslag, er der
operatører i EU, der vil blive tvunget til at hæve sine standarder. Det er klart, at dette vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-9-
være en udgift, men for det samlede erhverv i EU betragter Kommissionen denne udvik-
ling som positiv og en forbedring af standarderne.
DTL efterspørger de konkrete tal for det danske transporterhverv, idet DTL har som ud-
gangspunkt, at erhvervets administrative udgifter ikke må stige som følge af forslaget.
Teknisk set er lovforslagene fremsat i forordningsform. Det betyder mere ens lovgivning
på tværs af EU, men også at muligheden for nationale særregler bliver mindre. De danske
standarder på området hører til de højeste i EU, hvorfor udgangspunktet vil være, at den
nye lovgivning skal ende så tæt på danske tilstande som muligt.
I stedet for de gældende regler om, at cabotage skal være ”midlertidig” kørsel, stilles nu i
forslagets artikel 8 forslag om, under hvilke vilkår en vognmand har ret til at udføre cabo-
tage i et andet medlemsland. Det er derimod op til de enkelte medlemslande om de vil
fastsætte lempeligere regler for cabotage på medlemslandets eget område.
Efter forslaget kan en lastbil udføre op til tre cabotage operationer i et land i forlængelse
af en international transport inden bilen skal forlade landet igen, og senest efter 7 dage.
Forslaget stiller krav til hvilke oplysninger, der skal foreligge for, at myndighederne skal
kunne kontrollere, hvornår lastbilen kom ind i landet første gang, ligesom der stilles krav
om dokumentation for udført cabotagekørsel.
Dokumentationen for, at forholdet er lovligt, er diverse oplysninger om, hvornår lastbilen
er kørt ind i landet m.m. Oplysningerne fremgår alle af CMR-fragtbrevet, som transporten
er forpligtet til at bruge ved de internationale transporter. For selve cabotageoperationerne
kræves der tillige diverse oplysninger om hver enkelt kørsel, idet der dog ikke stilles sær-
lige formkrav til dokumentationen.
DTL vurderer, at Kommissionens forslag er et afbalanceret forsøg på at bringe mere klare
forhold i EU's marked for vejtransport. Der vil imidlertid ikke være tvivl om, at de enkelte
medlemsstater af kontrolhensyn vil stille formaliserede krav til dokumentationen som en
følge af en strammere definition af begrebet "midlertidig" kørsel. Det bemærkes, at denne
risiko også i vidt omfang er til stede i dag, hvor blandt andre Tyskland har varslet, at man
ønsker at stille dokumentationskrav - for eksempel i form af logbøger.
Forslaget fjerner også et hul i lovgivningen, hvorefter man kun behøver EU-tilladelse ved
kørsel med bil over 6 tons tilladt totalvægt. Grænsen for national vognmandstilladelse har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 10 -
længe gået ved 3,5 tons, og efter de nye forslag ensrettes reglerne, så alle krav til tilladel-
se starter ved 3,5 tons. DTL støtter dette forslag.
Også i dette forslag stilles der krav om bedre registrering af overtrædelser (elektronisk) og
bedre udveksling mellem medlemslandene om overtrædelser.
Forslaget angiver endvidere mere præcise standarder for, hvordan en EU-tilladelse skal se
ud, hvilket vil fjerne en mængde sager, hvor udenlandske myndigheder ikke umiddelbart
har villet anerkende danske EU-tilladelser, hvorfor forslaget umiddelbart støttes af er-
hvervet.
Forslaget fjerner endelig en mængde særbestemmelser og sammenskriver flere ældre lov-
givninger. Dette støttes af DTL, og samtidig skal man fra erhvervets side stille forslag
om, at denne særlige forordning skrives ind i ovennævnte adgangsforordning og at der gi-
ves adgang til helt at fjerne de nationale tilladelser og erstatte dem med EU-tilladelser.
Dette vil svare til en mangeårig realitet i Danmark, hvor man automatisk har været beret-
tiget til en EU-tilladelse, hvis man har en national vognmandstilladelse.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljømæssige konse-
kvenser.
Forslaget forventes umiddelbart ikke at have statsfinansielle konsekvenser, men det kan
ikke udelukkes, at der vil kunne forekomme mindre udgifter i forbindelse med indførelse
af de foreslåede nationale registre.
På europæisk plan forventes forslaget at medføre positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser, idet der er tale om en sammenskrivning af flere forordninger samt et direktiv
med en regelforenkling til følge. Den af Kommissionen foretagne konsekvensanalyse vi-
ser, at nærværende forordning i sammenhæng med de andre to forordninger, som foreslås
på samme tid (buskørsel og adgang til erhvervet) vil mindske konkurrenceforvridningen,
øge overholdelsen af sociale og trafiksikkerhedsmæssige regler og give medlemsstaterne
mulighed for at nedbringe de administrative omkostninger med op til 190 mio. EUR pr.
år.
I forhold til administrative konsekvenser forventes forslaget at skabe større gennemskue-
lighed for transportvirksomheder og for myndigheder som følge af, at forslaget forventes
at mødføre en forenkling, præcisering og en samordning af reglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 11 -
Endelig kan anføres, at Kommissionens konsekvensanalyse vurderer, at forslaget fører til
reduceret miljøpåvirkning fra transporterhvervet.
5. Nærhedsprincippet
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissionens forkla-
rende memorandum, at hovedformålet med forslaget er at præcisere allerede eksisterende
fællesskabsregler, ligesom Kommissionen ønsker at styrke det eksisterende samarbejde
og informationsudvekslingen medlemsstaterne imellem, hvilket kun kan opfyldes på fæl-
lesskabsplan og løses gennem fælles regler. Samlet set vurderes det, at ovenstående kun
kan løses med Fællesskabets medvirken, og at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Regeringen er enig i, at adgangen til markedet for international godskørsel i sagens natur
er international i sin natur. Fælles regler er derfor det mest hensigtsmæssige regulerings-
middel. Endvidere er regeringen enig med Kommissionen i, at justering af fælles regler
kræver handling på EU-niveau. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Regeringens generelle foreløbige holdning
Regeringen er generelt positiv over for, at Kommissionens samlede vejtransportpakke har
til formål at forbedre transportvirksomhedernes overholdelse af vejtransportlovgivningen.
Regeringen hilser velkommen, at Kommissionens forslag har til formål at harmonisere og
forenkle EU-reglerne for adgang til markedet for international godskørsel.
Regeringen er principielt tilhænger af fri markedsadgang. Samtidig støtter Danmark, at
reglerne på området skal være administrerbare. Det er imidlertid vigtigt, at det pågælden-
de regelsæt ikke i praksis indebærer en begrænsning af adgangen til cabotagekørsel.
Regeringen hæfter sig endeligt positivt ved, at de foreliggende forslag i vid udstrækning
allerede er opfyldt for Danmarks vedkommende.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under det nuværende portugiske formandskab er Kommissionens forslag til fælles regler
for adgang til markedet for international godskørsel blevet drøftet på en række møder i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 12 -
Rådets arbejdsgruppe. Det portugiske formandskab har under de tekniske drøftelser på
møderne i arbejdsgruppen udvist en ihærdighed med henblik på at få indarbejdet med-
lemslandenes tekniske kommentarer og eventuelle ændringsforslag i forordningsforslaget.
Generelt har de fleste af medlemslandene taget undersøgelsesforbehold, særligt f.s.v. an-
går spørgsmålet om de nationale registre, hvor overtrædelser af fællesskabslovgivningen
om vejtransport bliver registreret, og en dertil hørende udveksling af oplysninger imellem
medlemsstaterne samt spørgsmålet om cabotagekørsel.
På nuværende tidspunkt kan forhandlingssituationen overordnet skitseres som følgende:
Alle lande stiller sig generelt positivt til forordningens hensigt om at sikre mere gen-
nemskuelighed, klarere og enklere regler samt lettelse af administrative byrder, idet
landene dog hver for sig har taget undersøgelsesforbehold for konkrete bestemmelser i
forslaget, ligesom landene har stillet ændringsforslag og har tilkendegivet, at der fort-
sat er behov for yderligere drøftelser og præcisering af visse af forslagets bestemmel-
ser.
En række medlemslande er positivt stillet over for forslaget om harmonisering af fæl-
lesskabstilladelser, bekræftede kopier og førerattesten, men er bekymret for sikker-
hedselementet i de bekræftede kopier og ser gerne ekstra sikkerhedsforanstaltninger
på kopierne.
Hvad angår spørgsmålet om cabotagekørsel er medlemslandene på nuværende tids-
punkt delt op i tre lejre. Én gruppe lande stiller sig skeptisk til forslaget og ønsker en
større grad af liberalisering, en anden gruppe stiller sig ligeledes skeptisk til forslaget,
idet de dog ønsker en yderligere begrænsning af cabotagekørsel og endelig er der en
gruppe, som støtter Kommissionens definition af cabotagekørsel, idet de finder, at
forslaget er et velafbalanceret kompromis mellem medlemsstaterne.
8. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen er ikke tidligere forelagt Europaudvalget.