Miljø- og Planlægningsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0269 Bilag 1
Offentligt
388607_0001.png
MILJØSTYRELSEN
Jord & Affald
Ref. HHI
DEP-200-00007
11. juli 2007
GRUNDNOTAT til Folketingets Miljø og Planlægningsudvalg og Europaudvalg om
Kommissionens Grønbog om bedre ophugning af skibe (KOM(2007) 269 endelig)
Resumé
Rådssekretariatet fremsendte den 16. juni 2007 Kommissionens grønbog om bedre ophugning
af skibe. Grønbogen opridser situationen for skibsophugning såvel i EU som globalt.
Der redegøres for økonomien og de markedskræfter, der spiller ind på markedet for ophug-
ning af skibe og for de miljømæssige og sociale påvirkninger. Herudover gennemgås den nu-
værende regulering på området med udspring i Basel Konventionen og affaldstransportforord-
ningen, samt det arbejde der i øjeblikket foregår i IMO-regi om udarbejdelse af en konvention
om ophugning af skibe. Kommissionen kommer med forskellige bud på kommende initiativer
for, hvordan EU kan sikre bedre skibsophugning bl.a. indtil der kommer en bindende regler i
form af en international konvention på området.
1. Status
Kommissionen udsendte den 22. maj 2007 ovennævnte grønbog. Grønbogen blev den 16. juni
2007 oversendt til Rådet på dansk. Der er frit for afgivelse af kommentarer til Kommissionen
den 30. september 2007.
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om grønbogen. Det portugisiske formandskab
har ikke p.t. planlagt møder til behandling af grønbogen.
2. Formål og indhold
Grønbogen skal ses som Kommissionens indspil til udviklingen af en EU-strategi, der kan
forbedre mulighederne for miljø-, sundheds- og arbejdsmæssig forsvarlig skibsophugning i
EU og i global sammenhæng.
Grønbogen opridser i brede vendinger situationen for skibsophugning såvel i EU som globalt.
Situationen er i dag således, at mange skibe bl.a. fra Europa ender med at blive ophugget i
Sydasien under arbejdsmæssigt, sundhedsmæssigt og miljømæssigt uforsvarlige forhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Der redegøres for økonomien og de markedskræfter, der spiller ind på markedet for ophug-
ning af skibe og for de miljømæssige og sociale påvirkninger. Herudover gennemgås den nu-
værende regulering på området med udspring i Basel Konventionen og affaldstransportforord-
ningen, samt det arbejde der i øjeblikket foregår i IMO-regi om udarbejdelse af en konvention
om ophugning af skibe.
Kommissionen kommer med forskellige bud på kommende initiativer for, hvordan EU kan
sikre bedre skibsophugning bl.a. indtil der kommer en bindende regler i form af en internatio-
nal konvention på området. Af disse kan følgende fremhæves:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Bedre håndhævelse, samarbejde og informationsudveksling
Kommissionen foreslår et større fokus på og forbedring af håndhævelsen af EU's affaldstrans-
portforordning i relation til skibe, der går til ophugning og derfor er affald, og herunder forbu-
det mod eksport af farligt affald fra OECD til ikke-OECD-lande (forbudet udspringer af Basel
Konventionen). Et mere systematisk samarbejde mellem EU-landene om bl.a. udveksling af
information og udvikling af databaser over ”ophugningsklare” skibe m.v. Et øget samarbejde
med 3. lande, ophugnings- og transitstater.
EU's rolle i konventionsarbejdet under IMO
Kommissionen ønsker, at EU får en mere markant rolle i forbindelse med forhandlingerne om
en konvention om skibsophugning i IMO-regi og foreslår bl.a., at der indsættes en bestemmel-
se i konventionen, der gør det muligt for Fællesskabet at blive part til konventionen.
Styrkelse af ophugningsfaciliteterne
Kommissionen fastslår, at der i de involverede internationale organer lader til at være enighed
om, at det er vigtigt at sikre at skibe genanvendes på en miljøforsvarlig og sikker måde. End-
videre fastslår Kommissionen, at hvis der skal skabes lige betingelser herfor overalt i verden,
er bindende internationale krav centrale. Der peges i den forbindelse bl.a. på sikker indeslut-
ning af olie, sikker fjernelse af asbest, udluftningssystemer m.v.
Styrkelse af EU´s skibsophugningskapacitet
Kommissionen berører mulighederne for at styrke EU´s skibsophugningskapacitet bl.a. under
henvisning til, at EU-medlemslandene i maj 2006 udtalte, at de ville gøre deres bedste for at
øge skibsophugningskapaciteten i EU. Kommissionen opfordrer til, at der særligt fokuseres på
statsejede skibe bl.a. krigsskibe og færger, og foreslår at der f.eks. indarbejdes vilkår om op-
hugning i de salgskontrakter medlemslandene indgår i forbindelse med afhændelse af statseje-
de skibe. Kommissionen berører muligheden for at give statsstøtte til ophugningsfaciliteter,
men konkluderer, at dette vil gå imod EU-rettens ”forureneren-betaler-princip”.
Udveksling af know-how, teknologiudvikling og teknisk assistance
Det foreslås bl.a., at der fokuseres på udveksling af know-how, teknologiudvikling og teknisk
assistance fra EU-landene til relevante ophugningsstater f.eks. i Sydasien. Samtidig understre-
ges det, at en højnelse af det tekniske niveau ikke er tilstrækkeligt til at ændre den strukturelle
fattigdom som manglen på basale regler om arbejdssikkerhed, sundhed og miljømæssig be-
skyttelse i Sydasien bl.a. er udtryk for. Dette kan alene imødegås ved en mere substantiel støt-
te i en bredere ramme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
388607_0004.png
4
Frivillige aftaler
Kommissionen foreslår, at der støttes op om - og opfordres til - at skibsejerne indgår frivillige
aftaler, hvor branchen binder sig til at sørge for miljømæssig og sundhedsmæssig forsvarlig
ophugning af skibe. Kommissionen ser frivillige aftaler som et ”første skridt” og den mest
simple og hurtigste måde at få konkrete forandringer gennemført på. Som eksempel nævner
Kommissionen en aftale, som P&O Nedlloyd - nu en del af MÆRSK – har indgået med kine-
siske ophugningsfaciliteter.
Det understreges samtidigt, at frivillige aftaler kan være effektive, hvis de har de rette indhold
og inkluderer klare mekanismer, som sikrer gennemførelse af de tilsagn, som afgives af priva-
te interesseparter, og hvis de omfatter overvågnings- og kontrolsystemer.
Oprettelse af skibsophugningsfond
Kommissionen nævner muligheden for etablering af en global eller regional fond baseret på
indbetalinger fra skibsejerne. En sådan fond skal sikre penge til at opbygge grøn ophugnings-
kapacitet, og vil være i overensstemmelse med ”forureneren-betaler-princippet”. Ifølge Kom-
missionen vil det være mest hensigtsmæssigt med et obligatorisk system oprettet i IMO-regi.
Det foreslås, at systemet sammenkobles med IMO’s skibsregistreringssystem. Alternativt fo-
reslår Kommissionen, at der oprettes en fond i regional regi.
Udvalgte øvrige forslag
Det foreslås, at der bl.a. udarbejdes en liste over grønne ophugningssteder.
Kommissionen foreslår, at der laves EU-regulering om miljømæssig og sikker ophugning af
enkeltskrogede olietankere, da en stor del af disse tankere skal skrottes indenfor en kort år-
række.
Kommissionen overvejer mulighederne for at etablere et certificeringssystem for grøn skibs-
ophugning, f.eks. svarende til EMAS. (EMAS er et frivilligt miljøledelsesinstrument, der sik-
rer løbende forbedringer af en virksomheds miljøindsats).
Afslutningsvis runder Kommissionens af med en række spørgsmål vedrørende Kommissio-
nens forslag med henblik på afklaring af, hvordan den videre proces bør tilrettelægges.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en grønbog, er en vurdering af nærhedsprincippet ikke relevant. Såfremt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
388607_0005.png
5
grønbogen eventuelt udmøntes i konkrete forslag vil der i den forbindelse ske en vurdering af
nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser for Danmark
Grønbogen har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige, økonomiske eller miljømæssige kon-
sekvenser, da der er tale om et debatoplæg, som alene indbyder til at afgive et høringssvar til
Kommissionen. Såfremt Kommissionen efterfølgende vælger at fremlægge forslag på en ræk-
ke af de i grønbogen omtalte områder, vil der i forbindelse hermed blive gennemført en vurde-
ring af forslagenes konsekvenser for Danmark.
6. Høring
Forslaget er udsendt i almindelig høring den 15. juni 2007 med frist til den 16. juli 2007. Sa-
gen har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideret
grundnotat snarest blive orienteret om resultatet af den almindelige høring samt af specialud-
valgshøringen.
7. Forhandlingssituationen
Grønbogen er p.t. i høring blandt medlemslandene. Grønbogen blev præsenteret af Kommis-
sionen på Rådsmødet (Miljø) den 28. juni 2007. Der foreligger endnu ikke konsoliderede ud-
meldinger fra andre medlemslande om deres holdninger til grønbogen.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens grønbog velkommen. Regeringen er enig i behovet for en
stillingtagen til mulige initiativer på området med henblik på udvikling af en EU-strategi, der
kan forbedre mulighederne for miljømæssig, sundhedsmæssig og arbejdsmæssig forsvarlig
ophugning af skibe. Regeringen vil - efter høring af de berørte parter - fremlægge sine mere
konsoliderede vurderinger af grønbogen i et revideret grundnotat til Folketinget.