Miljø- og Planlægningsudvalget 2006-07
KOM (2007) 0269 Bilag 5
Offentligt
398005_0001.png
MILJØSTYRELSEN
Jord & Affald
Ref. HHI
DEP-200-00007
20. september 2007
Revideret GRUNDNOTAT
Grønbog om bedre ophugning af skibe
KOM(2007) 269 endelig
Resumé
Rådssekretariatet fremsendte den 16. juni 2007 Kommissionens grønbog om bedre ophugning
af skibe. Grønbogen opridser situationen for skibsophugning såvel i EU som globalt.
Der redegøres for økonomien og de markedskræfter, der spiller ind på markedet for ophug-
ning af skibe og for de miljømæssige og sociale påvirkninger. Herudover gennemgås den nu-
værende regulering på området med udspring i Basel-Konventionen og affaldstransportfor-
ordningen samt det arbejde, der i øjeblikket foregår i IMO-regi om udarbejdelse af en konven-
tion om ophugning af skibe. Kommissionen kommer med forskellige bud på kommende initi-
ativer for, hvordan EU kan sikre bedre skibsophugning, bl.a. indtil der kommer bindende reg-
ler i form af en international konvention på området. Disse initiativer er bl.a. bedre håndhæ-
velse og informationsudveksling, styrkelse af ophugningsfaciliteterne og EU, ophugningska-
pacitet, udveksling af know-how, teknologi overførsel, frivillige aftaler, listning af grønne
ophugningsfaciliteter.
1. Status
Kommissionen udsendte den 22. maj 2007 ovennævnte grønbog. Grønbogen blev den 16. juni
2007 oversendt til Rådet på dansk. Der er frit for afgivelse af kommentarer til Kommissionen
den 30. september 2007.
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om grønbogen. Det portugisiske formandskab
har ikke grønbogen på sin dagsorden, og der er ikke planlagt arbejdsgruppemøder til behand-
ling af grønbogen.
2. Formål og indhold
Grønbogen skal ses som Kommissionens indspil til udviklingen af en EU-strategi, der kan
forbedre mulighederne for miljø-, sundheds- og arbejdsmæssig forsvarlig skibsophugning i
EU og i global sammenhæng.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Grønbogen opridser i brede vendinger situationen for skibsophugning såvel i EU som globalt.
Situationen er i dag således, at mange skibe bl.a. fra Europa ender med at blive ophugget i
Sydasien under arbejdsmæssigt, sundhedsmæssigt og miljømæssigt uforsvarlige forhold.
Der redegøres for økonomien og de markedskræfter, der spiller ind på markedet for ophug-
ning af skibe og for de miljømæssige og sociale påvirkninger. Herudover gennemgås den nu-
værende regulering på området med udspring i Basel-Konventionen og affaldstransportfor-
ordningen, samt det arbejde der i øjeblikket foregår i IMO-regi om udarbejdelse af en konven-
tion om ophugning af skibe.
Kommissionen kommer med forskellige bud på kommende initiativer for, hvordan EU kan
sikre bedre skibsophugning, bl.a. indtil der kommer bindende regler i form af en international
konvention på området. Af disse kan følgende fremhæves:
Bedre håndhævelse, samarbejde og informationsudveksling
Kommissionen foreslår et større fokus på og forbedring af håndhævelsen af EU's affaldstrans-
portforordning i relation til skibe, der går til ophugning og derfor er affald, og herunder forbu-
det mod eksport af farligt affald fra OECD til ikke-OECD-lande (forbudet udspringer af Ba-
sel-Konventionen). Et mere systematisk samarbejde mellem EU-landene om bl.a. udveksling
af information og udvikling af databaser over ”ophugningsklare” skibe m.v. Et øget samarbej-
de med 3. lande, ophugnings- og transitstater.
EU's rolle i konventionsarbejdet under IMO
Kommissionen ønsker, at EU får en mere markant rolle i forbindelse med forhandlingerne om
en konvention om skibsophugning i IMO-regi og foreslår bl.a., at der indsættes en bestemmel-
se i konventionen, der gør det muligt for Fællesskabet at blive part til konventionen.
Styrkelse af ophugningsfaciliteterne
Kommissionen fastslår, at der i de involverede internationale organer lader til at være enighed
om, at det er vigtigt at sikre, at skibe genanvendes på en miljøforsvarlig og sikker måde. End-
videre fastslår Kommissionen, at hvis der skal skabes lige betingelser herfor overalt i verden,
er bindende internationale krav centrale. Der peges i den forbindelse bl.a. på sikker indeslut-
ning af olie, sikker fjernelse af asbest, udluftningssystemer m.v.
Styrkelse af EU´s skibsophugningskapacitet
Kommissionen berører mulighederne for at styrke EU´s skibsophugningskapacitet bl.a. under
henvisning til, at EU-medlemslandene i maj 2006 udtalte, at de ville gøre deres bedste for at
øge skibsophugningskapaciteten i EU. Kommissionen opfordrer til, at der særligt fokuseres på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
statsejede skibe bl.a. krigsskibe og færger og foreslår, at der f.eks. indarbejdes vilkår om op-
hugning i de salgskontrakter medlemslandene indgår i forbindelse med afhændelse af statseje-
de skibe. Kommissionen berører muligheden for at give statsstøtte til ophugningsfaciliteter,
men konkluderer at dette vil gå imod EU-rettens ”forureneren-betaler-princip”.
Udveksling af know-how, teknologiudvikling og teknisk assistance
Det foreslås bl.a., at der fokuseres på udveksling af know-how, teknologiudvikling og teknisk
assistance fra EU-landene til relevante ophugningsstater f.eks. i Sydasien. Samtidig understre-
ges det, at en højnelse af det tekniske niveau ikke er tilstrækkeligt til at ændre den strukturelle
fattigdom som manglen på basale regler om arbejdssikkerhed, sundhed og miljømæssig be-
skyttelse i Sydasien bl.a. er udtryk for. Dette kan alene imødegås ved en mere substantiel støt-
te i en bredere ramme.
Frivillige aftaler
Kommissionen foreslår, at der støttes op om - og opfordres til - at skibsejerne indgår frivillige
aftaler, hvor branchen binder sig til at sørge for miljømæssig og sundhedsmæssig forsvarlig
ophugning af skibe. Kommissionen ser frivillige aftaler som et ”første skridt” og den mest
simple og hurtigste måde at få konkrete forandringer gennemført på. Som eksempel nævner
Kommissionen en aftale, som P&O Nedlloyd - nu en del af MÆRSK – har indgået med kine-
siske ophugningsfaciliteter.
Det understreges samtidigt, at frivillige aftaler kan være effektive, hvis de har de rette indhold
og inkluderer klare mekanismer, som sikrer gennemførelse af de tilsagn, som afgives af priva-
te interesseparter, og hvis de omfatter overvågnings- og kontrolsystemer.
Oprettelse af skibsophugningsfond
Kommissionen nævner muligheden for etablering af en global eller regional fond baseret på
indbetalinger fra skibsejerne. En sådan fond skal sikre penge til at opbygge grøn ophugnings-
kapacitet og vil være i overensstemmelse med ”forureneren-betaler-princippet”. Ifølge Kom-
missionen vil det være mest hensigtsmæssigt med et obligatorisk system oprettet i IMO-regi.
Det foreslås, at systemet sammenkobles med IMO’s skibsregistreringssystem. Alternativt fo-
reslår Kommissionen, at der oprettes en fond i regionalt regi.
Udvalgte øvrige forslag
Det foreslås, at der bl.a. udarbejdes en liste over grønne ophugningssteder.
Kommissionen foreslår, at der laves EU-regulering om miljømæssig og sikker ophugning af
enkeltskrogede olietankere, da en stor del af disse tankere skal skrottes indenfor en kort år-
række.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
398005_0004.png
4
Kommissionen overvejer mulighederne for at etablere et certificeringssystem for grøn skibs-
ophugning, f.eks. svarende til EMAS. (EMAS er et frivilligt miljøledelsesinstrument, der sik-
rer løbende forbedringer af en virksomheds miljøindsats).
Afslutningsvis runder Kommissionens af med en række spørgsmål med henblik på afklaring
af, hvordan den videre proces bør tilrettelægges.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en grønbog, er en vurdering af nærhedsprincippet ikke relevant. Såfremt
grønbogen eventuelt udmøntes i konkrete forslag, vil der i den forbindelse ske en vurdering af
nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser for Danmark
Grønbogen har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige, økonomiske eller miljømæssige kon-
sekvenser, da der er tale om et debatoplæg, som alene indbyder til at afgive et høringssvar til
Kommissionen. Såfremt Kommissionen efterfølgende vælger at fremlægge forslag på en ræk-
ke af de i grønbogen omtalte områder, vil der i forbindelse hermed blive gennemført en vurde-
ring af forslagenes konsekvenser for Danmark.
6. Høring
Forslaget er udsendt i almindelig høring den 15. juni 2007 med frist til den 16. juli 2007. Sa-
gen har endnu ikke været forelagt for Miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideret
grundnotat snarest blive orienteret om resultatet af den almindelige høring samt af specialud-
valgshøringen.
Der er modtaget høringssvar fra 9 høringsparter, heraf 6 med kommentarer.
Arbejdstilsynet
støtter initiativerne for forbedring af arbejdsmiljø og miljømæssige forhold
under demontering af skibe i 3. verdenslande, især vedrørende asbest.
Danske Maritime
mener, at ophugning af skibe alene bør behandles i internationale fora,
særligt IMO. Danske Maritime finder endvidere, at behovet for en finansieringsmekanisme
ikke er åbenbar på nuværende tidspunkt, og at det er uklart, hvad Kommissionen har tænkt sig
i den sammenhæng.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Danmarks Rederiforening
mener, at hverken Basel-konventionen eller transportforordnin-
gen er særligt hensigtsmæssigt bygget op, når det drejer sig om regulering af ophugning af
skibe på internationalt plan. Arbejdet med en ny IMO-konvention er initieret af ønsket om at
få skabt internationale regler for ophugning af skibe, så det vil kunne foregå på en miljø- og
sikkerhedsmæssig forsvarlig måde, uanset, hvor i verden, det foregår. En eventuel EU regule-
ring bør alene adressere de skibe, der ikke bliver omfattet af den internationale konvention.
Rederiforeningen finder, at det er vigtigt at få vedtaget en konvention, der kan få opbakning
fra alle lande, også de lande i Fjernøsten, hvor der foregår omfattende ophugning af skibe,
samt at der bør laves overgangsordninger f.eks. i form af frivillige aftaler, der kan fungere og
fremme skibsophugning på en miljø- og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde i perioden frem til
ikrafttrædelsen af den internationale konvention. Muligheden for indgåelse af frivillige aftaler
bør være så lidt bureaukratisk som mulig.
For så vidt angår forhandlingerne i IMO er det foreningens opfattelse, at de 27 EU medlems-
lande, herunder flere af verdens betydeligste skibsfartsnationer, vil kunne tale med væsentlig
større vægt end Kommissionen. Det er derfor vigtigt, at EU's medlemslande engagerer sig i
drøftelserne i IMO og bidrager positivt med at finde løsninger. EU-medlemslandene bør bi-
drage med viden og vejledning med henblik på at forbedre ophugningsforholdene i hele ver-
den.
Det er foreningens opfattelse, at de miljø- og sikkerhedsstandarder - der indgår i den nye
IMO-konvention - bør være sammenlignelige med EU-standarder, dvs. målet bør være ensar-
tede internationale standarder på et højt niveau, mens det indledende ambitionsniveau også
bør tilsigte, at ratifikation og effektiv implementering af konventionen bliver realistisk for et
stort antal lande.
Det er rederiforeningens opfattelse, at protektionisme, subsidier og statsstøtte kan føre til kon-
kurrenceforvridning.
Teknologioverførsel fra Europa til ikke-OECD ophugningslande kan være en god hjælp i for-
bindelse med implementeringen af IMO-konventionens krav i de pågældende lande.
Etablering af en fond vil virke konkurrenceforvridende, og midlerne kunne med fordel i stedet
gives til etablering af gode modtagefaciliteter og behandlingsanlæg til affald. Det må forven-
tes, at skærpede miljø- og sikkerhedskrav vil øge omkostningerne ved ophugning af skibe,
men det må undgås, at det bliver i et sådant omfang, at det medføre, at skibe skaffes af vejen
på uforsvarlig vis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
398005_0006.png
6
Esbjerg Kommune
ser gerne, at redere (og eventuelt shippingagenter) pålægges et ansvar for
miljø- og arbejdsmiljømæssigt korrekt ophugning af skibe, f.eks. ved at bygning, certificering
og befragtning af skibe bindes op på en obligatorisk financieringsordning til sikring af miljø-
mæssig ophugning i overensstemmelse med "forureneren betaler"-princippet. Endvidere
fremhæves håndhævelsesaspektet som centralt, herunder redskaber hertil.
Eventuelle financieringsordninger til styrkelse af EU's kapacitet for miljørigtig ophugning bør
være en midlertidig løsning, som må bortfalde, når der er skabt et effektivt internationalt re-
gelsæt på området.
Fagligt Fælles Forbund 3F
fremhæver vigtigheden af, at arbejdstagernes sikkerhed ved
skibsskrotning og ophugning - særligt hvad angår ophugningsfaciliteterne, tekniske hjælpe-
midler og sikkerhedsudstyret - bliver løftet op til et niveau i alle lande som minimum svarer til
det, vi kender i EU i dag.
3F mener, at der bør arbejdes for, at gældende EU lovgivning fremover også kommer til at
gælde ved ophugning i tredje verdens landene. Der bør udarbejdes retningslinier, der over en
kort årrække medfører et løft af sikkerhedsniveauet samtidig med, at det selvfølgelig også skal
være miljø- og økonomisk bæredygtigt.
Søfartsstyrelsen
savner en større anerkendelse af FNs internationale søfartsorganisation IMO
i Kommissionens papir. Styrelsen ser, at det er afgørende at sikre, at de store og væsentlige
lande tilslutter sig den pågældende regulering. Derfor er der behov for et globalt kompromis,
der forventes at kunne fremme en global højnelse af miljøstandarder, selv om en konvention
måske ikke fra starten vil leve op til alle europæiske miljøstandarder. Styrelsen ser ikke nogen
merværdi i en direkte deltagelse fra EU, hverken i forhandlingsforløbet eller ved implemente-
ringen.
Styrelsen stiller sig tvivlende overfor hensigtsmæssigheden i at opstille krav til salgsklausuler,
der fastlægger, at skibe skal skrottes forsvarligt, idet skibe kan skifte ejere adskillige gange i
deres levetid. Den påpeger endvidere, at Kommissionen ikke redegør for, hvordan manglende
efterlevelse i senere ejerled skal håndteres.
7. Forhandlingssituationen
Grønbogen er p.t. i høring blandt medlemslandene. Grønbogen er ikke endnu blev præsenteret
af Kommissionen på et Rådsmøde og der foreligger endnu ikke konsoliderede udmeldinger fra
andre medlemslande om deres holdninger til grønbogen.
8. Dansk holdning
Regeringens holdning er generelt positiv til Kommissionens grønbog. Regeringen kan tilslutte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
sig Kommissionens overordnede ønske om at lave en EU-strategi, der kan forbedre mulighe-
derne for miljø-, sundheds- og arbejdsmæssig forsvarlig skibsophugning i EU og i global
sammenhæng.
Bedre håndhævelse, samarbejde og informationsudveksling
Regeringen er enig i, at det er fornuftigt at fokusere på forbedring af håndhævelsen - i relation
til skibe - af bl.a. EU's transportforordning samt generelt at udbedre samarbejdet landene imel-
lem - såvel i EU-regi som globalt. En dansk styrkelse af håndhævelsen i relation til skibe vil
indebære et øget samarbejde mellem bl.a. Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen.
EU's rolle i konventionsarbejdet under
IMO
Det er Regeringens holdning, at det bør overvejes grundigt, hvilken rolle EU skal spille i
relation til den fremtidige konvention om ophugning af skibe. I den forbindelse må det påpe-
ges, at et så vigtigt emne, som EU’s rolle og beføjelser til at handle på vegne af medlemslan-
dene, ikke hører hjemme i en grønbog.
Styrkelse af ophugningsfaciliteterne
Det er Regeringens holdning, at ophugningsfaciliteterne bør styrkes, således at det sikres at
ophugningen af skibe sker på bæredygtig vis, samtidig med, at det sikres, at der ikke eksporte-
res affald i strid med EU og international lovgivning.
Styrkelse af EU´s skibsophugningskapacitet
Regeringen vurderer - som Kommissionen at udbygning af ophugningskapaciteten i EU vil gå
imod markedskræfterne og vil forudsætte enten substantiel statsstøtte eller en regulering, der
pålægger, at EU-ejede skibe ophugges i EU. Det er dog væsentligt, at der i EU er kapacitet til
ophugning af statsejede skibe (f.eks. krigsskibe og færger) og andre skibe, som ikke forventes
at blive omfattet af IMO-konventionen. EU har allerede i dag miljø- og sikkerhedsmæssig
forsvarlig ophugningskapacitet. Der er i arbejdet med den kommende konvention om ophug-
ning af skibe ikke lagt op til, at ophugning skal ske i EU. Konventionen er baseret på en glo-
bal løsning, der sikrer en miljø-, sundheds- og sikkerhedsmæssig forsvarlig ophugning uanset,
hvor ophugningen finder sted.
Udveksling af know-how, teknologiudvikling og teknisk assistance
Regeringen er enig i, at det er væsentligt at sikre en udveksling af viden, teknologi, know-how
etc. Det vil være hensigtsmæssigt at fokusere på udbygning af infrastruktur i forbindelse med
arbejdet med at sikre miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe i bl.a. Sydasien.
Frivillige aftaler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Regeringen støtter Kommissionens opfordring til at indgå frivillige aftaler. Miljøstyrelsen
arbejder i øjeblikket på at lave en frivillig aftale med Danmarks Rederiforening, der bygger på
”pre-cleaning” af skibe før eksport og ansvar for at sikre, at skibet ophugges under miljø- og
sikkerhedsmæssigt forsvarlige forhold.
Oprettelse af skibsophugningsfond
Regeringen vil gerne undersøge ideen med en skibsophugningsfond nærmere, hvor skibsejer-
ne skal indbetale i form af en forsikring eller afgift. Et sådant system vil være i overensstem-
melse med ”forureneren betaler-princippet”. Det er imidlertid væsentligt, at systemet bliver
gjort globalt, samt at det sikres, at det kommer til at omfatte alle skibsejere. Det kunne even-
tuelt kobles op på skibsregistreringssystemet i IMO-regi.
Udvalgte øvrige forslag
Det er Regeringens holdning, at det vil være hensigtsmæssigt, at der bliver lavet en oversigt
over grønne ophugningsfaciliteter til vejledning af skibsejerne.
Det er Regeringens holdning, at det kan være hensigtsmæssigt at undersøge, om der er behov
for EU- regulering, der sikre miljømæssig, sundhedsmæssig og sikker ophugning af enkelts-
krogede skibe.
For så vidt angår etableringen af et certificeringssystem er det Regeringens holdning, at det
kan være en god idé at udvikle et sådant system og herunder at udvide EMAS, men at det ikke
kan stå alene, da det vil relatere sig til national lovgivning, som kan være mangelfuld og me-
get forskelligartet.
Ovennævnte danske holdning vil blive lagt til grund for Danmarks høringssvar til Kommissi-
onen, der har frist den 30. september. 2007.